tveksamt tveksamt skrev:
Kan meddela att vår bil inte automatiskt börjar ladda bilen när den går går över från el- till hybridläge oavsett vilken mode man har, alltså eco, sport, normal eller individuell.
I alla fall inte när jag byter mellan dem och batteriet redan står på 0.
Nu i veckan så körde jag slut på batteriet direkt på en resa om 13 mil.
När jag kom fram hade jag laddat 18km!
Ungefär samma på hemvägen.
Måste ju vara något fel.
Finns liksom inga inställningar att ändra heller.

I följande länk kan ni se hur bilen beter sig. Lång video.
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Är det skillnad beroende på hur gammal bilen är? Det förekommer ju att folk kör laddhybrider utan att ladda dem. Att ladda batteriet så snart det är slut kan ju möjligen vara en metod att minska risken att det står långa perioder urladdat.
Vet inte. Min är som sagt -18.
Batteriet laddas ju förstås även på min, men det är ju från regenereringen upplever jag, inte direkt från bensinmotorn i sig. Efter att jag tömt batteriet på vägen hemifrån (ca 80 mil t.o.r. utan laddning för vår resa) såg jag inte att vi gick över typ 2-3 km räckvidd på batteriet förrän vi kom hem och laddade igen.
 
Som beskrivet ovan så finns det en inställning för lägsta laddnivå och om bilen har lägre än denna så laddas det upp dit under färd. Men det nollställs varje gång man startar om bilen, så man måste utföra inställningen varje gång man kör längre sträckor och vill ha kvar ström i batteriet mot slutet av färden.
Gäller i alla fall MY20, som jag har.
 
Väldigt OT...

Men en lite jämförelse.

Min 08 bensinare kostade 15 000 för 7 år sedan.
Rullar fint. Drar 0.65 /mil.

Kostat på ny kamrem, nya vinterdäck och två oljebyten.
Det är allt hittills.

Behöver byta bensinpumpen snart, som kostar 1100 kr. Gör själv, ingen programmering eller annat måste. Definitivt inget dyrt verkstadsbesök.

I dag går den att sälja för 10 000 kr.

Så jag är rätt nöjd angående värdeminskningen/restvärdet.
Och blir det lika med noll om 5 år kvittar det.

Dock funderar jag på om bilägandet kan bli billigare.
Vilket vore tacksamt för en gniden pensionär.

Kör 1500 mil om året.

Har Ni några råd?

BT.
 
Redigerat:
U
Nu kanske denna tråd inte är helt objektiv eftersom många här kör GTE. Men vi tittar på att köpa en -20 eller -21 med 5-7k mil på mätaren.

Något man borde kolla extra på innan köp?
Läst en del om läckande packbox bakom svänghjulets, hur vanligt är det?
Eller rekommenderar ni någon annan bil istället?

Ochvtill er som har VW serviceavtal, hur mycket fel täcker avtalet? Tex som den här packboxen dom kan läcka och kostar 50k att laga, går sånna saker på avtalet?

Jag har försökt skumma igenom några sidor, men det är mycket att läsa ikapp.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Väldigt OT...

Men en lite jämförelse.

Min 08 bensinare kostade 15 000 för 7 år sedan.
Rullar fint. Drar 0.65 /mil.

Kostat på ny kamrem, nya vinterdäck och två oljebyten.
Det är allt hittills.

Behöver byta bensinpumpen snart, som kostar 1100 kr. Gör själv, ingen programmering eller annat måste. Definitivt inget dyrt verkstadsbesök.

I dag går den att sälja för 10 000 kr.

Så jag är rätt nöjd angående värdeminskningen/restvärdet.
Och blir det lika med noll om 5 år kvittar det.

Dock funderar jag på om bilägandet kan bli billigare.
Vilket vore tacksamt för en gniden pensionär.

Kör 1500 mil om året.

Har Ni några råd?

BT.
Första tipset är att starta en egen tråd eller ställa frågan i https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-bilen.435187/

Det blir alldeles för OT i Passat GTE-tråden.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu kanske denna tråd inte är helt objektiv eftersom många här kör GTE. Men vi tittar på att köpa en -20 eller -21 med 5-7k mil på mätaren.

Något man borde kolla extra på innan köp?
Eller rekommenderar ni någon annan bil istället?

Jag har försökt skumma igenom några sidor, men det är mycket att läsa ikapp.
Det är en ganska stor service som ska göras vid 6k mil med DSG bla, dubbelkolla att den är gjord annars kan man få en utgift direkt och då borde det synas på priset med typ 10-12k.

Är själv ute efter en precis likadan bil då dessa verkar ligga bra i pris och utbudet är stort.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Väldigt OT...

Men en lite jämförelse.

Min 08 bensinare kostade 15 000 för 7 år sedan.
Rullar fint. Drar 0.65 /mil.

Kostat på ny kamrem, nya vinterdäck och två oljebyten.
Det är allt hittills.

Behöver byta bensinpumpen snart, som kostar 1100 kr. Gör själv, ingen programmering eller annat måste. Definitivt inget dyrt verkstadsbesök.

I dag går den att sälja för 10 000 kr.

Så jag är rätt nöjd angående värdeminskningen/restvärdet.
Och blir det lika med noll om 5 år kvittar det.

Dock funderar jag på om bilägandet kan bli billigare.
Vilket vore tacksamt för en gniden pensionär.

Kör 1500 mil om året.

Har Ni några råd?

BT.
Fortsätt med gammal bil. Antalet mil är för litet för att el ska löna sig i nuläget- Även för miljön är det nog bättre att använda en redan tillverkad bil mot att tillverka en ny "elbil".
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu kanske denna tråd inte är helt objektiv eftersom många här kör GTE. Men vi tittar på att köpa en -20 eller -21 med 5-7k mil på mätaren.

Något man borde kolla extra på innan köp?
Eller rekommenderar ni någon annan bil istället?

Jag har försökt skumma igenom några sidor, men det är mycket att läsa ikapp.
Jag hade en 2020 års modell, de har något större batteri och jag tror felen är något färre. Men fortfarande, många gula / röda varningar på de 2 år jag hade bilen. Skulle aldrig köpa en GTE som inte täcks av maskinskadegaranti, och eftersom många nog tänker lika skulle jag inte köpa en jag inom kort behöver sälja då det nog är svårare sälja en bil utanför maskinskada. 2020 och 5.000 mil, om du kör 3.000 om året så kan du ha den i två år innan du behöver sälja vidare om du har maskinskada till 15.000.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
U
J JohanLun skrev:
Fortsätt med gammal bil. Antalet mil är för litet för att el ska löna sig i nuläget- Även för miljön är det nog bättre att använda en redan tillverkad bil mot att tillverka en ny "elbil".

Jag hade en 2020 års modell, de har något större batteri och jag tror felen är något färre. Men fortfarande, många gula / röda varningar på de 2 år jag hade bilen. Skulle aldrig köpa en GTE som inte täcks av maskinskadegaranti, och eftersom många nog tänker lika skulle jag inte köpa en jag inom kort behöver sälja då det nog är svårare sälja en bil utanför maskinskada. 2020 och 5.000 mil, om du kör 3.000 om året så kan du ha den i två år innan du behöver sälja vidare om du har maskinskada till 15.000.
Tack! Vi kör snare 1500-1600 mil om året och planerar nog ha den tills den gått 12-13k för att då när några elbilsgenerationer passerat hoppa på elbils-tåget.
Kollade IF som vi har alla försäkringar via och de har självrisk på 10’ på maskinskada om bilen gått över 10k upp till 15k/10år.

Alternativet är en passat diesel, men då är skatten 2-4’kr/år och och drivmedlet kanske 10’kr/år dyrare än hybrid. Disel drar ju mindre men 80% av våra 1500mil/år är 3mil och då drar ju GTE noll.
Andrahandsvärdet går ju inte spekulera om eftersom de är totala motsatser och politiker känns oförutsägbara.
 
Redigerat:
Jag sålde vår nästan fullutrustade Passat GTE från 2016 som gått 10500mil för snart en månad sedan och bytte till en Id4, fick 190k i inbyte.
Vi hade inga större problem under vårt ägande under 5år/7000mil, fick bytt det helelektriska förarsätet på garantin då det började glappa.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Tack! Vi kör snare 1500-1600 mil om året och planerar nog ha den tills den gått 12-13k för att då när några elbilsgenerationer passerat hoppa på elbils-tåget.
Kollade IF som vi har alla försäkringar via och de har självrisk på 10’ på maskinskada om bilen gått över 10k upp till 15k/10år.

Alternativet är en passat diesel, men då är skatten 2-4’kr/år och och drivmedlet kanske 10’kr/år dyrare än hybrid. Disel drar ju mindre men 80% av våra 1500mil/år är 3mil och då drar ju GTE noll.
Andrahandsvärdet går ju inte spekulera om eftersom de är totala motsatser och politiker känns oförutsägbara.
Tveksamt om det lönar sig vid så låg körsträcka, men du har ju kollat på skatt osv. El är billigare, men inte gratis.

Räkna att el är kanske 10kr milen billigare. Sen hade du skatt och service, men GTE är inte billigare att serva tror jag?
Äger du bilen i 2 år är det 30.000 i bränsle.

Men, jag kör rätt lite numera och kör ju en Zoe elbil nu. Kunde inte motivera att ha en ID4 som är det jag kunde tagit som personalbil från jobbet. Ville gärna köra el av "ideologiska" skäl. Beg passat vågar jag inte, de är rätt dyra åxå om de gått lite. Passat som förmånsbil är dyrare än en ID4.

Passaten funkar ju för långresor också, det är en hyfsat bekväm bil. Bara "trasslet" som vissa av bilarna har talar emot. Men med gällande maskinskada så går det att leva med.
 
Eftersom vi diskuterade kostnader i elbilstråden passar jag på att lägga in min uträkning på Passaten här med:

Två av paren däck är på grund av skadade däck.
Kostnadsförteckning för bil, inkluderar skatt, försäkring, service, rep, däck, el, bensin, värde­minskning, ränta och totalsumma per mil.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jämfört med min gamla bensinare, så ligger jag på dryga 20 kr/mil totalt.

Jag får stå ut med detta.

(Faktum är att jag har en Saab 9-3 stående avställd fullt körbar i reserv. Kostar nada / mån.)
 
U
H Hybro skrev:
Jämfört med min gamla bensinare, så ligger jag på dryga 20 kr/mil totalt.

Jag får stå ut med detta.

(Faktum är att jag har en Saab 9-3 stående avställd fullt körbar i reserv. Kostar nada / mån.)
Fast hur rätt räknat är det då? Du skrev att du har bytt olja två gånger på 7år och aldrig bytt sommardäck på de åren.

Jag har två gamla bilar idag -04 och -06 och jag är rätt trött på att skruva bruksbil. Nån stans kring 25kr/mil får jag kostnaden till.
Men det som får mig att titta på nyare är att det är inte så kul när man på en lördagkväll är påväg till kalas och en spridare slutar fungera mitt på E4an. Eller när jag tappade avgasröret påväg till sommarstugan. Eller att varje besiktning är en arbetsorder. Eller att varje gång man behöver laga eländet så sitter varje skruv skithårt och man måste köpa mycket mer delar än de man först beställt och måste låta bilen stå på pallbockar 3 dagar extra. Jadu tur man har två skitbilar så man ändå kan åka till jobbet, handla mat och reservdelar.

Sen är det inte driften som är dyr, kollar du 13th Marine inlägg så är värdeminskningen den absolut största posten. Räknar jag baklänges och tar bort värdeminskningen så får jag det till 17.8kr/mil (115.25mil/mån?)
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
U
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom vi diskuterade kostnader i elbilstråden passar jag på att lägga in min uträkning på Passaten här med:

Två av paren däck är på grund av skadade däck.
[bild]
Är denna värdeminskning för en helt nya passat och sen efter 5år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.