GoC GoC skrev:
Det tycker jag mina två senaste bilars inbyggda navigator även har. Uppdaterar trafikläget snabbt och ändrar rutten.
Men möjligt Waze är ännu bättre. Har inte sett något behov att använda annat, men är väl kanske ännu bättre i storstadstrafiken.
På Volkswagen så kostar detta extra efter dom 3 första åren ca 1500kr per år.

S sjoelund skrev:
Och AA behöver man ju koppla in med sladd (och om man har wireless Android Auto så ansluter ju mobilen till bilen även när den är avstängd och man är hemma; riktigt irriterande).
Detta har jag aldrig varit med om hur går det ens till egentligen om bilen är av så är den väl eller annars så skulle väl 12v batteriet ladda ut hela tiden?

Felix042 Felix042 skrev:
Du kan ju ändra så att google assistance går på svenska även fast du har system språket på engelska.
Var hittar jag den inställningen? (Jag antar du menar på telefonen)
I mina settings finns det ingen App som heter Google Assistance....
Min telefon (Galaxy S10) kör Android 12 ifall det spelar roll.

Kanske missat, men finns det någon snabbladdning eller snabbare laddning till passaten?

Felix042 Felix042 skrev:
Eftersom google maps är bra mycket bättre en det som oftast är inbyggd i bilar och sedan brukar det vara helt värdelöst att söka på bilens navigator den hittar ju inget så är iallfall på vår nuvarande passat MY2021 medans med google maps så fungera det hur bra som helst och man får även fungerade röststyrning så man slipper knappa på skärmen medans man kör. Största fördelen dock är att man kan ändra låt på t.ex spotify direkt på bilens skärm istället för behöva ta upp mobilen för det.
Apple CarPlay har jag så klart i min bil och använder frekvent Teams och TIDAL och SR play.
Resmålen har jag inga problem att hitta i bilens navigator, på förra bilen var det enklast i appen och sända målet till bilen.

Felix042 Felix042 skrev:
På Volkswagen så kostar detta extra efter dom 3 första åren ca 1500kr per år.
Jag byter bil innan tre års dagen😉

trähandtag trähandtag skrev:
Kanske missat, men finns det någon snabbladdning eller snabbare laddning till passaten?
Ja, med 3-fasladdare kör den 11 kW och med snabbladdning på el-mack är det 50 kW
Gamla Passat GTE är max 3.7 kW

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
1:a längre turen 300 km:
E20-E18 från Järfälla till Karlstad.
- Fullt både med el och bensin vid start, räckvidd visad som c:a 940 km totalt
- Kört 300 km med inbyggda navigatorn inställd på målet
- Bilen går över på hybriddrift av sig själv, dvs jag behöver inte manuellt ställa om som på GTE
- Farthållaren ställer om farten automatisk när hastighetsbegränsningarna ändras. Dvs jag behövde inte mickla med det ifall jag bara kör lagenligt.
- Efter matstopp halvvägs föreslog bilen att man skulle återuppta navigeringen, det hände inte på den förra.
- Under körning så verkar den anpassa el-användningen så att man har tömt batteriet när man är framme. Också något jag fick malla in själv på GTE:n genom att gå över till eldrift när jag var på rätt avstånd från målet..
- Väl framme visar den:
Räckvidd El: 2 km md 2% kvar
Räckvidd bensin: 400 km med 60% kvar
Så när man startar med 940 km räckvidd och kör 300 km slutar man på 402 km räckvidd... ☹️🤬☹️
Nån som ser felräkningen?

B Bo Berglund skrev:
1:a längre turen 300 km:
E20-E18 från Järfälla till Karlstad.
- Fullt både med el och bensin vid start, räckvidd visad som c:a 940 km totalt
- Kört 300 km med inbyggda navigatorn inställd på målet
- Bilen går över på hybriddrift av sig själv, dvs jag behöver inte manuellt ställa om som på GTE
- Farthållaren ställer om farten automatisk när hastighetsbegränsningarna ändras. Dvs jag behövde inte mickla med det ifall jag bara kör lagenligt.
- Efter matstopp halvvägs föreslog bilen att man skulle återuppta navigeringen, det hände inte på den förra.
- Under körning så verkar den anpassa el-användningen så att man har tömt batteriet när man är framme. Också något jag fick malla in själv på GTE:n genom att gå över till eldrift när jag var på rätt avstånd från målet..
- Väl framme visar den:
Räckvidd El: 2 km md 2% kvar
Räckvidd bensin: 400 km med 60% kvar
Så när man startar med 940 km räckvidd och kör 300 km slutar man på 402 km räckvidd... ☹️🤬☹️
Nån som ser felräkningen?
Den räknar väl att du har väldigt låg förbrukning under vardags körning och därmed visar orealistiska siffror på bensin räckvidden som sedan anpassar sig det den riktiga förbrukning när du har kört en del på endast bensin.

Skulle du kunna dela med dig om förbrukningen under denna resan?

Det skulle även vara roligt att veta hur förbrukning står sig om du kör med navigering via Android auto på vägen hem jämfört med bilens "smarta" inbyggda system.

Men om du laddar upp batteriet och tankar fullt så kommer du lika långt igen 👍
Min bil visar 1000 km räckvidd ibland och 750 km räckvidd nu. Inte är det bilens fel iallafall.

Felix042 Felix042 skrev:
Skulle du kunna dela med dig om förbrukningen under denna resan?
Tyvärr är bilens "infotainment" rätt svårförståeligt...
Tex har jag förgäves försökt hitta var man kan se hur många procent av full tank man har (eller antal liter), men de envisas med att visa hur många km tanken räcker till och det är ju bara gissningar....
Jag vill se följande information:
- Tankens fyllnadsgrad i liter eller procent
- Batteriets fyllnadsgrad i procent (detta finns)
Batteriet har jag lyckas konfigurera bilen att visa men inte bensintanken. Där envisas den med att visa antal km som bensinen räcker till och det stämmer ju inte.
Det jag kan göra nu är att åka tillbaka hem och sedan tanka fullt, då ser jag ju bensinförbrukningen eftersom jag startade med full tank.

F.ö. så har denna Passat 40 l tank mot GTE som hade 50 l.

B Bo Berglund skrev:
Tyvärr är bilens "infotainment" rätt svårförståeligt...
Tex har jag förgäves försökt hitta var man kan se hur många procent av full tank man har (eller antal liter), men de envisas med att visa hur många km tanken räcker till och det är ju bara gissningar....
Jag vill se följande information:
- Tankens fyllnadsgrad i liter eller procent
- Batteriets fyllnadsgrad i procent (detta finns)
Batteriet har jag lyckas konfigurera bilen att visa men inte bensintanken. Där envisas den med att visa antal km som bensinen räcker till och det stämmer ju inte.
Det jag kan göra nu är att åka tillbaka hem och sedan tanka fullt, då ser jag ju bensinförbrukningen eftersom jag startade med full tank.

F.ö. så har denna Passat 40 l tank mot GTE som hade 50 l.
I våran Passat MY21 så kan man se hur många procent av tanken som är kvar i appen dock inte i bilen.

Dock så är det väl fortfarande möjligt att se snitt förbrukning för resan hoppas jag?

Felix042 Felix042 skrev:
I våran Passat MY21 så kan man se hur många procent av tanken som är kvar i appen dock inte i bilen.
Ja, i appen ser man procenttalet (60% kvar), men det kan man ju inte fippla med medan man kör heller...
Så resan på 300 km huvudsakligen på europavägar drog hela batteriet plus 16 liter bensin.

Min GTE MY2020 visade en bensinmätare av traditionellt slag med en visare i ett runt instrument graderad med (jag tror det var) 8 streck runt visarperiferin. Dvs 12% mellan varje. Det var lättavläst och visade korrekt bensinnivå.
I denna MY2024 ehybrid har jag inte kommit på något sätt att visa bensinnivån i instrumentpanelan... ☹️
Den envisas med att visa en gissad "räckvidd" i stället och det är ju inte alls rättvisande eftersom det beror på hur den tror att bilen skall dra framöver.
Får ta kontakt med säljaren när jag kommer hem och få honom att visa hur det skall ställas in (om det ens går).
Bensinmängden spelar ju roll här och i den nya bilen är tanken 10 liter mindre än i GTE-modellerna...

B Bo Berglund skrev:
Ja, i appen ser man procenttalet, men det kan man ju inte fippla med medan man kör heller...

Min GTE MY2020 visade en bensinmätare av traditionellt slag med en visare i ett runt instrument graderad med (jag tror det var) 8 streck runt visarperiferin. Dvs 12% mellan varje. Det var lättavläst och visade korrekt bensinnivå.
I denna MY2024 ehybrid har jag inte kommit på något sätt att visa bensinnivån i instrumentpanelan... ☹️
Den envisas med att visa en gissad "räckvidd" i stället och det är ju inte alls rättvisande eftersom det beror på hur den tror att bilen skall dra framöver.
Får ta kontakt med säljaren när jag kommer hem och få honom att visa hur det skall ställas in (om det ens går).
Bensinmängden spelar ju roll här och i den nya bilen är tanken 10 liter mindre än i GTE-modellerna...
Jag undrar mest om snitt förbrukning den måste väl ändå gå att se fortfarande?

Skulle vara intressant och se hur det skiljer säg mot om kör med Android med Google maps om den smarta "navigationen" verkligen gör någon skillnad i verkligheten.

Felix042 Felix042 skrev:
Jag undrar mest om snitt förbrukning den måste väl ändå gå att se fortfarande?
Ingen aning om var i bilen detta skulle visas.....
Historiska data har jag inte sett. Annat än i appen förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.