MaxHugo MaxHugo skrev:
Blir nog en dyr historia att uppgradera kärnkraftverken för att klara av de.
Kraftigare pumpar eller hämta vattnet längre ut, låter inte alltför dyrt. Men, varför? Vi har ingen större brist på el på sommaren precis. Det är på vintern kärnkraften behövs mest och då är inte kylvattentemperaturen något problem.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Jag är jättenöjd om priserna fortsätter så här. Förbrukar runt 500 kWh i månaden jämfört med 1500 under vintern så totalt blir det inte många kronor. Elpriset sommartid är liksom inte så intressant för privatkunder.
Nåja, de som tankar bilen med el tycker nog priserna under sommarhalvåret har blivit mer viktiga än förr.
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, de som tankar bilen med el tycker nog priserna under sommarhalvåret har blivit mer viktiga än förr.
Mycker möjlig men till och med elbilarna drar mer el på vintern.
 
MaxHugo
pacman42 pacman42 skrev:
Kraftigare pumpar eller hämta vattnet längre ut, låter inte alltför dyrt. Men, varför? Vi har ingen större brist på el på sommaren precis. Det är på vintern kärnkraften behövs mest och då är inte kylvattentemperaturen något problem.
Okej, "kostar mer än vad det smakar" hade varit bättre ord val.
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Mycker möjlig men till och med elbilarna drar mer el på vintern.
Mest skillnad gör nog körsträckan, så en del bilar drar kanske knappt något alls på sommaren (om den står under semestern, eller arbetspendlingen byter till cykel, t.ex.)
För andra drar bilen mer under sommaren för att den då används för semesterresor.

Men generellt sett, så har du rätt.
Jag saknar dock prisdipparna under natten, nu de senaste veckorna, då jag annars skulle kunnat tanka billigt. Men visst gör ju energiskatten och elöverföringskostnaden att det lite kvittar om elen går på en tio-öring eller 60 öre, då den största kostnaden fortfarande är de fasta kostnaderna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Först påstår du att det aldrig hänt.
Nej, jag frågade.
K Klacken skrev:
När du blir överbevisad om motsatsen, börjar du tipsa om lösning att ta vatten längre ut.
Jag tror inte de behöver det tipset, det var mer ett konstaterade. På stora djup är havsvatten alltid kallt, även i Östersjön.
K Klacken skrev:
Ang. "in/ut" så förutsätter jag att det är in eftersom dom säger att havsvattentempen är för hög.
Det finns två begränsande faktorer med kylvattnet. Dels får man inte ta in för varmt vatten, dels får man av miljöskäl inte värma upp vattnet där man släpper ut det för mycket. Miljödomar reglerar det senare, så det kan vara ett problem det med.
K Klacken skrev:
Sen blandar du in vindkraftsproduktionen...., vad nu det kan ha för betydelse för ett kylproblem.
Inget. Jag uppfattade bara en viss skadeglädje i ditt inlägg och bemötte den med samma slags mynt av högre valör.

---

Jag får dock tacka för att jag lärde mig något om OKG. Hoppas du gjorde det med.
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mest skillnad gör nog körsträckan, så en del bilar drar kanske knappt något alls på sommaren (om den står under semestern, eller arbetspendlingen byter till cykel, t.ex.)
För andra drar bilen mer under sommaren för att den då används för semesterresor.

Men generellt sett, så har du rätt.
Jag saknar dock prisdipparna under natten, nu de senaste veckorna, då jag annars skulle kunnat tanka billigt. Men visst gör ju energiskatten och elöverföringskostnaden att det lite kvittar om elen går på en tio-öring eller 60 öre, då den största kostnaden fortfarande är de fasta kostnaderna.
Så precis som jag tolkar att du menar spelar inte elpriset hemma jättestor roll för elbil ändå och ska man ladda vid snabbladdare korrelerar är inte laddpriset jättemycket mot spotpriset ändå.
Faktum kvarstår. Viktigare med vettigt elpris på venterhalvåret.
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Så precis som jag tolkar att du menar spelar inte elpriset hemma jättestor roll för elbil ändå och ska man ladda vid snabbladdare korrelerar är inte laddpriset jättemycket mot spotpriset ändå.
Faktum kvarstår. Viktigare med vettigt elpris på venterhalvåret.
Jag menade väl att om jag förr var ganska obrydd om elpriset på sommaren då förbrukningen var otroligt låg, i princip lite varmvattentillverkning och spisen ibland, typ...
Så är jag numera lite mer brydd, då bilen laddas nästan varje dag.

Men som du skriver, högt elpris är naturligtvis ännu mer betungande under vinterhalvåret. Att det blivit lite viktigare under sommaren betyder inte att det blivit viktigast då.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Längst ned på elbruks sida står det att effekten på Oskarshamnsverket är begränsad pga hög vattentemperatur.
Fast det är utdaterad information. Det var så i slutet på juni.
Just nu handlar det om felsökning av ett pumpfel.

(Det innebär inte att de kanske ändå hade haft en begränsning pga vattentemperatur, men det är inte den begränsande faktorn just nu.)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.