GoC GoC skrev:
Är vĂ€l enklast du navigerar till Karlstad, med bilens navigator, och hem med android auto sĂ„ fĂ„r du se hur det fungerar.
đŸ•ŻïžđŸ‘ Ska testa i helgen...
Lite störande med android auto eftersom min telefon Àr pÄ engelska och bilen pÄ svenska sÄ blir den hÀr bil-rösten konstig. Har förgÀves letat efter ett sÀtt att helt stÀnga av bilens rösthantering...
VW verkar tycka att det Àr den viktigaste delen av bilens system, men det tycker inte jag.

B Bo Berglund skrev:
Lite störande med android auto eftersom min telefon Àr pÄ engelska och bilen pÄ svenska sÄ blir den hÀr bil-rösten konstig. Har förgÀves letat efter ett sÀtt att helt stÀnga av bilens rösthantering...
VW verkar tycka att det Àr den viktigaste delen av bilens system, men det tycker inte jag.
FörstÄr inte varför man skall envisas med att mobilen i stÀllet för bilens inbyggda system?
I min bil funkar i alla fall navigeringen ypperligt och skulle inte falla mig in att anvÀnda nÄn annan navigering.
Röstinstruktionerna brukar man kunna stÀnga av i navigeringsmenyn under nÄn knapp.
PÄ mina senaste bilar har man Àven kunnat skruva ner volymen tills hon blir tyst medans damen tjatar om vart jag skall köra.

GoC GoC skrev:
FörstÄr inte varför man skall envisas med att mobilen i stÀllet för bilens inbyggda system?
Det Àr möjligt att det fungerar bra i den nya Passaten, men i min gamla var det si och sÄ, speciellt nÀr man skall vÀlja mÄl och resvÀg. Helt under isen, tex nÀr man fÄtt in mÄlet sÄ visas tex tre alternativa rutter och den sÀger "vÀlj rutt".
Men inte 17 gÄr det att vÀlja nÄgon annan Àn den sjÀlv har valt utan den startar i alla fall den felaktiga.
Och sÄ fÄr den byta nÀr vi passerar avtaget, som den vill ta in pÄ och som Àr en jÀttedÄlig vÀg genom skogen. Efter att vi passerat dÀr sÄ byter den till det jag ville vÀlja frÄn början och rÀknar om körtider och distans.
Men att sjÀlv fÄ vÀlja vilken jag skall köra det gÄr inte.
Och i slutÀnden nÀr det Àr 8 km kvar hem sÄ vill den köra en extra slinga pÄ motorvÀg som lÀgger till 6 km distans mot att svÀnga av och köra direkt hem.
(Jag navigerar inte hem utan anvÀnder den visade distansen för att slÄ över pÄ ren eldrift pÄ lÀmpligt stÀlle beroende pÄ hur mycket ström som finns kvar).
Med den nya bilen har jag Ànnu inte varit pÄ nÄgon tur som krÀver navigering sÄ jag vet inte om den kanske Àr bÀttre...

GoC GoC skrev:
I min bil funkar i alla fall navigeringen ypperligt och skulle inte falla mig in att anvÀnda nÄn annan navigering.
För att Waze alltid Àr uppdaterat och har koll pÄ trafiklÀget och vÀljer snabbaste vÀg beroende pÄ eventuella köer.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
För att mobilens system alltid Àr sÄ uppdaterade som de kan vara. och dessutom ofta kostnadsfria. Jag Àr glad för att min bil inte har nÄgot inbyggt system som ska underhÄllas men fungerar utmÀrkt via CarPlay och valfri navigeringsapp.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
För att Waze alltid Àr uppdaterat och har koll pÄ trafiklÀget och vÀljer snabbaste vÀg beroende pÄ eventuella köer.
Det tycker jag mina tvÄ senaste bilars inbyggda navigator Àven har. Uppdaterar trafiklÀget snabbt och Àndrar rutten.
Men möjligt Waze Àr Ànnu bÀttre. Har inte sett nÄgot behov att anvÀnda annat, men Àr vÀl kanske Ànnu bÀttre i storstadstrafiken.

Alfredo Alfredo skrev:
För att mobilens system alltid Àr sÄ uppdaterade som de kan vara. och dessutom ofta kostnadsfria. Jag Àr glad för att min bil inte har nÄgot inbyggt system som ska underhÄllas men fungerar utmÀrkt via CarPlay och valfri navigeringsapp.
Kan sÄ klart vara sÄ, men jag hÄller
Mig med nya bilar som har OTA uppdatering, men kan sÄ klart ta nÄn vecka extra för att det skall hinna uppdateras.
Men jag anvÀnder mest navigeringen för batterioptimering och den förra för att förvÀrma batteriet inför snabbladdning. I 95 % av min körning vet jag vart jag skall

Alfredo Alfredo skrev:
Jag Àr glad att ha bÄda tvÄ. Bilens inbyggda hittar inte alla platser jag vill navigera till, men Àr annars vÀldigt smidigt och har bÀttre handsfree Àn Android Auto. Men om nÄgra Är kommer de sÀkert vilja ta betalt för tjÀnsten och dÄ blir det AA hela tiden...

Och AA behöver man ju koppla in med sladd (och om man har wireless Android Auto sÄ ansluter ju mobilen till bilen Àven nÀr den Àr avstÀngd och man Àr hemma; riktigt irriterande).

S sjoelund skrev:
Och AA behöver man ju koppla in med sladd
Inte i den bil som denna trÄd handlar om (Nya Passat e-hybrid 2024)....
Det gÄr med Bluetooth och innebÀr att man bara behöver ha med sig mobilen inne i bilen för att koppla upp.
Finns direktstöd i bilen för Android Auto frÄn en mobil.

B Bo Berglund skrev:
Inte i den bil som denna trÄd handlar om (Nya Passat e-hybrid 2024)....
Det gÄr med Bluetooth och innebÀr att man bara behöver ha med sig mobilen inne i bilen för att koppla upp.
Finns direktstöd i bilen för Android Auto frÄn en mobil.
Har inte provat hur VW hanterar trÄdlös AA, men i min bil ansluter mobilen i en halvtimme efter man stÀngt av bilen... Riktigt irriterande sÄ jag stÀnger av den funktionen.

S sjoelund skrev:
min bil
Som Àr vilken bilmodell dÄ?

S sjoelund skrev:
om man har wireless Android Auto sÄ ansluter ju mobilen till bilen Àven nÀr den Àr avstÀngd och man Àr hemma
Du fĂ„r parkera lĂ€ngre bort. đŸ˜‚đŸ˜±đŸ™ƒ

GoC GoC skrev:
Röstinstruktionerna brukar man kunna stÀnga av i navigeringsmenyn under nÄn knapp.
PÄ mina senaste bilar har man Àven kunnat skruva ner volymen tills hon blir tyst medans damen tjatar om vart jag skall köra.
Eftersom google maps Àr bra mycket bÀttre en det som oftast Àr inbyggd i bilar och sedan brukar det vara helt vÀrdelöst att söka pÄ bilens navigator den hittar ju inget sÄ Àr iallfall pÄ vÄr nuvarande passat MY2021 medans med google maps sÄ fungera det hur bra som helst och man fÄr Àven fungerade röststyrning sÄ man slipper knappa pÄ skÀrmen medans man kör. Största fördelen dock Àr att man kan Àndra lÄt pÄ t.ex spotify direkt pÄ bilens skÀrm istÀllet för behöva ta upp mobilen för det.

B Bo Berglund skrev:
Vad hÀnder om man först startar navigeringen med den inbyggda och sen gÄr till Android Auto och kör igÄng navigeringen dÀr ocksÄ? TvÄ igÄng samtidigt alltsÄ?

Och nÀr det gÀller optimeringen av hybrid-driften, sÄ undrar jag ifall navigatorn över huvud taget Àr inblandad dÀr? Borde mest bero pÄ hur "tungt" det Àr att rulla bilen vÀl?
Det funkar ju ocksÄ om man inte kör navigatorn...
I vÄran nuvarande Passat 2021 sÄ stÀnger den av bilens inbyggda navigator sÄ fort man slÄr in adress pÄ google maps via Android Auto.

B Bo Berglund skrev:
Du kan ju andra sÄ att google assistance gÄr pÄ svenska Àven fast du har system sprÄket pÄ engelska.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.