174 849 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Kraftigare pumpar eller hämta vattnet längre ut, låter inte alltför dyrt. Men, varför? Vi har ingen större brist på el på sommaren precis. Det är på vintern kärnkraften behövs mest och då är inte kylvattentemperaturen något problem.MaxHugo skrev:
Nåja, de som tankar bilen med el tycker nog priserna under sommarhalvåret har blivit mer viktiga än förr.A Anders_Nilsson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Okej, "kostar mer än vad det smakar" hade varit bättre ord val.pacman42 skrev:
Mest skillnad gör nog körsträckan, så en del bilar drar kanske knappt något alls på sommaren (om den står under semestern, eller arbetspendlingen byter till cykel, t.ex.)G OMathson skrev:
För andra drar bilen mer under sommaren för att den då används för semesterresor.
Men generellt sett, så har du rätt.
Jag saknar dock prisdipparna under natten, nu de senaste veckorna, då jag annars skulle kunnat tanka billigt. Men visst gör ju energiskatten och elöverföringskostnaden att det lite kvittar om elen går på en tio-öring eller 60 öre, då den största kostnaden fortfarande är de fasta kostnaderna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Nej, jag frågade.K Klacken skrev:
Jag tror inte de behöver det tipset, det var mer ett konstaterade. På stora djup är havsvatten alltid kallt, även i Östersjön.K Klacken skrev:
Det finns två begränsande faktorer med kylvattnet. Dels får man inte ta in för varmt vatten, dels får man av miljöskäl inte värma upp vattnet där man släpper ut det för mycket. Miljödomar reglerar det senare, så det kan vara ett problem det med.K Klacken skrev:
Inget. Jag uppfattade bara en viss skadeglädje i ditt inlägg och bemötte den med samma slags mynt av högre valör.K Klacken skrev:
---
Jag får dock tacka för att jag lärde mig något om OKG. Hoppas du gjorde det med.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Så precis som jag tolkar att du menar spelar inte elpriset hemma jättestor roll för elbil ändå och ska man ladda vid snabbladdare korrelerar är inte laddpriset jättemycket mot spotpriset ändå.Mikael_L skrev:Mest skillnad gör nog körsträckan, så en del bilar drar kanske knappt något alls på sommaren (om den står under semestern, eller arbetspendlingen byter till cykel, t.ex.)
För andra drar bilen mer under sommaren för att den då används för semesterresor.
Men generellt sett, så har du rätt.
Jag saknar dock prisdipparna under natten, nu de senaste veckorna, då jag annars skulle kunnat tanka billigt. Men visst gör ju energiskatten och elöverföringskostnaden att det lite kvittar om elen går på en tio-öring eller 60 öre, då den största kostnaden fortfarande är de fasta kostnaderna.
Faktum kvarstår. Viktigare med vettigt elpris på venterhalvåret.
Jag menade väl att om jag förr var ganska obrydd om elpriset på sommaren då förbrukningen var otroligt låg, i princip lite varmvattentillverkning och spisen ibland, typ...G OMathson skrev:
Så är jag numera lite mer brydd, då bilen laddas nästan varje dag.
Men som du skriver, högt elpris är naturligtvis ännu mer betungande under vinterhalvåret. Att det blivit lite viktigare under sommaren betyder inte att det blivit viktigast då.
Fast det är utdaterad information. Det var så i slutet på juni.pacman42 skrev:
Just nu handlar det om felsökning av ett pumpfel.
(Det innebär inte att de kanske ändå hade haft en begränsning pga vattentemperatur, men det är inte den begränsande faktorn just nu.)
Produkter som diskuteras i tråden