Hittade en halvkass sprängskiss som kanske kan hjälpa, bortse från röd markering:

Detaljerad sprängskiss av en bilstrålkastare med numrerade delar. En del är markerad med röd pil och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar både lite blandade delar på nätet, samt nya och begagnade lyktor, så jag tror inte riktigt det är så illa som vissa vill ge sken av.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Till BMW X5 med Dynamic LED kostade en sida 25000kr + arbete. Som hittat!

Reservdelar till nya bilar, hos märkesverkstaden, är väl alltid dyra?
Passaten lär väl närma sig den ålder att reservdelarna sjunker i pris nu.

13th Marine 13th Marine skrev:
Reservdelar till nya bilar, hos märkesverkstaden, är väl alltid dyra?
Passaten lär väl närma sig den ålder att reservdelarna sjunker i pris nu.
Så är det. Tyvärr brukar allt behöva kodas in mot bilen idag så man kommer inte undan sinnesjukt arbete.:(

Någon sa att en insats till Mercan jag har nu med projektioner kostar närmare 50k + arbete.

R Robert-san01 skrev:
Så är det. Tyvärr brukar allt behöva kodas in mot bilen idag så man kommer inte undan sinnesjukt arbete.:(

Någon sa att en insats till Mercan jag har nu med projektioner kostar närmare 50k + arbete.
Märkesverkstan försöker ta igen det de inte fick när de sålde bilen.

Får väl se hur inkodning mm matchar right to repair inom sin tid.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Till BMW X5 med Dynamic LED kostade en sida 25000kr + arbete. Som hittat!
Liknande jag har
50 för paret då
Fast de fungerar ju
Om någon stjäl dem tar försäkringen det
Å andra sidan är försäkringen galet dyr

P Pin skrev:
Liknande jag har
50 för paret då
Fast de fungerar ju
Om någon stjäl dem tar försäkringen det
Å andra sidan är försäkringen galet dyr
Yep. Helt galna försäkringar var en av anledningarna att vi bytte bort våran. Hade dock rimlig skatt på den då den var uttagen precis innan Bonus-Malus infördes.

Att motorn total rasade efter 7000mil var en annan.

• Wow
Pin
  • Laddar…
Några här brukar ju påstå att biltillverkarna tillverkar det som efterfrågas. Tror ni fortfarande på det 😂

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Några här brukar ju påstå att biltillverkarna tillverkar det som efterfrågas. Tror ni fortfarande på det 😂
Nä, jag ser inte att det längre finns enkla rimligt prissatta kombibilar på marknaden typ Passat, Golf och Corolla som det fanns för 10-20år sedan, redan då upplevde jag kvaliten sämre på en Passat än på en Golf och nu har det större syskonet blivit onödigt komplicerad och dyr för privat vardagsbruk.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Tillverkarna gör ju fortfarande bilar till den som köper dem nya, inte till dem som köper dem 10-20år senare. 🙄

• Gilla
Pin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tillverkarna gör ju fortfarande bilar till den som köper dem nya, inte till dem som köper dem 10-20år senare. 🙄
Om man köper ny Passat GTE om man redan ägt en så kan de inte vara så dåliga, eller så är konkurrenterna ännu sämre;)

I Sverige är många av dessa förmånsbilar och då är det annan logik i valet.

R Robert-san01 skrev:
Yep. Helt galna försäkringar var en av anledningarna att vi bytte bort våran. Hade dock rimlig skatt på den då den var uttagen precis innan Bonus-Malus infördes.

Att motorn total rasade efter 7000mil var en annan.
Ja min skatt är OK. Det hade den iofs varit med bonus/malus också då jag köpte begagnat. Inte bara skatten jag slapp utan ett värdetapp på 600000 på tre år

P Pin skrev:
Ja min skatt är OK. Det hade den iofs varit med bonus/malus också då jag köpte begagnat. Inte bara skatten jag slapp utan ett värdetapp på 600000 på tre år
Värdetappet var helt ok på den. Det är nog en av de billigaste jag haft.

Köpte en 8mån gammal demo med det mesta i utrustning som gått 600mil. Nedsatt från typ 1mille till 675. Sålde den efter 5år för 475.

R Robert-san01 skrev:
Värdetappet var helt ok på den. Det är nog en av de billigaste jag haft.

Köpte en 8mån gammal demo med det mesta i utrustning som gått 600mil. Nedsatt från typ 1mille till 675. Sålde den efter 5år för 475.
Jag köpte innan pandemin. Från 950 till 350 på tre år 😱. Säljaren bytte till en ny likadan 🙄.
Idag runt 250 vilket är bra efter ytterligare 5+ år.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.