Åsa Lund
T Tord_Lj skrev:
För min egna del så inköptes effektiv kamin och huset kallställdes utom kammare och angränsande kök där vedkamin står.
Nästa åtgärd blir spiral i koppar runt rökröret och ansluten till acktank.
Egen ved finns på gården.

Investering: 3000.- ca
Begagnad kamin då och gjorde hela jobbet själv? Annars saknas det väl en nolla i kostnaden? ;)
 
E Einh skrev:
Byggde du den uppvärmningslösningen själv eller finns det färdiga kit för detta ändamål?
Kit tror jag inte finns men så enkel lösning att det inte är motiverat, finns mycket på nätet tex YT om sånt här.
Håller på att svetsa tank som blir oisolerad = stort element som håller & avger värme.
Glödgat kopparrör finns att köpa för att böja, ju större diameter desto bättre för cirkulationen.
Termometer och ventil för av/på samt avtappning.
Skall vara klart för Action när kylan kommer i mitten av oktober.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Funderade själv på nått liknande, värmeväxlare i eller runt kaminröret till bastukaminen som värmer en tank med vatten. Funderade då också på om man det kunde finnas nån sorts fläkt som passerar det varma vattnet genom sig och värmer luften. Så kunde det förse varm luft till FTX systemet i flera timmar. Men nåt sånt blir det inte av i år.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Begagnad kamin då och gjorde hela jobbet själv? Annars saknas det väl en nolla i kostnaden? ;)
Flång nytt: www.thorma.sk/en/product/kerpen-ii-black/
Priset har gått upp mycket sen jag köpte från Stuvbutiken i feb.
Rejäl sak som tar redigt med ved och är lättplacerad.
Inga krusiduller med glasluckor och annat skit.

Tidigare hade jag en Norah 22 kökspanna från 1938 som nu pensionerades pga ineffektiv samt vattenmantel börjar bli dålig. Eftersom jag planerar för att kunna kallställa vill jag inte ha system som kan frysa och det var dags att säkra upp för extrema elpriser & kristider.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Kit tror jag inte finns men så enkel lösning att det inte är motiverat, finns mycket på nätet tex YT om sånt här.
Håller på att svetsa tank som blir oisolerad = stort element som håller & avger värme.
Glödgat kopparrör finns att köpa för att böja, ju större diameter desto bättre för cirkulationen.
Termometer och ventil för av/på samt avtappning.
Skall vara klart för Action när kylan kommer i mitten av oktober.
När jag pratade med sotare och rörmokare om att bygga nått liknande så avrådde de mig alla. Dels så kunde man få för kalla rökgaser i rökröret vilket kunde leda till att det blev för dåligt drag och i värsta fall rökgaskondensering med utfällning av sot och tjära i skorstenen. Dessutom så kunde det bli övertryck och ångbildning i tanken om man eldade för hårt. Med det sagt så är jag väldigt nyfiken på hur ditt system fungerar och beter sig. Uppdatera gärna tråden när du har driftsatt och testat ditt system och delge oss information hur det fungerar.
 
  • Gilla
Tord_Lj
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Intressant och bra sammanställning. Saknar avskrivningar på utrustning i kalkylen. Efter 15 år ska llvp bytas ut, efter 30 år bergvärmepump och samma för solceller. Detta medför en årlig avskrivning på 1300:-, 2300:- och 3600:- för respektive anläggning.
De äldsta solcellerna idag är mer än 45 år gamla och går fortfarande. De som gjordes på den tiden har förstås lägre effekt än dagens paneler men man kan nog räkna med mer än 30, hur mycket är svårt att säga. De flesta ltillverare garanterar 80% effekt i minst 25 år. Kalkylmässigt kanske man säger 30 år men i praktiken håller de längre.
Mina egna hembyggda (halvfabrikat) solfångare (ej att förväxla med solceller) är 23 år gamla och det är ju i princip bara ett rörsystem med pump. Och om en pump går sönder så kostar det några hundralappar att etsätta den med en ny.
Jag lär nog få många sköna kWh från den anläggningen många år till...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vindsisoleringen är viktigare, hoppas du har tjockt där också :)
Det är numera 45 cm men det ska bli mer på ytterdelarna. I mitten har jag en 2-3 m bred gång med hyllor längs med och ståhöjd i mitten så där lär det inte bli mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eftersom min FV är avstängd 8 månader om året då jag får all vörme, varmvatten, pooluppvörmning från solfångaren och det vintertid numera inte går åt så mycket FV pga tilläggsisoleringen så har jag funderingar på att klippa FV och ersätta den med en Luft/vatten VP kopplat till acktanken för att komma bort från de fasta avgifterna den tiden på året när jag ändå inte köper en enda kWh
Bra eller dålig ide?
 
E Einh skrev:
När jag pratade med sotare och rörmokare om att bygga nått liknande så avrådde de mig alla. Dels så kunde man få för kalla rökgaser i rökröret vilket kunde leda till att det blev för dåligt drag och i värsta fall rökgaskondensering med utfällning av sot och tjära i skorstenen. Dessutom så kunde det bli övertryck och ångbildning i tanken om man eldade för hårt. Med det sagt så är jag väldigt nyfiken på hur ditt system fungerar och beter sig. Uppdatera gärna tråden när du har driftsatt och testat ditt system och delge oss information hur det fungerar.
Det där beror helt på hur bra förbränning du har. Är det inkomplett förbränning så är det helt rätt att det blir utfällning av sot och tjära. Har man dock en bra förbränning så händer det inte, annars skulle inte det flerhundraåriga konceptet bakom kakelungen fungera.
 
  • Gilla
Tord_Lj
  • Laddar…
E El oso skrev:
De äldsta solcellerna idag är mer än 45 år gamla och går fortfarande. De som gjordes på den tiden har förstås lägre effekt än dagens paneler men man kan nog räkna med mer än 30, hur mycket är svårt att säga. De flesta ltillverare garanterar 80% effekt i minst 25 år. Kalkylmässigt kanske man säger 30 år men i praktiken håller de längre.
Mina egna hembyggda (halvfabrikat) solfångare (ej att förväxla med solceller) är 23 år gamla och det är ju i princip bara ett rörsystem med pump. Och om en pump går sönder så kostar det några hundralappar att etsätta den med en ny.
Jag lär nog få många sköna kWh från den anläggningen många år till...
Att de äldsta är 45 år säger ju inte så mycket. Det finns glödlampor som lyst i 100 år också. Finns det folk som har solceller som fått byta ut dom?
 
U uplj skrev:
Det du skriver ”Storbritanien har nyligen modifierat sina regler så att de är samma regler för vind och kärnkraft, vips försvann alla vindkraft projekt” är helt fel. CfD processen (Contract for Difference) offentliggjordes för ~1 månad sedan och Storbritannien har aldrig släppt fram så många/stora vindkraftsprojekt som de gjorde i år.
Nyligen menade jag alltså nu i sommar. När Vindkraften fick ett garanti pris på £214 och kärnkraften fick ett på £87 så var de klart att folk var villiga att bygga vindkraft, speciellt eftersom de precis i Sverige inte behöver betala inkopplingsavgift för vindkraften.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Nyligen menade jag alltså nu i sommar. När Vindkraften fick ett garanti pris på £214 och kärnkraften fick ett på £87 så var de klart att folk var villiga att bygga vindkraft, speciellt eftersom de precis i Sverige inte behöver betala inkopplingsavgift för vindkraften.[/
M Mattias Svederberg skrev:
Nyligen menade jag alltså nu i sommar. När Vindkraften fick ett garanti pris på £214 och kärnkraften fick ett på £87 så var de klart att folk var villiga att bygga vindkraft, speciellt eftersom de precis i Sverige inte behöver betala inkopplingsavgift för vindkraften.

member: 165025"]Nyligen menade jag alltså nu i sommar. När Vindkraften fick ett garanti pris på £214 och kärnkraften fick ett på £87 så var de klart att folk var villiga att bygga vindkraft, speciellt eftersom de precis i Sverige inte behöver betala inkopplingsavgift för vindkraften.
Har du en källa/länk som visar ”vips försvann alla vindkraft projekt”? Frågar eftersom det motsäger allt som skrivs/händer inom vindkrafts branschen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Einh skrev:
När jag pratade med sotare och rörmokare om att bygga nått liknande så avrådde de mig alla. Dels så kunde man få för kalla rökgaser i rökröret vilket kunde leda till att det blev för dåligt drag och i värsta fall rökgaskondensering med utfällning av sot och tjära i skorstenen. Dessutom så kunde det bli övertryck och ångbildning i tanken om man eldade för hårt. Med det sagt så är jag väldigt nyfiken på hur ditt system fungerar och beter sig. Uppdatera gärna tråden när du har driftsatt och testat ditt system och delge oss information hur det fungerar.
Tror man måste utgå från de förutsättningar som finns i varje projekt, generella kan bli farligt.
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk (ett tips till våra politiker?).
- Plankhus från -35 utan plast-täta väggar.
- Murstock mitt i huset, rejäl, och den håller värme över natten bra så ackumulator finns redan.
- Tidigare har en kökspanna (vattenmantel alltså) redan används och har koll på drag & rökgastemp. Med den nya effektivare kaminen lär det inte bli lägre temp i skorsten. Som jag ser det så är det mer förändringar man gör om man kör utan kylning än med. I stort sett är det ett stor sektionsradiator som blir i köket det nya.
- Temp på det gamla vattenburna systemet låg på 75-85C grader med självcirkulation. Jag siktar på att reglera temp i nya tanken med avståndet mellan rökrör och Coil samt termometer uppe och nere på nya tanken för att se cirkulationen.
- Blir hög halt glykol och säkerhetsventil på tanken så klart. Ventil så man kan stänga och tömma Coil snabbt omvärmen drar iväg.

Tveksamt om jag har ork att lägga ut nåt som liknar DIY TV här, brukar vara fullt upptagen med att få det gjort men när det är klart så kan jag lägga upp det färdiga.
Igen, om man skall ge sig på sådant här gäller det att utgå från din situation och inte kopiera fritt.
Trots allt skorstensbrand är inte bra och saker under tryck kan explodera.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
U uplj skrev:
Har du en källa/länk som visar ”vips försvann alla vindkraft projekt”? Frågar eftersom det motsäger allt som skrivs/händer inom vindkrafts branschen.
eeeh. hur skulle de vara om du kolla upp faktiska siffor i stället för att läsa gravt partiska branschtidningar som går till absurd längd för att få de att verka som att de går bra.

Måste jag motbevisa varenda grej som uppenbart partiska branschtidningar säger? njae, ta och kolla upp de där själv.
 
M Mattias Svederberg skrev:
eeeh. hur skulle de vara om du kolla upp faktiska siffor i stället för att läsa gravt partiska branschtidningar som går till absurd längd för att få de att verka som att de går bra.

Måste jag motbevisa varenda grej som uppenbart partiska branschtidningar säger? njae, ta och kolla upp de där själv.
Lite fakta för att backa upp din kommentar vore trevligt. Eftersom den motsäger allt som vi inom branschen planerar för de kommande 10 åren. Vi, våra konkurrenter och samtliga kunder jobbar nu med att öka kapaciteten för att möta den extremt ökande efterfrågan av vindkraft i Storbritanien (samma sak i resten av Europa och resten av världen).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.