GTE:n har ju ingen generator öht. 12V-batteriet ska laddas via dc-dc omvandlare.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Stämmer det verkligen? Kan hitta generatorn som reservdel: [länk]
Kan ju inte ta gift på det, har inte heller krupit under och kollar när jag hade en...
Kan inte heller hitta det skrivet.

Men är rätt säker på det, vw gjorde sin hybriddrivlina ordentligt integrerad så varför behålla generatorn då. Det krävs ju biffig dc-dc omvandlare för att driva allt när man kör helelektriskt så varför inte utnyttja det systemet alltid.

Sen är ju inte reservdelssidorna 100% heller iofs. 🙂
 
Även om den har generator borde den kunna ladda från högvolts batteriet åxå. Annars skulle detta vara mycket vanligare iom att nästan allt i bilen går på 12v och man kan lätt köra 30 mil med bara el om man kör 3-4 mil per dag i normalfallet.
 
GTEn laddar som jag förstår 12V batteriet när den laddar HV-batteriet. I alla fall har jag sett klipp på YT som visar på det.
 
tveksamt tveksamt skrev:
GTEn laddar som jag förstår 12V batteriet när den laddar HV-batteriet. I alla fall har jag sett klipp på YT som visar på det.
Jag drar bara slutsatsen att om 12V bara skulle supplyas av ICE motorns generator så skulle 12V batteriet dras ur på väldigt kort tid, så det MÅSTE kunna laddas även om man kör utan ICE motorn... Om det laddas under körning, vid laddning, om 12V kommer från 12V batteriet under körning eller en converter från HV batteriet, ja, det behöver man nog vara mer insatt för att gissa (eller veta)...
 
Roade mig att leta lite bilder och servicemanualer. Det mesta av hjälpsystemen drivs av el och det finns inga spår av någon generator på varken bilder eller i manual. (Det enda mekaniskt drivna hjälpsystemet jag såg är en vattenpump udda nog placerad på växellådssidan som drivs via ena kamaxeln.)
Det är ju logiskt, med en så integrerad drivlina så är det hål i huvudet att hänga på en extra generator. Så fort bensinmotorn driver bilen så drar den också runt elmotorn.
 
RoTe
D Dortmunder DAB skrev:
Stämmer det verkligen? Kan hitta generatorn som reservdel: [länk]
Trodo är dock inget att lita på. Söker jag delar till min bil på regnr får jag upp allt som även INTE passar min motor, det står uttryckligen passar ej motorkod xxxx men ändå måste det vara med i listan av nån anledning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Eventuellt sitter det en sk Dynastart som startmotor. Det är en startmotor och generator i samma enhet. Men jag är inte helt säker
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det finns en elmotor stor nog för att driva bilen framåt. Är det inte den de använder som såväl startmotor, generator och för att driva bilen framåt? I lägen där man kör på el och gasar över en viss gräns så startar den bensinmotorn. Då blir det som en paus under vilken den inte driver över huvud taget. Så jag trodde att den saknade såväl ordinär generator som startmotor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns en elmotor stor nog för att driva bilen framåt. Är det inte den de använder som såväl startmotor, generator och för att driva bilen framåt? I lägen där man kör på el och gasar över en viss gräns så startar den bensinmotorn. Då blir det som en paus under vilken den inte driver över huvud taget. Så jag trodde att den saknade såväl ordinär generator som startmotor.
Jag tror det finns ett antal olika koncept att lösa detta. GTEn är ju en vebolösning där man tagit en bil och drivlina inte tänkt för hybrid och elektrifierat. Därför kan generator och sånt skit bli kvar.

Det är ju samma med tex värme och liknande på andra märken. Det funkar inte alls så som man skulle tänka om man byggde allt från nytt.

Jag tittade inte så mycket under huven på min GTE, men jag konstaterade att jag inte skulle vilja äga en äldre GTE just då den verkar överdrivet och onödigt komplex.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror det finns ett antal olika koncept att lösa detta. GTEn är ju en vebolösning där man tagit en bil och drivlina inte tänkt för hybrid och elektrifierat. Därför kan generator och sånt skit bli kvar.
Det är möjligt. Är det fler än Toyota och Mitsubishi som tänkt i vidare cirklar än att elektrifiera en befintlig drivlina? Det är väl egentligen bara Toyota som gjort något bättre av det. Jag hade ändå intrycket att Volkswagens koncept var lite mer genomtänkt än många konkurrenter.
 
Jag valde GTEn framför Kias Optima just för att där kunde man inte få värme utan att bensinmotorn var igång.
 
A Avemo skrev:
Det är möjligt. Är det fler än Toyota och Mitsubishi som tänkt i vidare cirklar än att elektrifiera en befintlig drivlina? Det är väl egentligen bara Toyota som gjort något bättre av det. Jag hade ändå intrycket att Volkswagens koncept var lite mer genomtänkt än många konkurrenter.
Toyota tänkte väldigt bra på sin första Prius, men sen upphörde ju tänkandet. Det är en finurlig växellåda på priusen. Men det är ju inte en PHEV. Och de funderade aldrig ut en BEV.

Outlandern är ju också lite egen.

Generellt känns alla PHEV som en stor kompromiss...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Toyota tänkte väldigt bra på sin första Prius, men sen upphörde ju tänkandet. Det är en finurlig växellåda på priusen. Men det är ju inte en PHEV. Och de funderade aldrig ut en BEV.
Toyota prius finns som laddhybrid. Och vad jag förstått har den en ovanligt låg förbrukning när den körs på bensin med urladdat batteri. Så den kan nog mycket väl vara genomtänkt. Men den blev inte så vanlig. Och jag tror inte att den säljs i Sverige längre. De missade laddhybridtåget av någon anledning efter att ha varit ledande med hybrider i så många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.