6 312 läst · 91 svar
6k läst
91 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 796 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 796 inlägg
Jag har inte Android Auto, men Google assistenten/Gemini i alla rum hemma plus i telefonen då. Jag kan inte ha telefonen på engelska och Google hub mm på svenska, det går inte.B Bo Berglund skrev:Detta gäller förstås min nya Passat eHybrid...
IDA talinterface?
När man använder bilen och IDA hörs av så pratar hon engelska....
Hur ställer man om till svenska?
Android Auto?
Eftersom man inte kan skriva på tangentbord som förare så använder Android Auto tal som inmatning och det går förstås inte eftersom den hittar på egna meddelanden helt utan sammanhang när man talar på svenska. Inte "sorry I don't understand" utan helt slumpartade tolkningar av vad som sagts.
Jag utgår från att IDA är inblandad här också, så återigen hur byter man språk till svenska?
Om det är AndroidAuto som sköter detta, så: hur byter man till svenska?
Min telefon är ställd på Engelska av skäl som är för många för att förklara....
Men nu talar jag om bilen, den skall vara svensk.
Det enda jag provat och som väl varit och kanske fortfarande är i beta är både engelska och svenska samtidigt, men det fungerar riktigt dåligt så jag har gått över till engelska överallt. En av fördelarna är att Googles tolkning av engelska är helt överlägset mycket bättre än för svenska. Man kan sluddra hur mycket som helst, den tolkar rätt ändå. På svenska kan du tala rikssvenska långsamt och den fattar ändå inte vad man menar.
Kan du köra engelska, gör det. Gemini Live som kom ett år gratis med Pixel 9 pro är också riktigt, riktigt bra.
Oj nästan 2 månader väntan allstå hade förväntad mig drygt 1 månaden från att bilen stog klar till leverans.B Bo Berglund skrev:
I meddelandet 09-02 var budskapet att den var tillverkad och nu skulle skeppas till Sverige.Felix042 skrev:
Vad de har för sorts transportmetoder har jag ingen aning om, men fartyg till sjöss kan nog inte uteslutas.
Väl i Sverige skulle finjusteringen göras med de tillval jag hade beställt (inte många men ändå).
När jag beställde i April 2024 letade säljaren reda på en tillverknings-slot som han kunde nypa i slutet av juli. Då frågade jag också hur länge det kunde ta innan den var klar och kunde skeppas. Svaret var nån gång i slutet av augusti...
Så då trodde jag att c:a mitten av Sept var det dags att hämta ut den.
Men så blev det alltså inte.
Jämförelsevis så beställde jag min GTE MY 2020 i slutet av sept 2019 och då sas det att jag skulle få den antagligen strax före jul 2019.
Men i verkligheten blev det 25 maj 2020....
Får hoppas på att går snabbare för våran del kanske dom har fått up farten lite nu är redan har byggd en del av dessa bilar.B Bo Berglund skrev:I meddelandet 09-02 var budskapet att den var tillverkad och nu skulle skeppas till Sverige.
Vad de har för sorts transportmetoder har jag ingen aning om, men fartyg till sjöss kan nog inte uteslutas.
Väl i Sverige skulle finjusteringen göras med de tillval jag hade beställt (inte många men ändå).
När jag beställde i April 2024 letade säljaren reda på en tillverknings-slot som han kunde nypa i slutet av juli. Då frågade jag också hur länge det kunde ta innan den var klar och kunde skeppas. Svaret var nån gång i slutet av augusti...
Så då trodde jag att c:a mitten av Sept var det dags att hämta ut den.
Men så blev det alltså inte.
Jämförelsevis så beställde jag min GTE MY 2020 i slutet av sept 2019 och då sas det att jag skulle få den antagligen strax före jul 2019.
Men i verkligheten blev det 25 maj 2020....
26/6 beställning lagt
11/11 bilen börjar byggas
11/18 bilen stor klar påväg till Sverige.
Våran förra Passat beställde 2020
10/13 beställning lagt
10/11 bilen börjar byggas
1/4-2021 leverans.
Skumt att dom kunde bygga och levera bilar snabbare under pandemin än nu ska dock tilläggas att den nya har betydligt mer utrustning så kanske derför det har tagit sådan tid?
På längre färder skall du navigera till målet och låta bilen optimera batterianvändningen.B Bo Berglund skrev:En annan sak jag vill göra är att under färd ställa om från ren el-drift till hybrid...
Jag brukar göra det på längre färder för att ha kvar ström i batteriet när jag närmar mig målet och skall köra i bebyggelse.
I min gamla GTE finns det en knapp i mittkonsolen som man trycker på och då kan man själv välja El eller Hybrid. Har inte hittat detta ännu i 2024-Passaten...
En sådan funktion borde väl Passaten ha.
Då använder den hybriddrift när det är motlut eller hög hastighet och el när det är lägre hastighetsbegränsning eller platt.
Fungera detta om man navigerar via Android auto också eller måste det vara den inbyggda?GoC skrev:
Passat GTE hade en rätt svåråtkomlig inställning för minimum batterinivå under hybriddrift, som jag använde.GoC skrev:
Den nya har en liknande inställning som är lättare att förstå och ställa in.
Men liksom i den förra modellen så glömmer bilen bort denna inställning när man slår av den för att tex äta lunch på färden...
Sen när man kör vidare tömde den helt batteriet de närmaste km av vägen eftersom den startar i ren eldrift.
Tror att den nya gör ungefär likadant, så man måste vara alert och ställa laddnivån samt aktivera hybrid när man kör vidare från ett stopp.
Har ännu inte kört någon långtur med den nya bilen, men över helgen skall jag fram och tillbaka till Karlstad, 2 x 300 km, så då borde jag se ev problem klarare.
Men har du testat att navigera till målet?B Bo Berglund skrev:Passat GTE hade en rätt svåråtkomlig inställning för minimum batterinivå under hybriddrift, som jag använde.
Den nya har en liknande inställning som är lättare att förstå och ställa in.
Men liksom i den förra modellen så glömmer bilen bort denna inställning när man slår av den för att tex äta lunch på färden...
Sen när man kör vidare tömde den helt batteriet de närmaste km av vägen eftersom den startar i ren eldrift.
Tror att den nya gör ungefär likadant, så man måste vara alert och ställa laddnivån samt aktivera hybrid när man kör vidare från ett stopp.
Har ännu inte kört någon långtur med den nya bilen, men över helgen skall jag fram och tillbaka till Karlstad, 2 x 300 km, så då borde jag se ev problem klarare.
På min C-HR laddhybrid funkar det ypperligt
Förbrukar ca 12l bensin på en tur till Stockholm, batteriet hushåller bilen med så det sista, av dom ca 7milen, anvönds när man kommer till Tensta. Den väljer själv ren eldrift genom Karlskoga och vid vägbygget väster om Västerås
Vad händer om man först startar navigeringen med den inbyggda och sen går till Android Auto och kör igång navigeringen där också? Två igång samtidigt alltså?
Och när det gäller optimeringen av hybrid-driften, så undrar jag ifall navigatorn över huvud taget är inblandad där? Borde mest bero på hur "tungt" det är att rulla bilen väl?
Det funkar ju också om man inte kör navigatorn...
Och när det gäller optimeringen av hybrid-driften, så undrar jag ifall navigatorn över huvud taget är inblandad där? Borde mest bero på hur "tungt" det är att rulla bilen väl?
Det funkar ju också om man inte kör navigatorn...
Har bilen ett smart system så spar den strömmen till avsnitt längs din planerade rutt med lägre hastighetsbegränsning. Så funkar i alla fall min bil.B Bo Berglund skrev:Vad händer om man först startar navigeringen med den inbyggda och sen går till Android Auto och kör igång navigeringen där också? Två igång samtidigt alltså?
Och när det gäller optimeringen av hybrid-driften, så undrar jag ifall navigatorn över huvud taget är inblandad där? Borde mest bero på hur "tungt" det är att rulla bilen väl?
Det funkar ju också om man inte kör navigatorn...
Kan även köra utan navigering, då baseras det på hur ”tungt” det går. Men då gör den slut på strömmen betydligt fortare.
Är väl enklast du navigerar till Karlstad, med bilens navigator, och hem med android auto så får du se hur det fungerar.