B Bo Berglund skrev:
Jag har aldrig använt GTE-läget på närmare 4 år med en MY20...
Vad är det till för egentligen?
Vad vinner/förlorar man på att trycka den knappen?
Man får lite extra pulver att åka men. Från VWs hemsida:
När du vill ha extra mycket kraft, trycker du på knappen för GTE-läget. Både el- och bensinmotorn arbetar då tillsammans för maximal kraft – och det är inte lite. Den sammanlagda systemeffekten är 218 hästkrafter, med gott om vridmoment. Acceleration 0–100 km/h: 7,6 sekunder.
 
Jag som trodde att hybrid-läget innebär att både bensin- och elmotor används tillsammans optimalt...
Men kanske det är GTE man skall använda då man inte kan köra 100% eldrift?
 
Även i det vanliga hybridläget används både elmotor och bensinmotor. Skillnaden borde vara att i hybridläget är det främst optimerat för ekonomi medan det i GTE-läget främst är optimerat för prestanda.
 
”Optimalt” är ett otydligt ord. Vad är optimalt för dig? Räckvidd? Acceleration? Topphastighet?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
I hybridläget används sällan mer än en motor samtidigt, som jag uppfattar det bara i ett överlapp, du har inte mer motoreffekt än tillgänglig än en motor.

I GTEläget så jobbar de samtidigt för att maximera motoreffekten. Och så aktiverar den en högtalare för att artificiell generera ett motorljud som passar mer till 218hk än vad 1.4l gör.
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
I hybridläget används sällan mer än en motor samtidigt, som jag uppfattar det bara i ett överlapp, du har inte mer motoreffekt än tillgänglig än en motor.

I GTEläget så jobbar de samtidigt för att maximera motoreffekten. Och så aktiverar den en högtalare för att artificiell generera ett motorljud som passar mer till 218hk än vad 1.4l gör.
Nja det är nog inte riktigt sant. Kör oftast i hybrid läget på långresor och då ser man tydligt på den vänstra analoga mätaren att elmotorn går in och stöttar i uppförsbackar samt vid acceleration. Tycker bilen går väldigt snålt på landsväg för en så pass stor bil. Brukar klara mig under 0,5 l/m.
 
P Peter_K skrev:
Nja det är nog inte riktigt sant. Kör oftast i hybrid läget på långresor och då ser man tydligt på den vänstra analoga mätaren att elmotorn går in och stöttar i uppförsbackar samt vid acceleration. Tycker bilen går väldigt snålt på landsväg för en så pass stor bil. Brukar klara mig under 0,5 l/m.
Jag upplevde det som att den stängde av bensinmotorn i exempelvis nedförsbackar och använde till en början elmotorn innan den drog igång bensinmotorn igen när det behövdes, men då stängde elmotorn av direkt.
Vi hade digital instrumentpanel på vår.

Den jobbade definitivt inte på samma sätt som när man hade bilen i GTE-läge.
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag upplevde det som att den stängde av bensinmotorn i exempelvis nedförsbackar och använde till en början elmotorn innan den drog igång bensinmotorn igen när det behövdes, men då stängde elmotorn av direkt.
Vi hade digital instrumentpanel på vår.

Den jobbade definitivt inte på samma sätt som när man hade bilen i GTE-läge.
Nä så är det. GTE är ju betydligt vassare. Dock räcket hybridläget gott och väl för normal körning men kul att slå på GTE läget ibland. Brukar använda det vid omkörningar om det är mycket trafik.
 
B Bo Berglund skrev:
Samma här. Bokat till den 21/3.
Har någon här sett/hört om när nya Passat GTE-24 börjar säljas?
Finns för provkörning i alla fall. Här i Stockholm finns dem i söderort, dock inte så imponerad. Ser ut som en större golf, fast mer slätstruken.
 
Idag publicerade DN en test av den nya Passaten som laddhybrid.
Så det verkar som om lanseringen är på gång då, enligt senaste info direkt efter påsk.
Här några klipp:

Datasammanfattning:
Recensionsutdrag för Volkswagen Passat eHybrid med betyg och specifikationer, bredvid bild på bilen parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förarplats (finns även med 12" skärm) och bagage:
Interiör av Volkswagen Passat laddhybrid med 15-tumsskärm, ratt och bagageutrymme med laddkabelsförvaring.

Laddning via sidomonterad kontakt (kommer inte att isa igen så lätt som frontmonterad kontakt...)
Dessutom snabbare laddning (man får uppgradera sin laddbox och höja huvudsäkringen...):
Laddningskontakt på en Passat laddhybrid med texten "Hemmaladdning på 11 kilowatt, snabbladdning 50 kilowatt".
 
  • Gilla
mickelindkvist
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Dessutom snabbare laddning (man får uppgradera sin laddbox och höja huvudsäkringen...):
11 kw går att dra på de flesta abonnemang om man inte har något annat stort igång. Men viktigare är att om man ställer ner den så att den laddar trefas 6A så får man 4,1 kW laddeffekt att jämföra med 3,7 kW vid enfas 16 A som de tidigare. Högre laddeffekt och mindre risk att skjuta säkringar. Trefas lönar sig på stora belastningar.
 
A Avemo skrev:
11 kw går att dra på de flesta abonnemang om man inte har något annat stort igång. Men viktigare är att om man ställer ner den så att den laddar trefas 6A så får man 4,1 kW laddeffekt att jämföra med 3,7 kW vid enfas 16 A som de tidigare. Högre laddeffekt och mindre risk att skjuta säkringar. Trefas lönar sig på stora belastningar.
Ja man måste se över lasterna i sin anläggning...
I somras fick vi besök på landet av min dotter som körde en KIA el-bil.
När hon laddade den i min enfas laddbox så försvann fas L1 en stund senare och efter en del undersökningar så berodde det på att medan hon laddade så startade varmvattenberedaren (via sin termostat) och den är kopplad på 400V (mellan L1 och L2). Och laddboxens enda fas var kopplad på L1 också, därav överbelastningen av den säkringen.
När jag hade rett ut det så tillkallade jag elektrikern som satt upp boxen så han fick flytta matningen av boxen från L1 till L3 och sedan har vi inte haft några nya säkringsavbrott.
Men om man byter till en 3-fas bil (för laddningen) så återkommer ju problemet, fast bara om man också uppgraderar laddboxen från 1 till 3 faser förstås....

Man kanske kan ställa in den på lägre laddström i stället...
 
Tredje gången fick ringa assistans nu o kabla igång vår 2021 gte. Någon mer som har detta fenomen att batteriet kan vara helt tomt utan förvarning när den bara står under natten? Var nog ett år sedan sist så händer inte ofta men ändå irriterande. Har haft gte ända sedan 2016 men denna sista har det varit en del strul med, blir att prova någon annan tysk nästa gång och se om värt merkostnaden
 
B Bo Berglund skrev:
Man kanske kan ställa in den på lägre laddström i stället.
Det är precis det som är poängen. Med trefas kan du få en högre effekt vid laddning än vid enfas trots att du ställer ner strömmen på lägsta möjliga. När jag hade Golf GTE brukade jag lösa en huvudsäkring ibland när jag laddade. Med ID.4 och trefasladdare har jag aldrig gjort det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom vi diskuterade kostnader i elbilstråden passar jag på att lägga in min uträkning på Passaten här med:

Två av paren däck är på grund av skadade däck.
[bild]
35,400kr i försäkring!? Jag kör en Kia Optima laddhybrid från 2018 och betalar 3,500kr/år i helförsäkring...

Edit: såg nu att du räknat ihop flera år, puuuh, blev svettigt där ett tag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.