K karlmb skrev:
Även tysken skulle lyckas få ner priset under 10 kr så är det bara just när han är där förstås.
Alla aktörer vet hur mkt han får med sig på bilen. Så de har ingen brådska att hinna köpa sina behov
Och det är här någonstans vi inte riktigt kan jämföra torghandel på potatis och el...

Alla behöver köpa sin potatis just när även tysken är där, och nästa dag när man ska handla potatis är tysken där igen och driver upp priset.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Höhö, och där kom lite nålstick igen mot den som är kritisk mot gällande system.
Det var inte avsikten, men jag förstår att det kan tolkas så. Jag har inget emot att du är kritisk till dagens system. Jag är bara uppriktigt förvånad att du tror att de alternativa system du skissar upp skulle funka bättre.

Det är emellanåt en utmaning för alla av oss. Jag är exempelvis mot monarkin, men jag tror ju inte egentligen att något skulle bli bättre med en folkvald president som satt och smörjde kråset med allehanda diktaturers representanter. Så jag har ingen lösning på mitt problem.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och det är här någonstans vi inte riktigt kan jämföra torghandel på potatis och el...

Alla behöver köpa sin potatis just när även tysken är där, och nästa dag när man ska handla potatis är tysken där igen och driver upp priset.
Nej. Den som behöver köpa precis när tysken är där får naturligtvis finna sig i ett högre prisläge, men så snart alternativet att sälja till honom försvinner så sjunker priserna.
Även om man vet att han kommer igen nästa dag inser alla att de har mkt mer potatis i lager än vad han hinner köpa upp.
Tillgången överstiger alltså efterfrågan och vad händer då?

K karlmb skrev:
Jag fick aldrig något svar på det jag skrev där, så det kan väl någon nedlåta sig att fortsätta med här då kanske?
Det är förstås möjligt att försöka sig på manipulation av marknaden, och det finns regler och övervakning för att försöka förhindra det. (REMIT-förordningen, som EI övervakar i Sverige.) Det är inte felfritt, men verkar någorlunda avskräckande. (Se Vattenfall-exemplet i Finland.)

Det stora problemet med t.ex. Beken-modellen är att incitamentet att bryta mot reglerna skulle gå upp radikalt. Du skulle också få ett prissättningsproblem i elområden som har mycket export, eftersom elpriset inom elområdet skulle bli mycket lägre än break even för kraftverksägaren. Dvs alla vindkraftbolag i elområden som SE1 och SE2 skulle gå i konkurs om de inte ändrade sin budgivning.

Som vi kan se av priset just nu så bjuder de tom lite negativa priser, eftersom de kan få ett ursprungsbevis för sin el (värt några öre). Dvs de bjuder det lägsta som överhuvudtaget ger pengar i kassan. Inget vindkraftverk betalar förstås tillbaka sig på såna priser, så om du bara har vindkraft att sälja så kan du i Beken-modellen inte längre bjuda så lågt. Då behöver du istället bjuda minimum vad det kostar att driva verket på lång sikt, så konsumenterna skulle troligen gå miste om de låga priserna man kan få med dagens modell.

(Det här ignorerar också det lilla problemet att man måste övertyga alla andra i EU om Beken-modellen, eftersom det annars strider mot förutsättningarna på den inre marknaden.)

K karlmb skrev:
Systemet fungerar alltså inte som tänkt.
Framför allt så fungerar ju systemet dåligt ur ett konsumentperspektiv om det inte finns ett gott utbud, vilket har blivit ett större problem med en lägre andel planerbar produktion.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var inte avsikten, men jag förstår att det kan tolkas så. Jag har inget emot att du är kritisk till dagens system. Jag är bara uppriktigt förvånad att du tror att de alternativa system du skissar upp skulle funka bättre.

Det är emellanåt en utmaning för alla av oss. Jag är exempelvis mot monarkin, men jag tror ju inte egentligen att något skulle bli bättre med en folkvald president som satt och smörjde kråset med allehanda diktaturers representanter. Så jag har ingen lösning på mitt problem.
Och jag är förvånad att du tror att ett och endast ett system skulle kunna fungera för elhandel på marknadsmässiga grunder.
Sedan är jag ju inte ensam om att titta på alternativ som du vet. Och det som kommer från Ekenstjärna är ju knappast något från en total nolla på området.
Fö har du fel om kungahuset.

K karlmb skrev:
Fö har du fel om kungahuset.
Har jag fel i att det inte skulle bli bättre med republik eller tycker jag fel?

K krfsm skrev:
Det stora problemet med t.ex. Beken-modellen är att incitamentet att bryta mot reglerna skulle gå upp radikalt. Du skulle också få ett prissättningsproblem i elområden som har mycket export, eftersom elpriset inom elområdet skulle bli mycket lägre än break even för kraftverksägaren. Dvs alla vindkraftbolag i elområden som SE1 och SE2 skulle gå i konkurs om de inte ändrade sin budgivning.
Det här fattar jag inte. Varför bryta mot vilka regler?
Om priset blir nära noll kan man ju redan idag ställa av produktion, vad är problemet?
Jag ser i varje fall det inte som något problem om vi hamnar på 20 öre som minimum om vi samtidigt kan slippa över 1.50 eller så.

K karlmb skrev:
jag är förvånad att du tror att ett och endast ett system skulle kunna fungera för elhandel på marknadsmässiga grunder.
Vad kan jag säga, jag är gammal Carl Bildt-moderat – jag tror på den enda vägens politik.

Skämt åsido, jag föredrar så oreglerade marknader som möjligt. Jag utesluter inte att det kan finnas bättre modeller än dagens, men jag är tämligen övertygad om att nationalistiskt riggade marknader inte är bättre.

Edit: Ändrat efter påpekande nedan.

Redigerat:
K krfsm skrev:
Det här ignorerar också det lilla problemet att man måste övertyga alla andra i EU om Beken-modellen, eftersom det annars strider mot förutsättningarna på den inre marknaden.)
Är det det som är invändningen att det strider mot inre marknaden....
Beken skriver ju som första punkt nästan att våra politiker måste åka till Bryssel och prata allvar. Inte menar han allvar om klimatet eller nåt!

Vad kan jag säga, jag är gammal Carl Bildt-moderat – jag tror på den enda vägens politik.

Skämt åsido, jag föredrar så oreglerade marknader som möjligt. Jag utesluter inte att det kan finnas bättre modeller än dagens, men jag är tämligen övertygad om att nationalistiskt riggade marknader är bättre.
Sämre menar du kanske...
Nu är detta inte fråga om en nationalistiskt riggad marknad utan en justering pga kraftigt ökade överföringskapaciteter vilket de flesta är överens om jag ändrat spelplanen på ett alldeles för dramatiskt sätt.
Som att tex höja skatten med 200% i ett land men inte ett annat.

Har jag fel i att det inte skulle bli bättre med republik eller tycker jag fel?
Du tycker fel om monarkin.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Den som behöver köpa precis när tysken är där får naturligtvis finna sig i ett högre prisläge, men så snart alternativet att sälja till honom försvinner så sjunker priserna.
Även om man vet att han kommer igen nästa dag inser alla att de har mkt mer potatis i lager än vad han hinner köpa upp.
Tillgången överstiger alltså efterfrågan och vad händer då?
Men grejjen är att tysken är där hela tiden, han går bara hem om det svenska potatispriset är samma eller högre än det tyska.

Problemet med din liknelse är att det går att ha potatis i lager, det går det inte alls på samma sätt med el.
Det gäller fortfarande att du har kapacitet att förädla din råvara (vatten i dammen) till el, har du inte mer produktionskapacitet så kan du inte tillverka mer el, och då finns det inte mer produktion och då måste tillgång/efterfrågan balanseras genom att sänka efterfrågan, vilket man gör med ett högre pris.
Det är samtidigt mycket enklare att avstå potatis än el, "jag tar pasta istället".

Och sist men inte minst, du går inte och köper elen utan du får den direktlevererad och konsumerar den direkt. Många gör detta oavsett pris på elen, utan man ser på elräkningen efteråt vad den kostade.
Detta ger en väldigt dålig priselasticitet, utan elen måste bli väldigt dyr för att tillgång/efterfrågan ska balanseras.

Men grejjen är att tysken är där hela tiden, han går bara hem om det svenska potatispriset är samma eller högre än det tyska.

Problemet med din liknelse är att det går att ha potatis i lager, det går det inte alls på samma sätt med el.
Det gäller fortfarande att du har kapacitet att förädla din råvara (vatten i dammen) till el, har du inte mer produktionskapacitet så kan du inte tillverka mer el, och då finns det inte mer produktion och då måste tillgång/efterfrågan balanseras genom att sänka efterfrågan, vilket man gör med ett högre pris.
Det är samtidigt mycket enklare att avstå potatis än el, "jag tar pasta istället".

Och sist men inte minst, du går inte och köper elen utan du får den direktlevererad och konsumerar den direkt. Många gör detta oavsett pris på elen, utan man ser på elräkningen efteråt vad den kostade.
Detta ger en väldigt dålig priselasticitet, utan elen måste bli väldigt dyr för att tillgång/efterfrågan ska balanseras.
Nej. Han måste fylla sin bil och vill göra det så fort som möjligt.
Men bilen är inte oändligt stor, så när han köpt sin volym så åker han ju därifrån och alla som inte haft lyckan att få göra affärer med honom står ju där med sitt utbud kvar.
Alltså överstiger tillgången efterfrågan till det höga priset.
Dina försök att differentiera potatis och el en given timme på en given marknad i marknadshänseende är inte övertygande.
Tex så finns det alternativ till el också vilket de som eldat pellets smärtsamt fått uppleva denna vinter.

I detta fall hålls priset på potatis i någon mån upp till viss del ifall man med säkerhet vet att tysken återkommer nästa dag, i fallet el finns det mkt mindre möjligheter att ha is i magen så därför är det snarast ett stöd för min liknelse.

K karlmb skrev:
Är det det som är invändningen att det strider mot inre marknaden....
Beken skriver ju som första punkt nästan att våra politiker måste åka till Bryssel och prata allvar. Inte menar han allvar om klimatet eller nåt!
Nej, den huvudsakliga invändningen är att det är ett sämre system som ger problem det nuvarande systemet inte har.

Sen är det också ett problem att det inte går att införa ensidigt, utan att man måste övertyga hela EU.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.