S StevieGee skrev:
Tog över en kollegas GTE i december 2023. Den är uttagen i december 2020.
Stör mig på en sak, som mina tidigare GTE inte gjort. När man kört slut på batteriet så går den ju över till hybridläge. Bilen väljer då ibland (inte alltid) att ladda batteriet. Värst var väl idag, så jag efter 10 mils körning laddat upp till 12 kilometers el-räckvidd. Drar ju en väldigt massa bensin i onödan.
Mina tidigare GTE har inte gjort såhär. Hittar ingen inställning för det heller. Några tips? Någon vars bil uppför sig på samma sätt?
Beror det inte mycket på vilken typ av körning du hade? Den laddar väl inte batteriet så mycket vid landsvägskörning utan det är väl när du bromsar?
 
GTEn kan regenerera under körning med.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
GTEn kan regenerera under körning med.
Frågan är väl om man definitionsmässigt kan kalla det regenerera? Exakt vad är det den regenererar menar du?
 
F
S StevieGee skrev:
Tog över en kollegas GTE i december 2023. Den är uttagen i december 2020.
Stör mig på en sak, som mina tidigare GTE inte gjort. När man kört slut på batteriet så går den ju över till hybridläge. Bilen väljer då ibland (inte alltid) att ladda batteriet. Värst var väl idag, så jag efter 10 mils körning laddat upp till 12 kilometers el-räckvidd. Drar ju en väldigt massa bensin i onödan.
Mina tidigare GTE har inte gjort såhär. Hittar ingen inställning för det heller. Några tips? Någon vars bil uppför sig på samma sätt?
Är det temperaturberoende? Har hört andra som har samma men att det bara var vid kallt väder. 12km låter dock rätt extremt.
 
S StevieGee skrev:
Tog över en kollegas GTE i december 2023. Den är uttagen i december 2020.
Stör mig på en sak, som mina tidigare GTE inte gjort. När man kört slut på batteriet så går den ju över till hybridläge. Bilen väljer då ibland (inte alltid) att ladda batteriet. Värst var väl idag, så jag efter 10 mils körning laddat upp till 12 kilometers el-räckvidd. Drar ju en väldigt massa bensin i onödan.
Mina tidigare GTE har inte gjort såhär. Hittar ingen inställning för det heller. Några tips? Någon vars bil uppför sig på samma sätt?
Konstigt tycker jag. Min 2020 GTE gör inte det…
 
F fsn skrev:
Frågan är väl om man definitionsmässigt kan kalla det regenerera? Exakt vad är det den regenererar menar du?
Är det en hybrid så regenererar den rörelseenergi när man har sådan, alltså istället för att friktionsbromsa bort energin med dina vanliga bromsar så aktiveras elmotorn och blir generator vilket skapar elenergi som laddar batteriet.
 
F fsn skrev:
Frågan är väl om man definitionsmässigt kan kalla det regenerera? Exakt vad är det den regenererar menar du?
Dåligt ordval av mig, den kan ladda batteriet under drift genom att bromsa bensinmotorn med elmotorn.

Det fanns en inställning för att tvinga fram det på vår från 2017, men det gör det även i det vanliga hybridläget.
Jag vet den gjorde det när vi var ute och körde, har hört att den ska kunna optimera mot varvtal osv men vet inte hur bra den egentligen gjorde det.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nu kan jag inte just denna bilen, men om det är kallt och motorn måste gå för att generera värme, genererar den inte en del överskotts-el då?
 
Såvitt jag vet så ska GTEn köra på el ner till -18.
Den har egen värmepump till värmen så den behöver inte starta bensinmotorn som en Kia Optima (vi valde bort Kian av den anledningen)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Såvitt jag vet så ska GTEn köra på el ner till -18.
Den har egen värmepump till värmen så den behöver inte starta bensinmotorn som en Kia Optima (vi valde bort Kian av den anledningen)
Min Outlander PHEV slår igång motorn om jag drar igång värmen under fem grader ute. Rattvärme, stolsvärme och elvärme i rutorna räcker dock väldigt långt bara man förvärmt den.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min Outlander PHEV slår igång motorn om jag drar igång värmen under fem grader ute. Rattvärme, stolsvärme och elvärme i rutorna räcker dock väldigt långt bara man förvärmt den.
Vår GTE drog aldrig igång motorn av en sådan anledning (däremot av att gasa hårt med ett kallt batteri). Rattvärme hade varit fint att ha, det har jag i ID4an nu.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår GTE drog aldrig igång motorn av en sådan anledning (däremot av att gasa hårt med ett kallt batteri). Rattvärme hade varit fint att ha, det har jag i ID4an nu.
Då kan jag tipsa dig (eller snarare andra som inte har rattvärme) om knallevantar (sådana utan fingrar) de fungerar bra när man inte har rattvärme. Frugans Fiat har nämligen inte det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dåligt ordval av mig, den kan ladda batteriet under drift genom att bromsa bensinmotorn med elmotorn.

Det fanns en inställning för att tvinga fram det på vår från 2017, men det gör det även i det vanliga hybridläget.
Jag vet den gjorde det när vi var ute och körde, har hört att den ska kunna optimera mot varvtal osv men vet inte hur bra den egentligen gjorde det.
Men menar du att som standard så laddar den batteriet i hybridläge? Att den laddar vi aktiv broms är självklart men inte att den laddar mer än så. Om man inte går in i inställningen och styr det.

Att ladda upp till 12 km känns som man bara kan göra om man kör nerför på någon slingrig italienskt bergsväg…
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då kan jag tipsa dig (eller snarare andra som inte har rattvärme) om knallevantar (sådana utan fingrar) de fungerar bra när man inte har rattvärme. Frugans Fiat har nämligen inte det.
Nu är förvisso GTEn såld, men jag hade faktiskt dessa på mig när jag körde utan värme igång när det var kyligt.
Hand i fingerlösa vantar i nyanser av lila och blått mot en bakgrund av trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
I irrepirre skrev:
Men menar du att som standard så laddar den batteriet i hybridläge? Att den laddar vi aktiv broms är självklart men inte att den laddar mer än så. Om man inte går in i inställningen och styr det.

Att ladda upp till 12 km känns som man bara kan göra om man kör nerför på någon slingrig italienskt bergsväg…
Jag är inte helt hundra på beteendet, men ja, den kunde ligga med lite extra belastning från elmotorn och ladda.
Om jag inte missminner mig till ca 10km i batteriet, sen lät den bli, jag tror den laddade ännu kraftigare om man hade GTE-läget i (behövs ju för att få full systemeffekt där).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.