R Robert-san01 skrev:
Du laddar ju även med bromsåtervinning så allt kommer inte från bensin. Dessutom drar bensinbilar klart mer i stan än på landsvägen.
Och var kommer den energin från då?
 
A Avemo skrev:
Säg inte aldrig. Orsaken till att en hybridbil kan få en lägre förbrukning än en ren bensinbil är att hybridsystemet kan låta bensinmotorn gå på en gynnsammare driftpunkt och sedan stå stilla en stund. Om Volkswagen har tagit bort läget där bensinmotorn laddar batteriet är det antagligen för att just det läget inte var speciellt bra. Men Toyota har ju visat sedan 90-talet att man kan spara bensin på att ladda med bensin för att sedan köra på el.
Jag fattar inte hur det kan ge en besparing av energi att först köra med bensinmotorn och ladda ett batteri för att sedan köra med detta batteri jämfört med att bara köra med bensinmotorn.

Det betyder ju att effektiviteten vid laddningen är över 100%.....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte hur det kan ge en besparing av energi att först köra med bensinmotorn och ladda ett batteri för att sedan köra med detta batteri jämfört med att bara köra med bensinmotorn.

Det betyder ju att effektiviteten vid laddningen är över 100%.....
Nej det betyder inte att effektiviteten vid laddningen är över 100%. Det betyder att effektiviteten på bensinmotorn är mindre usel när batteriet laddas än när man kör direkt på bensin. Det måste alltså inte bli en besparing. Men det kan bli det.
 
A Avemo skrev:
Nej det betyder inte att effektiviteten vid laddningen är över 100%. Det betyder att effektiviteten på bensinmotorn är mindre usel när batteriet laddas än när man kör direkt på bensin. Det måste alltså inte bli en besparing. Men det kan bli det.
Nej det kan inte stämma. Bensinmotorns effektivitet kan aldrig öka när du lägger till laddning av ett batteri. Då hade du kunnat lasta 100 batterier på ett flak och köra gratis för alltid.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej det kan inte stämma. Bensinmotorns effektivitet kan aldrig öka när du lägger till laddning av ett batteri. Då hade du kunnat lasta 100 batterier på ett flak och köra gratis för alltid.
Nu drar du felaktiga slutsatser. Typiskt är en bensinmotor som effektivast nära sin maximala effekt. Ökar du belastningen på motorn så ökar givetvis förbrukningen. Men inte lika mycket som belastningen ökar. Den specifika bränsleförbrukningen minskar. Du har helt rätt i att man aldrig kan köra gratis och att effektiviteten aldrig kan komma över 100%. Men om effektiviteten ökar från 20% till 25% så blir det fortfarande en besparing av bränsle.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och var kommer den energin från då?
Naturligtvis mest från bensin. Men den skulle ha gått helt till spillo i ex bromsar om man inte skickat in den i batteriet.

Bensinbilar är trots allt mycket effektivare på långkörning än i stan.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
MultiMan
13th Marine 13th Marine skrev:
För att de inte verkar ha någon form av adaptivt serviceintervall på hybriden.
Därav 1500mil på oljan exempelvis.

😖
Olja är en helt annat sak. Börjar åldras så fort den snurrat runt i motorn med förbränningrester och vägen mot lågt pH börjar som kan ställa till det på olika sätt. Tändstift däremot kan inte skada något annat än misständningar och de måste bli rätt extrema innan det finns risk för motorskador i en modern motor. De åldras öht inte när bilen står stilla heller, vilket oljor gör.
 
A Avemo skrev:
Nu drar du felaktiga slutsatser. Typiskt är en bensinmotor som effektivast nära sin maximala effekt. Ökar du belastningen på motorn så ökar givetvis förbrukningen. Men inte lika mycket som belastningen ökar. Den specifika bränsleförbrukningen minskar. Du har helt rätt i att man aldrig kan köra gratis och att effektiviteten aldrig kan komma över 100%. Men om effektiviteten ökar från 20% till 25% så blir det fortfarande en besparing av bränsle.
Att ladda batteriet är som att hänga en vikt att släpa efter bilen. Det kan inte ge mindre åtgång av energi. Om det vore sant hade det inte existerat något annat än hybrider och elbilar.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att ladda batteriet är som att hänga en vikt att släpa efter bilen. Det kan inte ge mindre åtgång av energi. Om det vore sant hade det inte existerat något annat än hybrider och elbilar.
Om du är intresserad kan du läsa mer om det själv. Ja det är sant att det går åt mer bensin om man laddar ett batteri samtidigt som man kör. Sedan går det inte åt någon bensin alls när man kör på batteriet med motorn avstängd. Genom att välja rätt driftpunkter för bensinmotorn kan det bli så att summan i slutet blir en besparing för hybriden. Hybridbilar drar i ett typiskt fall mindre bensin än en motsvarande ren bensinbil. Det är orsaken till att man bygger hybridbilar. Men för väldigt många är inte förbrukningen ett stort argument i valet av bil. Därför säljs det både sportbilar och vanliga bilar med onödigt stor motor. Folk är beredda att betala för den högre förbrukningen.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du är intresserad kan du läsa mer om det själv. Ja det är sant att det går åt mer bensin om man laddar ett batteri samtidigt som man kör. Sedan går det inte åt någon bensin alls när man kör på batteriet med motorn avstängd. Genom att välja rätt driftpunkter för bensinmotorn kan det bli så att summan i slutet blir en besparing för hybriden. Hybridbilar drar i ett typiskt fall mindre bensin än en motsvarande ren bensinbil. Det är orsaken till att man bygger hybridbilar. Men för väldigt många är inte förbrukningen ett stort argument i valet av bil. Därför säljs det både sportbilar och vanliga bilar med onödigt stor motor. Folk är beredda att betala för den högre förbrukningen.
Bara så jag fattar det här rätt innan jag sätter mig in i det, du menar att även om man aldrig kunde ladda batteriet i en hybrid på något annat sätt än via bilens bensinmotor och inbromsning så hade det ändå gått åt mindre bensin totalt när man kör jämfört med om man bara hade haft bensinmotor?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bara så jag fattar det här rätt innan jag sätter mig in i det, du menar att även om man aldrig kunde ladda batteriet i en hybrid på något annat sätt än via bilens bensinmotor och inbromsning så hade det ändå gått åt mindre bensin totalt när man kör jämfört med om man bara hade haft bensinmotor?
Ja.
 
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bara så jag fattar det här rätt innan jag sätter mig in i det, du menar att även om man aldrig kunde ladda batteriet i en hybrid på något annat sätt än via bilens bensinmotor och inbromsning så hade det ändå gått åt mindre bensin totalt när man kör jämfört med om man bara hade haft bensinmotor?
Om hybriden är väldesignad blir det så. Toyota har gjort så sedan 90-talet just för att det sparar bensin.
 
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bara så jag fattar det här rätt innan jag sätter mig in i det, du menar att även om man aldrig kunde ladda batteriet i en hybrid på något annat sätt än via bilens bensinmotor och inbromsning så hade det ändå gått åt mindre bensin totalt när man kör jämfört med om man bara hade haft bensinmotor?
Det är ju hela idén bakom mildhybrider (som de brukar kallas va?). Exempelvis priusen som var tidigt ute.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Olja är en helt annat sak. Börjar åldras så fort den snurrat runt i motorn med förbränningrester och vägen mot lågt pH börjar som kan ställa till det på olika sätt. Tändstift däremot kan inte skada något annat än misständningar och de måste bli rätt extrema innan det finns risk för motorskador i en modern motor. De åldras öht inte när bilen står stilla heller, vilket oljor gör.
Men då borde det vara per körd bensinmil eller tid man har serviceintervallet på oljan. Inte som idag med körda mil eller tid.

Sen vill man väl inte bryta ut för många moment i egna servicar.
 
ClasseClas
A Avemo skrev:
Om hybriden är väldesignad blir det så. Toyota har gjort så sedan 90-talet just för att det sparar bensin.
Nu driver den här tråden OT så det är väl dags att starta en separat tråd. För att knyta an till ovan resonemang med ett praktiskt exempel.

Jag har en Toyota Auris 2013 HSD (hybrid) med en 1.8 liters bensinmotor.
Specad förbrukning
Blandad körning 3.9 l/100km
Landsväg 3.9
Stadskörning 3.9

En motsvarande Auris 2013 som ren bensinare med en 1.6 liters bensinmotor har följande data.
Blandad körning 6.3 l/100km
Landsväg 5.4
Stadskörning 8.0

En ganska påtaglig skillnad och intressant nog drar hybriden ungefär lika mycket oavsett stadskörning, landsväg eller motorväg där jag kör.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.