173 235 läst · 2 963 svar
173k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 156 inlägg
Rapport från Riksrevisionen - Sverige inte redo att hantera gamla solceller och vindturbinblad
https://www.riksrevisionen.se/om-ri...ntera-gamla-solceller-och-vindturbinblad.html
Kanske inte rätt tråd väl, men jag visste inte var jag skulle kasta in detta, så det fick bli en av alla elpristrådar ...
Eller läs/lyssna på SR för kortversionen
https://sverigesradio.se/artikel/dalig-koll-pa-avfallet-fran-skrotad-vindkraft-och-solenergi
https://www.riksrevisionen.se/om-ri...ntera-gamla-solceller-och-vindturbinblad.html
Kanske inte rätt tråd väl, men jag visste inte var jag skulle kasta in detta, så det fick bli en av alla elpristrådar ...
Eller läs/lyssna på SR för kortversionen
https://sverigesradio.se/artikel/dalig-koll-pa-avfallet-fran-skrotad-vindkraft-och-solenergi
Under våren har vi haft ganska volatila elpriser, med ömsom minuspriser och ömsom ganska höga (men långt ifrån de rekordhöga priserna som vi ibland plågades av under 2021 och 2022)
Nu har det däremot varit ganska stabilt halvhögt i flera veckor.
Någon dag ibland lyckas solceller pressa ner priset mitt på dagen till riktigt lågt, men annars har det i SE1-SE3 hela tiden legat på runt 40-80 öre/kwh, och inte alltför ovanligt med över kronan också. SE4 har dessutom nästan ständigt legat ännu högre.
Lite saknar jag ju att det ibland faller ner till en tioöring, eller negativt, känns ju alltid gött att ladda bilen då.
Men de med solceller har nog glatt sig annars.
Men om detta läge blir permanent så finns det kanske hopp om att någon kan fundera på att bygga kärnkraft, om det hela tiden ligger på minst 60 öre/kWh så blir ju verket lönsamt om det mest optimistiska prognosen över bygg och driftskostnader slår in.
Men jag tror att det måste bli permanent över 1kr, för att någon ska vara intresserad av att hala fram börsen.
Nu har det däremot varit ganska stabilt halvhögt i flera veckor.
Någon dag ibland lyckas solceller pressa ner priset mitt på dagen till riktigt lågt, men annars har det i SE1-SE3 hela tiden legat på runt 40-80 öre/kwh, och inte alltför ovanligt med över kronan också. SE4 har dessutom nästan ständigt legat ännu högre.
Lite saknar jag ju att det ibland faller ner till en tioöring, eller negativt, känns ju alltid gött att ladda bilen då.
Men de med solceller har nog glatt sig annars.
Men om detta läge blir permanent så finns det kanske hopp om att någon kan fundera på att bygga kärnkraft, om det hela tiden ligger på minst 60 öre/kWh så blir ju verket lönsamt om det mest optimistiska prognosen över bygg och driftskostnader slår in.
Men jag tror att det måste bli permanent över 1kr, för att någon ska vara intresserad av att hala fram börsen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 640 inlägg
Har det hänt någon gång i Sverige att ett kärnkraftverk behövt dta ner effekten pga. för varmt kylvatten? Låter mycket osannolikt, och i så fall är det väl bara att ta vattnet djupare/längre ut? Mig veterligen är det där ett problem (i den mån det verkligen är ett problem) för kärnkraftverk vid floder.K Klacken skrev:
Om det har hänt??? Oskarshamn3 kör nu på reducerad effekt, pga för hög vattentemperatur! https://www.elbruk.se/#:~:text=Det genomsnittliga spotpriset på el,63 öre/kWh i augusti.Nötegårdsgubben skrev:Har det hänt någon gång i Sverige att ett kärnkraftverk behövt dta ner effekten pga. för varmt kylvatten? Låter mycket osannolikt, och i så fall är det väl bara att ta vattnet djupare/längre ut? Mig veterligen är det där ett problem (i den mån det verkligen är ett problem) för kärnkraftverk vid floder.
Skogsägare
· 18 640 inlägg
In- eller utgående? Och är det som sagt ett problem, vi har ju vår största elkonsumtion på vintern, så de kanske inte är så brydda över att behöva dra ner i juli.K Klacken skrev:
Din länk går tyvärr till något annat, så den gav inte någon vägledning i frågan.
Ja, det förekommer även i Sverige. Men är som sagt inget stort problem.
Längst ned på elbruks sida står det att effekten på Oskarshamnsverket är begränsad pga hög vattentemperatur.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 18 640 inlägg
Se där, två av sex reaktorer nedstängda för sommarunderhåll och kärnkraften går totalt på 62 %. Vindkraften är på 2 %. Ursäkta mig om jag somnar om.pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, inga bekymmer alls. Hade man velat så hade man nog kunnat höja effekten, men det känns nog bra att ha något att skylla på. Varför öka kylningen om det inte behövs?Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Jag är jättenöjd om priserna fortsätter så här. Förbrukar runt 500 kWh i månaden jämfört med 1500 under vintern så totalt blir det inte många kronor. Elpriset sommartid är liksom inte så intressant för privatkunder.
Håller med, vi får glada att vi har vattenkraft som kan väga upp för vår vindkraft.A Anders_Nilsson skrev:
Först påstår du att det aldrig hänt. När du blir överbevisad om motsatsen, börjar du tipsa om lösning att ta vatten längre ut. Ang. "in/ut" så förutsätter jag att det är in eftersom dom säger att havsvattentempen är för hög. Sen blandar du in vindkraftsproduktionen...., vad nu det kan ha för betydelse för ett kylproblem. Glöm inte att tipsa O3 om din lösning innan du somnar om.Nötegårdsgubben skrev:
Nötegårdsgubben skrev: