K krfsm skrev:
Nej, den huvudsakliga invändningen är att det är ett sämre system som ger problem det nuvarande systemet inte har.
Svara då på de invändningar jag skrev idag.

K karlmb skrev:
Sämre menar du kanske...
Ja, precis. Tack för påpekandet och att du förstod ändå.

K karlmb skrev:
Nu är detta inte fråga om en nationalistiskt riggad marknad utan en justering pga kraftigt ökade överföringskapaciteter vilket de flesta är överens om jag ändrat spelplanen på ett alldeles för dramatiskt sätt.
Målet är väl trots allt Sverigepriser, folkhemspriser eller vad man nu vill kalla det. Att rigga marknaden för den egna statens invånare på bekostnad av dem i andra länder.

K karlmb skrev:
Som att tex höja skatten med 200% i ett land men inte ett annat.
Det tror jag också är skadligt oavsett hur många som gör det.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Målet är väl trots allt Sverigepriser, folkhemspriser eller vad man nu vill kalla det. Att rigga marknaden för den egna statens invånare på bekostnad av dem i andra länder.
Fast på vilkas bekostnad menar du att det skulle bli?
Tvärtom är ju nuvarande system på vår bekostnad.

K karlmb skrev:
Fast på vilkas bekostnad menar du att det skulle bli?
Tvärtom är ju nuvarande system på vår bekostnad.
Alla handelshinder medför ju att de som vill köpa får ett högre pris. Har vi ett konstlat lågt pris i Sverige så kommer även utbyggnaden av produktion att drabbas.
Jag har även svårt att tro att vi får köpa el fritt när vi har behov av det.

Vi gynnas rejält av att ha en fri marknad inom EU.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Nu stiger elpriserna till rekordnivåer även i norra Sverige.

Du kan läsa artikeln här: Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Vad i ..... en gammal artikel som publiceras Varför?

Den publicerades i november förra året....

K karlmb skrev:
Ang torget i Svedala, ja, vad tror du händer när tradaren rullar in på torget?
Jag var just på torget i Svedala (tätort i Skåne utmed E65) och där fanns i vart fall inga tyska långtradare :p

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Han måste fylla sin bil och vill göra det så fort som möjligt.
Men bilen är inte oändligt stor, så när han köpt sin volym så åker han ju därifrån och alla som inte haft lyckan att få göra affärer med honom står ju där med sitt utbud kvar.
Alltså överstiger tillgången efterfrågan till det höga priset.
Dina försök att differentiera potatis och el en given timme på en given marknad i marknadshänseende är inte övertygande.
Tex så finns det alternativ till el också vilket de som eldat pellets smärtsamt fått uppleva denna vinter.
K karlmb skrev:
I detta fall hålls priset på potatis i någon mån upp till viss del ifall man med säkerhet vet att tysken återkommer nästa dag, i fallet el finns det mkt mindre möjligheter att ha is i magen så därför är det snarast ett stöd för min liknelse.
Ja nej, jag förstår inte alls likheten mellan el och potatis här, jag är ledsen.

Istället för att beskriva torghandel med potatis får du gärna beskriva hur du tänker dig att elen ska säljas, då kanske jag kan förstå :thinking:

D Dilato skrev:
Jag var just på torget i Svedala (tätort i Skåne utmed E65) och där fanns i vart fall inga tyska långtradare :p
Det är därför priset är lågt nu :rofl:

• Haha
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja nej, jag förstår inte alls likheten mellan el och potatis här, jag är ledsen.

Istället för att beskriva torghandel med potatis får du gärna beskriva hur du tänker dig att elen ska säljas, då kanske jag kan förstå :thinking:
Det jag vill visa är att elpriset på Nordpool inte följer marknadsmässiga principer i situationer där en uppköpare har begränsad volym.
Det har påståtts att det i elhandeln är vanlig marknadsteori och enda alternativet är tillbaka till reglering av priset.

K karlmb skrev:
Det jag vill visa är att elpriset på Nordpool inte följer marknadsmässiga principer i situationer där en uppköpare har begränsad volym.
Det har påståtts att det i elhandeln är vanlig marknadsteori och enda alternativet är tillbaka till reglering av priset.
Problemet som jag ser det är att du pekar upp en viss köpare av el och tycker den är problematisk.

Befintligt system garanterar ett vettigt sätt att fördela såld och köpt el, det ger också incitament till att bygga elförsörjning av de billigare energislagen.

K karlmb skrev:
Vad menar du egentligen? Vilken part på marknaden benämner du ”uppköpare”?

Problemet som jag ser det är att du pekar upp en viss köpare av el och tycker den är problematisk.

Befintligt system garanterar ett vettigt sätt att fördela såld och köpt el, det ger också incitament till att bygga elförsörjning av de billigare energislagen.
Pekar ut en viss köpare? Nej, nästa dag kommer en polack med likadan lastbil. (det finns bara plats för en lastbil om dagen på torget)
Det är inget vettigt sätt om det inte fungerar som på en vedertagen marknadsplats som ett torg med fri prissättning.
Åk till torget i Svedala och fråga om de skulle acceptera att betala samma pris allihop,baserat på dåren som just köpte, så kanske du förstår mig bättre.

Gällande incitament så ser jag inte varför ett prishöjande system bara leder till byggen av billiga energislag. Hade det varit tvärtom däremot fanns det ju mkt liten ide att bygga ett gaskraftverk däremot.
När den som äger gasverket alltid får betalt för sin produktion och kanske dessutom till egna andra kraftverk som tex vattenkraft som får enorma övervinster så skulle iaf jag bygga ett litet gaskraftverk och köra det redan så snart priset blir typ 50 öre eller mer. Det spelar ju ingen roll om jag går back på gasen när jag får in så mkt mer på vattenkraften.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Pekar ut en viss köpare? Nej, nästa dag kommer en polack med likadan lastbil. (det finns bara plats för en lastbil om dagen på torget)
Det är inget vettigt sätt om det inte fungerar som på en vedertagen marknadsplats som ett torg med fri prissättning.
Åk till torget i Svedala och fråga om de skulle acceptera att betala samma pris allihop,baserat på dåren som just köpte, så kanske du förstår mig bättre.
Problemet är att du försöker göra skillnad om det är en utländsk eller en inhemsk köpare, jag förstår inte alls hur detta inte ska bli ett handelshinder.

Din jämförelse med potatis haltar, det finns helt andra möjligheter att lagra potatis och det finns betydligt fler alternativ till potatis, en betydligt större priselasticitet på potatis än el.
Så om man kommer ner till torget efter tysken shoppat loss, så kommer priset vara högt fortsättningsvis eftersom de flesta MÅSTE ha potatis till kvällsmaten.

Jämför elkurvan:
Diagram visar elförsörjning och efterfrågan med plötslig spik i efterfrågan, markerad med cirkel, daterad 2023-04-09.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det inringade är efterfråganskurvans del där man närmast kan beskriva det "jag betalar vad som helst, jag måste ha el".

Problemet är att du försöker göra skillnad om det är en utländsk eller en inhemsk köpare, jag förstår inte alls hur detta inte ska bli ett handelshinder.

Din jämförelse med potatis haltar, det finns helt andra möjligheter att lagra potatis och det finns betydligt fler alternativ till potatis, en betydligt större priselasticitet på potatis än el.
Så om man kommer ner till torget efter tysken shoppat loss, så kommer priset vara högt fortsättningsvis eftersom de flesta MÅSTE ha potatis till kvällsmaten.

Jämför elkurvan:
[bild]
Det inringade är efterfråganskurvans del där man närmast kan beskriva det "jag betalar vad som helst, jag måste ha el".
Det är ingen skillnad på varifrån en uppköpare kommer, i just detta fall så tvingas även köpare från Göteborg att skicka lastbilar och även därifrån så råkar det bara vara möjligt att köra en bil per dag, när ingen annan hunnit före. Så även göteborgare måste anpassa sig till Svedalas torg.
Det är ingen diskriminering, samma för alla som är beroende av lastbilstransporter.

Du pratar igen om mantrat med potatis och lagringsbarhet, men om man väljer sparris istället så blir det hela väldigt likt elmarknaden där mkt i norden kan sparas iaf några dagar/veckor i vattenmagasin.
På våren måste ALLA restauranger kunna erbjuda färsk sparris på menyn (håller nån vecka), där finns ingen priselasticitet som med potatis.
Fö är väl priselasticiteten för el inte så värst tokig den heller, för idag eldas det ju pellets, flis, kol o gas på en massa ställen, när el är för dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.