16 314 läst · 105 svar
16k läst
105 svar
Energieffektivisera huset - åtgärderna som ger störst besparing
Du kan läsa lite om vad National Grid (SvK i Storbritanien) planerar de närmsta 8 åren här: https://www.nationalgrideso.com/future-energy/the-pathway-2030-holistic-network-design.M Mattias Svederberg skrev:
De skriver bland annat "The HND facilitates the connection of 23GW wind, helping to deliver the Government’s ambition for 50GW connected offshore wind by 2030." dvs mer än en fördubbling av vindkraft till havs. Stämmer inte riktigt överens med dina kommentarer. Så något som backar upp dina påståenden mottages tacksamt.
"
Medlem
· KATRINEHOLM
· 451 inlägg
Hur skulle de vara om du läste på faktisk fakta i stället för att titta på rena rama propagandan.U uplj skrev:Lite fakta för att backa upp din kommentar vore trevligt. Eftersom den motsäger allt som vi inom branschen planerar för de kommande 10 åren. Vi, våra konkurrenter och samtliga kunder jobbar nu med att öka kapaciteten för att möta den extremt ökande efterfrågan av vindkraft i Storbritanien (samma sak i resten av Europa och resten av världen).
"Du kan läsa lite om vad National Grid (SvK i Storbritanien) planerar de närmsta 8 åren här"
Tämligen oseriöst publicerat att inte kunna ange datum för publikationen. Publikationer som saknar datum har absolut 0 trovärdighet.
Fick gräva ett tag i artikeln innan jag hittade att den var skriven före policy ändringen tidigare i är.
Testa och försök var lite källkritisk i stället för att bara svälja uppenbar propaganda med hår och hull.
Har du helt missat policy beslutet för ett par månader sedan om att man skulle primärt gå över till kärnkraft efter att vindkraften har lett hela europa in i en energi kris.
Energikrisen är ett faktum, och vindkraften är den huvusakliga bidragande faktorn, något alla borde förstå vid de här laget.
M Mattias Svederberg skrev:Hur skulle de vara om du läste på faktisk fakta i stället för att titta på rena rama propagandan.
"Du kan läsa lite om vad National Grid (SvK i Storbritanien) planerar de närmsta 8 åren här"
Tämligen oseriöst publicerat att inte kunna ange datum för publikationen. Publikationer som saknar datum har absolut 0 trovärdighet.
Fick gräva ett tag i artikeln innan jag hittade att den var skriven före policy ändringen tidigare i är.
Testa och försök var lite källkritisk i stället för att bara svälja uppenbar propaganda med hår och hull.
Har du helt missat policy beslutet för ett par månader sedan om att man skulle primärt gå över till kärnkraft efter att vindkraften har lett hela europa in i en energi kris.
Energikrisen är ett faktum, och vindkraften är den huvusakliga bidragande faktorn, något alla borde förstå vid de här laget.
Jag tycker allt du skriver är intressant och saknar själv kunskapen om var jag kan läsa på mer från bra källor. Kan du peka mig i rätt riktning? Var läser du? Gärna länkar om det är digitalt material.M Mattias Svederberg skrev:Hur skulle de vara om du läste på faktisk fakta i stället för att titta på rena rama propagandan.
Intressant kommentar, jag saknar fortfarande en länk eller källa som visar vad du påstår.M Mattias Svederberg skrev:Hur skulle de vara om du läste på faktisk fakta i stället för att titta på rena rama propagandan.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Bara för att det är efterfrågat så betyder inte det att det är begåvat med denna storskaliga vindkraft som planeras.U uplj skrev:Lite fakta för att backa upp din kommentar vore trevligt. Eftersom den motsäger allt som vi inom branschen planerar för de kommande 10 åren. Vi, våra konkurrenter och samtliga kunder jobbar nu med att öka kapaciteten för att möta den extremt ökande efterfrågan av vindkraft i Storbritanien (samma sak i resten av Europa och resten av världen).
Det är en helt annan diskussion. Nu kom en person med ”informationen” att all vindkraft i Storbritannien var död avseende nyinvesteringar. Det var det påståendet jag motbevisade. Det är ingen diskussion om vindkraft vs kärnkraft vs vattenkraft osv.Workingclasshero skrev:
Kan du vänligen visa vart det har beslutats att "Har du helt missat policy beslutet för ett par månader sedan om att man skulle primärt gå över till kärnkraft efter att vindkraften har lett hela europa in i en energi kris."M Mattias Svederberg skrev:Hur skulle de vara om du läste på faktisk fakta i stället för att titta på rena rama propagandan.
Denna policy skulle jag gärna vilja läsa. Länk mottages tacksamt.
Här har du resultatat av årets CfD process som visar hur mycket sol samt vindkraft som tillåts i år (daterad 7/7-22). Menar du att policyförändringen bestämdes efter det?M Mattias Svederberg skrev:Hur skulle de vara om du läste på faktisk fakta i stället för att titta på rena rama propagandan.
https://www.gov.uk/government/publi...allocation-round-4-results-accessible-webpage
Har frågat tidigare men jag provar igen, har du något som bevisar " Storbritanien har nyligen modifierat sina regler så att de är samma regler för vind och kärnkraft, vips försvann alla vindkraft projekt"?M Mattias Svederberg skrev:"Man får mer avkastning snabbare helt enkelt"
Dels nej, och dels är de inte så en investering fungerar.
"Det ser man i andra länder som saknar Sveriges lagar också."
I princip har nästan alla länder i Västeuropa ungefär samma regler. Storbritanien har nyligen modifierat sina regler så att de är samma regler för vind och kärnkraft, vips försvann alla vindkraft projekt och ett gäng kärnkraft projekt ploppade upp.
Tittar vi på länder som Turkiet, Saudiarbien, Indien, Korea Japan mm så existerar i princip inte vindkraft alls medan samtliga de länderna bygger kärnkraft, så du har inte bara fel här, utan super fel.
Om du verkligen tror på vad du säger, skulle du förespråka identiska regler för vind sol och kärnkraft, inklusive nätreglering, så kan vi se vem som vinner marknaden då
Elpriset lär ligga runt 5kr/kWh i SE4 i vinter.
Exporterar vi bara el till tyskland genom den norska kabeln? Vad händer om den går av? Blir priset bättre och tillgången på el den kommer inte riskeras att strypas i vinter här i SE4? (Rent i teorin nu)
Exporterar vi bara el till tyskland genom den norska kabeln? Vad händer om den går av? Blir priset bättre och tillgången på el den kommer inte riskeras att strypas i vinter här i SE4? (Rent i teorin nu)
Och anledningen till att man behöver hjälp är ju högst relevant skulle jag säga.L lat skrev:
Finns ju en möjlighet att du helt enkelt inte läser de inlägg du inte vill ta in i sammanhanget.
Kan man spara energi genom att låta snön vara kvar på taket. Tänker att snö innehåller till stor del en massa luft som borde fungera som isolering. Funderar på hur mycket nytta gör ett 10 - 20 cm tjockt snölager på taket? Eller gör luftcirkulationen under taket att det inte blir någon besparing.