D djac skrev:
Japp, och guess what, man har därför i hög grad designat om sina produkter och skaffat nya inköpskanaler för att undvika de som betedda sig mest illa, självklart.
Och vilka anser man betedde sig illa, de som kunde leverera eller de som inte kunde leverera?

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Tillverkningen av el blev inte dyrare i Sverige när gasen blev dyrare, eftersom vi inte tillverkar el från gas, jag tror du blandar ihop tillverkningskostnad med försäljningspris.
Och tillverkningen av plank och reglar blev inte heller dyrare i Sverige, trots det så fick vi skyhögt ökade virkes-priser p.g.a något litet roligt handelskrig som Trump larvade sig med mot Kanada.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var samma med t.ex. grafikkort.
Och där finns det inget alternativ, det är ett enda företag i världen som kan tillverka de processorer som behövs.
Och det är lika med diverse läkemedel t.ex.

Så ibland går det liksom inte att vända sig till någon annan inköpskälla eller börja tillverka själv.

Och vad gäller el, när gas och kolpriserna steg, så undrar jag lite hur du menar att man skulle kunna ersätta det?
Tänkte du att vi skulle byggt egna gaskraftverk, och varifrån skulle vi köpt den billigare gasen då?
Kanske krigat till oss en koloni någonstans i världen som ligger ovanför oljefyndigheter? Norge kanske ...
Som sagt så gör vi ju ingen el av gas, så kostandspåverkan finns inte, det jag talade om var att det finss de som ondgör sig över att konsumenter tex sätter upp solceller för att minska sin exponering mot elmarknaden.

Det är ju verkligen inte likadant med läkemedel, nuförtiden är det dålig tillgång på många läkemedel i Sverige (men apoteken är fulla av kryddor och makeup), har du verkligen sett att något apotek drar upp priserna med faktorn 10-20 för det, det har inte jag iaf?

Och grafikkort är ju inte en komponent, detta har många komponenter och det skulle inte förvåna mig om även de tillverkarna har sett över sitt hus, eller vet du att de inte har gjort det?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vilka anser man betedde sig illa, de som kunde leverera eller de som inte kunde leverera?
Nu råkar detta ju vara en bransch som jag är mer exponerad mot och den utpressning som har pågått där har varit galen, man bryter mot långa kontrakt och har varit väldigt kortsiktig, som alla förstår så lämnar ju såna beteenden spår, det är inget man bara glömmer och kör på.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Förr var man tvunget att ha fast pris efter som det inte gick att mäta allas förbrukning momentant. Men det är allt annat än oproblematiskt. Du måste ha tillgång till en rejälproduktionskapacitet konstant. Men på den tiden var inte kol och oljekraft något problem. Och många värmde med olja, så elbehovet ökade inte lika mycket när det blev kallt.

Att införa fast pris nu skulle inte fungera.
Jodå, går alldeles utmärkt att ha fasta års-/flerårsavtal imorgon också till givet kWh-timpris, är du sedan mikroproducent kan du även få betalt/h med samma örestal.
Givet att elmätaren är bytt för timräkning i båda effektriktningarna.
Men det vill inte "Marknaden höra talas om".
För sådant passar inte in i en marknadsknarkande samhällsbilden som vissa politiker på högerkanten framhärdar om köp-/sälj/ -valfrihet som är det bästa de tror på som alternativ.

D Daniel 109 skrev:
Jag ser varken kaos eller den kopplingen.
En del är nog fakta resistenta.
Tydligen är tramset om Valfrihet det som styr i samhället nuförtiden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
peteds01 peteds01 skrev:
Men jag undrar fortfarande ...
Vem ska du tvinga att sälja sin el med förlust, eller åtminstone tvinga dem att sälja till mycket lägre pris än de kan få.
Och hur ska du motivera dem till det?

D Daniel 109 skrev:
Förr var man tvunget att ha fast pris efter som det inte gick att mäta allas förbrukning momentant. Men det är allt annat än oproblematiskt. Du måste ha tillgång till en rejälproduktionskapacitet konstant. Men på den tiden var inte kol och oljekraft något problem. Och många värmde med olja, så elbehovet ökade inte lika mycket när det blev kallt.

Att införa fast pris nu skulle inte fungera.
Vi hade timräkning förr i tiden också med tidstariffer, det har funnits åtminstone sedan 1970-talet.
Utomlands var de också väldigt tidiga med timräkning.
I England fanns för c:a 30 år sedan möjlighet att ladda elenergi på en tidig variant av usb-sticka, som man sedan gick hem och stoppade i sin elmätar utrustning och då fick man el för de pengar man laddat i stickan.

peteds01 peteds01 skrev:
Jodå, går alldeles utmärkt att ha fasta års-/flerårsavtal imorgon också till givet kWh-timpris, är du sedan mikroproducent kan du även få betalt/h med samma örestal.
Givet att elmätaren är bytt för timräkning i båda effektriktningarna.
Men det vill inte "Marknaden höra talas om".
För sådant passar inte in i en marknadsknarkande samhällsbilden som vissa politiker på högerkanten framhärdar om köp-/sälj/ -valfrihet som är det bästa de tror på som alternativ.
Ja, visst kan du ha den typen av avtal om du vill det. Men det skulle inte fungera att tvinga in alla i det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag undrar fortfarande ...
Vem ska du tvinga att sälja sin el med förlust, eller åtminstone tvinga dem att sälja till mycket lägre pris än de kan få.
Och hur ska du motivera dem till det?
Om man t.ex. köper som jag till fast pris(51öre/kWh) så är det inga problem varken köpa eller sälja.
Om jag som mikroproducent får 30 öre/kWh av nätägaren vid input på nätet är väl det ok.
I huvudsak ska mikroproduktionen balansera mot tänkt årsförbrukning.
Vill man ha ren försäljning, långt mer än eget behov så går väl det bra att göra affärsavtal om detta.

Mikael_L
peteds01 peteds01 skrev:
Och så tycker jag att du även kan kika på bilden jag la in i det här inlägget
https://www.byggahus.se/forum/threa...ekordnivaer-igen.474716/page-189#post-5258132

När under denna period tycker du det blev tokigt, eller var det helt galet alla dessa år?
Ty den marknadsmodell vi har idag har vi haft sedan 1996.

Eller helt ärligt så har nordpool funnits sedan 1932, men det var då bara inom Norge, elen köptes och såldes nationellt inom Norge med deras marknadssystem.
Sedan 1996 har Sverige varit med, ytterligare länder anslöts under sent 90-tal och nu använder hela norra europa denna elbörs, för att förenkla handeln mellan länderna.
Handeln mellan länderna fanns ju givetvis innan också, med ungefär samma effekter, bara att det var knöligare.

Men det är liksom inget nytt påfund som kom förra året, om du nu trodde det.

Mikael_L
peteds01 peteds01 skrev:
Om jag som mikroproducent får 30 öre/kWh av nätägaren vid input på nätet är väl det ok.
Men vem ska bestämma det priset.
Vem har bestämt det priset, har du avtalat om detta med nätägaren? Har du lovat en viss volym eller leveranssäkerhet.
Varför ska någon bygga ett kärnkraftverk, om nätägarna har bestämt att de bara köper för 30 öre, då kommer ju kärnkraftverket göra miljonförluster varenda vecka, dvs ingen bygger det.
Och i slutänden så måste elen stängas av i roterande frånkopplingar.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst kan du ha den typen av avtal om du vill det. Men det skulle inte fungera att tvinga in alla i det.
Ja, det är märkligt att vi abonnenter har till största delen haft fasta avtal under 100år.
Sedan börjar kapitalet upptäcka att allt går att försämra för att tjäna pengar, lika som med skola, åldringsvård osv.
Det trummas in ett budskap om "Valfrihet".
Ett fullständigt värdelöst begrepp som omhuldas av människor med politisk agenda åt höger.
Men egentligen har vi blivit slavar på kapitalismens altare

Mikael_L
peteds01 peteds01 skrev:
Ja, det är märkligt att vi abonnenter har till största delen haft fasta avtal under 100år.
Den dörren är inte stängd nu heller.
Du kan vilken dag som helst byta till fastprisavtal från någon elleverantör.
Jag vet inte hur långa tider det går att binda, men 3-års finns väl.
Är ni tillräckligt många som är som dig så kan säkert någon elleverantör skapa längre bindningstider, om bara intresset finns så kan marknaden ordna en lösning.

Det är precis samma med bolåneräntan, det finns väl 10 års bundna räntor ..
Jag antar att du kör på det också.

Vad är det som är märkligt?
Dels var det en teknisk begränsning i mätningen. Man läste av årligen.
Dels var det en stor andel reglerbar kraft i form av vatten, kol och olje kraftverk. Då gick det att ha ett centralt upphandlat upplägg. Det skulle inte fungera särskilt bra i dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.