U Utsliten och utdömd skrev:
Är denna värdeminskning för en helt nya passat och sen efter 5år?
Jag köpte en 2,5år gammal med 3700mil på mätaren för 330k, nypris låg på ca 500k.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Såvitt jag vet så ska GTEn köra på el ner till -18.
Den har egen värmepump till värmen så den behöver inte starta bensinmotorn som en Kia Optima (vi valde bort Kian av den anledningen)
Ingen värmepump i GTEn. PTC värmare vad jag har läst mig till.
Schematisk bild av bilens kylsystem med PTC-värmare och komponenter som motor och batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter_K skrev:
Ingen värmepump i GTEn. PTC värmare vad jag har läst mig till.
[bild]
Är det samma system på Passat GTE som på Golf GTE? För det är en Golf på bilden.

Inte omöjligt att det inte är en kompressor (fick för mig att man körde ac-kompressorn "baklänges").
Men oavsett klarar den av att värma utan att förbränningsmotorn är igång.
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det samma system på Passat GTE som på Golf GTE? För det är en Golf på bilden.

Inte omöjligt att det inte är en kompressor (fick för mig att man körde ac-kompressorn "baklänges").
Men oavsett klarar den av att värma utan att förbränningsmotorn är igång.
Ska vara samma vad jag vet. Har också en MY20 och väldigt nöjd med den så här långt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ochvtill er som har VW serviceavtal, hur mycket fel täcker avtalet? Tex som den här packboxen dom kan läcka och kostar 50k att laga, går sånna saker på avtalet?

Jag har försökt skumma igenom några sidor, men det är mycket att läsa ikapp.
Serviceavtalet täcker inga fel, bara service i 3år men även 6000mila service som är dyr.
 
E Edlunn skrev:
Serviceavtalet täcker inga fel, bara service i 3år men även 6000mila service som är dyr.
Verkar finnas olika avtal, man ska noga kolla vad det står.
Pratade här om veckan med en som just tecknat 3 års avtal. Det ingick 3 tillfällen, dvs 1.500 3.000 och 4.500. Bilen köpt beg, demobil med 500 mil på mätaren.
 
Isakare Isakare skrev:
Verkar finnas olika avtal, man ska noga kolla vad det står.
Pratade här om veckan med en som just tecknat 3 års avtal. Det ingick 3 tillfällen, dvs 1.500 3.000 och 4.500. Bilen köpt beg, demobil med 500 mil på mätaren.
Kan det vara något avtal med firman han köpte den ifrån? Volkswagen täcker ju all service i 3 år. Eller jag kan ha fel, men så var det iaf för mig.
 
D dthompa skrev:
Kan det vara något avtal med firman han köpte den ifrån? Volkswagen täcker ju all service i 3 år. Eller jag kan ha fel, men så var det iaf för mig.
Så är det nog, andra avtal när bilen är beg kanske.
 
P
Har ett sådant här avtal med Din Bil (VW)
Tecknade det när jag köpte bilen begagnad (3 år) och lite drygt 6000 mil på mätaren så den dyra DSG servicen var redan gjord och nästa missar jag på avtalet.
  • Kostnaden för serviceavtalet är 299 kr/mån i 36 månader för bilar med mindre än 150 hk. För bilar med 150 hk eller mer är kostnaden 329 kr/månad.
  • Bilen får max vara 8 år (96 månader) gammal när avtalet startas.
  • Mätarställningen får vara max 12 000 mil när avtalet startas.
  • Bindningstiden är 36 månader och du får köra upp till 4500 mil under avtalstiden.
  • Avtalet går att överlåta vid försäljning av bilen inom avtaIstiden (om fullbetalning).
  • Du har fri service under avtaIstiden varje gång din bil varnar för service.
  • Gäller privat och företagskunder (ej bilar i yrkestrafik).
  • Gäller ej direktimporterade bilar.
  • Serviceavtal gäller endast hos Din Bils verkstäder.
  • Vid avslut i förtid betalas kvarvarande månadskostnader av kund.
  • Den registrerade bilägaren måste signera avtalet.
 
36mån/4500mil ger tre servicetillfällen.
En vanlig service går på ca 4000kr, kanske lite mer idag.
Så redan där går man väl +-0 på avtalet, men om man ska ha ett oljebyte i växellådan (var 6000e mil) under den tiden så går bara det besöket på min 12000kr, och då har avtalet definitivt betalat sig.
 
P
Jo det går nog ganska jämnt upp. Kom fram till att jag kanske tjänar en tusenlapp men skönt att slippa ta hela kostnaden vid varje servicetillfälle. Fick också 1 års garanti som jag nyttjat 3 ggr redan. Bytt båda bakljusen p.g.a av vatten i dem samt lagat backsensorerna bak, kabelbrott. Ska nog lämna in den igen innan garantin går ut då den enligt specen ska ha automatisk öppning av insynsskyddet vilket inte fungerar fast det är aktiverat i menyn.
 
P Peter_K skrev:
Vid avslut i förtid betalas kvarvarande månadskostnader av kund.
Det här var vad som stoppade mig från att teckna nytt när den första gick ut i maj 2023. Man tecknar alltså ett avtal som man får fortsätta att betala på även om man byter till en ny bil!!!
Och antagligen följer inte servicen bilen till den nya ägaren heller. ☹️
Det står visserligen ovan att det går att överföra, men det var inte möjligt enligt VW när jag frågade för ett år sedan.
P Peter_K skrev:
Serviceavtal gäller endast hos Din Bils verkstäder.
Och detta var en annan stoppkloss!
Jag har servat via avtalet på en auktoriserad verkstad på gångavstånd hemifrån, men den får man inte använda med ett separattecknat avtal utan då måste jag köra till Akalla och sen betala mig hem och åter när jag skall hämta bilen.
Samtidigt när jag får varning om service i appen etc så visar den på min närliggande verkstad som min serviceverkstad! Och klickar man vidare sker beställningen hos denna verkstad (som man alltså inte får använda via avtalet).....

Byta bil
Min är en MY20 uttagen 2020-05-25 och jag tänkte byta i höstas, men då fanns det inget att köpa...
Jag väntar nu på säljstart av nya Passat GTE, som skall bli i Mars 2024 (denna månad, eller hur?) och vill inte ha ansvar för servicebetalning på den gamla bilen!
 
P
B Bo Berglund skrev:
Det här var vad som stoppade mig från att teckna nytt när den första gick ut i maj 2023. Man tecknar alltså ett avtal som man får fortsätta att betala på även om man byter till en ny bil!!!
Och antagligen följer inte servicen bilen till den nya ägaren heller. ☹️
Det står visserligen ovan att det går att överföra, men det var inte möjligt enligt VW när jag frågade för ett år sedan.

Och detta var en annan stoppkloss!
Jag har servat via avtalet på en auktoriserad verkstad på gångavstånd hemifrån, men den får man inte använda med ett separattecknat avtal utan då måste jag köra till Akalla och sen betala mig hem och åter när jag skall hämta bilen.
Samtidigt när jag får varning om service i appen etc så visar den på min närliggande verkstad som min serviceverkstad! Och klickar man vidare sker beställningen hos denna verkstad (som man alltså inte får använda via avtalet).....

Byta bil.
Min är en MY20 uttagen 2020-05-25 och jag tänkte byta i höstas, men då fanns det inget att köpa...
Jag väntar nu på säljstart av nya Passat GTE, som skall bli i Mars 2024 (denna månad, eller hur?) och vill inte ha ansvar för servicebetalning på den gamla bilen!
Serviceavtalet ska gå att överlåta enligt säljaren om det nu skulle bli aktuellt. Att det gäller hos Din Bil är väl inte så konstigt då det är dem jag tecknat avtalet med. Finns ju flera verkstäder i Stockholm varav Smista är närmast för mig.
 
P Peter_K skrev:
Att det gäller hos Din Bil är väl inte så konstigt då det är dem jag tecknat avtalet med. Finns ju flera verkstäder i Stockholm varav Smista är närmast för mig.
Jag tecknade inget serviceavtal med "Din Bil" 2020 utan det var en del av köpeavtalet på bilen som tecknades med Volkswagen i Akalla/Kista. Det nämndes inget alls om någon viss verkstad där.
Och det fungerade ju när jag gjorde mina 3 servicebesök på den verkstad jag själv valde (VW-auktoriserad förstås). Där ingick full tvätt av bilen och lånebil under dagen också.
 
Många som verkar ha problem med att behöva ändra hur mycket batteri som ska sparas. Har ni tittat på denna inställning? Så här ser det ut på min uttagen 2 år sedan.
Bilens display med inställningar för eldrift och laddning, visar kupétemperatur och batteriets laddningsgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.