13th Marine 13th Marine skrev:
Det har jag svarat i ett tidigare inlägg till dig 😉

[länk]

Motorerna är väl så lika de kan bli, den i hybriden ska ha vissa förstärkningar för att klara en kallstart i 120 på motorvägen.
GTEn har ju mer kombinerad effekt och väger mer på grund av batteriet.
Det verkar ju helt galet att du med tomt batteri och samma motor har typ 30% lägre bensinförbrukning? Då är det ju bara död vikt detta med batteriet. Det går ju inte att få ihop alls. Nåt stämmer inte där!🤔
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fast det är ju bara död vikt tills du börjar köra bilen. Vid första inbromsningen har du ju sedan lite energi i batteriet (energi som helt går förlorad på icke-hybriden).
Och motorn kan som sagt gå i ett effektivare intervall. Ger motorn för lite energi i det effektivare intervallet (acceleration för omkörning ex.vis. tas lite från batteriet) och ger motorn för mycket energi så går lite extra in i batteriet.
Är det verkligen så svårt att se att det kan ge fördelar? Om det sedan ger en förbättring om 5, 17 eller 42 % kan man förstås fundera eller dividera över, men det är en annan sak.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Fast det är ju bara död vikt tills du börjar köra bilen. Vid första inbromsningen har du ju sedan lite energi i batteriet (energi som helt går förlorad på icke-hybriden).
Och motorn kan som sagt gå i ett effektivare intervall. Ger motorn för lite energi i det effektivare intervallet (acceleration för omkörning ex.vis. tas lite från batteriet) och ger motorn för mycket energi så går lite extra in i batteriet.
Är det verkligen så svårt att se att det kan ge fördelar? Om det sedan ger en förbättring om 5, 17 eller 42 % kan man förstås fundera eller dividera över, men det är en annan sak.
Det är inte självklart tycker jag. Ok man tar tillvara på inbromsning men det ska då väga upp att köra runt med batteriets vikt hela bilens livslängd. Det är dessutom så att batteriet blir dåligt mycket tidigare än bilen ska skrotas så de sista 15 åren kör du ju runt med bara vikten. Det ska ju också vägas in.

Sen har vi ju hela diskussionen om mineraler, återvinning, tillverkning och så vidare men det har ju inte med detta att göra direkt. Jag håller mig till bränsleförbrukningen....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det verkar ju helt galet att du med tomt batteri och samma motor har typ 30% lägre bensinförbrukning? Då är det ju bara död vikt detta med batteriet. Det går ju inte att få ihop alls. Nåt stämmer inte där!🤔
Fast du får nog mer jämföra mina 0.6 mot ViBs 0.69. Och även det är vanskligt då man kör olika.
Jag har dock ingen 1.4TSi att kör runt med och jämföra.

Mina närmare 0.5 (vill minnas jag har sett 0.51, men det kan ha varit lite el kvar i batteriet vid start då) är en viss sträcka som kanske lämpar sig väl för detta.
Börjar med en del 80väg där den drar in några km el i batteriet som sedan gör att man kör på el i byarna. Motorn stänger av i nedförsbackar och inbromsningarna hamnar i batteriet.

Får se om jag kör slut på batteriet på vägen till jobb imorrn, så får vi se vad den landar på när jag kör hem.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte självklart tycker jag. Ok man tar tillvara på inbromsning men det ska då väga upp att köra runt med batteriets vikt hela bilens livslängd. Det är dessutom så att batteriet blir dåligt mycket tidigare än bilen ska skrotas så de sista 15 åren kör du ju runt med bara vikten. Det ska ju också vägas in.

Sen har vi ju hela diskussionen om mineraler, återvinning, tillverkning och så vidare men det har ju inte med detta att göra direkt. Jag håller mig till bränsleförbrukningen....
Många förutfattade meningar om hybriden nu.

Vår är snart 8år gammal med 10k på mätaren, vi har tappat ca 4%.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte självklart tycker jag. Ok man tar tillvara på inbromsning men det ska då väga upp att köra runt med batteriets vikt hela bilens livslängd. Det är dessutom så att batteriet blir dåligt mycket tidigare än bilen ska skrotas så de sista 15 åren kör du ju runt med bara vikten. Det ska ju också vägas in.

Sen har vi ju hela diskussionen om mineraler, återvinning, tillverkning och så vidare men det har ju inte med detta att göra direkt. Jag håller mig till bränsleförbrukningen....
Man tar tillvara bland annat inbromsningar, men även övriga vinster i effektiviseringen.

När blir batteriet dåligt? Vi kan inte se någon märkbar degradering på våran -18.
Om man köper en snittålder på ca 20 år för att skrota bilar i Sverige så borde ju vårt batteri vara helt obrukbart för ca två år sedan..
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är dessutom så att batteriet blir dåligt mycket tidigare än bilen ska skrotas så de sista 15 åren kör du ju runt med bara vikten. Det ska ju också vägas in.
Håller verkligen batteriet bara två år? Har du någon källa på det?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte självklart tycker jag. Ok man tar tillvara på inbromsning men det ska då väga upp att köra runt med batteriets vikt hela bilens livslängd. Det är dessutom så att batteriet blir dåligt mycket tidigare än bilen ska skrotas så de sista 15 åren kör du ju runt med bara vikten. Det ska ju också vägas in.
Vilken bil och vilket batteri pratar du nu om? Vem har kört en hybridbil med dött batteri i 15 år?
 
ClasseClas
Isakare Isakare skrev:
VW har 6000 mil på tändstift på alla bensinmotorer trots väldigt dyra special stift.
Andra tillverkare har 9-12.000 mil, men det går att åka längre om man vill.
Jag tittade på stiften vid 10" mil (intervall 9" mil) på en Nissan vi hade...skruvade i de igen.
Bytte vid 16" mil, inte för att de såg dåliga ut, men tänkte att de behövde bytas nån gång.
För att knyta an till tråden med GTE och laddhybrid så kollade jag min Mitsubishi Outlander PHEV 2020 (laddhybrid) och på den ska tändstiften bytas enligt serviceboken varje 10000 mil.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Man tar tillvara bland annat inbromsningar, men även övriga vinster i effektiviseringen.

När blir batteriet dåligt? Vi kan inte se någon märkbar degradering på våran -18.
Om man köper en snittålder på ca 20 år för att skrota bilar i Sverige så borde ju vårt batteri vara helt obrukbart för ca två år sedan..
Jag har för mig att bilarna i Sverige i snitt blir 16år gamla.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
För att knyta an till tråden med GTE och laddhybrid så kollade jag min Mitsubishi Outlander PHEV 2020 (laddhybrid) och på den byts ska tändstiften bytas enligt serviceboken varje 10000 mil.
Normal intervall.
 
ClasseClas
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

Under design considerations
[länk]

[länk]
Tack men googla kan jag göra själv. Vi är i Sverige nu. Du påstår att den lägre bränsleförbrukningen på hybrider är att hänföra till att hybriderna har mindre motorer. Kan du visa något exempel på den svenska marknaden där så är fallet?

Jag har gett ett exempel med min Toyota hybrid att den trots en större och tyngre motor inklusive ett hybridbatteripaket har betydligt lägre förbrukning än en ren dito bensinare som har en mindre och lättare motor. Jag kan dessutom ge liknande exempel med Toyota RAV4.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte självklart tycker jag. Ok man tar tillvara på inbromsning men det ska då väga upp att köra runt med batteriets vikt hela bilens livslängd. Det är dessutom så att batteriet blir dåligt mycket tidigare än bilen ska skrotas så de sista 15 åren kör du ju runt med bara vikten. Det ska ju också vägas in.

Sen har vi ju hela diskussionen om mineraler, återvinning, tillverkning och så vidare men det har ju inte med detta att göra direkt. Jag håller mig till bränsleförbrukningen....
Jo vid "rätt" körfall kan besparingen vara stor. Vid annan körning kan det vara en förlust. Eftersom man ofta kör så man bromsar bort energi är det oftast en vinst. 30% är nog helt rimligt på blandad körning. Kom ihåg att en ren hev (inte phev) har ett förhållandevis litet batteri.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tack men googla kan jag göra själv. Vi är i Sverige nu. Du påstår att den lägre bränsleförbrukningen på hybrider är att hänföra till att hybriderna har mindre motorer. Kan du visa något exempel på den svenska marknaden där så är fallet?

Jag har gett ett exempel med min Toyota hybrid att den trots en större och tyngre motor inklusive ett hybridbatteripaket har betydligt lägre förbrukning än en ren dito bensinare som har en mindre och lättare motor. Jag kan dessutom ge liknande exempel med Toyota RAV4.
Du ger inte intryck av att vara särskilt kapabel så du får ursäkta min insats för att hjälpa dig googla. Hoppas det fanns nåt du kunde ta till dig i alla fall ☺️
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
å de sista 15 åren kör du ju runt med bara vikten. Det ska ju också vägas in.
Hybridbilar cyklar sannolikt batterierna både fler gånger och (iallafall PHEV) djupare och har därmed sannolikt högre degradering än endel andra rena elbilar.

Jag tror att en hybridbil över tid kommer vara dyr att serva och reparera, men då framförallt pga komplexiteten i drivlinan. Batteriet verkar inte vara det stora problemet. Om det kommer vatten i batteriet eller man får mekaniska skador så kan det nog bli dyrt, men rent slitage verkar inte vara det som dödar dem. Även degraderat kommer den nog ge en viss minskning av förbrukningen.

Om man dimensionerat ett batteri fel, så att det cyklar fler gånger eller djupare än vad som är den designade livslängden så kan man givetvis få ett det degenereras snabbare. Men vad jag förstått så har detta hittils inte varit ett stort problem. På passaten verkar det vara de delar man ärvde över från fossilbilen (DSG och packningar i växellådan) som går sönder i förtid. Och annat krimskrams. Inte själva batteriet. Eller elmotorn i sig. Elektroniken verkar ju också spöka endel.

Men, jag skulle inte vilja äga en 15.000 mila 8 år gammal GTE utanför maskinskadegränsen. För allt är nog dyrt att laga...
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.