13th Marine 13th Marine skrev:
Okej.

Och du tänker att man ska köpa och sälja elen som på torget, dvs någon står och säger "jag har el för 2kr/kWh" och sen går köparna runt och väljer vilken de vill köpa från?
Ja, typ. Eller en central griffeltavla där alla skriver sina erbjudanden.
 
Vad skulle då bli skillnaden mot hur det fungerar nu?
 
K karlmb skrev:
Fast sällan 100%upp som när en underdimensionerad värmepump går över på tilldkottsel. Ofta fjärrvärme eller någon eldas uppvärmning i större loksler
Men det relativa tillskottet till svensk elförbrukning är fortfarande rätt så litet.

Nu har jag dubbla värmepumpar så jag är inte med i detta, men ändå....
 
K karlmb skrev:
Ja, typ. Eller en central griffeltavla där alla skriver sina erbjudanden.
Men köparen väljer fortfarande vem man ska köpa av?
 
Ett sådant förfarande finns och det kallas aktiebörs. Genom att ha datorer kopplade direkt till börsen så kan storhandlade skaffa sig bättre priser än småhandlare och dessutom styra prissättningen. Och med leveranser varje timme, så skall dessutom förutsättningarna göras om en gång i timmen?

Det känns inte som att snåspelare vinner på detta, då föredrar jag dagens system.
 
Sen kan man tycka att det är skillnad på något som förbrukas som el och något som inte förbrukas som aktier.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men det relativa tillskottet till svensk elförbrukning är fortfarande rätt så litet.

Nu har jag dubbla värmepumpar så jag är inte med i detta, men ändå....
Har du någon källa på det? Vad det är som bidrar till svängningarna i förbrukning under dygnet?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ett sådant förfarande finns och det kallas aktiebörs. Genom att ha datorer kopplade direkt till börsen så kan storhandlade skaffa sig bättre priser än småhandlare och dessutom styra prissättningen. Och med leveranser varje timme, så skall dessutom förutsättningarna göras om en gång i timmen?

Det känns inte som att snåspelare vinner på detta, då föredrar jag dagens system.
Det har sagts här att marknaden är nära nog ideal för elhandel. Det stämmer alltså inte. Aktiehandeln är närmare ideal situation. En småhandlare där kan faktiskt tjäna pengar. Och hur menar du att en småhandlare kan göra det på Nordpool? Han kommer ju inte ens in. Än mindre kan han utnyttja en situation om han ändå kom in, tex köpa mindre när priset skenar för att vänta tills den desperate har köpt klart sin volym. Priset blir ju detsamma ändå.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen kan man tycka att det är skillnad på något som förbrukas som el och något som inte förbrukas som aktier.
Jaha, det har vi hört förut..
Kan du utveckla vad det är som gör den skillnaden relevant här?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej.

Och du tänker att man ska köpa och sälja elen som på torget, dvs någon står och säger "jag har el för 2kr/kWh" och sen går köparna runt och väljer vilken de vill köpa från?
Det är väl ungefär så det fungerar på Nordpool, med skillnaden att man inte vet vem som lagt buden(?) och att de lägsta buden får sålt först samtidigt som alla får betala det pris som blir sista affären?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men köparen väljer fortfarande vem man ska köpa av?
Det är ju inte nödvändigt om du ser det som ett problem. Men till vilket pris man vill köpa är väl rimligt. Och ska man ha en fungerande marknad måste man ju kunna se alla bud som finns i realtid. Så när en köpare har fått sitt och slutar köpa, så bör ju priserna sjunka till vad nästa, hittills avvaktande köpare är beredd att betala.
 
K karlmb skrev:
Jaha, det har vi hört förut..
Kan du utveckla vad det är som gör den skillnaden relevant här?
Hur är den inte relevant?
 
K karlmb skrev:
Det är väl ungefär så det fungerar på Nordpool, med skillnaden att man inte vet vem som lagt buden(?) och att de lägsta buden får sålt först samtidigt som alla får betala det pris som blir sista affären?
Vad beskriver du här, nordpool eller torghandel?
 
K karlmb skrev:
Det är ju inte nödvändigt om du ser det som ett problem. Men till vilket pris man vill köpa är väl rimligt. Och ska man ha en fungerande marknad måste man ju kunna se alla bud som finns i realtid. Så när en köpare har fått sitt och slutar köpa, så bör ju priserna sjunka till vad nästa, hittills avvaktande köpare är beredd att betala.
Att priserna sjunker förutsätter ju att tillgången överstiger efterfrågan.
Om det finns en begränsad tillgång justeras istället efterfrågan genom att priset ökar.
Vill du inte köpa till det priset får du helt enkelt avstå.
 
@karlmb att man kan tjäna pengar på börsen, det beror på att man både köper och säljer. Samt att man kan äga ett icke flyktigt värde (aktier i ett företag).

Elpriserna på vintern varierar över dygnet utifrån arbetstiderna främst, samt att alla skall laga mat samtidigt på kvällen. Dygnets startpris beror på hur kallt det är, men det är inte hushållen som främst styr detta heller.

På sommaren är det solproduktionen i främst Polen, Tyskland och Nederländerna som styr variationen ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.