669 927 läst · 3 877 svar
670k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag fattar inte hur det kan ge en besparing av energi att först köra med bensinmotorn och ladda ett batteri för att sedan köra med detta batteri jämfört med att bara köra med bensinmotorn.A Avemo skrev:Säg inte aldrig. Orsaken till att en hybridbil kan få en lägre förbrukning än en ren bensinbil är att hybridsystemet kan låta bensinmotorn gå på en gynnsammare driftpunkt och sedan stå stilla en stund. Om Volkswagen har tagit bort läget där bensinmotorn laddar batteriet är det antagligen för att just det läget inte var speciellt bra. Men Toyota har ju visat sedan 90-talet att man kan spara bensin på att ladda med bensin för att sedan köra på el.
Det betyder ju att effektiviteten vid laddningen är över 100%.....
Nej det betyder inte att effektiviteten vid laddningen är över 100%. Det betyder att effektiviteten på bensinmotorn är mindre usel när batteriet laddas än när man kör direkt på bensin. Det måste alltså inte bli en besparing. Men det kan bli det.Farstatjej90 skrev:
Nej det kan inte stämma. Bensinmotorns effektivitet kan aldrig öka när du lägger till laddning av ett batteri. Då hade du kunnat lasta 100 batterier på ett flak och köra gratis för alltid.A Avemo skrev:
Nu drar du felaktiga slutsatser. Typiskt är en bensinmotor som effektivast nära sin maximala effekt. Ökar du belastningen på motorn så ökar givetvis förbrukningen. Men inte lika mycket som belastningen ökar. Den specifika bränsleförbrukningen minskar. Du har helt rätt i att man aldrig kan köra gratis och att effektiviteten aldrig kan komma över 100%. Men om effektiviteten ökar från 20% till 25% så blir det fortfarande en besparing av bränsle.Farstatjej90 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 798 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 798 inlägg
Olja är en helt annat sak. Börjar åldras så fort den snurrat runt i motorn med förbränningrester och vägen mot lågt pH börjar som kan ställa till det på olika sätt. Tändstift däremot kan inte skada något annat än misständningar och de måste bli rätt extrema innan det finns risk för motorskador i en modern motor. De åldras öht inte när bilen står stilla heller, vilket oljor gör.13th Marine skrev:
Att ladda batteriet är som att hänga en vikt att släpa efter bilen. Det kan inte ge mindre åtgång av energi. Om det vore sant hade det inte existerat något annat än hybrider och elbilar.A Avemo skrev:Nu drar du felaktiga slutsatser. Typiskt är en bensinmotor som effektivast nära sin maximala effekt. Ökar du belastningen på motorn så ökar givetvis förbrukningen. Men inte lika mycket som belastningen ökar. Den specifika bränsleförbrukningen minskar. Du har helt rätt i att man aldrig kan köra gratis och att effektiviteten aldrig kan komma över 100%. Men om effektiviteten ökar från 20% till 25% så blir det fortfarande en besparing av bränsle.
Om du är intresserad kan du läsa mer om det själv. Ja det är sant att det går åt mer bensin om man laddar ett batteri samtidigt som man kör. Sedan går det inte åt någon bensin alls när man kör på batteriet med motorn avstängd. Genom att välja rätt driftpunkter för bensinmotorn kan det bli så att summan i slutet blir en besparing för hybriden. Hybridbilar drar i ett typiskt fall mindre bensin än en motsvarande ren bensinbil. Det är orsaken till att man bygger hybridbilar. Men för väldigt många är inte förbrukningen ett stort argument i valet av bil. Därför säljs det både sportbilar och vanliga bilar med onödigt stor motor. Folk är beredda att betala för den högre förbrukningen.Farstatjej90 skrev:
Bara så jag fattar det här rätt innan jag sätter mig in i det, du menar att även om man aldrig kunde ladda batteriet i en hybrid på något annat sätt än via bilens bensinmotor och inbromsning så hade det ändå gått åt mindre bensin totalt när man kör jämfört med om man bara hade haft bensinmotor?A Avemo skrev:Om du är intresserad kan du läsa mer om det själv. Ja det är sant att det går åt mer bensin om man laddar ett batteri samtidigt som man kör. Sedan går det inte åt någon bensin alls när man kör på batteriet med motorn avstängd. Genom att välja rätt driftpunkter för bensinmotorn kan det bli så att summan i slutet blir en besparing för hybriden. Hybridbilar drar i ett typiskt fall mindre bensin än en motsvarande ren bensinbil. Det är orsaken till att man bygger hybridbilar. Men för väldigt många är inte förbrukningen ett stort argument i valet av bil. Därför säljs det både sportbilar och vanliga bilar med onödigt stor motor. Folk är beredda att betala för den högre förbrukningen.
Ja.Farstatjej90 skrev:
Om hybriden är väldesignad blir det så. Toyota har gjort så sedan 90-talet just för att det sparar bensin.Farstatjej90 skrev:
Det är ju hela idén bakom mildhybrider (som de brukar kallas va?). Exempelvis priusen som var tidigt ute.Farstatjej90 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 583 inlägg
Men då borde det vara per körd bensinmil eller tid man har serviceintervallet på oljan. Inte som idag med körda mil eller tid.MultiMan skrev:Olja är en helt annat sak. Börjar åldras så fort den snurrat runt i motorn med förbränningrester och vägen mot lågt pH börjar som kan ställa till det på olika sätt. Tändstift däremot kan inte skada något annat än misständningar och de måste bli rätt extrema innan det finns risk för motorskador i en modern motor. De åldras öht inte när bilen står stilla heller, vilket oljor gör.
Sen vill man väl inte bryta ut för många moment i egna servicar.
Nu driver den här tråden OT så det är väl dags att starta en separat tråd. För att knyta an till ovan resonemang med ett praktiskt exempel.A Avemo skrev:
Jag har en Toyota Auris 2013 HSD (hybrid) med en 1.8 liters bensinmotor.
Specad förbrukning
Blandad körning 3.9 l/100km
Landsväg 3.9
Stadskörning 3.9
En motsvarande Auris 2013 som ren bensinare med en 1.6 liters bensinmotor har följande data.
Blandad körning 6.3 l/100km
Landsväg 5.4
Stadskörning 8.0
En ganska påtaglig skillnad och intressant nog drar hybriden ungefär lika mycket oavsett stadskörning, landsväg eller motorväg där jag kör.