175 456 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 713 inlägg
Då förstår jag inte alls hur du tänkt prissätta det hela.K karlmb skrev:Det är ingen skillnad på varifrån en uppköpare kommer, i just detta fall så tvingas även köpare från Göteborg att skicka lastbilar och även därifrån så råkar det bara vara möjligt att köra en bil per dag, när ingen annan hunnit före. Så även göteborgare måste anpassa sig till Svedalas torg.
Det är ingen diskriminering, samma för alla som är beroende av lastbilstransporter.
Du pratar igen om mantrat med potatis och lagringsbarhet, men om man väljer sparris istället så blir det hela väldigt likt elmarknaden där mkt i norden kan sparas iaf några dagar/veckor i vattenmagasin.
På våren måste ALLA restauranger kunna erbjuda färsk sparris på menyn (håller nån vecka), där finns ingen priselasticitet som med potatis.
Fö är väl priselasticiteten för el inte så värst tokig den heller, för idag eldas det ju pellets, flis, kol o gas på en massa ställen, när el är för dyrt.
Hur ska handlaren veta skillnad mellan en tysk, en göteborgare och en bell... svedalabo?
Det är ju först när de öppnar munnen och säger "ein kilo kartoffeln bitte" som du vet, och då är det lite sent att ändra skyltarna.
Och du pratar som om vi har oändligt tillgång till el nästa dag, bara man väntar...
Det är en begränsad mängd förbrukare som har alternativa uppvärmningsmetoder, och det är en begränsad mängd tillverkare som har mer kapacitet att generera el.
Kikar vi i kurvan ser vi att efterfrågan på el sjunker ca 500 MWh, eller ca 3%, om priset går från uppskattningsvis 1kr till 40kr den aktuella dagen.
Vad tror vi händer när förbrukningen ökar, eller produktionen minskar och kurvorna möts?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ingen öppnar munnen sprids det som en löpeld på torget iaf, endast den första affären kan ske till lokalt pris. Det intresanta är ju vad som händer när alla vet att hans bil är fylld. Då återgår allt direkt till det normala, utom för de som kan spara och hoppas hinna först nästa dag istället. Dem köper naturligtvis ingen av idag.13th Marine skrev:Då förstår jag inte alls hur du tänkt prissätta det hela.
Hur ska handlaren veta skillnad mellan en tysk, en göteborgare och en bell... svedalabo?
Det är ju först när de öppnar munnen och säger "ein kilo kartoffeln bitte" som du vet, och då är det lite sent att ändra skyltarna.
Och du pratar som om vi har oändligt tillgång till el nästa dag, bara man väntar...
Det är en begränsad mängd förbrukare som har alternativa uppvärmningsmetoder, och det är en begränsad mängd tillverkare som har mer kapacitet att generera el.
Kikar vi i kurvan ser vi att efterfrågan på el sjunker ca 500 MWh, eller ca 3%, om priset går från uppskattningsvis 1kr till 40kr den aktuella dagen.
Vad tror vi händer när förbrukningen ökar, eller produktionen minskar och kurvorna möts?
[bild]
Ser inte riktigt vad din kurva visar och hur det har någon relevans här för att el inte skulle kunna handlas som på torget i Svedala.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 713 inlägg
Varför kan endast den första affären ske till lokalt pris? Varför skulle handlarna chockhöja sitt pris? Skulle inte de bara bli nöjda över att få sålt sin potatis och kunna åka hem direkt?K karlmb skrev:Om ingen öppnar munnen sprids det som en löpeld på torget iaf, endast den första affären kan ske till lokalt pris. Det intresanta är ju vad som händer när alla vet att hans bil är fylld. Då återgår allt direkt till det normala, utom för de som kan spara och hoppas hinna först nästa dag istället. Dem köper naturligtvis ingen av idag.
Ser inte riktigt vad din kurva visar och hur det har någon relevans här för att el inte skulle kunna handlas som på torget i Svedala.
Min bild visar på hur priselasticiteten är på el i Svedala, eller rättare sagt hur oelastisk den är dels på konsumptionssidan samt dels på produktionssidan när vi närmar oss maximal kapacitet.
Yaxeln visar pris i euro per MWh och Xaxeln är produktionskapacitet samt efterfrågan i MWh.
Produktionskapaciteten är ca 11.5MWh vid ett pris på -500€ och 4000€ vid 19.3MWh. Samtidigt är efterfrågan 16.7MWh vid 4000€ och vid 17.6MWh vid -500€.
I en normal marknadsekonomi landar priset där axlarna skär, i detta fall vid ca 50€ och 17.3MWh.
Det är en rätt bra graf att förstå, det är lite svårt att diskutera utan det.
Och vill man göra det aningens mer pedagogiskt så väljer man inte kurvor från Sverige, som har extremt dålig priselasticitet genom att vi inte har en massa alternativa källor med olika produktionskostnader för att generera el.
Här har vi en utbud/efterfrågekurva från elområde DE-LU (Tyskland och Luxemburg).
Här har vi en utbud/efterfrågekurva från elområde DE-LU (Tyskland och Luxemburg).
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 713 inlägg
Tack!Mikael_L skrev:Och vill man göra det aningens mer pedagogiskt så väljer man inte kurvor från Sverige, som har extremt dålig priselasticitet genom att vi inte har en massa alternativa källor med olika produktionskostnader för att generera el.
[bild]
Att jag valde sverige var just för att visa på att sverige hade en dålig elasticitet, och för att slippa kommentarer om att det var fel land jag visade.
Du råkar inte sitta på motsvarande graf för potatispriset på Svedala torg?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 713 inlägg
En fundering när jag tittar på grafen igen, kan det vara gaspriset vi ser vid ~1300€?Mikael_L skrev:Och vill man göra det aningens mer pedagogiskt så väljer man inte kurvor från Sverige, som har extremt dålig priselasticitet genom att vi inte har en massa alternativa källor med olika produktionskostnader för att generera el.
[bild]
Är elpriset dyrare än så så värmer folk huset med gasen direkt, och samtidigt så på tillgångssidan så är det då man startar gasverken.
Du menar att ett arbitrage existerar på ett torg, så att de handlare som står längst bort inte hinner fatta vilken guldkund som anlänt till torget?13th Marine skrev:
Nu råkar det vara så att alla handlarna har ett realtids-trading-system i sina mobiler, så alla ser direkt om någon börjar höja priset.
Och den förste ser ju tydligt att han inte kommer från grannbyn direkt.
Varför tror du en potatishandlare inte blir lika girig som alla andra när han ser att det finns grova pengar att tjäna?
Ja, vi kan se att på en väl fungerande marknad så kan inte en enskild kund med ett i sammanhanget litet behov, höja priset på marknaden. Det är först när flera kunder har större behov totalt än utbudet som priserna kan börja klättra.Mikael_L skrev:Och vill man göra det aningens mer pedagogiskt så väljer man inte kurvor från Sverige, som har extremt dålig priselasticitet genom att vi inte har en massa alternativa källor med olika produktionskostnader för att generera el.
[bild]
Så fungerar det ju inte på Nordpool. Men på torget i Svedala blir det möjligt att rigga priserna när handlarna ser vem som kommer. Enda sättet att undvika höjda priser där är att handla i normala poster, och via bulvan. Samtidigt sjunker priset undan direkt när guldkunden avlägsnat sig.
Jag tror väl typ att har man uppvärmning med gas så har man.13th Marine skrev:
Det är väl inte så vanligt att de med fjärrvärme stoltserar med ett alternativt sätt att värma huset och kör på el när den råkar vara billig?
Undantaget är väl kanske ved - många har åtminstone en kamin, som de troligen eldar i när den primära uppvärmingen råkar bli alltför dyr.
Håller på att ändra sig snabbt här i Sverige. Installerade pelletsbrännare kring lucia i fjol trots att jag har bra värmepump (som iofs pajade vid nyår...)Mikael_L skrev:Jag tror väl typ att har man uppvärmning med gas så har man.
Det är väl inte så vanligt att de med fjärrvärme stoltserar med ett alternativt sätt att värma huset och kör på el när den råkar vara billig?
Undantaget är väl kanske ved - många har åtminstone en kamin, som de troligen eldar i när den primära uppvärmingen råkar bli alltför dyr.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 713 inlägg
Har ingen aning egentligen, var mest en fundering =)Mikael_L skrev:Jag tror väl typ att har man uppvärmning med gas så har man.
Iofs så ser jag varför tanken dyker upp, då det är liksom en prisplatå där på både konsumtions och utbudssidan.
Ja, det tål väl att funderas lite på.
Det jag skrev var när jag tänkte hushåll, men det finns ju industrier och stora kommersiella fastigheter också, och de kanske kan ekonomiskt räkna hem en del dribblande med att byta energikälla.
Ja, det tål väl att funderas lite på.
Det jag skrev var när jag tänkte hushåll, men det finns ju industrier och stora kommersiella fastigheter också, och de kanske kan ekonomiskt räkna hem en del dribblande med att byta energikälla.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 713 inlägg
Varför skulle någon vilja sälja potatis till Svensson längre, när man kan sälja till Schmidt lite dyrare.K karlmb skrev:Du menar att ett arbitrage existerar på ett torg, så att de handlare som står längst bort inte hinner fatta vilken guldkund som anlänt till torget?
Nu råkar det vara så att alla handlarna har ett realtids-trading-system i sina mobiler, så alla ser direkt om någon börjar höja priset.
Och den förste ser ju tydligt att han inte kommer från grannbyn direkt.
Varför tror du en potatishandlare inte blir lika girig som alla andra när han ser att det finns grova pengar att tjäna?
Marknadskrafterna kommer göra att handlarna pressar priserna mot varandra "köp inte för 20kr hos honom, köp för 15kr hos", hela vägen ner till när vi når ett jämviktsläge som ligger lite över det tidigare priset eftersom den totala efterfrågan nu är högre.
Som jag förstår Bekenmodellen så är tanken att man först "fyller hinken" med den konsumption som är inhemsk, sedan räknar man priset på detta. Elen som går på export klumpas ihop i toppen och prissätts efter det dyraste priset där.
I = inhemskt pris och konsumption
E = Exportpris och konsumption.
Logga in
Skapa konto
Har väldigt svårt att tro att detta inte är ett handelshinder...
Dessutom blir konstiga modeller och konstruktioner som denna väldigt snabbt förstörda av alla försök att runda märkligheterna.13th Marine skrev:
Det kommer omedelbart slutas att ge låga säljbud, utan alla skulle göra allt för att träffa precis under utlandpriset.
Det skulle börja dyka upp konstiga bolag registrerade i Sverige, som sen skickar elen vidare till sitt moderbolag i Danmark.
De stora kunderna skulle köra mer på terminskontrakt.
Jag kan lova att den stora förloraren skulle direkt bli de små elkonsumenterna i Sverige, som inte kan fixa och trixa något, medan de med stora finansiella muskler och är stora öht, drar vinstlotten.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Jamen det är en av grejerna med el! El har ett extremt stort användningsområde. Har man gasvärme (eller olja/fjärr/pellets) och gaspriset skenar så kan man gå ner till Rusta Lidl Jula och köpa en billig elektrisk värmare av något slag och vips värmde man rummet med el. Tvärt om är knepigare.Mikael_L skrev:Jag tror väl typ att har man uppvärmning med gas så har man.