ClasseClas ClasseClas skrev:
Nu driver den här tråden OT så det är väl dags att starta en separat tråd. För att knyta an till ovan resonemang med ett praktiskt exempel.

Jag har en Toyota Auris 2013 HSD (hybrid) med en 1.8 liters bensinmotor.
Specad förbrukning
Blandad körning 3.9 l/100km
Landsväg 3.9
Stadskörning 3.9

En motsvarande Auris 2013 som ren bensinare med en 1.6 liters bensinmotor har följande data.
Blandad körning 6.3 l/100km
Landsväg 5.4
Stadskörning 8.0

En ganska påtaglig skillnad och intressant nog drar hybriden ungefär lika mycket oavsett stadskörning, landsväg eller motorväg där jag kör.
En längre resa på landsväg/motorväg där man håller jämt fart borde skillnaden i praktiken vara minimal.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nu driver den här tråden OT så det är väl dags att starta en separat tråd. För att knyta an till ovan resonemang med ett praktiskt exempel.

Jag har en Toyota Auris 2013 HSD (hybrid) med en 1.8 liters bensinmotor.
Specad förbrukning
Blandad körning 3.9 l/100km
Landsväg 3.9
Stadskörning 3.9

En motsvarande Auris 2013 som ren bensinare med en 1.6 liters bensinmotor har följande data.
Blandad körning 6.3 l/100km
Landsväg 5.4
Stadskörning 8.0

En ganska påtaglig skillnad och intressant nog drar hybriden ungefär lika mycket oavsett stadskörning, landsväg eller motorväg där jag kör.
Och dessa siffror förutsätter då noll laddning från något annat än bensinmotorn?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och dessa siffror förutsätter då noll laddning från något annat än bensinmotorn?
Yes, det är ingen laddhybrid vi pratar om utan en elhybrid som Toyota kallar det. Bensin är den enda energi som tillförs. Mildhybrid är ett annat namn.
 
J JohanLun skrev:
En längre resa på landsväg/motorväg där man håller jämt fart borde skillnaden i praktiken vara minimal.
Om du jämför hybriden mot den rena bensinaren? Kanske, men vad jag kan se så "fläppar" min hybrid rätt friskt mellan ICE- och batteriläge även i 110 km/h. Om det ger en tydligt lägre bränsleförbrukning än en ren bensinare kan jag inte bevisa för jag har inga jämförelsedata att gå på.
 
J JohanLun skrev:
En längre resa på landsväg/motorväg där man håller jämt fart borde skillnaden i praktiken vara minimal.
Det tillkommer en sak till. Elmotorn ökar tillgänglig effekt vid acceleration. Därför kan man ha en mindre bensinmotor och ändå få samma prestanda. Men visst är det möjligt att göra snåla bilar utan hybriddriften.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och dessa siffror förutsätter då noll laddning från något annat än bensinmotorn?
Vanligtvis går det inte att ladda dessa med något annat än bensinmotorn.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Mildhybrid är ett annat namn.
Mildhybrid är väl mer av en låtsashybrid. Den har generatorbroms och ett större batteri än en bensinbil. Men den kan aldrig köras utan att bensinmotorn går. Ger lite bättre siffror i WLTP men ger ytterst liten verklig besparing.
 
Väldigt vad det tog fart för att jag sade att jag vill ladda bilen med bensinmotorn för att ha kvar el på slutet av en långresa när jag skall snurra runt i ett samhälle med trafikljus och inbromsningar vid gathörn mm.
Egentligen kan det jag vill åstadkommas med att jag kan ställa in en minimum-laddnivå som bilen inte får gå under i hybriddrift. Då har jag denna laddning kvar när jag kommer fram till destinationssamhället. I det läget är det ju bara att trycka in eldrift-läget och simsalabim så kör den enbart på el tills jag är framme....
Och gällande förbrukning av bensin under resan så skulle jag tro att det blir totalt lägre förbrukning genom att:
- Starta med fullt batteri
- Ställa in lägsta batterinivå till det som kommer att gå åt på slutet av resan
- Kör på el fram till motorvägen mot målet och gå över till hybrid där (får inte vara för långt dit förstås).
- Nu körs det på hybrid med en lägsta nivå på batteriet så man kommer fram med detta kvar.
- Slå över till eldrift då så kommer bilen att köra bara el där tills den tar slut.
- Nu skall vi vara framme och sista biten var bekvämare att köra.

Det är detta scenario jag tänkt mig ger bäst bekvämlighet och bränsleekonomi.

Men om man glömmer att ställa in miniminivån (eftersom den nollställs när man stänger av bilen🤬☹️), tex vid ett matstopp, så kan man när man ser det slå på det igen och då kommer bilen att ladda upp batteriet till denna nivå när man kör hybrid, detta från bensin såklart).
Återigen tror jag inte att den dragit mer bensin när man är framme än om man kommit ihåg inställningen redan i början.

Såklart måste man rätt beräkna slutanvändningen av el vid destinationen, annars slutar det med el kvar i batteriet och då är det förlust.

Det handlar bara om bekvämare körning i samhället på destinationen.
Samma bensinåtgång för långresan.
 
A Avemo skrev:
Mildhybrid är väl mer av en låtsashybrid. Den har generatorbroms och ett större batteri än en bensinbil. Men den kan aldrig köras utan att bensinmotorn går. Ger lite bättre siffror i WLTP men ger ytterst liten verklig besparing.
Helt rätt. Det är inte samma sak.
 
B Bo Berglund skrev:
Väldigt vad det tog fart för att jag sade att jag vill ladda bilen med bensinmotorn för att ha kvar el på slutet av en långresa när jag skall snurra runt i ett samhälle med trafikljus och inbromsningar vid gathörn mm.
Hur gammal är din bil? Jag hade en Golf GTE från 2018. Där kunde man med en knapptryckning välja körläge. Ett av lägena var att den skulle ligga kvar på befintlig laddstatus och ett annat att den skulle ladda batteriet. Var det bara Golfen som hade detta eller är det bortplockat på senare modeller?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Att byta tändstift vid 6000 mil när bensinmotorn har använts säg 1/3 av totala körsträckan, dvs 2000 mil, låter helt uppåt väggarna. Undrar varför? För vanliga bensinbilar ligger väl stiftbyte tidigast vid ca 10k mil, kanske upp till 15-16k mil med specialstift.
VW har 6000 mil på tändstift på alla bensinmotorer trots väldigt dyra special stift.
Andra tillverkare har 9-12.000 mil, men det går att åka längre om man vill.
Jag tittade på stiften vid 10" mil (intervall 9" mil) på en Nissan vi hade...skruvade i de igen.
Bytte vid 16" mil, inte för att de såg dåliga ut, men tänkte att de behövde bytas nån gång.
 
A Avemo skrev:
Det tillkommer en sak till. Elmotorn ökar tillgänglig effekt vid acceleration. Därför kan man ha en mindre bensinmotor och ändå få samma prestanda. Men visst är det möjligt att göra snåla bilar utan hybriddriften.

Vanligtvis går det inte att ladda dessa med något annat än bensinmotorn.

Mildhybrid är väl mer av en låtsashybrid. Den har generatorbroms och ett större batteri än en bensinbil. Men den kan aldrig köras utan att bensinmotorn går. Ger lite bättre siffror i WLTP men ger ytterst liten verklig besparing.
En sak man slås av när man börjar läsa om detta är att förespråkarna av hybrid-bilar visserligen mycket riktigt påstår att hybriden använder mindre bensin - MEN - de säger också att hybridbilar har mindre motorer.

Det jag pratar om är allt annat lika. Det behöver väl inte sägas att om man ändrar storleken på motorn så förändras förbrukningen. Nej vad jag pratar om är samma modell, samma chassi, samma motor med eller utan batteri och elektrisk motor.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En sak man slås av när man börjar läsa om detta är att förespråkarna av hybrid-bilar visserligen mycket riktigt påstår att hybriden använder mindre bensin - MEN - de säger också att hybridbilar har mindre motorer.

Det jag pratar om är allt annat lika. Det behöver väl inte sägas att om man ändrar storleken på motorn så förändras förbrukningen. Nej vad jag pratar om är samma modell, samma chassi, samma motor med eller utan batteri och elektrisk motor.
Eftersom vi är i en tråd om Passat GTE så finns faktiskt en motsvarande, du har Passat med 1.4l tsi som i princip är samma bensinmotor fast utan elen.

Enligt vi bilägare verkar den ligga på ca 0.69l/mil
https://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/forsta-800-milen-avklarade

Själv ligger jag sällan över 0.6 med tomt batteri.
Närmar mig 0.5 med tomt batteri hem från jobb med landsväg och byakörning.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det jag pratar om är allt annat lika. Det behöver väl inte sägas att om man ändrar storleken på motorn så förändras förbrukningen. Nej vad jag pratar om är samma modell, samma chassi, samma motor med eller utan batteri och elektrisk motor.
Jag tror inte att du hittar två så lika bilar att jämföra. Och om du jämför två bilar med samma effekt tillgänglig på hjulen men den ena har en del a effekten från en elmotor. Varför skulle inte det vara en relevant jämförelse?

För många är det inte intressant med hybrider och det har inte med effekt eller förbrukning att göra. Det lät ju som att du tillhörde dessa. Och det finns väl ingen orsak att göra några jämförelser om man redan vet vad man vill ha och inte vill ha.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En sak man slås av när man börjar läsa om detta är att förespråkarna av hybrid-bilar visserligen mycket riktigt påstår att hybriden använder mindre bensin - MEN - de säger också att hybridbilar har mindre motorer.

Det jag pratar om är allt annat lika. Det behöver väl inte sägas att om man ändrar storleken på motorn så förändras förbrukningen. Nej vad jag pratar om är samma modell, samma chassi, samma motor med eller utan batteri och elektrisk motor.
Så länge du inte förstår termen verkningsgrad är diskussionen lönlös. Bensinmotorer har olika verkningsgrad vid olika lastfall och kan således nyttjas i ett mer optimalt spann med hjälp av en hybridlösning. Vare sig du kan ladda externt eller inte.
 
  • Gilla
largab och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En sak man slås av när man börjar läsa om detta är att förespråkarna av hybrid-bilar visserligen mycket riktigt påstår att hybriden använder mindre bensin - MEN - de säger också att hybridbilar har mindre motorer.

Det jag pratar om är allt annat lika. Det behöver väl inte sägas att om man ändrar storleken på motorn så förändras förbrukningen. Nej vad jag pratar om är samma modell, samma chassi, samma motor med eller utan batteri och elektrisk motor.
Det var ju precis det jag beskrev tidigare. Samma bilmodell och årsmodell. Bensinare med 1.6 liters motor och en hybrid med 1.8 liters motor. Hybriden med större motor har betydligt lägre bränsleförbrukning. Läs på om Atkinsoncykeln eller Atkinson cycle så kanske bilden klarnar för dig. En hybrid med en atkincykeloptimerad motor kan köra på energieffektivare varvtal - som även @Avemo pekade på - vilket en vanlig bensinmotor med en ottocykel inte kan göra för där finns en direktare relation mellan körhastighet och motorvarvtal.
 
A Avemo skrev:
Hur gammal är din bil? Jag hade en Golf GTE från 2018. Där kunde man med en knapptryckning välja körläge. Ett av lägena var att den skulle ligga kvar på befintlig laddstatus och ett annat att den skulle ladda batteriet. Var det bara Golfen som hade detta eller är det bortplockat på senare modeller?
Vår Passat 2018 har det också med det verkar försvunnit med faceliften 2020. Då finns bara två körlägen om jag inte minns fel, El & Hybrid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.