K karlmb skrev:
Nej, eftersom tillgången på torget är mkt större än vad som får plats i tradaren.
Om nu tillgången är så stor, varför blir priset så mycket större bara för att tysken råkat handla några kilo potatis?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förlåt, jag hade inte förstått av dina liknelser att det var ett krav att det hade något med el att göra, eller ens på något vis var rimligt jämförbart. Jag hade förstås kunnat valt ett bättre exempel på en lagringsbar vara, men tror väl iofs. inte att poängen gått hem för det.
Liknelserna jag tycker är relevanta är de mellan elhandel och varor som man kan anse handlas i närheten av en perfekt marknad. Och där man just kan se skillnader i vad som händer när en kund med stor plånbok men begränsad volym kommer in resp lämnar marknaden utan att ha köpt upp mer än en bråkdel av utbudet.
(Färskpotatis går tex då bort eftersom den normalt handlas slut till det lägsta pris man kan tänka sig, och av många kunder eftersom man inte får gå in och köpa en hel pall utan typ max 5 kg.)
 
K karlmb skrev:
Kan du utveckla det?
Alla vill göra så stor vinst som möjligt på det de säljer, därmed vill de försöka träffa marknadspriset.
Skulle någon med "billigt producerad el" schabbla sig i budgivningen och ge ett bud som är för stort så att de inte får sälja skulle det dels innebära att priset egentligen blir högre än vad det skulle blivit annars (eftersom en med dyrare producerad el då får sälja).
Dessutom skulle dessa stå med el som inte blev såld, vilket kan ställa till det om de behöver dra ner produktionen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Trams?
Jag kommer inte försöka visa nått med jordgubbar.

Jag har däremot försökt visa just på hur oelastiska vi är när det gäller elen...

[bild]

Om elen går från ca 1kr/kWh till 40kr/kWh så är svenskarna beredda att sänka den totala förbrukningen med 500MWh under timmen ovan, eller ca 3%...
Slår det dig som att vi har väldigt många som kan avstå att köpa el just denna timme?
För det första så ser jag inte hur en liten priselasticitet på en marknad gör att den inte kan jämföras med en med större dito.
För det andra är detta med fantasipriser på el något som ingen räknat med.
Inte heller de som införde Nordpools handelsplats.
Givetvis kommer folk att börja anpassa sig om detta fortsätter.
Har du tänkt på hur många år tvätt och diskmaskiner från kontinenten haft möjligheten till fördröjd start? Vi har aldrig sett vitsen här i Norden förrän nu.
 
K karlmb skrev:
För det första så ser jag inte hur en liten priselasticitet på en marknad gör att den inte kan jämföras med en med större dito.
För det andra är detta med fantasipriser på el något som ingen räknat med.
Inte heller de som införde Nordpools handelsplats.
Givetvis kommer folk att börja anpassa sig om detta fortsätter.
Har du tänkt på hur många år tvätt och diskmaskiner från kontinenten haft möjligheten till fördröjd start? Vi har aldrig sett vitsen här i Norden förrän nu.
Men nu är det så det ser ut, idag.
Det är därför priserna blir så...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om nu tillgången är så stor, varför blir priset så mycket större bara för att tysken råkat handla några kilo potatis?
Jag skrev ju det. Alla känner igen hans trådar och att han köper till nästan vilket pris som helst. Men om det inte framgick för alla vad han faktiskt betalar skulle inte mkt hända förstås.
Men så fungerar ju inte en perfekt marknad eller hur?
 
K karlmb skrev:
Liknelserna jag tycker är relevanta är de mellan elhandel och varor som man kan anse handlas i närheten av en perfekt marknad. Och där man just kan se skillnader i vad som händer när en kund med stor plånbok men begränsad volym kommer in resp lämnar marknaden utan att ha köpt upp mer än en bråkdel av utbudet.
(Färskpotatis går tex då bort eftersom den normalt handlas slut till det lägsta pris man kan tänka sig, och av många kunder eftersom man inte får gå in och köpa en hel pall utan typ max 5 kg.)
Har du något exempel du kan acceptera? Bensin, spannmål eller vad är ett bra exempel enligt dig. Det är många som har försökt förklara för dig. Men ingen tycks ju lyckas.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men nu är det så det ser ut, idag.
Det är därför priserna blir så...
Visst.
Men nu gäller det ju inte att förklara varför priserna skenar. Utan varför det inte är en sund marknad.
 
K karlmb skrev:
Jag skrev ju det. Alla känner igen hans trådar och att han köper till nästan vilket pris som helst. Men om det inte framgick för alla vad han faktiskt betalar skulle inte mkt hända förstås.
Men så fungerar ju inte en perfekt marknad eller hur?
Om det nu skulle finnas ett överflöd av potatis, varför blir då potatisen så dyr när tysken köper lite?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men nu är det så det ser ut, idag.
Det är därför priserna blir så...
Nja, frågan är om det verkligen är så där egentligen. I vintras minskade ju förbrukningen ännu mer utan att priset blev så högt. Jag tror att elhandlarna tror att priselasticiteten är lägre än den är.
 
K karlmb skrev:
Visst.
Men nu gäller det ju inte att förklara varför priserna skenar. Utan varför det inte är en sund marknad.
Jag försökte förklara varför potatis var en dålig analogi...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om det nu skulle finnas ett överflöd av potatis, varför blir då potatisen så dyr när tysken köper lite?
Just det. Blir den det egentligen?
Jag skrev i början att priset i varje fall snabbt normaliseras när han åkt.
Men egentligen ska ju en liten volym till högt pris inte påverka mer än just enskilda affärer.
Om det inte fungerar precis som på börsen där en uppköpare som till varje pris måste köpa så mkt aktier han kan och därför lägger nya köporder i topp så snart de tidigare gått igenom. Istället för att ha is i magen och köpa sin egentligen futtiga volym under lite längre tid.
Oavsett så återgår priserna nästan direkt till det normala så snart hans lilla volym är säkrad.

Poängen är ju att alla köpare inte drabbas av dårens överpris.
 
På en välfungerande marknad betalar inte en dådan kund ett högre pris. Tex på elmarknaden.
 
K karlmb skrev:
Just det. Blir den det egentligen?
Jag skrev i början att priset i varje fall snabbt normaliseras när han åkt.
Men egentligen ska ju en liten volym till högt pris inte påverka mer än just enskilda affärer.
Om det inte fungerar precis som på börsen där en uppköpare som till varje pris måste köpa så mkt aktier han kan och därför lägger nya köporder i topp så snart de tidigare gått igenom. Istället för att ha is i magen och köpa sin egentligen futtiga volym under lite längre tid.
Oavsett så återgår priserna nästan direkt till det normala så snart hans lilla volym är säkrad.

Poängen är ju att alla köpare inte drabbas av dårens överpris.
Om nu tysken kommer till marknaden som har ett överflöd av potatis och köper en liten mängd av totalen varför skulle priset behöva höjas alls?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om nu tysken kommer till marknaden som har ett överflöd av potatis och köper en liten mängd av totalen varför skulle priset behöva höjas alls?
Svarade jag inte på det alldeles ovanför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.