B Bo Berglund skrev:
Men det beror mycket på hur man kör, tex en långkörning på 70-90 väg jämfört med samma sträcka i närområdet till/från ICA, Bauhaus etc. Drar mindre el i första fallet för samma sträcka.
Har börjat se folk lägga upp en del inläggen i olika Passat eHybrid forum att 12v batteriet laddar ut konstant.

Inget du har märkt av ännu?

K Kane skrev:
DN körde familjetest mellan Skoda Superb och Passaten förra veckan. Passaten klarade 11,3 mil på el medan Superben klarade 14 mil.
Intressant eftersom att på pappret så Passat vara mer aerodynamiks än Superb eller var det R-line versionen av Passat som dom prova?

Skriv dom om båda bilarna var 204hk versionen? Eftersom att Passat finns med 204hk eller 272hk medans Superb endast går att få med 204hk.

Felix042 Felix042 skrev:
Intressant eftersom att på pappret så Passat vara mer aerodynamiks än Superb eller var det R-line versionen av Passat som dom prova?

Skriv dom om båda bilarna var 204hk versionen? Eftersom att Passat finns med 204hk eller 272hk medans Superb endast går att få med 204hk.
Det var 204 vs 272. Dock är det ju samma specad elmotor på de båda?

K Kane skrev:
Det var 204 vs 272. Dock är det ju samma specad elmotor på de båda?
Tydligen så är det trodde det var 130hk och 110hk i den vanliga men tydligen så har båda 116hk nu dock så har de med 272hk 180hk bensinmotor medans den vanliga har 150hk.

Antar att det är R-line utförandet på Passat som drar ner räckvidden så pass mycket.

Detta gäller förstås min nya Passat eHybrid...

IDA talinterface?
När man använder bilen och IDA hörs av så pratar hon engelska....
Hur ställer man om till svenska?

Android Auto?
Eftersom man inte kan skriva på tangentbord som förare så använder Android Auto tal som inmatning och det går förstås inte eftersom den hittar på egna meddelanden helt utan sammanhang när man talar på svenska. Inte "sorry I don't understand" utan helt slumpartade tolkningar av vad som sagts.
Jag utgår från att IDA är inblandad här också, så återigen hur byter man språk till svenska?
Om det är AndroidAuto som sköter detta, så: hur byter man till svenska?

Min telefon är ställd på Engelska av skäl som är för många för att förklara....
Men nu talar jag om bilen, den skall vara svensk.

B Bo Berglund skrev:
Eftersom man inte kan skriva på tangentbord som förare
Hur vet bilen om det är föraren eller passageraren som skriver?

Ingen skriver, det finns inget tangentbord utan man måste diktera meddelandet och då fattar inte bilen svenska....

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
En annan sak jag vill göra är att under färd ställa om från ren el-drift till hybrid...
Jag brukar göra det på längre färder för att ha kvar ström i batteriet när jag närmar mig målet och skall köra i bebyggelse.
I min gamla GTE finns det en knapp i mittkonsolen som man trycker på och då kan man själv välja El eller Hybrid. Har inte hittat detta ännu i 2024-Passaten...

B Bo Berglund skrev:
Detta gäller förstås min nya Passat eHybrid...

IDA talinterface?
När man använder bilen och IDA hörs av så pratar hon engelska....
Hur ställer man om till svenska?

Android Auto?
Eftersom man inte kan skriva på tangentbord som förare så använder Android Auto tal som inmatning och det går förstås inte eftersom den hittar på egna meddelanden helt utan sammanhang när man talar på svenska. Inte "sorry I don't understand" utan helt slumpartade tolkningar av vad som sagts.
Jag utgår från att IDA är inblandad här också, så återigen hur byter man språk till svenska?
Om det är AndroidAuto som sköter detta, så: hur byter man till svenska?

Min telefon är ställd på Engelska av skäl som är för många för att förklara....
Men nu talar jag om bilen, den skall vara svensk.
Skumt för mig fungera det skriva med tangentbord i Android Auto och röststyrning fungera också klockrent dock har jag inte provat sicka meddelanden med det. Men om jag förstår det rätt så svarare din Android auto på engelska? skulle anta att det betyder att då har mobilen inställd på engelska också kanske är därför den inte förstår vad du säger? Prova isåfall att byta språk på mobilen till svenska så borde det fungera bra.

B Bo Berglund skrev:
En annan sak jag vill göra är att under färd ställa om från ren el-drift till hybrid...
Jag brukar göra det på längre färder för att ha kvar ström i batteriet när jag närmar mig målet och skall köra i bebyggelse.
I min gamla GTE finns det en knapp i mittkonsolen som man trycker på och då kan man själv välja El eller Hybrid. Har inte hittat detta ännu i 2024-Passaten...
Om man jag minns rätt så ska navigering sköta detta automatiskt och byta till bensin motorn på motorväg för spara ström tills stads/lands väger. Men om detta inte fungera så det finns en knapp där du kan välja hur mycket batteri bilen ska spara till senare. Om du går till batteri inställningarna.

Men om jag förstått det rätt så räcker det att lägga bilen i hybrid läge så ska den sköta allt detta själv sen vet jag inte om det fungera bra i praktiken eller inte.

Det tar nog ett tag innan man hittat alla möjliga inställningar...
På GTE:n finns det en knapp i mittkonsolen som leder direkt till el/hybrid-inställningarna, men i denna är det nånstans blanda alla andra inställningar (många).

B Bo Berglund skrev:
Det tar nog ett tag innan man hittat alla möjliga inställningar...
På GTE:n finns det en knapp i mittkonsolen som leder direkt till el/hybrid-inställningarna, men i denna är det nånstans blanda alla andra inställningar (många).
Kan man inte skapa 5 snabb knappar som hamnar längst upp skärmen? men håller med knappar för sånt där borde aldrig ha tagits bort men allt handlar om spara så mycket pengar som möjligt nu förtiden. Man få iallafall nöja sig med Passaten fortfarande har rikliga knappar på ratten till skillnad från ID bilarna.

Man kan lägga upp en "Favorit" på bilden man når via Bil-knappen och där kan man välja kommandoknappar för Hybrid- resp El-drift.
När man väljer hybrid får man upp en bild där man kan ställa in min-laddning i batteriet också.

• Gilla
Felix042
  • Laddar…
Nu är våran Passat eHybrid färdigbyggd och på väg till Sverige :)

@Bo Berglund Hur långtid tog det från att din bil blev färdigbyggd till leverans?

Felix042 Felix042 skrev:
Nu är våran Passat e-Hybrid färdigbyggd och på väg till Sverige :)

@Bo Berglund Hur lång tid tog det från att din bil blev färdigbyggd till leverans?
Bilen beställdes 24-04-29.

Jag fick meddelande om min nya bil 24-09-02:
Din Passat är klar i fabriken och efter flera omfattande kvalitetskontroller transporteras bilen nu till en av våra hamnar i Sverige.
Nästa 24-10-21:
Snart är det dags att hämta ut din nya bil. Den lämnar snart vårt utrustningscenter.
Till sist efter en del administration kunde den hämtas 24-10-29
Dvs exakt 6 månader efter beställning....
Och c:a 2 månader efter att den skickades iväg till Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.