12 321 läst · 109 svar
12k läst
109 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Gäller det även om man har enfas-box?H hulten skrev:
Dvs att den ser att det bara är 1 fas och använder den fullt ut om det är under 1,7 kW?
Eller blir det mina 3,1 kW / 3, dvs bara 1 kW?
Nu har jag lyckats hitta en VW on-line manual för min bil (fick mata in chassinumret för att det skulle gå). Där har jag hittat en beskrivning om hur man skall gå tillväga för att göra inställningar av laddningens beteende. Jag har tagit screenshot av stegen för att skriva ut på papper innan jag gick till bilen. Här är deras beskrivning:
Problemet är att redan steg 2 inte funkar för det finns inget sådant val att göra!!!!!
Vad är det för dårar som satt ihop mjukvaran i den här bilen?
Jag har suttit en lång stund i bilen nu och försökt att söka mig fram i deras hjälpfunktion men det blir exakt samma som på nätet (se ovan) och fungerar alltså inte...
När man kommer till "Laddning/Setup" så finns det två val:
- Minska AC-laddström
- Lossa AC-laddkontakt automatiskt
Inte ett spår av det som bruksanvisningen pratar om....
Vad kan man göra?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att redan steg 2 inte funkar för det finns inget sådant val att göra!!!!!
Vad är det för dårar som satt ihop mjukvaran i den här bilen?
Jag har suttit en lång stund i bilen nu och försökt att söka mig fram i deras hjälpfunktion men det blir exakt samma som på nätet (se ovan) och fungerar alltså inte...
När man kommer till "Laddning/Setup" så finns det två val:
- Minska AC-laddström
- Lossa AC-laddkontakt automatiskt
Inte ett spår av det som bruksanvisningen pratar om....
Vad kan man göra?
Redigerat:
Mina siffror gäller när man "kryssar i" begränsad laddning och står vid enfasanslutning.
I övrigt kan jag bara hålla med angående mjukvara. Helt hopplöst.
Mina ritualer innan jag lämnar carporten är att gå in i menyn "assistans system" och kryssa ur hastighetsvarning, linjevarning, trötthetsvarning. Då går bilen helt ok på e4. Så fort jag lägger i backen går jag in i menyn som kommer upp och kryssar ur manöverbroms för att slippa tvärnitar.
Synd att det ska behöva vara så här.
Har försökt få bilen att spara 20% SOC till p-värme när jag åker till stugan men får inte det att funka.. menyn dyker upp men spelar ingen roll vad jag väljer. Den kör till noll i alla fall.
När jag lämnar arbetet lyser ofta gul varning kaffekopp i 10 minuter. Dricker jag för mycket eller för lite kaffe på jobbet?
I övrigt inga tips tyvärr!
I övrigt kan jag bara hålla med angående mjukvara. Helt hopplöst.
Mina ritualer innan jag lämnar carporten är att gå in i menyn "assistans system" och kryssa ur hastighetsvarning, linjevarning, trötthetsvarning. Då går bilen helt ok på e4. Så fort jag lägger i backen går jag in i menyn som kommer upp och kryssar ur manöverbroms för att slippa tvärnitar.
Synd att det ska behöva vara så här.
Har försökt få bilen att spara 20% SOC till p-värme när jag åker till stugan men får inte det att funka.. menyn dyker upp men spelar ingen roll vad jag väljer. Den kör till noll i alla fall.
När jag lämnar arbetet lyser ofta gul varning kaffekopp i 10 minuter. Dricker jag för mycket eller för lite kaffe på jobbet?
I övrigt inga tips tyvärr!
Tack för tipset!H hulten skrev:
Ska kolla i morgon, men jag har överraskats flera gånger av den här tvärniten när jag backar ut ur mitt trånga garage och irriterat mig på det.
Dessutom har ju bilen fel när det gäller vilken hastighet som gäller, tex börjar den plinga när jag kör vägen förbi mitt hus och kommer förbi till nästa avtag till ett mindre villaområde där det är 30 därinne. Nu tror bilen det är 30 ute på förbifarten också och börjar pipa...
Samma på den nya vägen mellan Västerås och Köping, där slår den om till 70 eller 80 då och då fast det är motorväg och 110. Kör ju på farthållare och den bromsar ju ner då.....
Men det funkar för mig att gå in i hybrid-menyn (tror jag det var) och ändra till vilken laddnivå den får gå ner till. Då har jag denna laddning kvar tills jag kommer fram till småvägarna på slutet.H hulten skrev:
Men denna inställning försvinner när man tex stannar för att köpa en macka på en bensinstation. Nollställs ju då och man måste komma ihåg att sätta på det igen.
På GTE kunde man sätta en laddnivå större än vad man har i batteriet just då och då laddade bilen upp dit när man körde. Det funkar inte nu utan har man kört tomt så förblir det tomt tills man är framme och kan ladda batteriet från boxen.
Nu har jag fått besked från VW angående dessa inställningar, de skriver:
Man har en funktion i bruksanvisningen och samma i bilens hjälpfunktion och så finns den alltså inte i alla fall....
Det var väl fint....
Man har en funktion i bruksanvisningen och samma i bilens hjälpfunktion och så finns den alltså inte i alla fall....
Klicka här för att svara