656 780 läst · 3 871 svar
657k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag känner inte igen det här beteendet från vår -18.13th Marine skrev:
Den laddar lite när man bromsar och så förstås, men annars är det tomma batteriet tomt, om jag inte aktivt väljer att ladda under körning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Spännande.tveksamt skrev:
Jag har inte sett någon uppenbar röd tråd, har som sagt sålt bilen så jag kan inte kolla noggrannare.
Eventuellt kan det vara ifall man haft GTE-läget igång, men jag inget jag uppenbart observerat. 😬
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 653 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 653 inlägg
Tack, jag är ytterst medveten om vad regenerera är för nåt och jag vet även att en GTE, likt i princip alla andra el och hybridbilar kan göra det. Frågan var hur en bil regenererar när man driver den framåt, förstår du vad jag menar?NICHOLAS J skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Oj. Många svar. Jag har kört ca 35000 mil i 4 olika GTE. Den första versionen gjorde såhär upp till 5km, sen stannade den där och körde som vanligt.
De två efter det (generation 2) gjorde inte såhär utan när batteriet var slut så körde den på bensinmotorn utan att batteriet laddades märkbart. Visst laddas det i och ur hela tiden, men inte så mycket att det märks nämnvärt på räckviddsmätaren för elen. (Kanske upp till 1-2 km ibland).
Men idag var det lite extremt, då laddade den alltså 12km, vilket syntes på bensinförbrukningen som var väldigt hög. Tidigare har jag som sagt märkt samma sak.. Vet att GTE-läget kan påverka detta, men jag är tämligen säker att det inte var inlagt. Jag använder körläge Normal.
Får fråga någon på VW vid nästa service..
De två efter det (generation 2) gjorde inte såhär utan när batteriet var slut så körde den på bensinmotorn utan att batteriet laddades märkbart. Visst laddas det i och ur hela tiden, men inte så mycket att det märks nämnvärt på räckviddsmätaren för elen. (Kanske upp till 1-2 km ibland).
Men idag var det lite extremt, då laddade den alltså 12km, vilket syntes på bensinförbrukningen som var väldigt hög. Tidigare har jag som sagt märkt samma sak.. Vet att GTE-läget kan påverka detta, men jag är tämligen säker att det inte var inlagt. Jag använder körläge Normal.
Får fråga någon på VW vid nästa service..
Medlem
· Stockholm
· 1 414 inlägg
I min 2020 så är det så att om man inte gör något så kör den slut på batteriet först och sen går den till hybriddrift (fast nu utan kräm i batteriet så det blir ren bensindrift).
Detta har jag retat mig på eftersom jag vill ha ström kvar i batteriet för användning i slutkörningen mot målet. Fick leta länge för att hitta hur man skall göra.
Se ett av mina senare inlägg:
Detta har jag retat mig på eftersom jag vill ha ström kvar i batteriet för användning i slutkörningen mot målet. Fick leta länge för att hitta hur man skall göra.
Se ett av mina senare inlägg:
B Bo Berglund skrev:Det är en MY20 uttagen 25/5 2020.
Och jag hittade nyligen inställningen som gör att man kan ställa in min-laddning i hybriddrift *). Ställer man det högre än aktuellt laddningsstatus så kommer bilen att ladda batteriest upp dit innan den övergår till att bestämma över var den skall ta energin under körningen.
Men tyvärr så måste man göra denna inställning efter varje start av bilen eftersom den försvinner däremellan....
Vi åker frekvent mellan Stockholm och Karlstad och äter lunch i Arbogatrakten.
Vid start brukar jag ställa in hybridläget för att spara batteriet men det har hänt flera gånger efter lunchen att jag glömt att ställa bilen i hybridläge och eftersom den alltid startar i eldrift-läge så töms det lilla som är kvar i batteriet ganska snabbt därefter...
Så jag efterlyser en inställning av minimi-laddnivå som STANNAR KVAR mellan starterna av bilen.
Som det nu är måste jag göra om det varje gång.
*) Inställningen hittas här:
-Starta bilen
- Välj hybridläget via knappen i konsolen
- Nu finns på skärmen en inställningsikon till höger i bilden, tryck på den
- Nu är vi där vi ställer in laddnivå, pil ner sänker från 100%
- Och nu står det att vi reserverar laddnivå
[bild]
Tack. Bilen beter sig som att jag har valt den funktion du vill ha. Men det är den inte. Den är inställd på "håll batteriladdningen" och inte "öka batteriladdningen".B Bo Berglund skrev:I min 2020 så är det så att om man inte gör något så kör den slut på batteriet först och sen går den till hybriddrift (fast nu utan kräm i batteriet så det blir ren bensindrift).
Detta har jag retat mig på eftersom jag vill ha ström kvar i batteriet för användning i slutkörningen mot målet. Fick leta länge för att hitta hur man skall göra.
Se ett av mina senare inlägg:
Kan meddela att vår bil inte automatiskt börjar ladda bilen när den går går över från el- till hybridläge oavsett vilken mode man har, alltså eco, sport, normal eller individuell.tveksamt skrev:
I alla fall inte när jag byter mellan dem och batteriet redan står på 0.
Är det skillnad beroende på hur gammal bilen är? Det förekommer ju att folk kör laddhybrider utan att ladda dem. Att ladda batteriet så snart det är slut kan ju möjligen vara en metod att minska risken att det står långa perioder urladdat.tveksamt skrev: