632 290 läst · 3 851 svar
632k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 322 inlägg
Var hittar man den? Dvs vilken sekvens skall man trycka på?snuttjulle skrev:
Batteriets Min laddgräns är ju det man skulle vilja kunna ställa in permanent men jag har inte hittat det själv.
Jag tycker det är extremt svårt att förstå var de har placerat alla inställningarna och dialogerna är olika utformade. Oftast saknas också en "bakåt"-knapp så man blir tvungen att starta om från noll om man gått vilse...
Min bil är MY 20, om det spelar roll.
Medlem
· Stockholm
· 1 322 inlägg
Svarar själv eftersom jag hittade det...B Bo Berglund skrev:
- Meny
- eManager
- Kugghjulen nere till höger
- Nu är man på "Inställningar köra eldrivet/ladda"
-Längst ner finns "Batteriets min laddningsgräns" som i min bil är ställd på 50%
Nu tror jag inte att detta är det vi letat efter utan någon annan sorts laddningsgräns som gäller under laddning och inte under körning. Men vad det är vete fåglarna.
Min är ställd på 50% men batteriet töms helt under körning om man inte fipplar på den andra menyn som beskrivits tidigare, och detta gäller då bara tills man slår av bilen nästa gång...
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 856 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 856 inlägg
Den där inställningen på bilden visar hur mycket bilen ska laddas om du ställt in avresetid. Dvs den laddar till tex 50% när du sätter i kabeln för att sedan ladda klart till din avresetid.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 856 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 856 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 322 inlägg
Exakt, det var den enda inställningen jag hittade för att hålla batteriet laddat till viss nivå under färd (i hybrid-läget).P Peter_K skrev:
Och den försvinner som sagt när man stänger bilen.
Det är väl egentligen en funktion som kanske är lämplig främst för tyska städer som har hårda miljözoner. Jag personligen använder den aldrig, då mina resor primärt är +30 mil eller lokalt Max 6 mil. Dvs lokala primärt på el, övriga i hybridläge.B Bo Berglund skrev:
Lämnad föresten in min på 6000 Mila-service nyligen. 3900kr exklusive växellådans spolning, som kostade 3000kr. Då var det olja och filter, tändstift samt luft och kupéfilter.
VAGverkstad i Stockholmsområdet, som primärt servar alla VAG-koncernens bilar som rullar som taxi i Stocholm.
Upppevde samma i min Leon PHEV. Tyckte inte den genererade alls i ”D”, bara i ”S”, men där drar den ju å andra sidan mer soppa också så kändes inte värt.S StevieGee skrev:Tog över en kollegas GTE i december 2023. Den är uttagen i december 2020.
Stör mig på en sak, som mina tidigare GTE inte gjort. När man kört slut på batteriet så går den ju över till hybridläge. Bilen väljer då ibland (inte alltid) att ladda batteriet. Värst var väl idag, så jag efter 10 mils körning laddat upp till 12 kilometers el-räckvidd. Drar ju en väldigt massa bensin i onödan.
Mina tidigare GTE har inte gjort såhär. Hittar ingen inställning för det heller. Några tips? Någon vars bil uppför sig på samma sätt?
Det jag märkt när den gör såhär är att den inte växlar upp. Körde flera mil med farthållaren på 90 och bilen låg konstant på 5ans växel.O olsjo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 322 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 322 inlägg
Ang laddning i hybridläge. Jag har en MY17, kör med individuellt körläge. Vid långkörning har jag noterat att den inte brukar ladda om det är motorvägskörning. Över ca 90-100kmh laddar den inte. Är det däremot långa sträckor mindre landsväg där man håller sig runt 70-80kmh och lägre ibland så brukar den ladda upp till ca 10km räckvidd.
Jag tänker att i de hastigheterna finns det oftare ett överskott på energi från bensinmotorn som då går in i batteriet. Detta överskott finns inte i samma omfattning på motorvägen pga högre luftmotstånd och liknande som snor energi förutom den högre hastigheten.
Att ha några km i batteriet på långkörning tycker jag verkar sänka snittförbrukningen, bla genom att elen hjälper till i uppförsbackar istf att bensinaren jobbar hårdare.
Sedan tror jag det finns en bugg i mjukvaran på min modell. Slår jag på GTE (då laddar den ju mer) och tillbaka till hybrid så fortsätter den ladda som om den stod i GTE-läge. Dvs även i motorvägsfart. Då upp till ca 20km räckvidd som jag har för mig nämns i instruktionsboken för GTE-läget också. Detta oavsett hur länge GTE varit påslaget innan jag går tillbaka till hybrid.
Jag tänker att i de hastigheterna finns det oftare ett överskott på energi från bensinmotorn som då går in i batteriet. Detta överskott finns inte i samma omfattning på motorvägen pga högre luftmotstånd och liknande som snor energi förutom den högre hastigheten.
Att ha några km i batteriet på långkörning tycker jag verkar sänka snittförbrukningen, bla genom att elen hjälper till i uppförsbackar istf att bensinaren jobbar hårdare.
Sedan tror jag det finns en bugg i mjukvaran på min modell. Slår jag på GTE (då laddar den ju mer) och tillbaka till hybrid så fortsätter den ladda som om den stod i GTE-läge. Dvs även i motorvägsfart. Då upp till ca 20km räckvidd som jag har för mig nämns i instruktionsboken för GTE-läget också. Detta oavsett hur länge GTE varit påslaget innan jag går tillbaka till hybrid.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 609 inlägg
Det låter som att det där kan vara samma beteende jag observerat.E egge skrev:Ang laddning i hybridläge. Jag har en MY17, kör med individuellt körläge. Vid långkörning har jag noterat att den inte brukar ladda om det är motorvägskörning. Över ca 90-100kmh laddar den inte. Är det däremot långa sträckor mindre landsväg där man håller sig runt 70-80kmh och lägre ibland så brukar den ladda upp till ca 10km räckvidd.
Jag tänker att i de hastigheterna finns det oftare ett överskott på energi från bensinmotorn som då går in i batteriet. Detta överskott finns inte i samma omfattning på motorvägen pga högre luftmotstånd och liknande som snor energi förutom den högre hastigheten.
Att ha några km i batteriet på långkörning tycker jag verkar sänka snittförbrukningen, bla genom att elen hjälper till i uppförsbackar istf att bensinaren jobbar hårdare.
Sedan tror jag det finns en bugg i mjukvaran på min modell. Slår jag på GTE (då laddar den ju mer) och tillbaka till hybrid så fortsätter den ladda som om den stod i GTE-läge. Dvs även i motorvägsfart. Då upp till ca 20km räckvidd som jag har för mig nämns i instruktionsboken för GTE-läget också. Detta oavsett hur länge GTE varit påslaget innan jag går tillbaka till hybrid.
Hade en MY17 (men med stereon som fanns på MY16 🤔)
Körde mest 70-80väg vilket kan förklara varför jag observerade beteendet ofta.
Jag noterade även samma effekt om man slått igång GTE-läget.
Medlem
· Stockholm
· 1 322 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 609 inlägg
Den kombinerar eldrift och bensindrivet samtidigt och ger dig betydligt mer motoreffekt på 218hk än el med sina 110 eller hybridläget på ~150.B Bo Berglund skrev: