175 000 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Det är med förlov sagt en annan sak än det du sa först och därtill två olika saker.D djac skrev:
Att bryta mot ingångna avtal är något annat än att kraftigt höja priserna vid nya beställningar på bristvaror.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Jag tjänar ett par tusen om året på att ha timtaxa. Så det var i mina ögon juste av kapitalet att försämra så att det blev bättre för mig som konsument. Tack kapitalet!peteds01 skrev:
.D Daniel 109 skrev:
Det var aldrig någon teknisk begränsning av energimätning 1995 när avreglering elmarknad startade.
Jag gjorde själv avläsning med bärbar dator, programvaran var dansk med timavläsning och tariffer inlagda.
Det som har tillkommit senare är själva överföring av läsbara data till kundtjänst för fakturering.
Nej du har rätt, men priset stiger tillfälligt sålänge efterfrågan möter priset eller hur? Det är det som är poängen. Och med fler tradare än en så stiger det mer. OK?13th Marine skrev:
Ja, kanske, men det hade han inte under säsongen.13th Marine skrev:
Vad menar du jag har fel i där? Precis så är det, hans lille tradare får marknaden att tillfälligt skena, för att sedan återgå till ett lokalt pris när han åkt.13th Marine skrev:Och där har du rent ut sagt fel, vi har ju tydligt sett att "tyskens lille tradare" har stor påverkan på vårt pris, annars hade vi över huvud taget inte diskuterat detta.
Volymen kanske är marginell, men det har stor påverkan eftersom det finns en begränsad mängd el att tillgå och folk måste ha el.
Det vore betydligt enklare om du beskriver hur det ska fungera med el istället för potatis.
Allt detta med jordbruksprodukter är för att visa hur någorlunda normal marknad fungerar och vilka tydiga skillnader det har bestämt ska råda just för elhandeln, det trodde jag du förstod.
Den stora skillnaden som många kritiserar är ju just att när "tradaren" har åkt, så skulle priset på sparrisen ligga kvar på precis det pris tysken betalade, och ingen ytterligare förhandling skulle vara möjlig förrän nästa dag.
Min fråga är då om någon tror att kunderna på torget skulle tycka att det var OK?
Men om merparten av villorna åtgärdar sina snålsystem och ser till att husen nästan aldrig behöver stöttas med elpatron/direktel genom dimensionering till 100% i kombination med förbättrad isolering mm, då kommer inte behovet att svänga alls lika vålsamt som det gör idag i januari.Nötegårdsgubben skrev:Det här håller jag med om, och därför är det viktigt att inte bara stirra sig blind på när något är bäst eller sämst, utan även hålla koll på saker som vad som är dimensionerande för systemet. Och om målet är globalt, inte bara prata om vad som är bra för/i Sverige.
Om vi börjar med det dimensionerande, så efterfrågar vi som mest el en kall januaridag i Sverige. Det kommer vi inte runt. En villa drar i januari fem gånger så mycket el som i juli eller augusti, och därtill till ett högre pris/kWh. Den kommersiella sektorn är mindre extrem, men mönstret är inte olikt annars, det går åt mer el när det är kallt. Mycket av den lättillgängliga statistik som finns på området är dock baserad på årsmedel, vilket snabbt blir ointressant.
Tar vi solelen som extremt exempel på något jag brukar kalla onödig elproduktion så bidrar den främst på sommaren när efterfrågan är låg och i princip inte alls under maxtimmen i januari. Vi måste alltså ha ett system som mer eller mindre klarar sig utan solelen; den ger i sanning vackert väder-produktion.
Utöver att bara bidra med effekt dagtid på sommaren verkar den också kräva mer av elnätet än den mer centraliserade produktionen gör. Utöver att inte producera när det behövs mest synes den alltså också bidra till att nätavgifterna går upp – ytterligare en lurig komponent i det hela då vi generellt brukar skilja på el- och nätpris för att få rimliga prisuppgifter. Men om ett kraftslag driver upp nätpriserna måste det förstås med i ekvationen någonstans.
Tror jag då inte alls på solel? Jo. I soligare länder där man konsumerar stora mängder el för kylning torde det vara bra. Ju närmare ekvatorn desto bättre.
Den andra intermittenta kraften är lurigare:vinden. Det blåser året runt, även om det inte gör det när det behövs som allra mest, en smällkall högtrycksdag i januari. Extremer kan man dock hantera, och ibland låta vara dyra. Det går att korttidslagra el, att dra ner på den industriella produktionen osv. Men rimligen finns en gräns för hur stor andel vindkraft systemet tål utan att bli dyrt genom att lagring och reglerkonsumtion måste säkras. Och att stabilare produktion står standby.
---
Och nu skrev jag som sagt nästan bara om Sverige. Vårt land har med sin myckna vattenkraft väldigt goda förutsättningar till fossilfri reglerkraft på ett sätt som de flesta länder inte har.
Och då skulle alla kunna få ett mkt bättre genomsnitt under den månad när de gör av med mest el och därmed skatt och elpris.
Tyvärr är det många äldre som inte tycker de har råd med detta varför en riktad bidragskampanj till de hus som svänger mest i förbrukning skulle bli mkt effektiv.
Och därmed är faktiskt dagens mer varierande elpris en pedagogisk hjälp till alla som föredrog ett jämnt lågt elpris.
Frågan är bara hur stora svängsningar som vi ska acceptera innan alla hunnit anpassa sig, och det är där elprismodellen kommer in.
Och svaret är fortfarnade: hur går det till på torget i Svedala?Mikael_L skrev:
Alla försöker givetvis få så mkt de kan men ingen får samma som någon annan med automatik. Och är det begränsad efterfrågan från ett dyrområde så ska prispåverkan också bli begränsad och inte absolut som på Nordpool!
Japp, men med de svängningar vi har nu, mellan 0 och 10 kr så blir det ju svårt att få i närheten av en krona på fastpris även om snittet kanske ligger tom under det över åretMikael_L skrev:Den dörren är inte stängd nu heller.
Du kan vilken dag som helst byta till fastprisavtal från någon elleverantör.
Jag vet inte hur långa tider det går att binda, men 3-års finns väl.
Är ni tillräckligt många som är som dig så kan säkert någon elleverantör skapa längre bindningstider, om bara intresset finns så kan marknaden ordna en lösning.
Det är precis samma med bolåneräntan, det finns väl 10 års bundna räntor ..
Jag antar att du kör på det också.
För den som säljer kan ju gå back om man bränner mkt när priset är högt. (Som alla med dålig isolering och underdimensionerad/trasig värmepump.)
Nej, om alla på torget har full tillgång till marknadsinformation så blir det enhetligt pris.K karlmb skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 536 inlägg
Jag behöver lite förtydligande av din liknelse:K karlmb skrev:Nej du har rätt, men priset stiger tillfälligt sålänge efterfrågan möter priset eller hur? Det är det som är poängen. Och med fler tradare än en så stiger det mer. OK?
Ja, kanske, men det hade han inte under säsongen.
Vad menar du jag har fel i där? Precis så är det, hans lille tradare får marknaden att tillfälligt skena, för att sedan återgå till ett lokalt pris när han åkt.
Allt detta med jordbruksprodukter är för att visa hur någorlunda normal marknad fungerar och vilka tydiga skillnader det har bestämt ska råda just för elhandeln, det trodde jag du förstod.
Den stora skillnaden som många kritiserar är ju just att när "tradaren" har åkt, så skulle priset på sparrisen ligga kvar på precis det pris tysken betalade, och ingen ytterligare förhandling skulle vara möjlig förrän nästa dag.
Min fråga är då om någon tror att kunderna på torget skulle tycka att det var OK?
Så om jag tolkar dig så är 1 dags torghandel att jämställa med en timme på elbörsen, är det korrekt?
Ok, så villor är en styrande faktor på energimarknaden? Det var en nyhet för mig, jag som trodde det var industri, kontor mm.K karlmb skrev:Men om merparten av villorna åtgärdar sina snålsystem och ser till att husen nästan aldrig behöver stöttas med elpatron/direktel genom dimensionering till 100% i kombination med förbättrad isolering mm, då kommer inte behovet att svänga alls lika vålsamt som det gör idag i januari.
Och då skulle alla kunna få ett mkt bättre genomsnitt under den månad när de gör av med mest el och därmed skatt och elpris.
Tyvärr är det många äldre som inte tycker de har råd med detta varför en riktad bidragskampanj till de hus som svänger mest i förbrukning skulle bli mkt effektiv.
Och därmed är faktiskt dagens mer varierande elpris en pedagogisk hjälp till alla som föredrog ett jämnt lågt elpris.
Frågan är bara hur stora svängsningar som vi ska acceptera innan alla hunnit anpassa sig, och det är där elprismodellen kommer in.
Ja, eftersom de mindre husens förbrukning plötsligt stiger när tempen går ner.pacman42 skrev:
Många ökningar med 100% eller mer ge givetvis effekter på priset.
Industrin kör normalt dygnet runt eller dagtid, lika varje vardag.
Även kontor och fabriker ökar sin förbrukning vid kallt väder. De är ofta sämre isolerade dessutom.K karlmb skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 536 inlägg