Å andra sidan finns det ju stora incitament till att lagra denna energi istället. :thinking:
 
D
Ja verkligen, intresset för batterier borde öka nu!
 
Så om vi har olönsam, subventionerad energiproduktion nu så tror ni att det kommer leda till innovationer som kan ta hand om mer olönsam, subventionerad energiproduktion? Ni har säkert rätt. Tyvärr.

Systempriset är imorgon nere så lågt som –15 öre timmarna runt lunch. En söndag förvisso, men det är @Mikael_L som valt det sökta exemplet, inte jag. Systempriset är då alltså lägre än någonstans i Sverige under dessa timmar, rimligen beroende på obehövd solel.
Elektricitetspris fluktuationer över tid för olika regioner presenteras av Nord Pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De elpriser vi har, låga som höga, är pga. en huvudlös energipolitik. De vet inte vad de gör och har inte koll på vad det ger för effekter. Eller vad det kommer kosta oss.

Edit: Systempriset är alltså snittpriset för hela den europeiska elmarknaden. Det är oftast betydligt högre än priset i SE1 då det området normalt har överproduktion och begränsningar i sin exportkapacitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
För mig personligen känns det väl lite mer viktigt vad jag betalar per år för elen, om det ibland blir skyhögt och ibland nästan gratis spelar ingen roll för min plånbok vid årets slut, bara totalpriset blir bra.
(Senaste två årens pris är dock en anomali som inte beror på ändringar i produktionskapacitet eller produktionssätt).

Dessutom kan jag helt personligen styra något lite över min förbrukning och därmed nyttja de varierande priserna. Jag lägger dock märke till att det är ganska tydligt att andra också kan det, och gör det.

Men visst delar jag en viss oro, av ungefär samma skäl som du.
Jag vet dock inte riktigt vad som ska göras, ty kärnkraft verkar ju inte vara någon bra energikälla för att köra ryckigt och fylla på med när vinden inte blåser och solen inte lyser.
Mänskligheten saknar just nu bra alternativ helt enkelt.
Och att stoppa produktionen av den billigaste elen känns ju ... aningen .. missriktat ...

Själv vill jag ha billig el (förstås) och fossilfri produktion, jag kan inte rangordna dessa (andra kan kanske), men jag kanske inte är beredd på precis hur dyr energi som helst för att slippa fossil produktion.

Just för tillfället känns det som att vi fortfarande kan bygga mer vind och sol, med resultat att gas och kolkraftverken går mindre och allt mer sällan - vilket inte är dumt.
Men till sist ska ju all fossil produktion stängas, och då kommer hela problemsmockan rakt i fejset ifall "vi" inte har funnit lösningen då.
Och redan innan vi kommit så långt kommer problemet uppenbara sig.
När fossila kraftverk börjar komma till läget att de bara kan köra 100 dagar om året, eller bara några tiotal dagar om året så kommer de naturligtvis börja läggas ner, för att därmed till sist garantera en bristsituation någon gång.

Vi kanske förr eller senare har att inse att vi har haft alldeles för billig energi i snart 200 år.
Elprisets årssnitt borde kanske ligga på 2kr/kWh, eller 10kr/kWh - för att vi ska kunna producera el på det viset vi helst vill/bör.
 
  • Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Edit: Systempriset är alltså snittpriset för hela den europeiska elmarknaden. Det är oftast betydligt högre än priset i SE1 då det området normalt har överproduktion och begränsningar i sin exportkapacitet.
Nej, det systempris som Nordpool använder (används för terminspriser etc) är bara för nordiska marknaden och det är inte ett genomsnittspris utan det teoretiska pris som skulle råda om det inte fanns några överföringsbegränsningar. (Ofta blir det någonstans i mellan så det ser ut som ett genomsnitt, men teoretiskt är det inget som hindrar att det skulle kunna vara lika med det lägsta eller högsta priset i något enskilt elområde.)

Tabellen blir intressantare om man tar med DK1 också. Vet ej om detta är rekord, men har själv aldrig sett ett så negativt pris som minus 1:50 kr förut.

Tabell med tidsintervaller, spotpriser för el i SEK/MWh, markeringar på specifika värden i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redigering: Med tanke på hur pass vanligt det blivit med negativa priser kanske Nordpool bör lära sig att använda riktiga minustecken istället för dessa nästan osynliga bindestreck.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
det systempris som Nordpool använder (används för terminspriser etc) är bara för nordiska marknaden och det är inte ett genomsnittspris utan det teoretiska pris som skulle råda om det inte fanns några överföringsbegränsningar.
(y) Det trodde jag ärligt talat var samma sak. Men tänker jag till förstår jag att aggregerade utbuds- och efterfrågekurvor kan ge ett annat utfall än medel.

Och bara för Nordpool-området alltså? Men med full överföringskapacitet även utåt borde ju det inte ge någon skillnad. Eller är det för svårt att räkna så, så att man oavsett nöjer sig med ett mer avgränsat system?

Jag tackar för informationen oavsett. Borde inte killgissat så; i synnerhet inte när jag utgick från att alla andra kanske inte var bekanta med uttrycket.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Nordpool bör [kanske] lära sig att använda riktiga minustecken istället för dessa nästan osynliga bindestreck.
:heart:
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För mig personligen känns det väl lite mer viktigt vad jag betalar per år för elen, om det ibland blir skyhögt och ibland nästan gratis spelar ingen roll
Det här håller jag med om, och därför är det viktigt att inte bara stirra sig blind på när något är bäst eller sämst, utan även hålla koll på saker som vad som är dimensionerande för systemet. Och om målet är globalt, inte bara prata om vad som är bra för/i Sverige.

Om vi börjar med det dimensionerande, så efterfrågar vi som mest el en kall januaridag i Sverige. Det kommer vi inte runt. En villa drar i januari fem gånger så mycket el som i juli eller augusti, och därtill till ett högre pris/kWh. Den kommersiella sektorn är mindre extrem, men mönstret är inte olikt annars, det går åt mer el när det är kallt. Mycket av den lättillgängliga statistik som finns på området är dock baserad på årsmedel, vilket snabbt blir ointressant.

Tar vi solelen som extremt exempel på något jag brukar kalla onödig elproduktion så bidrar den främst på sommaren när efterfrågan är låg och i princip inte alls under maxtimmen i januari. Vi måste alltså ha ett system som mer eller mindre klarar sig utan solelen; den ger i sanning vackert väder-produktion.

Utöver att bara bidra med effekt dagtid på sommaren verkar den också kräva mer av elnätet än den mer centraliserade produktionen gör. Utöver att inte producera när det behövs mest synes den alltså också bidra till att nätavgifterna går upp – ytterligare en lurig komponent i det hela då vi generellt brukar skilja på el- och nätpris för att få rimliga prisuppgifter. Men om ett kraftslag driver upp nätpriserna måste det förstås med i ekvationen någonstans.

Tror jag då inte alls på solel? Jo. I soligare länder där man konsumerar stora mängder el för kylning torde det vara bra. Ju närmare ekvatorn desto bättre.

Den andra intermittenta kraften är lurigare:vinden. Det blåser året runt, även om det inte gör det när det behövs som allra mest, en smällkall högtrycksdag i januari. Extremer kan man dock hantera, och ibland låta vara dyra. Det går att korttidslagra el, att dra ner på den industriella produktionen osv. Men rimligen finns en gräns för hur stor andel vindkraft systemet tål utan att bli dyrt genom att lagring och reglerkonsumtion måste säkras. Och att stabilare produktion står standby.

---

Och nu skrev jag som sagt nästan bara om Sverige. Vårt land har med sin myckna vattenkraft väldigt goda förutsättningar till fossilfri reglerkraft på ett sätt som de flesta länder inte har.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Ja verkligen, intresset för batterier borde öka nu!
Men kom igen nu, nog vet även du att batterier inte är lösningen på detta?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att allt måste clearas, produktion och konsumtion förberedas/avvecklas och allt faktiskt måste hända, till skillnad från värdepapper som inte förgås av att inte traderas.

Det är häpnadsväckande att inte ens @krfsm:s inträde i tråden och pedagogiska förklaringar fått dig att i alla fall lite ta in att verkligheten nog inte ser ut som du vill att den ska göra.
Allt detta med elområden 1-4, köp-sälj-ide'n,
att "Marknaden" ska reglera elpris via Nordpool är bara ett hittepå-projekt till kapitalismens fromma under jubeltoner från ego-grupper(högerpolitiker med ryggdunkare).
Samhällets medborgare förlorar alltid i långa loppet.
 
Hur skulle det annars fungera menar du?
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Mikael_L
peteds01 peteds01 skrev:
Allt detta med elområden 1-4, köp-sälj-ide'n,
att "Marknaden" ska reglera elpris via Nordpool är bara ett hittepå-projekt till kapitalismens fromma under jubeltoner från ego-grupper(högerpolitiker med ryggdunkare).
Samhällets medborgare förlorar alltid i långa loppet.
Vet du någon vara eller tjänst (utom det av stat/region/kommun tillhandahållet) som inte fungerar på exakt samma sätt (med den där köp-sälj-idén på en marknad)?
Smör kanske? nepp
Träreglar? - nepp...

du får försöka komma på något.
(och nu menar jag alltså i Sverige (europa), inte i Nordkorea alltså)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Allt detta med elområden 1-4, köp-sälj-ide'n, att "Marknaden" ska reglera elpris via Nordpool är bara ett hittepå-projekt till kapitalismens fromma
Nej. Att vi har elområden beror på ett politiskt misslyckande. Staten har ett transmissionsmonopol som ständigt underpresterar. Parat med tvångsnedläggning av kärnkraft- och kraftvärmeverk (genom direkta beslut och straffbeskattning) har vi den situation vi har.

Problemen skulle finnas kvar oavsett om el handlades på en marknad eller ej; skadorna skulle bara fördelas på ett annat sätt.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det annars fungera menar du?
Ja, det har fungerat utmärkt med elkraft försörjning i Sverige i alla tider, oavsett kolkraft, kärnkraft, vattenkraft, oljekraft, vindkraft, solceller osv.
Men så kommer kapitalismen in och skapar sin s k "Marknadsplats för köp-sälj", (Nordpool m. fl.).
Då helt plötsligt blir det kaos mer eller mindre.
Är detta inte konstigt?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så om vi har olönsam, subventionerad energiproduktion nu så tror ni att det kommer leda till innovationer som kan ta hand om mer olönsam, subventionerad energiproduktion? Ni har säkert rätt. Tyvärr.

Systempriset är imorgon nere så lågt som –15 öre timmarna runt lunch. En söndag förvisso, men det är @Mikael_L som valt det sökta exemplet, inte jag. Systempriset är då alltså lägre än någonstans i Sverige under dessa timmar, rimligen beroende på obehövd solel.
[bild]

De elpriser vi har, låga som höga, är pga. en huvudlös energipolitik. De vet inte vad de gör och har inte koll på vad det ger för effekter. Eller vad det kommer kosta oss.

Edit: Systempriset är alltså snittpriset för hela den europeiska elmarknaden. Det är oftast betydligt högre än priset i SE1 då det området normalt har överproduktion och begränsningar i sin exportkapacitet.
Kallas kapitalism....
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
olönsam, subventionerad energiproduktion
peteds01 peteds01 skrev:
Kallas kapitalism....
Nej, subventionerad utbyggnad av vissa kraftslag är per definition inte kapitalism.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.