639 393 läst · 13 159 svar
639k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 902 inlägg
Så sant. OT och ursäkta att jag bryter in med en politisk och raljant vinkling:S Styrman_jansson skrev:
En central styrning och elmotorväg genom hela Sverige har alltid varit S/MP's våta dröm med motivation att då kan man anlägga obegränsat med vindsnurror överalt och därmed avveckla kärnkraften. Det tesen drevs med full kraft av bla av Lise Nordin (MP) i dåtidens energikommission.
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg
Medlem
· 1 902 inlägg
Hela tillståndsprocessen för både kärnkraft och vindkraft förtjänar en rejäl översyn för att snabba på utbyggnadstakten.
När det gäller anläggning av vindkraft till havs där ny nätanslutning utgör en betydande del av den totala anläggningskostnaden anser jag att detta ska bäras av projektet alternativt räknas av från produktionen.
När det gäller anläggning av vindkraft till havs där ny nätanslutning utgör en betydande del av den totala anläggningskostnaden anser jag att detta ska bäras av projektet alternativt räknas av från produktionen.
Redigerat:
Är den så orimlig för kärnkraft, det är ju ett stort och komplext bygge, undrar nyfiket faktuellt? Det är väl ändå ingen som ansöker så det är svårt med riktiga case.Boilerplate4U skrev:Hela tillståndsprocessen för både kärnkraft och vindkraft förtjänar en rejäl översyn för att snabba på utbyggnadstakten.
För vindkraft är det ju löjligt, en pinne med en snurra, förmodligen lättare att få bygga en svårt miljöfarlig industri som slukar all el som finns.
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg
Fråga försvaret om det är okomplicerat med tillstånd för vindkraft. Sedan har vi skuggor, reflexer och ljus;D djac skrev:Är den så orimlig för kärnkraft, det är ju ett stort och komplext bygge, undrar nyfiket faktuellt? Det är väl ändå ingen som ansöker så det är svårt med riktiga case.
För vindkraft är det ju löjligt, en pinne med en snurra, förmodligen lättare att få bygga en svårt miljöfarlig industri som slukar all el som finns.
https://www.energimyndigheten.se/fo...halsa-och-sakerhet/skuggor-reflexer-och-ljus/
Kolla även in;
Sedan har vi det där med fåglar och fladdermöss;
https://www.naturvardsverket.se/om-...dkraftens-paverkan-pa-faglar-och-fladdermoss/
Så lite mer komplicerat än en "snurra på en pinne"...
förvisso, men i det här läget är det andra aspekter som kommer in:engs skrev:
– du sitter i den operativa ledningen för ett tyskt kärnkraftverk
– alla vet sedan länge att kärnkraftverket kommer att stängas ner permanent den 31a december 2022
– för ett par år sedan satt du och la den allra sista beställningen utav kärnbränsle så att det ska räcka till driften fram till nyårsafton 2022
– bränslet för ett års drift kostar kanske runt 600 miljoner kronor i inköp
– du klickar i lite extra uranbränsle för att kunna klara fyra månader till efter driftslut "utifall det blir krig i Europa" (och så blev frakten gratis också!)
– du räknar med att få en fet bonus av styrelsen för att du spenderat 200 miljoner av företagets pengar på ett så klokt sätt
näää...
Svenska kraftnät kom med en rapport för ett år sedan (Stödtjänster och avhjälpande åtgärder i ett energisystem under förändring) som jag tycker beskriver en vidareutveckling av nuvarande stödtjänster och behov av nya – och att dessa ligger inom deras nuvarande mandat och som jag väl skrev i ett annat inlägg så avsåg de att göra en pilotupphandling av reaktiv effekt under 2023 med förväntad implementering 2025S Styrman_jansson skrev:
vore skönt om politiken höll sig borta...
Medlem
· 1 902 inlägg
Kärnkraften är fullkomligt ihjälkramad med lagar och förordningar där många instiftats som rena politiska hinder. Bla antalet kk som får vara i drift samtidigt, hur många man får bygga, var man får bygga (rimligt), hur SMR ska hanteras, mmD djac skrev:Är den så orimlig för kärnkraft, det är ju ett stort och komplext bygge, undrar nyfiket faktuellt? Det är väl ändå ingen som ansöker så det är svårt med riktiga case.
När det gäller snurrorna är det en grotesk mängd med instanser och myndigheter som ska passeras, på nationell, regional och kommunal nivå. Snurrorna ska ju också anslutas till nätet vilket är en omfattande process bara det. Många av dessa processer och instanser kan överklagas nästan i oändlighet.
- Google: "komplex process att anlägga vindkraft"
Medlem
· 1 902 inlägg
Jag tänkte på ansökningsprocessen, den måste ju såklart vara komplex eftersom det är en komplex anläggning men är den onödigt komplex idag?Boilerplate4U skrev:Kärnkraften är fullkomligt ihjälkramad med lagar och förordningar där många instiftats som rena politiska hinder. Bla antalet kk som får vara i drift samtidigt, hur många man får bygga, var man får bygga (rimligt), hur SMR ska hanteras, mm
- Investerarna är redo att satsa på ny kärnkraft. Men först måste staten ändra reglerna så att det blir möjligt. Det kräver organisationen Svenskt Näringsliv. Men regeringen är kallsinnig.
- Lagens begränsningar mot utbyggd kärnkraft
- Kortare ledtider och lägre kostnader för ny kärnkraft
- Kärnkraften - förutsättningar för generationsskifte
När det gäller snurrorna är det en grotesk mängd med instanser och myndigheter som ska passeras, på nationell, regional och kommunal nivå. Sedan snurrorna anslutas till nätet vilket är en omfattande process bara det. Många av dessa processer och instanser kan överklagas nästan i oändlighet.
- Google: "komplex process att anlägga vindkraft"
Medlem
· 1 902 inlägg
Av rent tekniska och säkerhetsmässiga skäl borde det rimligen vara en mycket omfattande process men eftersom jag aldrig gjort en sådan ansökan är det svårt att sia om!D djac skrev:
Men om ansökningsprocessen även tar hänsyn till de övriga faktorerna jag nämnde tidigare är det rätt kört om man inte inför lagändringar först.
M mackan_kal skrev:Som sagt, att du inte förstår nätnyttan eller hur Nordpool beräknar överföringskapaciteten (att överföringkapaciteten bara minskade 200 MW när sista reaktorn stängde behöver inte vara dess maximala påvkeran vid alla senare tidpunkter, bara påverkan just där och då) kan inte jag hjälpa, men det spelar ingen större roll för varken du eller jag jobbar där, så vi kan ju bara lite på experterna, t.ex Energiforsk som i rapporten skriver att överföringskapaciteten minskade. Du borde själv förstå det med tanke på nätkapacitens negativa utveckling efter västlänken invigdes, allt är inte plus och minus.
Du kan ju läsa ditt egna inlägg 10930 och sedan själv fundera över hur mycket du kan ang överföringskapaciteten innan du börjar dribbla med resonemang hit och dit. Eller hur? Du får anta hur mycket du vill, men det är rena gissningar.
Men det är ju helt unikt att du kan sitta och säga emot hela den samlade expertisen ang ringhals nätnytta, trots att du för några inlägg nyvaket undrade över vilken nätnytta kärnkraften står för. Läste du ens rapporten jag bifogade från SVK?
Du har visst envist påstått att det endast var 6% och att den högre siffran kräver utbyggnad av stamnätet SE3-SE4 (profetia elförsörjning 2040, inlägg 425) vilket INTE är det som står i rapporten, frågan är bara om du ens nu förstått att du läst rapportens resultat fel???
Miljörörelsen, dom som till varje pris vill stänga ner kärnkraften, kosta vad det kostar vill. Dom som sätter in en slant på ditt konto ibland antar jag.
Det blev en ducka och fly på den, eller hur ska du förklara din okunniga och aroganta ton du håller?
Allvetare
· Östergötland
· 4 283 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 078 inlägg