651 018 läst · 3 871 svar
651k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Beror det inte mycket på vilken typ av körning du hade? Den laddar väl inte batteriet så mycket vid landsvägskörning utan det är väl när du bromsar?S StevieGee skrev:Tog över en kollegas GTE i december 2023. Den är uttagen i december 2020.
Stör mig på en sak, som mina tidigare GTE inte gjort. När man kört slut på batteriet så går den ju över till hybridläge. Bilen väljer då ibland (inte alltid) att ladda batteriet. Värst var väl idag, så jag efter 10 mils körning laddat upp till 12 kilometers el-räckvidd. Drar ju en väldigt massa bensin i onödan.
Mina tidigare GTE har inte gjort såhär. Hittar ingen inställning för det heller. Några tips? Någon vars bil uppför sig på samma sätt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
GTEn kan regenerera under körning med.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 556 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 556 inlägg
Är det temperaturberoende? Har hört andra som har samma men att det bara var vid kallt väder. 12km låter dock rätt extremt.S StevieGee skrev:Tog över en kollegas GTE i december 2023. Den är uttagen i december 2020.
Stör mig på en sak, som mina tidigare GTE inte gjort. När man kört slut på batteriet så går den ju över till hybridläge. Bilen väljer då ibland (inte alltid) att ladda batteriet. Värst var väl idag, så jag efter 10 mils körning laddat upp till 12 kilometers el-räckvidd. Drar ju en väldigt massa bensin i onödan.
Mina tidigare GTE har inte gjort såhär. Hittar ingen inställning för det heller. Några tips? Någon vars bil uppför sig på samma sätt?
Konstigt tycker jag. Min 2020 GTE gör inte det…S StevieGee skrev:Tog över en kollegas GTE i december 2023. Den är uttagen i december 2020.
Stör mig på en sak, som mina tidigare GTE inte gjort. När man kört slut på batteriet så går den ju över till hybridläge. Bilen väljer då ibland (inte alltid) att ladda batteriet. Värst var väl idag, så jag efter 10 mils körning laddat upp till 12 kilometers el-räckvidd. Drar ju en väldigt massa bensin i onödan.
Mina tidigare GTE har inte gjort såhär. Hittar ingen inställning för det heller. Några tips? Någon vars bil uppför sig på samma sätt?
Är det en hybrid så regenererar den rörelseenergi när man har sådan, alltså istället för att friktionsbromsa bort energin med dina vanliga bromsar så aktiveras elmotorn och blir generator vilket skapar elenergi som laddar batteriet.F fsn skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Dåligt ordval av mig, den kan ladda batteriet under drift genom att bromsa bensinmotorn med elmotorn.F fsn skrev:
Det fanns en inställning för att tvinga fram det på vår från 2017, men det gör det även i det vanliga hybridläget.
Jag vet den gjorde det när vi var ute och körde, har hört att den ska kunna optimera mot varvtal osv men vet inte hur bra den egentligen gjorde det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Såvitt jag vet så ska GTEn köra på el ner till -18.
Den har egen värmepump till värmen så den behöver inte starta bensinmotorn som en Kia Optima (vi valde bort Kian av den anledningen)
Den har egen värmepump till värmen så den behöver inte starta bensinmotorn som en Kia Optima (vi valde bort Kian av den anledningen)
Min Outlander PHEV slår igång motorn om jag drar igång värmen under fem grader ute. Rattvärme, stolsvärme och elvärme i rutorna räcker dock väldigt långt bara man förvärmt den.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Vår GTE drog aldrig igång motorn av en sådan anledning (däremot av att gasa hårt med ett kallt batteri). Rattvärme hade varit fint att ha, det har jag i ID4an nu.pacman42 skrev:
Då kan jag tipsa dig (eller snarare andra som inte har rattvärme) om knallevantar (sådana utan fingrar) de fungerar bra när man inte har rattvärme. Frugans Fiat har nämligen inte det.13th Marine skrev:
Men menar du att som standard så laddar den batteriet i hybridläge? Att den laddar vi aktiv broms är självklart men inte att den laddar mer än så. Om man inte går in i inställningen och styr det.13th Marine skrev:Dåligt ordval av mig, den kan ladda batteriet under drift genom att bromsa bensinmotorn med elmotorn.
Det fanns en inställning för att tvinga fram det på vår från 2017, men det gör det även i det vanliga hybridläget.
Jag vet den gjorde det när vi var ute och körde, har hört att den ska kunna optimera mot varvtal osv men vet inte hur bra den egentligen gjorde det.
Att ladda upp till 12 km känns som man bara kan göra om man kör nerför på någon slingrig italienskt bergsväg…
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Jag är inte helt hundra på beteendet, men ja, den kunde ligga med lite extra belastning från elmotorn och ladda.I irrepirre skrev:Men menar du att som standard så laddar den batteriet i hybridläge? Att den laddar vi aktiv broms är självklart men inte att den laddar mer än så. Om man inte går in i inställningen och styr det.
Att ladda upp till 12 km känns som man bara kan göra om man kör nerför på någon slingrig italienskt bergsväg…
Om jag inte missminner mig till ca 10km i batteriet, sen lät den bli, jag tror den laddade ännu kraftigare om man hade GTE-läget i (behövs ju för att få full systemeffekt där).