Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du ger inte intryck av att vara särskilt kapabel så du får ursäkta min insats för att hjälpa dig googla. Hoppas det fanns nåt du kunde ta till dig i alla fall ☺️
Klirr sa det i glashuset…
 
R Robert-san01 skrev:
Jag kan bara komma på BMW. Deras hybrider har I4 med turbo medan de utan har R6 med turbo.
Njae, på bensin-sidan måste man upp på exempelvis en 335i eller 340i för att få R6. Men t.ex 330i är ockå I4 sedan typ 10 år tillbaka.
Så kikar man på t.ex bmw 330i och 330e så har har båda dessa 2.0 l överladdad I4
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
de förbrukning av bensin under resan så skulle jag tro att det blir totalt lägre förbrukning genom att:
- Starta med fullt batteri
B Bo Berglund skrev:
Det är en MY20 uttagen 25/5 2020.
Och jag hittade nyligen inställningen som gör att man kan ställa in min-laddning i hybriddrift *). Ställer man det högre än aktuellt laddningsstatus så kommer bilen att ladda batteriest upp dit innan den övergår till att bestämma över var den skall ta energin under körningen.

Men tyvärr så måste man göra denna inställning efter varje start av bilen eftersom den försvinner däremellan....
Vi åker frekvent mellan Stockholm och Karlstad och äter lunch i Arbogatrakten.
Vid start brukar jag ställa in hybridläget för att spara batteriet men det har hänt flera gånger efter lunchen att jag glömt att ställa bilen i hybridläge och eftersom den alltid startar i eldrift-läge så töms det lilla som är kvar i batteriet ganska snabbt därefter...

Så jag efterlyser en inställning av minimi-laddnivå som STANNAR KVAR mellan starterna av bilen.
Som det nu är måste jag göra om det varje gång.

*) Inställningen hittas här:
-Starta bilen
- Välj hybridläget via knappen i konsolen
- Nu finns på skärmen en inställningsikon till höger i bilden, tryck på den
- Nu är vi där vi ställer in laddnivå, pil ner sänker från 100%
- Och nu står det att vi reserverar laddnivå

[bild]
Ganska irriterande detta, man ställer in det vid avfärd - att man tex vill spara ~15% batteri tills ankomst så man köra genom incheckningsköer, ombord och arrangera på färja tex på el-drift. Men sen glömmer man trycka in det igen, när man snabbt stannat efter en paus på vägen :(
 
S Stuff skrev:
Njae, på bensin-sidan måste man upp på exempelvis en 335i eller 340i för att få R6. Men t.ex 330i är ockå I4 sedan typ 10 år tillbaka.
Så kikar man på t.ex bmw 330i och 330e så har har båda dessa 2.0 l överladdad I4
Jag tänkte effektmässigt. Du måste upp på R6 motorerna för att få samma effekt som hybridernas kombinerade. Men är det modell mot modell så är det helt rätt bara 2l 4 or.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det verkar ju helt galet att du med tomt batteri och samma motor har typ 30% lägre bensinförbrukning? Då är det ju bara död vikt detta med batteriet. Det går ju inte att få ihop alls. Nåt stämmer inte där!🤔
Då ska vi se, dagens körning hem från jobb:
Bilens infotainmentsystem visar kördata: körsträcka, energiförbrukning, genomsnittshastighet, temperatur och återstående räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade kvar i batteriet som räckte 5.5-6km, sen gick bilen över i hybridläge.
Dvs 4/5 körde jag i hybridläge vilket borde ge 0.50l/mil på resterande körsträcka.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då ska vi se, dagens körning hem från jobb:
[bild]

Hade kvar i batteriet som räckte 5.5-6km, sen gick bilen över i hybridläge.
Dvs 4/5 körde jag i hybridläge vilket borde ge 0.50l/mil på resterande körsträcka.
Min drar liknande när batteriet är tomt, även på långresor, med packning och dubbdäck är det svårt att på svenska vägar med svenska hastigheter få den dra mer än 5,5/100km.

Däremot är ju allt beroende på, motvind är den känslig för.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Min drar liknande när batteriet är tomt, även på långresor, med packning och dubbdäck är det svårt att på svenska vägar med svenska hastigheter få den dra mer än 5,5/100km. Däremot är ju allt beroende på, motvind är den känslig för.
Jag ligger nog på 0.60-0.62 de få gånger jag kör långt på motorväg.

Ja, det är intressant att man kan se förbrukningen gå upp av motvind 😳
 
Redigerat:
Intressant är väl förbrukningen över tid och om man har ett lämpligt körmönster för en laddhybrid.
Kompis åkte 12" mil i sin Kia Optima, till o från kontoret nästan bara på el, bensinen gick åt på långresor i hans jobb som säljare.
0.308 blev förbrukningen över de milen.
Följande bil en MB C300e drog inte ens 2 dl, pandemin minskade antalet längre resor, han åkte i snitt 550-600 mil mellan tankningarna, 5 mil enkel resa till jobbet.
 
Isakare Isakare skrev:
Intressant är väl förbrukningen över tid och om man har ett lämpligt körmönster för en laddhybrid.
Kompis åkte 12" mil i sin Kia Optima, till o från kontoret nästan bara på el, bensinen gick åt på långresor i hans jobb som säljare.
0.308 blev förbrukningen över de milen.
Följande bil en MB C300e drog inte ens 2 dl, pandemin minskade antalet längre resor, han åkte i snitt 550-600 mil mellan tankningarna, 5 mil enkel resa till jobbet.
Elen är ju dock inte gratis, så jag kan känna att "färddatorn" inte är rättvis. Den borde visa förbrukningen när man dragit bort det man laddat genom sladd. Det är ju den verkliga "bränsleförbrukningen". Färddatorn på min gas-golf var också helt obegriplig.

Jag tror som någon skrev att den kanske drar 0.6-0.65 och hade dragit 0.65-0.7 utan hybrid med samma motor. På långresa. Mer än så tror jag inte det är. I stadskörning är den mycket snålare. Jag har ju som sagt inte haft nån passat med den motorn, väl golfar. Och inte gick de att åka SÅ snålt med att man kom under 0.6. Om man inte snigelkörde i konstant fart i 65.
 
Jag har just hämtat in bildagboken och fört över till Excel för att få reda på hur vår Passat GTE MY20 levererad 2020-02-25 har haft det med bränsleförbrukningen.
Det är en körsträcka på 37.295 km med 1.128 liter totalt intankat så det blir 0,30 liter/mil.

Vi kör normalt bara på el lokalt så bensinen har gått åt till:
- Besök i Karlstad hos dottern (600 km/gång varav 100 på el) några gånger per år
- Körning till sommarstugan som ligger 93 km bort, runt hälften blir på el. Ett 10-tal turer.
- Plus några längre körningar därutöver.

19.351 kr lagt på bensin under drygt 3,5 år.
Men allt sammantaget ligger vi alltså på uppmätt 0,30 l/mil totalt.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har just hämtat in bildagboken och fört över till Excel för att få reda på hur vår Passat GTE MY20 levererad 2020-02-25 har haft det med bränsleförbrukningen.
Det är en körsträcka på 37.295 km med 1.128 liter totalt intankat så det blir 0,30 liter/mil.

Vi kör normalt bara på el lokalt så bensinen har gått åt till:
- Besök i Karlstad hos dottern (600 km/gång varav 100 på el) några gånger per år
- Körning till sommarstugan som ligger 93 km bort, runt hälften blir på el. Ett 10-tal turer.
- Plus några längre körningar därutöver.

19.351 kr lagt på bensin under drygt 3,5 år.
Men allt sammantaget ligger vi alltså på uppmätt 0,30 l/mil totalt.
Men det skulle vara oerhört intressant att följa upp förbrukad el... OCH laddad el...
Har du loggat vad du laddat? Jag gjorde tyvärr aldrig det, så jag kunde bara uppskatta förbrukningen på långresor där tillförd el bara var en liten del av förbrukningen för den resan.

Jag har noterat att min Zoe är väldigt ineffektiv att ladda på vanlig 220v när det är riktigt kallt ute. Att ladda 3-fas med kanske 15-20 A är mycket mer effektivt.

Man behöver med andra ord ta med både laddad el och förbrukad el för att få totalekonomin.
 
Jag har elmätare i mina två laddboxar, den här hemma visar nu på 445,257 kWh.
Men alla siffrorna på tablån är använda så jag antar att den gått runt några gånger de här 3,5 åren.
Man kan ju undra varför man skall mäta enstaka Wh och sedan inte ha plats för mer än 999 kWh på displayen...
Om man antar att hemmaåkandet är hälften av distansen så blir det ju kanske 1800 mil och därför c:a 3600 kWh (med 2 kWh/mil). Men detta är ju bara gissningar.

Ute på landet finns nog också en mätare men den kommer jag inte åt förrän till våren (Mars/April).
Annat fabrikat på laddboxen därute, men jag brukar aldrig titta efter detta så jag vet inte om den har fler siffror.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har elmätare i mina två laddboxar, den här hemma visar nu på 445,257 kWh.
Men alla siffrorna på tablån är använda så jag antar att den gått runt några gånger de här 3,5 åren.
Man kan ju undra varför man skall mäta enstaka Wh och sedan inte ha plats för mer än 999 kWh på displayen...
Om man antar att hemmaåkandet är hälften av distansen så blir det ju kanske 1800 mil och därför c:a 3600 kWh (med 2 kWh/mil). Men detta är ju bara gissningar.

Ute på landet finns nog också en mätare men den kommer jag inte åt förrän till våren (Mars/April).
Annat fabrikat på laddboxen därute, men jag brukar aldrig titta efter detta så jag vet inte om den har fler siffror.
Grovt då, om hälften av åkandet är på el och "långturerna" på bensin är det ju inte orimligt att den då drar ca 0,6 på långfärd. Sannolikt skulle siffran vara bättre om du kört 100% på bensin och "kortkörningarna" drog nytta av regenereringen.

Med det vill jag absolut inte förringa att det är värt att köra på el, men att man lätt kan lura sig på siffrorna.
 
Tog över en kollegas GTE i december 2023. Den är uttagen i december 2020.
Stör mig på en sak, som mina tidigare GTE inte gjort. När man kört slut på batteriet så går den ju över till hybridläge. Bilen väljer då ibland (inte alltid) att ladda batteriet. Värst var väl idag, så jag efter 10 mils körning laddat upp till 12 kilometers el-räckvidd. Drar ju en väldigt massa bensin i onödan.
Mina tidigare GTE har inte gjort såhär. Hittar ingen inställning för det heller. Några tips? Någon vars bil uppför sig på samma sätt?
 
Vår 2017 gjorde så såvitt jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.