HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tja, jag har köpt 2 st nya fläktar till en kostnad på c:a 3500:- på 43 år, det är knappast dyrt.
Med underhåll tänker jag framförallt på filterbyten samt rengöring av alla fall tilluftskanaler men även saker som går sönder. Självklart kan man hålla detta på ett minimum med F7 på både från och tilluft men ju tätare filter desto mer effekt behöver fläktarna. Det rör sig inte om några astronomiska belopp men är ändå en kostnad som man behöver ha med i kalkylen.
 
Z Zlatje skrev:
Jag nördade ner mig i samma ämne och jag har 6 spotlights på 2a våningen. Gick upp i nockvinden och började leta efter dom. De alla hade lock över sig men hade ingen skumfog runt sig! Du kunde klart och tydligt se hur luften i princip haft fritt flöde upp i vinden och värmen lämnat huset på vintern. 3 av dessa lampor var i badrummet och den precis över duschen var värst (man se hur svart det är på isoleringen. Ej mögel).

Jag köpte 2 flaskor skumfog och drog en bra rand runt skyddslocken från vinden! Vet redan nu hur extrem skillnad de gör. När det var 30c ute så var vår övervåning samma. 30-32c I sovrummet. Man kände en värmebarriär så fort man gick upp i trappen. Nu är det max 1-2c skillnad jämfört med nere. Otroligt skönt!

Bifogar video som visar hur mycket luft som läcker upp.
Vad är det för typ av spray som du använde?
 
B Boende45 skrev:
Visst, men man får aldrig ett tyst hus igen.
Hör inget av vårt system vi installerade för 5 år sedan. Men vi la till många ljuddämpare från början.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Det förutsätter dock att veden inte blir dyrare. Den är rätt dyr i söder redan som de är, och nu börja priserna i mellan Sverige öka med.
Det går säkert upp nu när elen går upp. Här har det kanske ökat med 50kr/m³ på 20 år.

Tycker att artikeln var konstig att jämföra mot den dyraste uppvärmning, direktverkande el.
 
Magnus E K
A Aunty skrev:
nej detta är helt felaktigt.
finns ingen maxgräns för isolering, då skulle ju passivhus var helt värdelösa hur ett fuktperspektiv men i själva själverket är dom utmärkta hur ett fuktperspektive pga deras isolering och täthet.
Det är skillnad på ökning av isoleringsmängd i befintligt hus och att bygga ett väldigt välisolerat hus från början.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Varför är inte solfångare för värme varmvatten och pool-uppvärmning med i listan?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är skillnad på ökning av isoleringsmängd i befintligt hus och att bygga ett väldigt välisolerat hus från början.
Jag knackade ner Mexitegelfasaden, sålde teglet, isolerade upp fasaden 3,5 ggr, bytte fönster och håller nu på stt putsa huset. Väggarna blir nu 40 cm tjocka och jag har också fått 10 cm isolering på den tidigare oisolerade sockeln.
Ser fram emot nästa vinter...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E El oso skrev:
Jag knackade ner Mexitegelfasaden, sålde teglet, isolerade upp fasaden 3,5 ggr, bytte fönster och håller nu på stt putsa huset. Väggarna blir nu 40 cm tjocka och jag har också fått 10 cm isolering på den tidigare oisolerade sockeln.
Ser fram emot nästa vinter...
Vindsisoleringen är viktigare, hoppas du har tjockt där också :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Hör inget av vårt system vi installerade för 5 år sedan. Men vi la till många ljuddämpare från början.
Bra, men många blir besvikna på det susande ljudet som kan höras i frånluftsdonen. Kanalsystemet fortplantar motorljudet överaskande långt och från att ha haft ett totalt tyst sovrum får man det susande ljudet.

Jag har gått från FTX till F och tycker att tystnaden är underbar.
 
B Boende45 skrev:
Bra, men många blir besvikna på det susande ljudet som kan höras i frånluftsdonen. Kanalsystemet fortplantar motorljudet överaskande långt och från att ha haft ett totalt tyst sovrum får man det susande ljudet.

Jag har gått från FTX till F och tycker att tystnaden är underbar.
Jag tror att du kunde ha förbättrat ditt FTX istället, det är ju mycket bättre är F.

Jag har byggt ett eget FTX som är ljudlöst i sovrummet, rätt don, rätt flöden och dämpare framför alla tilluftsdon och dämpare vid aggregatet.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tror att du kunde ha förbättrat ditt FTX istället, det är ju mycket bättre är F.

Jag har byggt ett eget FTX som är ljudlöst i sovrummet, rätt don, rätt flöden och dämpare framför alla tilluftsdon och dämpare vid aggregatet.
Jag tror inte du vill förstå.

FTX är ett överlägset system jämfört med F (mekanisk frånluft).

Båda fixar bra luftomsättning och ett friskt hus utan fuktproblem.

Men FTX har dessutom gratis förvärmd tilluft och sprids perfekt i alla rum.

Men ljudmässigt kan aldrig FTX slå F. Många är inte speciellt ljudkänsliga och då spelar det ingen roll men jag värdesätter total tystnad speciellt i sovrummet.
 
För min egna del så inköptes effektiv kamin och huset kallställdes utom kammare och angränsande kök där vedkamin står.
Nästa åtgärd blir spiral i koppar runt rökröret och ansluten till acktank.
Egen ved finns på gården.

Investering: 3000.- ca
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Men ljudmässigt kan aldrig FTX slå F. Många är inte speciellt ljudkänsliga och då spelar det ingen roll men jag värdesätter total tystnad speciellt i sovrummet.
det där handlar nog helt om installationen. F har väl också fläkt som låter och visserligen bara frånluft donn. Men de kan också brusa av luft flödet. Så f eller ftx rätt installation låter inte.
 
T Tord_Lj skrev:
För min egna del så inköptes effektiv kamin och huset kallställdes utom kammare och angränsande kök där vedkamin står.
Nästa åtgärd blir spiral i koppar runt rökröret och ansluten till acktank.
Egen ved finns på gården.

Investering: 3000.- ca
Byggde du den uppvärmningslösningen själv eller finns det färdiga kit för detta ändamål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.