NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
35,400kr i försäkring!? Jag kör en Kia Optima laddhybrid från 2018 och betalar 3,500kr/år i helförsäkring...
Noterade du "ca"?
Tror sista månaderna betalade jag 600kr för helförsäkring, kollade inte upp vad jag betalade j början då jag var ute efter ett överslag.

Du har väl fortfarande vagnskadegaranti och betalar därmed egentligen bara för en halvförsäkring?

Edit: kan inte se längre bak, men mar23 betalade jag 326kr i månaden för försäkring.

Edit2: 2019 betalade jag 6000kr om året för helförsäkring med 2500mil körsträcka.

Redigerat:
Jag ligger på ca 650kr/månaden boendes i villa i Stockholm för försäkringen.

För ett par veckor sedan började min bil (GTE My2020) visa detta meddelande när jag startar den :

Bild av fordonsdisplay med meddelande om huvudanvändare och anvisningar för sekretessinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte gjort något jag vet om men meddelandet återkommer även fast jag tryckt OK...

Och idag när jag skulle kolla bilen via VW-appen så kom det ett meddelande att jag inte kunde nå den för att lokaliseringsfunktionen var avstängd...

Vad är det här för nys och hur gör jag för att bli av med det och kan koppla upp mig mot bilen igen?
I appen står det:
"Vehicle in offline mode"
Var i "Infotainment" kan man sätta den tillbaka i online?

Bilen var inkallad på verkstad för batteriservice i torsdags, kan det vara därför den bråkar?

B Bo Berglund skrev:
För ett par veckor sedan började min bil (GTE My2020) visa detta meddelande när jag startar den :

[bild]

Jag har inte gjort något jag vet om men meddelandet återkommer även fast jag tryckt OK...

Och idag när jag skulle kolla bilen via VW-appen så kom det ett meddelande att jag inte kunde nå den för att lokaliseringsfunktionen var avstängd...

Vad är det här för nys och hur gör jag för att bli av med det och kan koppla upp mig mot bilen igen?
I appen står det:
"Vehicle in offline mode"
Var i "Infotainment" kan man sätta den tillbaka i online?

Bilen var inkallad på verkstad för batteriservice i torsdags, kan det vara därför den bråkar?
Nåt liknande kom upp hela tiden när jag hade passat. Var glad om du sluppit det fram till nu.

Jag misstänker passaten kanske bara har 3g modem och i Stockholmsområdet börjar väl utfasningen så sannolikt slutar många bilars fjärr funktioner att funka under detta år...

Å andra sidan var min passat då och då i offline mode (nån liten ikon, var det en bandit eller jordglob eller liknande) men det har jag för mig redde ut sig efter någon vecka själv.

13th Marine 13th Marine skrev:
Noterade du "ca"?
Tror sista månaderna betalade jag 600kr för helförsäkring, kollade inte upp vad jag betalade j början då jag var ute efter ett överslag.

Du har väl fortfarande vagnskadegaranti och betalar därmed egentligen bara för en halvförsäkring?

Edit: kan inte se längre bak, men mar23 betalade jag 326kr i månaden för försäkring.

Edit2: 2019 betalade jag 6000kr om året för helförsäkring med 2500mil körsträcka.
Nej jag har helförsäkring som sagt, 3500kr/år. Vagnskadegaranti brukar nog inte finnas i mer än 3år tror jag. Bilen är ju över 6 år gammal..

Nej jag har helförsäkring som sagt, 3500kr/år. Vagnskadegaranti brukar nog inte finnas i mer än 3år tror jag. Bilen är ju över 6 år gammal..
Jag som blandade ihop vagnskada och nybilsgaranti, det är det senare som Kia har i 7år.
Skulle tippa på att det gör att din försäkring är billigare eftersom försäkringsbolaget inte behöver stå för maskinskada och liknande.

Hur långt man kör är också en parameter som påverkar premien, och var och hur man bor.

Väldigt billigt. Kanske hänger på var man bor. Jag bor utanför Sthlm och har väl 30 skadefria år, de flesta normala bilar kostar 5-6.000 per år att försäkra, lite enklare bilar kanske 1500 mindre. Försäkring börjar kunna bli en avgörande del av kostnaden, vissa teslor och liknande elbilar går på 10-20.000 per år.

Jag får 4400kr om året på random Optima PHEV hos LF. Villa utanför tätorten, 1500mil, utan merförsäkring, 5000kr i självrisk på vagnskada.

Då har vi konstaterat att en Passat GTE är lite dyrare att försäkra och kan gå vidare 😉

Edit:fel körsträcka i prisberäkningen

Redigerat:
Jag får 4400kr om året på random Optima PHEV hos LF. Villa utanför tätorten, 1500mil, utan merförsäkring, 5000kr i självrisk på vagnskada.

Då har vi konstaterat att en Passat GTE är lite dyrare att försäkra och kan gå vidare 😉

Edit:fel körsträcka i prisberäkningen
Jag får fortfarande 3500kr...

• Skärmdump av jämförelsetjänst för bilförsäkringar, visar olika prisalternativ och försäkringsbolag.
    Skapa konto
Jag får fortfarande 3500kr...
Grattis, du har billigare att försäkra än vad jag har.
Prova YKK155

339kr i månaden fick jag på Passaten, men jag tänker inte försäkra min bil hos evoli eller paydrive.

Grattis, du har billigare att försäkra än vad jag har.
Skärmbild från jämförelsesajten Compricer visar bilförsäkringsoffert från Paydrive och Dina Försäkringar.
Skapa konto

Jag får väl tacka min lyckliga stjärna om detta nu är så bra priser!

Jag konstaterar att vi helt enkelt pratar om olika försäkringsbolag, jag har valt att ha en dyrare försäkring.

• Skärmdump av försäkringsjämförelsesida med erbjudanden om helförsäkring för bil.
    Skapa konto
J JohanLun skrev:
Å andra sidan var min passat då och då i offline mode (nån liten ikon, var det en bandit eller jordglob eller liknande) men det har jag för mig redde ut sig efter någon vecka själv.
Jag tror att jag hittat det som triggade både offline och det här mystiska meddelandet vid start.
Antagligen har bilen blivit störd i samband med batteriservicen och då har Gäst blivit den aktiva föraren, och den har inga on-line rättigheter så bilen kopplar inte upp sig...
Jag lyckades programmera om i morse efter att jag inte fått kontakt med bilen via VW-appen,
Och när jag kom ut så var den lilla jordgloben i det översta ikonfältet inte aktiv.
Men när jag bytt till mig själv som aktiv förare så kopplade den upp sig och nu är det som innan. :)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Igår fick jag mail från VW att försäljningen av nya Passat startat och att man öppnat siten för att "bygga sin bil".
Businessversionen i två utföranden med grundpris 530 resp 552 KSEK.
Finns också dyrare specialversioner...
Nya Passat Sportscombi versioner

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.