A Avemo skrev:
Hur gammal är din bil? Jag hade en Golf GTE från 2018. Där kunde man med en knapptryckning välja körläge. Ett av lägena var att den skulle ligga kvar på befintlig laddstatus och ett annat att den skulle ladda batteriet. Var det bara Golfen som hade detta eller är det bortplockat på senare modeller?
Det är en MY20 uttagen 25/5 2020.
Och jag hittade nyligen inställningen som gör att man kan ställa in min-laddning i hybriddrift *). Ställer man det högre än aktuellt laddningsstatus så kommer bilen att ladda batteriest upp dit innan den övergår till att bestämma över var den skall ta energin under körningen.

Men tyvärr så måste man göra denna inställning efter varje start av bilen eftersom den försvinner däremellan....
Vi åker frekvent mellan Stockholm och Karlstad och äter lunch i Arbogatrakten.
Vid start brukar jag ställa in hybridläget för att spara batteriet men det har hänt flera gånger efter lunchen att jag glömt att ställa bilen i hybridläge och eftersom den alltid startar i eldrift-läge så töms det lilla som är kvar i batteriet ganska snabbt därefter...

Så jag efterlyser en inställning av minimi-laddnivå som STANNAR KVAR mellan starterna av bilen.
Som det nu är måste jag göra om det varje gång.

*) Inställningen hittas här:
-Starta bilen
- Välj hybridläget via knappen i konsolen
- Nu finns på skärmen en inställningsikon till höger i bilden, tryck på den
- Nu är vi där vi ställer in laddnivå, pil ner sänker från 100%
- Och nu står det att vi reserverar laddnivå

Bildskärm visar bilens olika elektriska drivlägen: ren eldrift, hybrid, batteriladdning och batteriladdning bevarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
danfri
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det var ju precis det jag beskrev tidigare. Samma bilmodell och årsmodell. Bensinare med 1.6 liters motor och en hybrid med 1.8 liters motor. Hybriden med större motor har betydligt lägre bränsleförbrukning. Läs på om Atkinsoncykeln eller Atkinson cycle så kanske bilden klarnar för dig. En hybrid med en atkincykeloptimerad motor kan köra på energieffektivare varvtal - som även @Avemo pekade på - vilket en vanlig bensinmotor med en ottocykel inte kan göra för där finns en direktare relation mellan körhastighet och motorvarvtal.
Det jag skrev är tvärtom. Mindre motor på hybriden.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En sak man slås av när man börjar läsa om detta är att förespråkarna av hybrid-bilar visserligen mycket riktigt påstår att hybriden använder mindre bensin - MEN - de säger också att hybridbilar har mindre motorer.

Det jag pratar om är allt annat lika. Det behöver väl inte sägas att om man ändrar storleken på motorn så förändras förbrukningen. Nej vad jag pratar om är samma modell, samma chassi, samma motor med eller utan batteri och elektrisk motor.
Innan jag hade passat GTE hade jag golf7 som förvisso är lite mindre. Tror jag hade två med 1.4 motorn, utöver de en 1.4 gas och en 2.0 diesel. Alla hade dsg. Dieseln tror jag hade 6 istf 7 växlar. Eftersom gtes färddator är lite skum och räknar bort körning på el så kan jag basera det på långkörning tex på sportlovet. Jag vill påstå att då passaten drog ungefär som motsvarande golf kombi med samma bensinmotor.

Innan (och samtidigt med golfarna) hade jag två olika saab 93 2.0t.. med tung gasfor på golfarna drog de nästan som Saaben. Körde man försiktigt med golfen gick det att få den dra under 0.5, det gick aldrig med Saaben.

Jag tror att små motorer och hybrid kan få ned förbrukning i blandad körning rejält. Den lilla motorn drar även mindre på landsväg då man kör den på mer optimalt varvtal. Men det är inte enorma skillnader. Men givetvis, för nya bilar är det relevant att välja något så ekonomiskt som möjligt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det jag skrev är tvärtom. Mindre motor på hybriden.
Ja, det stämmer att du skrev det.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En sak man slås av när man börjar läsa om detta är att förespråkarna av hybrid-bilar visserligen mycket riktigt påstår att hybriden använder mindre bensin - MEN - de säger också att hybridbilar har mindre motorer.
Du påstår att någon/några påstår att hybrider har mindre motorer. Vilka är dom? Vad hittar du för evidens att det stämmer? Och vad spelar det för roll? Vad vill du komma fram till?
 
B Bo Berglund skrev:
Det är en MY20 uttagen 25/5 2020.
Och jag hittade nyligen inställningen som gör att man kan ställa in min-laddning i hybriddrift *). Ställer man det högre än aktuellt laddningsstatus så kommer bilen att ladda batteriest upp dit innan den övergår till att bestämma över var den skall ta energin under körningen.

Men tyvärr så måste man göra denna inställning efter varje start av bilen eftersom den försvinner däremellan....
Vi åker frekvent mellan Stockholm och Karlstad och äter lunch i Arbogatrakten.
Vid start brukar jag ställa in hybridläget för att spara batteriet men det har hänt flera gånger efter lunchen att jag glömt att ställa bilen i hybridläge och eftersom den alltid startar i eldrift-läge så töms det lilla som är kvar i batteriet ganska snabbt därefter...

Så jag efterlyser en inställning av minimi-laddnivå som STANNAR KVAR mellan starterna av bilen.
Som det nu är måste jag göra om det varje gång.

*) Inställningen hittas här:
-Starta bilen
- Välj hybridläget via knappen i konsolen
- Nu finns på skärmen en inställningsikon till höger i bilden, tryck på den
- Nu är vi där vi ställer in laddnivå, pil ner sänker från 100%
- Och nu står det att vi reserverar laddnivå

[bild]
Det stämmer att det behöver göras varje gång tyvärr. Det är nog gentemot VW som du får ställa önskemålen... håller själv med om att det vore sjysst att man kunde få göra någon grundinställning.
 
Redigerat:
Byurn Byurn skrev:
Så länge du inte förstår termen verkningsgrad är diskussionen lönlös. Bensinmotorer har olika verkningsgrad vid olika lastfall och kan således nyttjas i ett mer optimalt spann med hjälp av en hybridlösning. Vare sig du kan ladda externt eller inte.
Jag tycker diskussionen är lönlös så länge man inte pratar om samma sak. Och det har visat sig nu att det är inte samma sak vi diskuterar.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja, det stämmer att du skrev det.

Du påstår att någon/några påstår att hybrider har mindre motorer. Vilka är dom? Vad hittar du för evidens att det stämmer? Och vad spelar det för roll? Vad vill du komma fram till?
Påståendet var att de drar mindre. Men det verkar vara svårt att jämföra då de har mindre motorer också. Har du nåt exempel på en bil som är samma förutom batteri och elmotor?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker diskussionen är lönlös så länge man inte pratar om samma sak. Och det har visat sig nu att det är inte samma sak vi diskuterar.
Påståendet var att de drar mindre. Men det verkar vara svårt att jämföra då de har mindre motorer också. Har du nåt exempel på en bil som är samma förutom batteri och elmotor?
Passat 1.4 och passat gte.....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker diskussionen är lönlös så länge man inte pratar om samma sak. Och det har visat sig nu att det är inte samma sak vi diskuterar.
Påståendet var att de drar mindre. Men det verkar vara svårt att jämföra då de har mindre motorer också. Har du nåt exempel på en bil som är samma förutom batteri och elmotor?
Du fortsätter att postulera att hybrider har mindre motorer och då fortsätter jag att fråga; Vilka är dom? Det borde inte vara så svårt att slänga upp en lista på 5-10 bilmodeller on the fly, eller hur?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du fortsätter att postulera att hybrider har mindre motorer och då fortsätter jag att fråga; Vilka är dom? Det borde inte vara så svårt att slänga upp en lista på 5-10 bilmodeller on the fly, eller hur?
Mindre motorer än vad? Det är ju problemet. Det görs inte bilar med och utan hybrid med annat lika. Det är ju redan konstaterat i tråden.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mindre motorer än vad? Det är ju problemet. Det görs inte bilar med och utan hybrid med annat lika. Det är ju redan konstaterat i tråden.
Inte?

Du vet du är i en tråd om Passat GTE, och vi är två som meddelat dig att Passaten fanns med motoralternativen 1.4TSI samt 1.4TSI Hybrid...
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mindre motorer än vad? Det är ju problemet. Det görs inte bilar med och utan hybrid med annat lika. Det är ju redan konstaterat i tråden.
Kom igen nu. Fram med listan med
bilar vars hybridmotorer är mindre än de rena ICE-versionerna.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kom igen nu. Fram med listan med
bilar vars hybridmotorer är mindre än de rena ICE-versionerna.
Jag kan bara komma på BMW. Deras hybrider har I4 med turbo medan de utan har R6 med turbo.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte?

Du vet du är i en tråd om Passat GTE, och vi är två som meddelat dig att Passaten fanns med motoralternativen 1.4TSI samt 1.4TSI Hybrid...
Det verkar vara en laddhybrid. Har du några siffror på förbrukning om man aldrig laddar den externt så att säga? Är dessa modeller i övrigt lika också? Kan ju vara en bra modell för jämförelse om det är samma motor.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det verkar vara en laddhybrid. Har du några siffror på förbrukning om man aldrig laddar den externt så att säga? Är dessa modeller i övrigt lika också? Kan ju vara en bra modell för jämförelse om det är samma motor.
Det har jag svarat i ett tidigare inlägg till dig 😉

https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-passat-gte.271783/page-237#post-5607478

Motorerna är väl så lika de kan bli, den i hybriden ska ha vissa förstärkningar för att klara en kallstart i 120 på motorvägen.
GTEn har ju mer kombinerad effekt och väger mer på grund av batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.