657 479 läst · 3 871 svar
657k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Ok, då har vi förklaringen, men underlig detalj att ha som extrautrustning kan man tycka.D danfri skrev:Fick svar från VW handlaren här i Esbo, Finland igår. Lastnätet är inte standardutrustning (!!??) och måste beställas i samband med order av ny bil. Helt otroligt korkat. Hela vitsen med en kombi. MKT märkligt. Kanske är skillnad på finska marknaden. Bilen har övrig relevant utrustning, adaptive cruise, keyless, digital display, lane assist, mörka rutor bakom b-stolpe osv... kallas "business paket" här i Finland.
Nåja, jag ska ju byta denna inom ca 1-år nu och dags lägga beställning på ny bil istället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
A6 hybrid, eller gå över till volvo, fast volvos plugin hybrider har inte riktig AWD hellerD danfri skrev:Jag tror det, egentligen riktigt nöjd med Passaten, går tyst, bekvämt, gott om plats, har inte varit något fel på bilen alls egentligen. Men jag tycker den är tråkig Kommer från en rad av Audi A4/A6 Quattro och tänkte att jag skulle klara mig med nåt "enklare" och lite billigare. Det gör jag säkert också, men... Passaten är inte nåt speciellt, väldigt "main stream" och ja, tråkig/anonym helt enkelt. Bra i vissa lägen, man kommer undan enkelt då det finns 10-tal exakt likadana i närområdet
Leasingavtalet vi har kräver hybrid alt. elbil då vi har så stor rabatt under 30g CO2/km. Elbil går bort då vi har husvagn 1600kg som vi vill fortätta resa med utan laddstress.
Gillar räckvidden i MB GLC 300e, men jag är inget fan av SUV bilar (gillar inte biltypen, för litet bagage och gillar inte SUV på motorvägen i lite högre fart samt lite "aktivare körning" i rondeller). Audi A4 finns inte med hybrid. Q5 kändes precis som min förra (och förr-förra) A4 invändigt. Mercedes c-klass finns enbart som bakhjulsdriven hybrid. BMW 3/5-serie x-drive kanske...
Skulle nog helst ha en A6 50/55 tfsi e Quattro Avant, s-line, panorama och bättre ljudpaket - men den blir dyr. Även Merca GLC'n blir snabbt dyr med AMG paket.
Jag har kört tyska bilar senaste 30-åren så är rätt insnöad på dem...
Så blev jag med Passat GTE också.
-20
7300mil
Vit
Innan köp fick jag kompromissa mellan budget, utrustning och färg. Tillslut föll valet på denna och jag kände att denna får det bli innan den också försvinner. Den finns en hel del begagnat att köpa så jag hade kunnat vänta för att allt skulle stämma men dels finns det många som letar efter dessa och dels ville jag inte vänta ifall min V50 skulle fortsätta att strula, kosta pengar och behöva mekas med.
Jag åkte till Alvesta och köpte den i söndags. Såldes av en mindre bilfirma. Gått tidigare som tjänstebil hos Södra. Bilen är servad som den ska, inspektioner gjorda på VW. 2 mindre repor på högre framskärm och ett stenskott i ruta. I övrigt felfri kaross och kupe. Köpte till 12 månaders försäkring som täcker väldigt mycket för 3000 utan någon självrisk. Tecknade Stor bilförsäkring hos IF.
I vilket fall hann jag bara köra bilen 3 dagar. Igår ville den inte starta.
"Fel: hybridsystem. Stanna fordonet. Se instruktionsbok". Även "Max motorvarvtal 3000 mil" döck upp. Kontakta auktoriserad verkstad stod det i intr.boken. WTF! Får ont i magen och får ta bussen till jobbet. Googlar men hittar inte något som ger direkt svar, fanns en del trådar. Ringer senare Atteviks Jönköping och servicerådgivaren vet inget om detta men att bilen i vilket fall kan utnyttja mobilitetsgarantin. Hon säger också att de har lång väntetid så be bärgaren skicka bilen till Svenstigs Värnamo. Mobilitetsgarantin och jag kommer överens om att bilen ska skickas till Svenstigs (ungefär lika långt till båda). De fixar också en ersättningsbil.
Idag ringer jag Svenstigs och de har precis diagnostiserat bilen och servicerådgivaren försöker tyda mekanikerns utlåtande. Om jag kommer ihåg rätt sa hon först att det var problem med en öppen pluspol. Oklart vart och vad hon menar med det. Sedan sa hon också att det kan vara problem med en kopplingsmodul (tror det var ordet) i högvoltsbatteriet. Jag bad henne återkomma med en tydligare bild och vad som egentligen hänt och vad som gäller, med garanti osv. Sedan har jag inte hört något. Har fortfarande ont i magen 😳 Kan bli ett långt verkstadbesök.
Har någon annan fått detta felmeddelande?
-20
7300mil
Vit
Innan köp fick jag kompromissa mellan budget, utrustning och färg. Tillslut föll valet på denna och jag kände att denna får det bli innan den också försvinner. Den finns en hel del begagnat att köpa så jag hade kunnat vänta för att allt skulle stämma men dels finns det många som letar efter dessa och dels ville jag inte vänta ifall min V50 skulle fortsätta att strula, kosta pengar och behöva mekas med.
Jag åkte till Alvesta och köpte den i söndags. Såldes av en mindre bilfirma. Gått tidigare som tjänstebil hos Södra. Bilen är servad som den ska, inspektioner gjorda på VW. 2 mindre repor på högre framskärm och ett stenskott i ruta. I övrigt felfri kaross och kupe. Köpte till 12 månaders försäkring som täcker väldigt mycket för 3000 utan någon självrisk. Tecknade Stor bilförsäkring hos IF.
I vilket fall hann jag bara köra bilen 3 dagar. Igår ville den inte starta.
"Fel: hybridsystem. Stanna fordonet. Se instruktionsbok". Även "Max motorvarvtal 3000 mil" döck upp. Kontakta auktoriserad verkstad stod det i intr.boken. WTF! Får ont i magen och får ta bussen till jobbet. Googlar men hittar inte något som ger direkt svar, fanns en del trådar. Ringer senare Atteviks Jönköping och servicerådgivaren vet inget om detta men att bilen i vilket fall kan utnyttja mobilitetsgarantin. Hon säger också att de har lång väntetid så be bärgaren skicka bilen till Svenstigs Värnamo. Mobilitetsgarantin och jag kommer överens om att bilen ska skickas till Svenstigs (ungefär lika långt till båda). De fixar också en ersättningsbil.
Idag ringer jag Svenstigs och de har precis diagnostiserat bilen och servicerådgivaren försöker tyda mekanikerns utlåtande. Om jag kommer ihåg rätt sa hon först att det var problem med en öppen pluspol. Oklart vart och vad hon menar med det. Sedan sa hon också att det kan vara problem med en kopplingsmodul (tror det var ordet) i högvoltsbatteriet. Jag bad henne återkomma med en tydligare bild och vad som egentligen hänt och vad som gäller, med garanti osv. Sedan har jag inte hört något. Har fortfarande ont i magen 😳 Kan bli ett långt verkstadbesök.
Har någon annan fått detta felmeddelande?
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 416 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 416 inlägg
I min bil ser det inte ut som fotot utan mer som bilden från Alfredo.
Det är alltså ett förvaringsfack till vänster och pilen antyder att det går att lyfta rakt upp.
Men när jag testade det så rörde det sig inte ur fläcken.
Verkar vara som dörrpaneler mm, dvs ett jobb för en serviceman som vet var det finns dolda fästen etc..
Det är alltså ett förvaringsfack till vänster och pilen antyder att det går att lyfta rakt upp.
Men när jag testade det så rörde det sig inte ur fläcken.
Verkar vara som dörrpaneler mm, dvs ett jobb för en serviceman som vet var det finns dolda fästen etc..
Håller med övriga om 12V batteriet, ska inte vara några problem att få fram. Får ta i lite ibland. Framförallt nu när kallt.
För laddning och spänningsmätning finns pluspol i motorutrymmet, lätt tillgänglig.
För laddning och spänningsmätning finns pluspol i motorutrymmet, lätt tillgänglig.
Alltså, är väl bara låta maskinskada på försäkringen ta det om inte annat.
Själv har jag inte sådana problem med min, men är inte alls nöjd med min Gte som rullat 5000 ish mil. Massa skitfel, dörrlås som fryser, torkarblad som verkar samla på sig is nu vintertid, tycker inbromsning med kall motor är läskigt då den gärna skjuter på sista biten på inbromsningen. Skrammel och gnek från hjulinställningen är tydligen standard. Min passat blir inte långvarig hos mig.
Ska VW Passat vara benchmark för familjebilar är det sjukt låg nivå.
Själv har jag inte sådana problem med min, men är inte alls nöjd med min Gte som rullat 5000 ish mil. Massa skitfel, dörrlås som fryser, torkarblad som verkar samla på sig is nu vintertid, tycker inbromsning med kall motor är läskigt då den gärna skjuter på sista biten på inbromsningen. Skrammel och gnek från hjulinställningen är tydligen standard. Min passat blir inte långvarig hos mig.
Ska VW Passat vara benchmark för familjebilar är det sjukt låg nivå.