651 844 läst · 3 871 svar
652k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Gått ut.E Edlunn skrev:
6000mila fick jag som sagt ca 13500 för, då ingick tändstift, kontroll av dräneringsrör för glastaket och kupefilter (dyraste kupéfiltret jag varit med om). I övrigt vanlig oljeservice, och olja i växellådan.S StevieGee skrev:
Servicekostnaden äter ju upp all eventuell vinst att köra på el.
Som sagt, man kan istället välja att ta kostnaden genom ett serviceavtal.lsoderlund skrev:
Då slipper man fakturor på 13500:- och betalar istället knappt 4000:-/år.
Det tycker jag faktiskt är en överkomlig årskostnad.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 086 inlägg
Varje gång det kommer uppdatering till firmans Transporter så får jag göra den 4-5 ggr. Störigt.snuttjulle skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 387 inlägg
Mitt serviceavtal gick ut i Juni 2023 och det gick inte att förlänga utan man måste ta ett nytt.Peter2400 skrev:
Och då gällde plötsligt följande villkor:
- Man måste ta avtalet på flera år, typ 3 år (kommer inte nu ihåg siffran)
- Man fick inte längre serva på den verkstad jag använt sedan bilen var ny (2 km hemifrån) utan nu måste man åka till VW i Akalla en mil bort.
- Det ingick inte en lånebil under servicen som på det förra stället.
- Och ifall man säljer bilen (byter till nyare) så blir man inte av med avtalet utan det löper på betalningsmässigt men nu har man ingen bil som kan lämnas in på service längre!!!!! Detta måste vara det absolut sämsta avtal de har hittat på!
"Erbjudandet" kom som ett brev i posten där det stod att det skulle kosta c:a 250 kr/mån, men såklart gällde det inte just min bil för den var mycket dyrare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Jag upplever att serviceavtalet endast erbjuds när den dyra servicen inte är aktuell 🙄
Att byta tändstift vid 6000 mil när bensinmotorn har använts säg 1/3 av totala körsträckan, dvs 2000 mil, låter helt uppåt väggarna. Undrar varför? För vanliga bensinbilar ligger väl stiftbyte tidigast vid ca 10k mil, kanske upp till 15-16k mil med specialstift.lsoderlund skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
För att de inte verkar ha någon form av adaptivt serviceintervall på hybriden.ClasseClas skrev:
Därav 1500mil på oljan exempelvis.
😖
Du vill ladda batteriet med bensinmotorn för att senare kunna köra utan utsläpp? Det är utsläppen lokalt då, alltså det handlar om någon slags miljözon eller nåt? För de totala utsläppen måste ju bli mycket högre när du använder bilmotor för att ladda.B Bo Berglund skrev:Ladda under färd - urladdning till noll...
Jag vill kunna ladda batteriet under färd med bensinmotorn så att det finns ström kvar när jag kommer fram, alternativt hindra bilen från att tömma batteriet helt i hybriddrift.
Det jag vill åstadkomma är att jag när jag kommer fram till målet har batteri kvar att köra med utan avgasutsläpp där. Dvs åtminstone tex 5 km körning kvar.
Som det fungerar som standard verkar vara att kör man i hybridläget så är batteriet helt tomt efter en i förväg obekant tid/avstånd och sedan kan man bara köra bensin. Och om man har använt navigatorn med ett mål så verkar den anpassa förbrukningen så att batteriet är helt tomt strax innan man kommer fram...
Jag letade efter något sätt att ladda tillbaka ström i batteriet under färd och hittade detta för att ställa in en undre gräns för urladdning:
Gjorde det så här:
- Tryckte på E-modeknappen i konsolen
- Valde Hybrid på skärmen
- Tryckte på inställningssymbolen på skärmen
- Nu dök det upp en batterisymbol med 3 "knappar" till höger:
Pil upp, =, pil ner
- När jag tryckte på upp-knappen så flyttades en liten pil-indikator uppåt längs batteriet och om jag tryckte ner-knappen flyttades den neråt.
Det verkar som om det läge man lämnar sidan på anger minimal laddnivå för batteriet.
Och det fungerar så att om jag sätter pilen ovanför nuvarande nivå så börjar bilen ladda batteriet från bensinmotorn, så att så långt verkar det OK.
Det jag inte förstår är vad som händer när man trycker = -knappen...
Ingenting synligt i vart fall..
Jag trodde att det var nån sorts aktiveringsknapp men det verkar inte så.
Är det någon här som vet vad den gör?
Medlem
· Stockholm
· 1 387 inlägg
Nej det är inte anledningen...Farstatjej90 skrev:
Men däremot är bilen så mycket mer responsiv med eldrift att jag vill använda det i körning på lokalgator framme vid destinationen med start/stopp och mer trafik. Då är det surt att bilen sugit ur hela batteriet på långsträckans Europaväg/motorväg...
Ja bara du inte tror att det är bra för miljön att ladda batteriet med bensinmotorn så är det väl bra...B Bo Berglund skrev:
Håller för övrigt med dig och har i en annan tråd här på forumet förklarat att jag inte vill ha hybrid utan att det finns fullständig kontroll över när vilket används....
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det är ändå bättre för miljön att ladda batteriet med bensin på motorvägen än att köra på bensin i stan.
Visst blir det mycket mindre miljöbesparing än att ladda batteriet från elätet, men trots allt bättre.
Visst blir det mycket mindre miljöbesparing än att ladda batteriet från elätet, men trots allt bättre.
Det kan ju aldrig ta mindre utsläpp genom att först ladda med bensin och sen köra med batteri än att bara köra med bensin. Lokalt där du kör med batteri säkert men inte totalt.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Du laddar ju även med bromsåtervinning så allt kommer inte från bensin. Dessutom drar bensinbilar klart mer i stan än på landsvägen.Farstatjej90 skrev:
Säg inte aldrig. Orsaken till att en hybridbil kan få en lägre förbrukning än en ren bensinbil är att hybridsystemet kan låta bensinmotorn gå på en gynnsammare driftpunkt och sedan stå stilla en stund. Om Volkswagen har tagit bort läget där bensinmotorn laddar batteriet är det antagligen för att just det läget inte var speciellt bra. Men Toyota har ju visat sedan 90-talet att man kan spara bensin på att ladda med bensin för att sedan köra på el.Farstatjej90 skrev: