D Daniel 109 skrev:
Ja, kunderna betalar nätägarna för att få leveransen.
Och om producenterna bara väljer att bygga anläggningar som kräver stora investeringar i elnätet så ska konsumenterna betala det?

Ungefär som att om VW väljer att bygga en 6m bred bil så ska trafikverket bredda E4:an så den kommer fram?

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är sådant man har transport-/nät- bolag till. Det är inte nödvändigtvis producentens ansvar att leverera varan.
Inte nödvändigtvis men om systemägarna bedömer att en förädling av produkten kan tillföra ett rejält systemvärde skulle detta kunna belönas på något sätt och därmed bidra till riskspridning.

Redigerat:
harka harka skrev:
nej men staten ansvarar för infrastrukturen – det är inte Polarbröd som ska bygga en motorväg i Skåne som därefter nyttjas av allehanda trafikanter, inte heller behöver Polarbröd bygga någonting alls i södra Sverige om de skickar alla sina bröd till Hybrit-personalen
Där är vi överens. Staten ska stå för infrastrukturen i form av fysiska nätet.

Men jag anser också att om en producent är i behovet av aktiva komponenter för att kunna nyttja nätet får de stå för det.

Trafikverket bygger inte mottagningsterminaler för lastbilar åt polarbröd heller.

S Styrman_jansson skrev:
Men om en producent är i behovet av aktiva komponenter för att kunna nyttja nätet får de stå för det.
vad gäller reaktiv effekt så ligger det behovet hos mottagarsidan (köparen/konsumenten), inte hos producenten

på spot-marknaden bestämmer inte producenten vem som får köpa elen eller vart den ska transporteras

harka harka skrev:
vad gäller reaktiv effekt så ligger det behovet hos mottagarsidan (köparen/konsumenten), inte hos producenten

på spot-marknaden bestämmer inte producenten vem som får köpa elen eller vart den ska transporteras
Eftersom hög reaktiv effekt påverkar också själva elnätets tillförlitlighet så det ligger även i nätägarens intresse.

Redigerat:
Ja, men problemet är ju orsakat av att kunden inte har effektfaktor 1. Det är inte producenten som orsakar något problem.

harka harka skrev:

Så det ligger inte i producentens intresse att den el de produceras når fram till köparen?

Men då är det ju heller inte alls ett problem för dem att t.ex. vindkraftutbyggnad läggs på is för att nätet inte har tillräcklig överföringskapacitet.

Det låter som en unik affärsmodell…

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, men problemet är ju orsakat av att kunden inte har effektfaktor 1. Det är inte producenten som orsakar något problem.
Så kunder med direktverkande el ( eller till stor del annan resistiv last) borde slippa betala för åtgärderna? Jag menar det är ju inte deras problem att elen inte kommer fram…

• Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Svaret gällde reaktiv effekt på mottagarsidan.

harka harka skrev:

Detta är naturligtvis problematiskt, men huvudsaken är att producenter betalar för utebliven nätnytta om de väljer att bygga produktionsanläggningar utan sådan funktion. Jag menar annars konkurrerar man ju inte på lika vilkor ;)

S Styrman_jansson skrev:
Så det ligger inte i producentens intresse att den el de produceras når fram till köparen?

Men då är det ju heller inte alls ett problem för dem att t.ex. vindkraftutbyggnad läggs på is för att nätet inte har tillräcklig överföringskapacitet.

Det låter som en unik affärsmodell…
S Styrman_jansson skrev:
Så kunder med direktverkande el ( eller till stor del annan resistiv last) borde slippa betala för åtgärderna? Jag menar det är ju inte deras problem att elen inte kommer fram…
S Styrman_jansson skrev:
producenter betalar för utebliven nätnytta om de väljer att bygga produktionsanläggningar utan sådan funktion
för att maximera den överförda aktiva effekten till, och få spänningsstabilitet i, södra Sverige behöver den reaktiva effekten kontrolleras i södra Sverige:
– det spelar ingen roll om elen kommer från en vindkraftsproducent eller vattenkraftproducent i Norrland
– avsaknaden av nödvändig reaktiv effekt i mottagaränden drabbar även "elradiatorkunden" eftersom den överförbara aktiva effekten begränsas, så de som sitter på mottagarsidan borde vara mest motiverade att betala för nätets kapacitet

harka harka skrev:
för att maximera den överförda aktiva effekten till, och få spänningsstabilitet i, södra Sverige behöver den reaktiva effekten kontrolleras i södra Sverige
Ja och om de vill ha möjlighet att sälja el i södra Sverige får de se till att den finns där. Hur exakt detta ska gå till finns det flera lösningar på; de kan bygga egna anläggningar, de kan betala en avgift för att andra eller Svk ska bygga dem, de kan öppna produktion som bidrar med detta i södra Sverige m.m. m.m.

Att det är problematiskt för en producent att ha inte kunna sälja sin produkt trodde jag alla förstod. Men med det har jag inte påstått att det är problematiskt för konsumenten också. Dock har konsumenten har sällan möjlighet att bygga stora anläggningar med kraftelektronik. Ungefär som att jag ska hyra en lastbil för att hämta min limpa hos polarbröd.

Å andra sidan finns det ju också alternativet att ha produktion mer lokalt, och även av den typ som bidrar till nätnyttan. Det är inte givet att el ska överföras 100-tals mil även om det är så vårt elsystem ser ut för tillfället.

Med tanke på det jag( och även flera) skrev tidigare om den hätska och polariserade debatten i politiken vill jag bara skriva att jag ofta uppskattar debatten här i tråden. Stort tack till t.ex. @Mikael_L för din nyfikenhet och öppna resonemang och och tack till @harka för att du ger mig lite mothugg och problematiserar på ett snyggt sätt. Det är rätt kul faktiskt ;)

Och skulle något tycka jag eldar på någon typ av polarisering så skicka gärna ett PM så lovar jag att läsa och ta till mig det.

• Gilla
  • Älska
sandos och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja och om de vill ha möjlighet att sälja el i södra Sverige får de se till att den finns där.
och som jag skrev så spelar det ingen större roll om det i den matande änden sitter ett vindkraftverk, vattenkraftverk, kärnkraftverk eller solceller

så vill södra Sverige köpa el från Norrland så är det problemen i södra Sverige som måste adresseras – det är ett kollektivt behov för den södra regionen, inget som "herr Lundström, där borta med kepsen" har det enskilda ansvaret för att bygga bort

att bygga ny elproduktion i södra Sverige vore verkligen bra – men det verkar som förgjort...

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
engs
harka harka skrev:
uran är inte gratis,
Nej, men i förhållande övriga kostnader är det en marginell del av slutliga priset på elen man får av den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.