12 321 läst · 109 svar
12k läst
109 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Kan nog tyvärr bekräfta att den klimatreglerar på bilens batteri trots att den har laddkabeln ansluten... Har inte forskat jättemycket i det, men inte hittat något uppenbart i menyerna än iaf...H hulten skrev:Hakar på här även om jag efter en lååång väntan fått systermodellen levererad, Tiguan e-hybrid.
Har problem med att värma kupén när bilen står vid laddare.
Så snart jag skickar "klimatreglering på" via appen, stoppas kontakten mellan bil och laddare. Lampan vid laddluckan lyser rött och bilen säger till laddaren att den är färdigladdad.
Blir samma både på jobbet (1-fas) och hemma (3-fas).
Fler som har samma problem?
Känns ju helt skruvat att ta av energin från batteriet när man har stolpe kopplad..
I övrigt upplever jag bilen som irriterande med alla inställningar gömda i "tv:n".
Hade skoda förut och där fanns en del fysiska knappar.
Hastighetsvarning som plingar titt som tätt är en ny upplevelse som jag gärna klarat mig utan (lagkrav), bilen bromsar ner till 50 på tydligt skyltad 60 sträcka, fler "spökbromsningar" än gamla bilen, lane assist som ser "spöklinjer" i vägen och vill styra/vibrerar trots att jag kör mitt i vägen.
Man kan stänga av en del grejer men de flesta blir aktiva igen när man startar om bilen.
Den av default aktiva nödbromsfunktionen fixade min parkering i carporten 4 kvällar men 5:e tillfället tvärnitar den av okänd anledning. Hjärtstopp!
Samma här.H hulten skrev:
Mellan Järfälla och Hässelby går Växthusvägen som i mitten är väl skyltad som 60, men när man kör och passerar kommungränsen (?) så tror bilen att det blir 50 helt utan närvaro av skyltar, och börjar pipa. Händer åt båda hållen.
Likså på E18 (motorväg) från Jakobsberg mot Stockholm så tror den att det blir 1oo vid påfarten från Viksjöleden fast skyltarna säger 80, men det tar den igen eftar att man passerat Hjulstarondellen för då blir det efter några 100 meter plötsligt 50 och pip igen.
Det här händer på andra ställen också men dessa kör jag ofta och det är 100% fel.
Och min gamla GTE 2020 gjorde likadant...
VW måste ha köpt någon billighetsvariant av trafikdatabas....
Det här tvärstoppet har jag råkat ut för flera gånger när jag i sakta mak backar ut från min garageuppfart, och det beror INTE på att det kommer en bil farande därute, helt tomt!H hulten skrev:
Jag har undrat vad det är men nu har du i alla fall namngett funktionen.
Nu ska vi tillbaka till Karlstad i morgon så jag får kolla hur den hanterar hybrid/eldrift denna gång liksom laddning när vi kommer hem. Förra gången verkar den ha ställt in c:a 10% max laddström eller något liknande.
Nu har jag kört några hundra mil och jag är inte imponerad av VW:s mjukvara och användarvänlighet. Det piper och skakar i ratten mest hela tiden. Åker 99% motorväg på E4. Bilen ser linjer som inte finns. Kan vara vatten eller snö. "Kör mitt i filen".. DET GÖR JAG!
Funktioner som man stänger av är på nästa gång man startar bilen. Även funktioner som INTE är lagkravsstyrda.
En laddhybrid som inte kan värmas av energi från nätet via laddare, vad är problemet, det funkade på 2020 Seat och 2022 Skoda laddhybrid..
Tiguanen bullrar betydligt mer än en 2 år gammal Octavia iV. Inte premium direkt trots prislapp på 500k +
Inga knappar på IP ens till vardagsfunktioner utan allt ligger gömt i menyer i "tv:n".
Märker även betydligt större elförbrukning per km än Octavia. Kanske pga ökad vikt och lite bredare däck men jag har std 17" 215 däck. Octavia gick att snålköra under 15 kWh/100km medan denna sällan ligger under 20 i samma hastighet.
Plus ger jag för mjuk övergång mellan eldrift och bensin. ICE startar sjukt mjukt och utan att man känner det.
Kämpa för överlevnad VW!
Funktioner som man stänger av är på nästa gång man startar bilen. Även funktioner som INTE är lagkravsstyrda.
En laddhybrid som inte kan värmas av energi från nätet via laddare, vad är problemet, det funkade på 2020 Seat och 2022 Skoda laddhybrid..
Tiguanen bullrar betydligt mer än en 2 år gammal Octavia iV. Inte premium direkt trots prislapp på 500k +
Inga knappar på IP ens till vardagsfunktioner utan allt ligger gömt i menyer i "tv:n".
Märker även betydligt större elförbrukning per km än Octavia. Kanske pga ökad vikt och lite bredare däck men jag har std 17" 215 däck. Octavia gick att snålköra under 15 kWh/100km medan denna sällan ligger under 20 i samma hastighet.
Plus ger jag för mjuk övergång mellan eldrift och bensin. ICE startar sjukt mjukt och utan att man känner det.
Kämpa för överlevnad VW!
Fråga: Ditt inlägg visar inte ifall du pratar om en Passat e-hybrid (som denna tråd handlar om) eller någon annan modell.
Vore bra med ett klargörande så man vet vad som diskuteras.
Vore bra med ett klargörande så man vet vad som diskuteras.
Som jag förstått så ska Passat var snäppet mer premium en Tiguan men blir intressant och se när vi hämtar upp våran on ek vecka om det är mer premium än våran föra Passat -21 eller inte.H hulten skrev:
Jag tror säkert att Passat går tystare. GTE var ju väldigt premium på den fronten. Meddela gärna hur du uppfattar funktioner som parkeringsvärme via nätström, avståndsradar, lane assist, manöverbroms, menyer i bildskärm osv jämfört med tidigare bil.
Någon annan som har problem med att det inte går att lägga i E-mode även fast man har räckvidd kvar ibland ända sättet att få den gå tillbaks i el läget är stänga av sätta på vilket är väldigt irriterande.
Stör mig även på att den gåt över till bensin motorn då och då även fast E-mode är i klickat ska inte detta läget innebära att bilen gåt på el tills det finns någon räckvidd kvar?
Sen har jag inte förstått mig på hur man får up QR koden för fjärrparking ska ju finnas en meny för det i park assist menyn men kan hitta den någon annan som samma problem?
Stör mig även på att den gåt över till bensin motorn då och då även fast E-mode är i klickat ska inte detta läget innebära att bilen gåt på el tills det finns någon räckvidd kvar?
Sen har jag inte förstått mig på hur man får up QR koden för fjärrparking ska ju finnas en meny för det i park assist menyn men kan hitta den någon annan som samma problem?
Nu har jag iofs en -21:a men om jag lägger i E-mode när bensinmotorn går så stängs inte motorn av direkt. Om jag då rullar utan gaspådrag så bensinmotorn stängs av så förblir den avstängd.Felix042 skrev:
Någon annan som har problem med att det inte går att lägga i E-mode även fast man har räckvidd kvar ibland ända sättet att få den gå tillbaks i el läget är stänga av sätta på vilket är väldigt irriterande.
Om bilen är kall och det är kallt ute, typ -5C, och man gasar så startar bensinmotorn, förmodligen för att skona batteriet mot för högt strömuttag när det är kallt.
På den nya vägrar den helt den säger att det är för lite batteri kvar även fast man har typ 30km kvar väldigt skumt faktiskt.E Edlunn skrev:Nu har jag iofs en -21:a men om jag lägger i E-mode när bensinmotorn går så stängs inte motorn av direkt. Om jag då rullar utan gaspådrag så bensinmotorn stängs av så förblir den avstängd.
Om bilen är kall och det är kallt ute, typ -5C, och man gasar så startar bensinmotorn, förmodligen för att skona batteriet mot för högt strömuttag när det är kallt.
Någon här som vet vad det betyder när man slår på "reducerad AC-laddning" i inställningarna för laddningen?
I min gamla GTE så fanns det två lägen, full laddning och reducerad men där stod också hur mycket den reduceringen innebar. Så inte på 2024 e-hybrid Passat....
Jag vill veta hur det blir att ladda reducerat, tex om tomt batteri kommer upp till full laddning över natten. Jag har bara enfas laddbox så då går det ju sakta av den anledningen också.
Med den nya effektavgiften på elräkningen så blir man ju nödsakad att dra ner billaddningen för att den inte skall trigga påslaget på elräkningen
framöver....
Men man vill ju samtidigt att batteriet skall vara fullt när man tar bilen på morgonen.
I min gamla GTE så fanns det två lägen, full laddning och reducerad men där stod också hur mycket den reduceringen innebar. Så inte på 2024 e-hybrid Passat....
Jag vill veta hur det blir att ladda reducerat, tex om tomt batteri kommer upp till full laddning över natten. Jag har bara enfas laddbox så då går det ju sakta av den anledningen också.
Med den nya effektavgiften på elräkningen så blir man ju nödsakad att dra ner billaddningen för att den inte skall trigga påslaget på elräkningen
framöver....
Men man vill ju samtidigt att batteriet skall vara fullt när man tar bilen på morgonen.
Ang laddning:
Vet någon här hur man kan ställa in laddningstiden i bilen så att man kan styra den att börja ladda tex vid ett visst klockslag på natten?
I min gamla GTE 2020 hade man möjlighet att ställa in en "ivägkörningstid" och då kunde man få bilen att räkna ut när den skulle ladda för att den skulle vara full vid den tiden.
När man satte in laddkabeln kunde man trycka på en override-knapp om man ville ladda direkt, så då blev det antingen nu direkt eller vid den beräknade tidpunkten för att det skulle vara fullt vid avfärd.
Men var hittar man denna inställning i 2024 Passat e-hybrid?
Vet någon här hur man kan ställa in laddningstiden i bilen så att man kan styra den att börja ladda tex vid ett visst klockslag på natten?
I min gamla GTE 2020 hade man möjlighet att ställa in en "ivägkörningstid" och då kunde man få bilen att räkna ut när den skulle ladda för att den skulle vara full vid den tiden.
När man satte in laddkabeln kunde man trycka på en override-knapp om man ville ladda direkt, så då blev det antingen nu direkt eller vid den beräknade tidpunkten för att det skulle vara fullt vid avfärd.
Men var hittar man denna inställning i 2024 Passat e-hybrid?
Jag har en Passat GTE MY-21 och där står det inte heller vad den reducerade laddströmmen är.
Tidsmässigt tar det enligt laddtidsindikatorn på instrumentpanelen drygt 8h från tomt till fullt batteri med reducerad laddström. Vid maximerad laddström, 16A, tar det 3:15.
Nu har senaste modellen en batterikapacitet på 19,7kWh mot mina 13kWh så teoretiskt tar det runt 14h att ladda fullt om den reducerade laddströmmen är lika som i MY21.
Tidsmässigt tar det enligt laddtidsindikatorn på instrumentpanelen drygt 8h från tomt till fullt batteri med reducerad laddström. Vid maximerad laddström, 16A, tar det 3:15.
Nu har senaste modellen en batterikapacitet på 19,7kWh mot mina 13kWh så teoretiskt tar det runt 14h att ladda fullt om den reducerade laddströmmen är lika som i MY21.
Gamla bilarna reducerade enfasladdning till 1,4kW medan nya "plattformen" med 20kWh batteriet ger 1,7kW laddeffektE Edlunn skrev:Jag har en Passat GTE MY-21 och där står det inte heller vad den reducerade laddströmmen är.
Det som också skiljer från GTE är att e-hybrid har 3-fasladdning, vilket min laddbox inte ger.
Så jag får hålla mig till 3.1 kW laddeffekt (reducerad ström i boxen eftersom vår huvudsäkring bara är på 16A...)
Det jag vill är att se till så att laddningen sker antingen med reducerad effekt när som helst eller enbart på natten vid låg belastning i övrigt men då med full effekt från boxen.
Men har man tomt batteri så vill man ju kanske fylla genast förstås och då var den lilla knappen intill laddkontakten i GTE väldigt användbar....
Så jag får hålla mig till 3.1 kW laddeffekt (reducerad ström i boxen eftersom vår huvudsäkring bara är på 16A...)
Det jag vill är att se till så att laddningen sker antingen med reducerad effekt när som helst eller enbart på natten vid låg belastning i övrigt men då med full effekt från boxen.
Men har man tomt batteri så vill man ju kanske fylla genast förstås och då var den lilla knappen intill laddkontakten i GTE väldigt användbar....