13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är inte helt hundra på beteendet, men ja, den kunde ligga med lite extra belastning från elmotorn och ladda.
Om jag inte missminner mig till ca 10km i batteriet, sen lät den bli, jag tror den laddade ännu kraftigare om man hade GTE-läget i (behövs ju för att få full systemeffekt där).
Jag känner inte igen det här beteendet från vår -18.
Den laddar lite när man bromsar och så förstås, men annars är det tomma batteriet tomt, om jag inte aktivt väljer att ladda under körning.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag känner inte igen det här beteendet från vår -18.
Den laddar lite när man bromsar och så förstås, men annars är det tomma batteriet tomt, om jag inte aktivt väljer att ladda under körning.
Spännande.

Jag har inte sett någon uppenbar röd tråd, har som sagt sålt bilen så jag kan inte kolla noggrannare.
Eventuellt kan det vara ifall man haft GTE-läget igång, men jag inget jag uppenbart observerat. 😬
 
Jag ska iväg på långresa i närtid, då lär jag tömma batteriet med råge, så kan väl kolla hur den uppför sig då.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag ska iväg på långresa i närtid, då lär jag tömma batteriet med råge, så kan väl kolla hur den uppför sig då.
Kan också vara olika beroende på körläge som är valt, jag hade min oftast på Individuell, men tänker att ECO kan bete sig annorlunda. 🤔
 
Vi har normalt vår i ECO. Mycket möjligt att det påverkar...
 
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Är det en hybrid så regenererar den rörelseenergi när man har sådan, alltså istället för att friktionsbromsa bort energin med dina vanliga bromsar så aktiveras elmotorn och blir generator vilket skapar elenergi som laddar batteriet.
Tack, jag är ytterst medveten om vad regenerera är för nåt och jag vet även att en GTE, likt i princip alla andra el och hybridbilar kan göra det. Frågan var hur en bil regenererar när man driver den framåt, förstår du vad jag menar?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vi har normalt vår i ECO. Mycket möjligt att det påverkar...
Jag bytte från ECO för jag ville ha igång kurvljus, tyvärr var det hårdkodat att det är avaktiverat i ECO på vår.
🙄
 
  • Ledsen
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Oj. Många svar. Jag har kört ca 35000 mil i 4 olika GTE. Den första versionen gjorde såhär upp till 5km, sen stannade den där och körde som vanligt.
De två efter det (generation 2) gjorde inte såhär utan när batteriet var slut så körde den på bensinmotorn utan att batteriet laddades märkbart. Visst laddas det i och ur hela tiden, men inte så mycket att det märks nämnvärt på räckviddsmätaren för elen. (Kanske upp till 1-2 km ibland).
Men idag var det lite extremt, då laddade den alltså 12km, vilket syntes på bensinförbrukningen som var väldigt hög. Tidigare har jag som sagt märkt samma sak.. Vet att GTE-läget kan påverka detta, men jag är tämligen säker att det inte var inlagt. Jag använder körläge Normal.

Får fråga någon på VW vid nästa service..
 
I min 2020 så är det så att om man inte gör något så kör den slut på batteriet först och sen går den till hybriddrift (fast nu utan kräm i batteriet så det blir ren bensindrift).

Detta har jag retat mig på eftersom jag vill ha ström kvar i batteriet för användning i slutkörningen mot målet. Fick leta länge för att hitta hur man skall göra.
Se ett av mina senare inlägg:
B Bo Berglund skrev:
Det är en MY20 uttagen 25/5 2020.
Och jag hittade nyligen inställningen som gör att man kan ställa in min-laddning i hybriddrift *). Ställer man det högre än aktuellt laddningsstatus så kommer bilen att ladda batteriest upp dit innan den övergår till att bestämma över var den skall ta energin under körningen.

Men tyvärr så måste man göra denna inställning efter varje start av bilen eftersom den försvinner däremellan....
Vi åker frekvent mellan Stockholm och Karlstad och äter lunch i Arbogatrakten.
Vid start brukar jag ställa in hybridläget för att spara batteriet men det har hänt flera gånger efter lunchen att jag glömt att ställa bilen i hybridläge och eftersom den alltid startar i eldrift-läge så töms det lilla som är kvar i batteriet ganska snabbt därefter...

Så jag efterlyser en inställning av minimi-laddnivå som STANNAR KVAR mellan starterna av bilen.
Som det nu är måste jag göra om det varje gång.

*) Inställningen hittas här:
-Starta bilen
- Välj hybridläget via knappen i konsolen
- Nu finns på skärmen en inställningsikon till höger i bilden, tryck på den
- Nu är vi där vi ställer in laddnivå, pil ner sänker från 100%
- Och nu står det att vi reserverar laddnivå

[bild]
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
I min 2020 så är det så att om man inte gör något så kör den slut på batteriet först och sen går den till hybriddrift (fast nu utan kräm i batteriet så det blir ren bensindrift).

Detta har jag retat mig på eftersom jag vill ha ström kvar i batteriet för användning i slutkörningen mot målet. Fick leta länge för att hitta hur man skall göra.
Se ett av mina senare inlägg:
Tack. Bilen beter sig som att jag har valt den funktion du vill ha. Men det är den inte. Den är inställd på "håll batteriladdningen" och inte "öka batteriladdningen".
 
  • Bildskärm i bil med hybridlägesval "Håll batteriladdningen" aktivt och batteriindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilens display visar drivlägesalternativ med "E-MODE" och "Hybrid" samt en batteriikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
pacman42 pacman42 skrev:
Då kan jag tipsa dig (eller snarare andra som inte har rattvärme) om knallevantar (sådana utan fingrar) de fungerar bra när man inte har rattvärme. Frugans Fiat har nämligen inte det.
Vanliga bilhandskar eller rattmuff funkar ju också.
 
I irrepirre skrev:
Konstigt tycker jag. Min 2020 GTE gör inte det…
Min gör så ibland. Oftast om man stått i under -5 grader och tomt batteri, dvs noll räckvidd. Min verkar då vilja hänga kvar mer på växlarna också.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Min gör så ibland. Oftast om man stått i under -5 grader och tomt batteri, dvs noll räckvidd. Min verkar då vilja hänga kvar mer på växlarna också.
Precis det märker jag med. Växlar väldigt sent.. men nu är det plusgrader och den gör så ändå. Irriterande.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag ska iväg på långresa i närtid, då lär jag tömma batteriet med råge, så kan väl kolla hur den uppför sig då.
Kan meddela att vår bil inte automatiskt börjar ladda bilen när den går går över från el- till hybridläge oavsett vilken mode man har, alltså eco, sport, normal eller individuell.
I alla fall inte när jag byter mellan dem och batteriet redan står på 0.
 
  • Wow
  • Gilla
StevieGee och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kan meddela att vår bil inte automatiskt börjar ladda bilen när den går går över från el- till hybridläge oavsett vilken mode man har, alltså eco, sport, normal eller individuell.
I alla fall inte när jag byter mellan dem och batteriet redan står på 0.
Är det skillnad beroende på hur gammal bilen är? Det förekommer ju att folk kör laddhybrider utan att ladda dem. Att ladda batteriet så snart det är slut kan ju möjligen vara en metod att minska risken att det står långa perioder urladdat.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.