3 517 läst · 85 svar
4k läst
85 svar
Erfarenhet VW Nya Passat e-hybrid 2024
Blir lite förvånad över drivmedelsförbukningen. Det skulle vara intressant att förstå vad bensinmotorn drar utan någon el i någon sorts blandad körning.
Om man använder min 300 km körning så verkar det som om det gick åt 16 liter bensin plus 19 kWh el att köra 300 km på motorväg i något över tillåten hastighet....
Dvs 0,53 liter/mil plus 0,63 kWh/mil
Jag får väl åka till macken i morgon innan jag åker hem och tanka fullt, då får jag ju svart på vitt hur mycket som gått åt eftersom jag inte kört på bensin förrän igår med denna bil.
Dvs 0,53 liter/mil plus 0,63 kWh/mil
Jag får väl åka till macken i morgon innan jag åker hem och tanka fullt, då får jag ju svart på vitt hur mycket som gått åt eftersom jag inte kört på bensin förrän igår med denna bil.
Redigerat:
Du har väl kört ca 9 mil på el och 21 mil på bensin. Verkar som den drar ca 0,75 l/mil då batteriet är tomt.B Bo Berglund skrev:Om man använder min 300 km körning så verkar det som om det gick åt 16 liter bensin plus 19 kWh el att köra 300 km på motorväg i något över tillåten hastighet....
Dvs 0,53 liter/mil plus 0,63 kWh/mil
Jag får väl åka till macken i morgon innan jag åker hem och tanka fullt, då får jag ju svart på vitt hur mycket som gått åt eftersom jag inte kört på bensin förrän igår med denna bil.
Jag vet inte riktigt hur ni räknar, men 16 liter på 19 mil körningen utan el blir 0,84, vilket jag tycker verkar mycket för en 1,5 liters bensinmotor
30 mil körning med både el och bensin samtidigt är det....trähandtag skrev:
Bilen hoppar mellan el- och bensindrift under färden baserat på nån optimeringsfunktion.
16 liter total bensinåtgång.
90% batteri vid start och 2% vid slutet av färden, avrundat blir det väl c:a 18 kWh givet att batteriet skall ha 20 kWh kapacitet. Fast här är det rörigt eftersom batteriet är temperaturberoende....
Den har dragit 0,53 l/mil bensin plus 0,6 kWh/mil el.
Och erfarenheten visar ju att bilar drar mer om man kör fort, vilket jag gjort på motorvägarna....
Ja men den lär inte gå 11 mil på el på E18 mellan Stockholm och Karlstad.trähandtag skrev:
Likt alla andra bilar som drivs på el ökar förbrukningen/minskar räckvidden rejält vid kallt väder och hög fart.
Så kanske 8 mil totalt av resans 30 mil på el är mer korrekt.
Jag har gjort samma resa i september, fast ytterligare 2 mil, med min laddhybrid av annat fabrikat.
13l bensin och ca 12kWh ström med användande av automatisk optimering baserat på rutten. 0,52 l/mil och 1,7kWh/mil
Redigerat:
I förar displayen så kan du bläddra till fordons info och sedan scrolla up så bör du hitta förbrukningen om du klickar på "ok" knappen på ratten kan du se från sedan start, sedan senaste takningen eller långstids.B Bo Berglund skrev:
I infotainment systemet så bör du kunna hitta det under "fordons" menyn.
Låter väldigt högt eftersom att mild hybriden verkar drar runt 0,55/mil i ca 120km/h från vad jag har sett i diverse videos.trähandtag skrev:
Så trodde att laddhybriden skulle dra ungefär lika mycket ja den är tyngre men dock så tror jag den har buffert på ca 5kwh så den borde ju kunna slå av motorn och driva betydligt mer på el även när räckvidden är slut jämfört med mild hybriden.
Körde en BMW X1 25e xDrive för någon vecka sen och den drev väldigt mycket på el i lägre hastighet även fast räckvidden var slut. So fort man kom under 50km/h så stängdes motorn av och även när man släppte gasen på t.ex motorvägen.
Nu hemma efter att ha kört tillbaka från Karlstad.
Den här gången tankade jag fullt innan jag drog iväg hemåt på motorvägen E18.
Hemma tankade jag igen och fick då i 14,6 l, så det är den bensin som dragits på sträckan.
Vid start var batteriet på 74% (laddboxen var upptagen natten innan).
Vad hände?
Jo när vi kom till Enköping (c:a 63 km innan målet) så hade batteriet dragits ur till 1%...
Fast jag hade satt på att navigera hem innan start så har den alltså inte alls optimerat batteriets belastning som den gjorde på utresan! ☹️🤬
Faktum är att innan vi var hemma hade den kört ner batteriet till 0% så den fick jobba med bensinmotorn helt och hållet på slutet.
Rätt så stor försämring mellan de två körriktningarna.
Jag har med avsikt inte blandat mig i med att manuellt slå på/av hybriddrift eller ställa in en min-nivå på batteriladdningen bara för att se vad bilen själv gör.
Det var varmare på denna åkriktning eftersom lågtryck med regn hade kommit fram.
Men det skilde bara kanske 5 grader eller så.
Den här gången tankade jag fullt innan jag drog iväg hemåt på motorvägen E18.
Hemma tankade jag igen och fick då i 14,6 l, så det är den bensin som dragits på sträckan.
Vid start var batteriet på 74% (laddboxen var upptagen natten innan).
Vad hände?
Jo när vi kom till Enköping (c:a 63 km innan målet) så hade batteriet dragits ur till 1%...
Fast jag hade satt på att navigera hem innan start så har den alltså inte alls optimerat batteriets belastning som den gjorde på utresan! ☹️🤬
Faktum är att innan vi var hemma hade den kört ner batteriet till 0% så den fick jobba med bensinmotorn helt och hållet på slutet.
Rätt så stor försämring mellan de två körriktningarna.
Jag har med avsikt inte blandat mig i med att manuellt slå på/av hybriddrift eller ställa in en min-nivå på batteriladdningen bara för att se vad bilen själv gör.
Det var varmare på denna åkriktning eftersom lågtryck med regn hade kommit fram.
Men det skilde bara kanske 5 grader eller så.
Körde du men Android Auto på vägen hem? kanske var det därför det inte omptimerade hybrid driften.B Bo Berglund skrev:Nu hemma efter att ha kört tillbaka från Karlstad.
Den här gången tankade jag fullt innan jag drog iväg hemåt på motorvägen E18.
Hemma tankade jag igen och fick då i 14,6 l, så det är den bensin som dragits på sträckan.
Vid start var batteriet på 74% (laddboxen var upptagen natten innan).
Vad hände?
Jo när vi kom till Enköping (c:a 63 km innan målet) så hade batteriet dragits ur till 1%...
Fast jag hade satt på att navigera hem innan start så har den alltså inte alls optimerat batteriets belastning som den gjorde på utresan! ☹️🤬
Faktum är att innan vi var hemma hade den kört ner batteriet till 0% så den fick jobba med bensinmotorn helt och hållet på slutet.
Rätt så stor försämring mellan de två körriktningarna.
Jag har med avsikt inte blandat mig i med att manuellt slå på/av hybriddrift eller ställa in en min-nivå på batteriladdningen bara för att se vad bilen själv gör.
Det var varmare på denna åkriktning eftersom lågtryck med regn hade kommit fram.
Men det skilde bara kanske 5 grader eller så.