Mikael_L
G OMathson skrev:
Jamen det är en av grejerna med el! El har ett extremt stort användningsområde. Har man gasvärme (eller olja/fjärr/pellets) och gaspriset skenar så kan man gå ner till Rusta Lidl Jula och köpa en billig elektrisk värmare av något slag och vips värmde man rummet med el. Tvärt om är knepigare.
Inte om man har 16A enfas in i huset, eller nåt sånt, som väl är rätt vanligt när man använder gasen i gasledningen till uppvärmning, spis, ugn och varmvatten.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför skulle någon vilja sälja potatis till Svensson längre, när man kan sälja till Schmidt lite dyrare.
Marknadskrafterna kommer göra att handlarna pressar priserna mot varandra "köp inte för 20kr hos honom, köp för 15kr hos", hela vägen ner till när vi når ett jämviktsläge som ligger lite över det tidigare priset eftersom den totala efterfrågan nu är högre.
Det är väl möjligt att handlarna hellre tar 15 kr än 3. Och till sist kanske tysken kan få potatis för 10 kr innan bilen är full. Beror ju på girighet kontra att man hoppas på framtiden förstås.
Vad jag menar är att så snart uppköparens bil åkt, så sjunker priset. Hur snabbt varierar också det på girighet kontra framtidstro och lagersituation hos säljarna.
Är vi överens om det?

13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag förstår Bekenmodellen så är tanken att man först "fyller hinken" med den konsumption som är inhemsk, sedan räknar man priset på detta. Elen som går på export klumpas ihop i toppen och prissätts efter det dyraste priset där.
I = inhemskt pris och konsumption
E = Exportpris och konsumption.
Jo, jag tror det är så det är tänkt. Och det blir ungefär likadant på torget med skillnad att det blir full transparens. Istf att den första handlaren som har skyltar på tyska och en snygg blondin vid ståndet får sälja först, så får alla lokala göra upp först och därefter får de lyckliga som haft kylan att vänta, sälja det som tysken kan få med sig. Det blir då en prisutveckling som mer liknar den ideala som ni postat diagram på. Dvs en viss prispåverkan uppåt lokalt, men inte ända upp till det tysken är beredd att betala.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte om man har 16A enfas in i huset, eller nåt sånt, som väl är rätt vanligt när man använder gasen i gasledningen till uppvärmning, spis, ugn och varmvatten.
Det är nog mest mindre, äldre lägenheter som har det fortfarande på kontinenten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dessutom blir konstiga modeller och konstruktioner som denna väldigt snabbt förstörda av alla försök att runda märkligheterna.
Det kommer omedelbart slutas att ge låga säljbud, utan alla skulle göra allt för att träffa precis under utlandpriset.
Det skulle börja dyka upp konstiga bolag registrerade i Sverige, som sen skickar elen vidare till sitt moderbolag i Danmark.
De stora kunderna skulle köra mer på terminskontrakt.

Jag kan lova att den stora förloraren skulle direkt bli de små elkonsumenterna i Sverige, som inte kan fixa och trixa något, medan de med stora finansiella muskler och är stora öht, drar vinstlotten.
Hur ska de runda överföringskapaciteterna? Det är ju inte som att rulla in på torget med 10 tradare körda av svenska bulvaner. Det finns fortfarande bara en tradare som kan komma in på torget.
Vad händer om man ger höga säljbud och all volym in i tradaren blir såld efter 5 minuter?
Då får man väl sänka sina bud så man får varan såld, eller?
 
K karlmb skrev:
Det är väl möjligt att handlarna hellre tar 15 kr än 3. Och till sist kanske tysken kan få potatis för 10 kr innan bilen är full. Beror ju på girighet kontra att man hoppas på framtiden förstås.
Vad jag menar är att så snart uppköparens bil åkt, så sjunker priset. Hur snabbt varierar också det på girighet kontra framtidstro och lagersituation hos säljarna.
Är vi överens om det?
Vad är det som säger att en av handlarna inte säger "ta min potatis för 2kr så kan jag köra hem och dricka en öl i solen"?
Varför skulle priset sjunka? Nu finns det mindre potatis till salu, och fortfarande lika många Svensson som måste ha potatis till kvällsmaten.


K karlmb skrev:
Jo, jag tror det är så det är tänkt. Och det blir ungefär likadant på torget med skillnad att det blir full transparens. Istf att den första handlaren som har skyltar på tyska och en snygg blondin vid ståndet får sälja först, så får alla lokala göra upp först och därefter får de lyckliga som haft kylan att vänta, sälja det som tysken kan få med sig. Det blir då en prisutveckling som mer liknar den ideala som ni postat diagram på. Dvs en viss prispåverkan uppåt lokalt, men inte ända upp till det tysken är beredd att betala.
Okej, man kommer runt handelshindret genom att göra en priskartell istället? :thinking:
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte om man har 16A enfas in i huset, eller nåt sånt, som väl är rätt vanligt när man använder gasen i gasledningen till uppvärmning, spis, ugn och varmvatten.
Men en billig 500W fläkt i rummet man är gör att man kan dra ner kraftigt på den dyra gasen för uppvärmning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Men en billig 500W fläkt i rummet man är gör att man kan dra ner kraftigt på den dyra gasen för uppvärmning.
Det är trots allt ett reellt problem.
Jag är och härjar i diverse större fastigheter såsom skolor, affärs och kontorsfastigheter, lager osv, som har fjärrvärme, och de har som regel inte alls något elsystem eller elmatning som klarar av att de skippar fjärrvärmen och kör med elfläktar istället.

Och du kan nog utgå ifrån att samma gäller i Europa, där de har gas till husen.

Men det är ju inget problem som saknar lösning, och det jobbas nog för fullt på den lösningen, dvs förstärkning av elnäten. Det är dock inte på plats än.

Och det gäller ju knappast alla hus, och alla regioner. Jag skulle tro att det skiljer enormt mellan olika ställen i Europa, hur starka elnät de har byggt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är det som säger att en av handlarna inte säger "ta min potatis för 2kr så kan jag köra hem och dricka en öl i solen"?
Varför skulle priset sjunka? Nu finns det mindre potatis till salu, och fortfarande lika många Svensson som måste ha potatis till kvällsmaten.
Då är han ju direkt korkad. Tror du det förekommit i vinterns elhandel att någon exporterat till samma pris som här hemma?
Det sjunker för det finns inga rika och stressade köpare kvar


13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, man kommer runt handelshindret genom att göra en priskartell istället? :thinking:
Att handla uppdelat är väl knappast en priskartell?
.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är trots allt ett reellt problem.
Jag är och härjar i diverse större fastigheter såsom skolor, affärs och kontorsfastigheter, lager osv, som har fjärrvärme, och de har som regel inte alls något elsystem eller elmatning som klarar av att de skippar fjärrvärmen och kör med elfläktar istället.

Och du kan nog utgå ifrån att samma gäller i Europa, där de har gas till husen.

Men det är ju inget problem som saknar lösning, och det jobbas nog för fullt på den lösningen, dvs förstärkning av elnäten. Det är dock inte på plats än.

Och det gäller ju knappast alla hus, och alla regioner. Jag skulle tro att det skiljer enormt mellan olika ställen i Europa, hur starka elnät de har byggt.
Det vanliga är väl att man sänker gasvärmen en del och värmer en del med några elfläktar istället.
 
Nu är elpriserna nere på nivåerna för 2021. Och ner mer ska det

tycker synd om de som installerat stora solanläggningar i tron om att somrarna skulle ha dyr el framöver….
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då är han ju direkt korkad. Tror du det förekommit i vinterns elhandel att någon exporterat till samma pris som här hemma?
Det sjunker för det finns inga rika och stressade köpare kvar




Att handla uppdelat är väl knappast en priskartell?
.
Hur tänker du egentligen? Det finns ingen elproducent som får ett annat pris för export. Elpriset är det det är i elområdet, oavsett var elen sedan tar vägen.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D
Appendix Appendix skrev:
Nu är elpriserna nere på nivåerna för 2021. Och ner mer ska det
Skit i det, berätta vad det ska ner till och när istället?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Lite surt för de som låste sitt pris före vintern. De pratades ju om priser på 6kr kWh.

Fast man kanske kan dra sig ur sådana avtal?
 
K karlmb skrev:
Då är han ju direkt korkad.
Varför det?
K karlmb skrev:
Tror du det förekommit i vinterns elhandel att någon exporterat till samma pris som här hemma?
Tror du blandat ihop terminologin här, alla som exporterar köper till samma pris som de andra på den marknad de köper från.
Om de köpt för att sälja till samma eller lägre pris på en annan marknad så nej, däremot kan du räkna med att det kommer stå en tysk lastbil med potatis som vill sälja om priset är högre i sverige än i tyskland
K karlmb skrev:
Det sjunker för det finns inga rika och stressade köpare kvar
Det var ett konstigt argument, varför skulle tysken vara stressad?
Och varför gäller helt plötsligt inte utbud och efterfrågan? När tysken köpt sin potatis så kommer det finnas mindre potatis att köpa, svenskarna behöver sin potatis, och därmed stiger priset.
K karlmb skrev:
Att handla uppdelat är väl knappast en priskartell?
.
Nä att handla uppdelat låter som ett handelshinder istället.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Lite surt för de som låste sitt pris före vintern. De pratades ju om priser på 6kr kWh.

Fast man kanske kan dra sig ur sådana avtal?
Nej, det är nog svårt. Att man gissade fel om framtiden är inte ett skäl att bryta ett avtal.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.