snuttjulle snuttjulle skrev:
Många som verkar ha problem med att behöva ändra hur mycket batteri som ska sparas. Har ni tittat på denna inställning? Så här ser det ut på min uttagen 2 år sedan.
Var hittar man den? Dvs vilken sekvens skall man trycka på?
Batteriets Min laddgräns är ju det man skulle vilja kunna ställa in permanent men jag har inte hittat det själv.

Jag tycker det är extremt svårt att förstå var de har placerat alla inställningarna och dialogerna är olika utformade. Oftast saknas också en "bakåt"-knapp så man blir tvungen att starta om från noll om man gått vilse...

Min bil är MY 20, om det spelar roll.
 
B Bo Berglund skrev:
Var hittar man den? Dvs vilken sekvens skall man trycka på?
Svarar själv eftersom jag hittade det...
- Meny
- eManager
- Kugghjulen nere till höger
- Nu är man på "Inställningar köra eldrivet/ladda"
-Längst ner finns "Batteriets min laddningsgräns" som i min bil är ställd på 50%

Nu tror jag inte att detta är det vi letat efter utan någon annan sorts laddningsgräns som gäller under laddning och inte under körning. Men vad det är vete fåglarna.
Min är ställd på 50% men batteriet töms helt under körning om man inte fipplar på den andra menyn som beskrivits tidigare, och detta gäller då bara tills man slår av bilen nästa gång...
 
P
Den där inställningen på bilden visar hur mycket bilen ska laddas om du ställt in avresetid. Dvs den laddar till tex 50% när du sätter i kabeln för att sedan ladda klart till din avresetid.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P
Det som gäller för att hålla batteriet under körning är denna. Inget jag själv använder och dessutom återställs den varje gång man stänger av bilen.

Från en 2020. Tror det ser annorlunda ut på äldre bilar.
Bilens infotainmentsystem visar drivlägesalternativ E-MODE och Hybrid för batteriladdning från 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Det som gäller för att hålla batteriet under körning är denna. Inget jag själv använder och dessutom återställs den varje gång man stänger av bilen.
Exakt, det var den enda inställningen jag hittade för att hålla batteriet laddat till viss nivå under färd (i hybrid-läget).
Och den försvinner som sagt när man stänger bilen.
 
B Bo Berglund skrev:
Exakt, det var den enda inställningen jag hittade för att hålla batteriet laddat till viss nivå under färd (i hybrid-läget).
Och den försvinner som sagt när man stänger bilen.
Det är väl egentligen en funktion som kanske är lämplig främst för tyska städer som har hårda miljözoner. Jag personligen använder den aldrig, då mina resor primärt är +30 mil eller lokalt Max 6 mil. Dvs lokala primärt på el, övriga i hybridläge.

Lämnad föresten in min på 6000 Mila-service nyligen. 3900kr exklusive växellådans spolning, som kostade 3000kr. Då var det olja och filter, tändstift samt luft och kupéfilter.

VAGverkstad i Stockholmsområdet, som primärt servar alla VAG-koncernens bilar som rullar som taxi i Stocholm.
 
O
S StevieGee skrev:
Tog över en kollegas GTE i december 2023. Den är uttagen i december 2020.
Stör mig på en sak, som mina tidigare GTE inte gjort. När man kört slut på batteriet så går den ju över till hybridläge. Bilen väljer då ibland (inte alltid) att ladda batteriet. Värst var väl idag, så jag efter 10 mils körning laddat upp till 12 kilometers el-räckvidd. Drar ju en väldigt massa bensin i onödan.
Mina tidigare GTE har inte gjort såhär. Hittar ingen inställning för det heller. Några tips? Någon vars bil uppför sig på samma sätt?
Upppevde samma i min Leon PHEV. Tyckte inte den genererade alls i ”D”, bara i ”S”, men där drar den ju å andra sidan mer soppa också så kändes inte värt.
 
O olsjo skrev:
Upppevde samma i min Leon PHEV. Tyckte inte den genererade alls i ”D”, bara i ”S”, men där drar den ju å andra sidan mer soppa också så kändes inte värt.
Det jag märkt när den gör såhär är att den inte växlar upp. Körde flera mil med farthållaren på 90 och bilen låg konstant på 5ans växel.
 
Fick meddelande från VW idag om att en åtgärd ska göras på min bil. Tydligen ska batteriet kontrollera och tätas för korrosion...
 
tveksamt tveksamt skrev:
Fick meddelande från VW idag om att en åtgärd ska göras på min bil. Tydligen ska batteriet kontrollera och tätas för korrosion...
Samma här. Bokat till den 21/3.
Har någon här sett/hört om när nya Passat GTE-24 börjar säljas?
 
B Bo Berglund skrev:
Har någon här sett/hört om när nya Passat GTE-24 börjar säljas?
Pratade med DinBil idag och då sade de att veckan efter påsk är säljstart.
Får hoppas att det inte flyttas igen då...
 
Ang laddning i hybridläge. Jag har en MY17, kör med individuellt körläge. Vid långkörning har jag noterat att den inte brukar ladda om det är motorvägskörning. Över ca 90-100kmh laddar den inte. Är det däremot långa sträckor mindre landsväg där man håller sig runt 70-80kmh och lägre ibland så brukar den ladda upp till ca 10km räckvidd.

Jag tänker att i de hastigheterna finns det oftare ett överskott på energi från bensinmotorn som då går in i batteriet. Detta överskott finns inte i samma omfattning på motorvägen pga högre luftmotstånd och liknande som snor energi förutom den högre hastigheten.

Att ha några km i batteriet på långkörning tycker jag verkar sänka snittförbrukningen, bla genom att elen hjälper till i uppförsbackar istf att bensinaren jobbar hårdare.

Sedan tror jag det finns en bugg i mjukvaran på min modell. Slår jag på GTE (då laddar den ju mer) och tillbaka till hybrid så fortsätter den ladda som om den stod i GTE-läge. Dvs även i motorvägsfart. Då upp till ca 20km räckvidd som jag har för mig nämns i instruktionsboken för GTE-läget också. Detta oavsett hur länge GTE varit påslaget innan jag går tillbaka till hybrid.
 
E egge skrev:
Ang laddning i hybridläge. Jag har en MY17, kör med individuellt körläge. Vid långkörning har jag noterat att den inte brukar ladda om det är motorvägskörning. Över ca 90-100kmh laddar den inte. Är det däremot långa sträckor mindre landsväg där man håller sig runt 70-80kmh och lägre ibland så brukar den ladda upp till ca 10km räckvidd.

Jag tänker att i de hastigheterna finns det oftare ett överskott på energi från bensinmotorn som då går in i batteriet. Detta överskott finns inte i samma omfattning på motorvägen pga högre luftmotstånd och liknande som snor energi förutom den högre hastigheten.

Att ha några km i batteriet på långkörning tycker jag verkar sänka snittförbrukningen, bla genom att elen hjälper till i uppförsbackar istf att bensinaren jobbar hårdare.

Sedan tror jag det finns en bugg i mjukvaran på min modell. Slår jag på GTE (då laddar den ju mer) och tillbaka till hybrid så fortsätter den ladda som om den stod i GTE-läge. Dvs även i motorvägsfart. Då upp till ca 20km räckvidd som jag har för mig nämns i instruktionsboken för GTE-läget också. Detta oavsett hur länge GTE varit påslaget innan jag går tillbaka till hybrid.
Det låter som att det där kan vara samma beteende jag observerat.
Hade en MY17 (men med stereon som fanns på MY16 🤔)

Körde mest 70-80väg vilket kan förklara varför jag observerade beteendet ofta.
Jag noterade även samma effekt om man slått igång GTE-läget.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag noterade även samma effekt om man slått igång GTE-läget.
Jag har aldrig använt GTE-läget på närmare 4 år med en MY20...
Vad är det till för egentligen?
Vad vinner/förlorar man på att trycka den knappen?
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har aldrig använt GTE-läget på närmare 4 år med en MY20...
Vad är det till för egentligen?
Vad vinner/förlorar man på att trycka den knappen?
Den kombinerar eldrift och bensindrivet samtidigt och ger dig betydligt mer motoreffekt på 218hk än el med sina 110 eller hybridläget på ~150.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.