jockeping jockeping skrev:
Jahapp.

Felet på kopplingsmodulen i högspännings batteriet blir åtgärdat under batterigarantin. Jag behöver inte betala något, inte ens felsökningen, vilket Atteviks trodde att jag skulle få göra. Good so far.

Det tråkiga är att jag inte får bilen tillbaka förrens den 31:e 😅.
Har jag rätt till hyrbil nu? Självklart inte 😅
Har jag fler bilar i hushållet? Självklart inte 😅

Jag utnyttjade mobilitetsgarantin. Då har jag rätt till hyrbil i 3 dagar och den hade jag. Nu jag fick ett par extra dagar över helgen, tack vare en schysst uthyrare. Den bilen lämnade jag åter igår.
Jag kunde ha utnyttjat min separata vägassistansförsäkring och fått rätt till hyrbil där (vet inte hur länge), men bärgningen måste i så fall göras av dem.
Nu tog jag IF:s helförsäkring (inte den Stora bilförsäkringen jag skrev tidigare) och där ingår inte hyrbil.

Nu ville jag inte uttråka er med min historia utan bara säga att en märker hur bekvämt det är med bilen och att hyrbil i försäkringen är något en bör lägga till, om det inte ingår.
Jag skulle kollat i konsumentköplagen eller snackat med din lokala konsumentvägledare eller hallå konsument.

En tre dagar gammal bil som går sönder känns som du borde kunna ha rätt till att stå skadeslös, dvs den du köpt av får stå för en lånebil eller hyrbil.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du slår ett slag för att bara köra hyrbil, pajjar den byter man bara till en annan 😉
Jobbade på en verkstad som hade biluthyrning för många år sen.
Varje sommar kom en dam och hyrde bil, typ 4 månader.
En gång i veckan dök hon upp, då fick vi tvätta, tanka och fylla spolarvätska ( hon verkade spola mycket)
"Köpa bil, nää, vad ska jag med en sån till, bara en massa bök, ni är ju så gulliga"
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns flera sensorer man kan ha.
Alla har väl radarn som sitter bakom/i VW-emblemet, och ger dig den adaptiva farthållaren över en viss hastighet, tror det är 30.
Tillval kan ge:
Kameran som sitter i rutan utökar denna och ger dig kökörningsassistent och fotgängarskydd.
Sedan kan man ha bakre radar som sitter bakom bakre kofångaren, en på varje sida lite snett riktade utåt (denna ger dig dödavinkelvarnare och utkörningsvarnare).
Radarn satt från början inte bakom vw märket, iallafall inte på de golfar jag haft. Nånstans 2017 tror jag det flyttade in bakom loggan. Jag har för mig jag hört att den första radarn var bättre.
Bakre sensor tror jag är av annan typ än främre radar, men det är nog fortfarande någon enklare sorts radar. Parkeringssensorer är ultraljud.
 
J JohanLun skrev:
Radarn satt från början inte bakom vw märket, iallafall inte på de golfar jag haft. Nånstans 2017 tror jag det flyttade in bakom loggan. Jag har för mig jag hört att den första radarn var bättre.
Bakre sensor tror jag är av annan typ än främre radar, men det är nog fortfarande någon enklare sorts radar. Parkeringssensorer är ultraljud.
Fast nu menade jag alla i formen av Passat GTE 😊

Ja bakre radarn behöver nog bara detektera att det är nått, främre behöver hitta avstånd.
(Egentligen har jag för mig att den detekterar att vägen rör sig, är där nått som inte rör sig så är det något där).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu menade jag alla i formen av Passat GTE 😊

Ja bakre radarn behöver nog bara detektera att det är nått, främre behöver hitta avstånd.
(Egentligen har jag för mig att den detekterar att vägen rör sig, är där nått som inte rör sig så är det något där).
Ah. Passat GTE kanske fick den nya redan från början...

Ja, omgivning blir radarbrus. Jag har sett rå signal på en utvecklingsradar för länge sedan...
 
J JohanLun skrev:
Ah. Passat GTE kanske fick den nya redan från början...

Ja, omgivning blir radarbrus. Jag har sett rå signal på en utvecklingsradar för länge sedan...
Jag tror Passat B8 generellt sett alltid kom med radarn.

Jobbade på ett ställe som med en stillastående radar skulle detektera ett stillastående stort föremål, det var tydligen betydligt lättare sagt än gjort upptäckte leverantören som gick duktigt back på det projektet.
(pikade vår projektledare om att radarn i min bil kan upptäcka bilar genom 1cm sand och skit medans vår inte kunde göra det ens med fri sikt och specialplast).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
S
jockeping jockeping skrev:
Så blev jag med Passat GTE också.

-20
7300mil
Vit

Innan köp fick jag kompromissa mellan budget, utrustning och färg. Tillslut föll valet på denna och jag kände att denna får det bli innan den också försvinner. Den finns en hel del begagnat att köpa så jag hade kunnat vänta för att allt skulle stämma men dels finns det många som letar efter dessa och dels ville jag inte vänta ifall min V50 skulle fortsätta att strula, kosta pengar och behöva mekas med.
Jag åkte till Alvesta och köpte den i söndags. Såldes av en mindre bilfirma. Gått tidigare som tjänstebil hos Södra. Bilen är servad som den ska, inspektioner gjorda på VW. 2 mindre repor på högre framskärm och ett stenskott i ruta. I övrigt felfri kaross och kupe. Köpte till 12 månaders försäkring som täcker väldigt mycket för 3000 utan någon självrisk. Tecknade Stor bilförsäkring hos IF.

I vilket fall hann jag bara köra bilen 3 dagar. Igår ville den inte starta.
"Fel: hybridsystem. Stanna fordonet. Se instruktionsbok". Även "Max motorvarvtal 3000 mil" döck upp. Kontakta auktoriserad verkstad stod det i intr.boken. WTF! Får ont i magen och får ta bussen till jobbet. Googlar men hittar inte något som ger direkt svar, fanns en del trådar. Ringer senare Atteviks Jönköping och servicerådgivaren vet inget om detta men att bilen i vilket fall kan utnyttja mobilitetsgarantin. Hon säger också att de har lång väntetid så be bärgaren skicka bilen till Svenstigs Värnamo. Mobilitetsgarantin och jag kommer överens om att bilen ska skickas till Svenstigs (ungefär lika långt till båda). De fixar också en ersättningsbil.

Idag ringer jag Svenstigs och de har precis diagnostiserat bilen och servicerådgivaren försöker tyda mekanikerns utlåtande. Om jag kommer ihåg rätt sa hon först att det var problem med en öppen pluspol. Oklart vart och vad hon menar med det. Sedan sa hon också att det kan vara problem med en kopplingsmodul (tror det var ordet) i högvoltsbatteriet. Jag bad henne återkomma med en tydligare bild och vad som egentligen hänt och vad som gäller, med garanti osv. Sedan har jag inte hört något. Har fortfarande ont i magen 😳 Kan bli ett långt verkstadbesök.

Har någon annan fått detta felmeddelande?
Du har i princip 6 månader garanti på bilen enligt Konsumentköplagen. Du måste reklamera bilen där du köpte den.
 
S sinuslinus skrev:
Du har i princip 6 månader garanti på bilen enligt Konsumentköplagen. Du måste reklamera bilen där du köpte den.
Så att jag kan hävda rätt till ersättning för hyrbil, kollektivtrafik etc isåfall menar du? Möjligt.
Nu kanske jag var lite gnällig ang. hyrbil i mitt förra inlägg. Men nu verkar allt lösa sig med bilen och annat så jag vill inte lägga mer energi på detta.
 
S
jockeping jockeping skrev:
Så att jag kan hävda rätt till ersättning för hyrbil, kollektivtrafik etc isåfall menar du? Möjligt.
Nu kanske jag var lite gnällig ang. hyrbil i mitt förra inlägg. Men nu verkar allt lösa sig med bilen och annat så jag vill inte lägga mer energi på detta.
Du behöver göra det i fall det blir mer strul.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är 3år på fel som fanns där vid köpet. 6 månadersregeln där bevisbördan att felet inte är ursprungligen är på säljaren är utökad till 2 år

[länk]
Jag uppskattar era inlägg! Frågan är om verkstaden kan se om t.ex de bara släckt denna felmeddelande tidigare. Så att man har bevis på att felet fanns innan.
S sinuslinus skrev:
Du behöver göra det i fall det blir mer strul.
Jag tänkte på det strax efter att jag svarade dig. Får läsa på om hur just en reklamation går till. Behöver ha bilen tillbaka, får jag ersättning etc är frågor jag tänker på då.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
jockeping jockeping skrev:
Jag uppskattar era inlägg! Frågan är om verkstaden kan se om t.ex de bara släckt denna felmeddelande tidigare. Så att man har bevis på att felet fanns innan.

Jag tänkte på det strax efter att jag svarade dig. Får läsa på om hur just en reklamation går till. Behöver ha bilen tillbaka, får jag ersättning etc är frågor jag tänker på då.
Är säljaren Mrf-ansluten? 🤔
 
Hej på Er. Vi kan låtsas att det var jag som råkade trycka för hårt på de där knapparna som sitter i bildörren, för att öppna bagageluckan (alt. Tanklocket.) Dock tryckte jag lite för hårt så de lossnade... Har någon minsta koll på om det är enkelt att laga? Se film för beskrivning av problemet.
 
Redigerat:
Du får ta av dörrsidan och knäppa fast knapparna igen. Eventuellt har något plastclips gått sönder, då kan du behövs plastsvetsa eller limma lite.

Tyvärr är ju dörrsidorna på passat av billig hårdplast, och invändigt inte mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.