175 139 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 577 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 577 inlägg
Okej, och sedan blir prislappen magiskt billigare för svenskarna?K karlmb skrev:
Nej, eftersom alla måste ha potatis till middagen ikväll och utbudet nu är sämre, så behåller handlarna prislappen på 20kr, och svenskarna köper ändå, om än kanske lite mindre mängd för det är ju så dyrt.
Självklart gör de inte det för de vet ju att tysken snart åker när hans bil är full.13th Marine skrev:
Så givetvis väntar de på det tillfället.
Vilket jag redan skrivit.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 577 inlägg
Ja, men nu hoppar vi över två omgångar tillgång och efterfrågan.K karlmb skrev:
Först när tysken kommer, om en tar 15kr istället, då får han sälja all potatis istället för bara en del. Dvs det finns ett överutbud av potatis för 20kr.
Sedan när tysken väl kört. Då är svenskarnas efterfrågan på potatis lika stor, medans utbudet är mindre, vilket gör att priset stiger.
Här är ett inlägg från januari i år där jag beskriver hur det fungerar. Vill man veta mer exakt hur handeln går till, så har Nordpool en officiell beskrivning.K karlmb skrev:
Det är mer som vanlig börshandel. Nordpool har en infosida om det också.
Som elbolag kan du förstås inte veta exakt hur mycket dina kunder förbrukar i detta nu, eftersom du inte får den infon av elnätsbolaget i realtid. Det du kan korrigera för är ändringar gentemot prognosen, t.ex. om det inte alls blev smällkallt utan det där mildvädret kom in tidigare osv.
Samma på producentsidan - om det inte blåste lika mycket som tänkt så behöver kanske du som producent köpa in mer el för att täcka upp det du lovade att sälja. Blåste det mer kanske du kan sälja överskottet om någon vill köpa det, annars får du ställa av något kraftverk så att du matar in så mycket som du lovat.
Avräkningen för el köpt på nordpool sker i efterhand. SVK ansvarar för avvikelserna som blir mellan vad man lovade på nordpool och vad som faktiskt hände i nätet. Det verkar inte vara helt trivialt, men det verkar finnas en handbok för den som är nyfiken.
Helt riktigt, skriver alla 20 kr så går tysken och förhandlar där det är möjligt till säg 15kr.13th Marine skrev:Ja, men nu hoppar vi över två omgångar tillgång och efterfrågan.
Först när tysken kommer, om en tar 15kr istället, då får han sälja all potatis istället för bara en del. Dvs det finns ett överutbud av potatis för 20kr.
Sedan när tysken väl kört. Då är svenskarnas efterfrågan på potatis lika stor, medans utbudet är mindre, vilket gör att priset stiger.
Din andra slutsats är fel eftersom tysken inte har mer än en lastbil med sig och på torget finns det flera ggr mer potatis än så.
Hans tidigare närvaro påverkar därför knappast alls den handel som sker efter att han åkt.
Redigerat:
Och då kommer vi till varför inte priserna sätts som vudK krfsm skrev:Här är ett inlägg från januari i år där jag beskriver hur det fungerar. Vill man veta mer exakt hur handeln går till, så har Nordpool en officiell beskrivning.
Det är mer som vanlig börshandel. Nordpool har en infosida om det också.
Som elbolag kan du förstås inte veta exakt hur mycket dina kunder förbrukar i detta nu, eftersom du inte får den infon av elnätsbolaget i realtid. Det du kan korrigera för är ändringar gentemot prognosen, t.ex. om det inte alls blev smällkallt utan det där mildvädret kom in tidigare osv.
Samma på producentsidan - om det inte blåste lika mycket som tänkt så behöver kanske du som producent köpa in mer el för att täcka upp det du lovade att sälja. Blåste det mer kanske du kan sälja överskottet om någon vill köpa det, annars får du ställa av något kraftverk så att du matar in så mycket som du lovat.
Avräkningen för el köpt på nordpool sker i efterhand. SVK ansvarar för avvikelserna som blir mellan vad man lovade på nordpool och vad som faktiskt hände i nätet. Det verkar inte vara helt trivialt, men det verkar finnas en handbok för den som är nyfiken.
Och då kommer vi till kärnan, varför priserna inte kan sättas i realtid precis som vid aktiehandel.K krfsm skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
För att allt måste clearas, produktion och konsumtion förberedas/avvecklas och allt faktiskt måste hända, till skillnad från värdepapper som inte förgås av att inte traderas.
Det är häpnadsväckande att inte ens @krfsm:s inträde i tråden och pedagogiska förklaringar fått dig att i alla fall lite ta in att verkligheten nog inte ser ut som du vill att den ska göra.
Det är häpnadsväckande att inte ens @krfsm:s inträde i tråden och pedagogiska förklaringar fått dig att i alla fall lite ta in att verkligheten nog inte ser ut som du vill att den ska göra.
Det är inte helt okomplicerat, det är ett intrikat system, som dock fungerat rätt väl i över 20 år, så det är nog ganska bra och robust. Hade det haft stora brister hade det gjorts om för länge sedan.K krfsm skrev:
Små brister kan iofs funnits och åtgärdats, men systemet är i grunden detsamma och därmed troligen inte i grunden fel.
Men jag tippar på att du kan mycket mer om detta än jag, jag är mest en medelmåttig svensson vad gäller kunskap om vårt elhandelssystem.
Höhö, och där kom lite nålstick igen mot den som är kritisk mot gällande system.Nötegårdsgubben skrev:För att allt måste clearas, produktion och konsumtion förberedas/avvecklas och allt faktiskt måste hända, till skillnad från värdepapper som inte förgås av att inte traderas.
Istf att svamla om hur verkligheten ser ut så får du väl beskriva den då. Jag vet att det finns länkar och jag fattar naturligtvis att man kan läsa hur det fungerar idag.
Det jag talar om är ju ett annat sätt, och varför detta inte kan fungera kan du inte läsa dig till i några länkar jag sett iaf.
Och det är ju därför man kunde vänta sig att någon här kom med annat än personangrepp så snart man närmar sig konkreta frågor.
Gällande krfsm så svarade jag med detta: https://www.byggahus.se/forum/threa...kr-foer-december.440044/page-584#post-5094776
Jag fick aldrig något svar på det jag skrev där, så det kan väl någon nedlåta sig att fortsätta med här då kanske?
Visst är det robust, men det är Nasdaq också. Vad som inte varit med i beräkningarna inför införandet av Nordpool är bara att stora prisskillnader mellan elområden, i kombination med stora överföringskapaciteter och krav på att de även måste användas till 70%, ger helt andra effekter än vad som simulerades för 20 år sedan.Mikael_L skrev:Det är inte helt okomplicerat, det är ett intrikat system, som dock fungerat rätt väl i över 20 år, så det är nog ganska bra och robust. Hade det haft stora brister hade det gjorts om för länge sedan.
Små brister kan iofs funnits och åtgärdats, men systemet är i grunden detsamma och därmed troligen inte i grunden fel.
Men jag tippar på att du kan mycket mer om detta än jag, jag är mest en medelmåttig svensson vad gäller kunskap om vårt elhandelssystem.
Systemet fungerar alltså inte som tänkt.
Men helt on-topic, nu är elpriserna och sniffar på rekord-nivåer igen.
Just nu minus 5 öre i hela Norden (även DK, men inte DK1, som har minus 25 öre).
I Europa har många länder ännu lägre (högre negativa) priser.
Nästa timme (14-15) så får Nederländerna -58 öre, medan Britannien +81 öre.
Stora skillnader !
Jag gissar att kabeln mellan Norge och GB glöder nu.
Just nu minus 5 öre i hela Norden (även DK, men inte DK1, som har minus 25 öre).
Stora skillnader !
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 577 inlägg
Men då sänker nästa till 10, och så är vi snart nere på 5, eller kanske 5.50 för att efterfrågan är något högre.K karlmb skrev:Helt riktigt, skriver alla 20 kr så går tysken och förhandlar där det är möjligt till säg 15kr.
Din andra slutsats är fel eftersom tysken inte har mer än en lastbil med sig och på torget finns det flera ggr mer potatis än så.
Hans tidigare närvaro påverkar därför knappast alls den handel som sker efter att han åkt.
Nja, om nu tyskens inköp påverkar så lite, varför påverkar det då priset så mycket?
Jättebra för GB att någon kan tjäna storkovan och samtidigt hålla nere priserna i GB.Mikael_L skrev:Men helt on-topic, nu är elpriserna och sniffar på rekord-nivåer igen.
Stora skillnader !
Även tysken skulle lyckas få ner priset under 10 kr så är det bara just när han är där förstås.13th Marine skrev:
Alla aktörer vet hur mkt han får med sig på bilen. Så de har ingen brådska att hinna köpa sina behov