175 135 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Ja det är lite att sätta sig in i om man önskar ha koll.J Jeppson skrev:
Vid day ahead market sätts priserna för kommande dygn. Kl 10.00 CET får alla aktörer information över tillgängliga kapaciteter i näten och har sen 2 timmar på sig att lägga alla sina köp och säljbud.
Nordpool beskriver det kortfattat själva såhär:
The daily process
At 10:00 CET available capacities on interconnectors and in the grid are published - buyers and sellers have until 12:00 CET to submit their final bids to Nord Pool for the auction for delivery hours the next day.
Submitted orders are matched with other orders in the pan-European market coupling process - the Single Day-Ahead Coupling (SDAC) - through a common algorithm called Euphemia. In the matching process, the single price for each hour and each bidding zone is set where the curves for sell price and buy price meet, taking into account network constraints.
Hourly clearing prices are typically announced to the market at 12:45 CET or later. Following the publication of the prices, the individual result are reported to each buyer and seller. The physical obligation to deliver/consume the purchased or sold energy follows as Nord Pool nominates the trades to the imbalance settlement process applicable in each country.
Sen har alla aktörerna ett balansansvar (det låter tekniskt, men det är ett i huvudsak ekonomiskt instrument (så även en massa stödfunktion för frekvensstabilitet osv, vi borde kanske orda lite om allt detta också )
Aktörerna har ett ansvar att deras produktion eller konsumtion stämmer, balansansvaret. Under day-ahead-market jobbar de ju med prognoser, under intra-day köper och säljer de mellan varandra för att träffa rätt mot de bud de gav i day-ahead budgivningen, dvs köpa in lite mer ifall kunderna förbrukade mer än prognos eller att produktionen inte gick enligt prognosen, och tvärtom.
Sen blir det systemansvarig TSO som ansvarar under driftstimmen men de balansansvariga får sen betala i efterhand.
Det blir mycket mindre förvirrande om du slutar tänka i termer av "exportörer" som "vill sälja dyrt på en annan marknad".K karlmb skrev:Då kommer vi tillbaka till vem som är köpare och säljare.(Jag menar ju att det är en konstruktion som är förvillande och kanske ämnad just för att möjliggöra kolonialism eftersom man inte så enkelt kan se vem den verkliga köparen är)
Men OK: Det är upplagt så idag att en exportör som vill sälja dyrt på en annan marknad, kan köpa så mkt el som han kan ordna överföringskapacitet för en given timme. Givetvis köper han så billigt han kan.
Men han kan ju inte köpa mer än just den mängden. När han gjort det så sjunker givetvis priset på resterande tillgänglig el den timmen, precis som på torget i Svedala när den tyska tradaren åkt därifrån. Då finns ingen längre som erbjruder 500% högre pris, utan bara de lokala potatiskunderna, så då sjunker priset direkt.
Det finns bara:
- Producenter som säljer el på marknaden. De vill förstås få så bra betalt de kan för sin el.
- Konsumenter som köper el på marknaden. De vill betala så lite som möjligt för elen de köper.
- Ägare av transmissionskablar mellan elområden. De köper el i området där det är billigare och säljer där det är dyrare, tills de inte kan överföra mer eller priset blir detsamma i båda områdena. Om de inte gör det så kommer ACER och skäller ut dem. De får betalt för att överföra el, inte genom att köpa billigt och sälja dyrt. (Flaskhalsavgifterna är en skuld till marknaden, och har begränsningar i vad de får användas till.)
Men Karlmb vill ha någon typ av marknad där vissa dyra producenter exporterar och de billiga säljer i Sverige.
Men det är tydligt att han varken förstår hur det fungerar nu, eller vad hans modell skulle medföra.
Men det är tydligt att han varken förstår hur det fungerar nu, eller vad hans modell skulle medföra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Ärligt talat, det är skitsvårt att hålla en röd tråd när diskuterar med någon som tar en vecka på sig att svara och sprutar ur sig kommentarer.K karlmb skrev:Ja? Your point is? Vad spelar det för roll i vilen form man sparar på sin energi?
Vattenfall har nyligen kommit på att man regelvidrigt faktiskt gjort det.
Och även en seriös aktör kan ju ha en bra spåkula gällande framtida regn och spara vatten i magasinen, så det är ju näst intill omöjlgit att döma någon för maniplation, tvärtom mot vad vissa här tycks tro.
Ja, oavsett så handlar man elen för en specifik timme, vad vill du säga?
Klart det gör! Varje timme har en balans mellan tillgång o efterfrågan som ger priset.
Då blir det brist. SVK och dess motsvarigheter får beordra uppstart av reservkraft alternativ börja rullande frånkoppling.
En vattenkraftsägare ska inte ha 500% i avkastning bara för att någon köper ett annat kraftslag, det är ju helt orimligt.
Det vi kallar elaktie behöver inte handlas o säljas flera ggr, I teorin kanske, men handeln pågår ju en begränsad tid dagen före, kanske några timmar. Vill man köpa o sälja direkt igen borde väl det fungera också dock.
Då kommer vi tillbaka till vem som är köpare och säljare.(Jag menar ju att det är en konstruktion som är förvillande och kanske ämnad just för att möjliggöra kolonialism eftersom man inte så enkelt kan se vem den verkliga köparen är)
Men OK: Det är upplagt så idag att en exportör som vill sälja dyrt på en annan marknad, kan köpa så mkt el som han kan ordna överföringskapacitet för en given timme. Givetvis köper han så billigt han kan.
Men han kan ju inte köpa mer än just den mängden. När han gjort det så sjunker givetvis priset på resterande tillgänglig el den timmen, precis som på torget i Svedala när den tyska tradaren åkt därifrån. Då finns ingen längre som erbjruder 500% högre pris, utan bara de lokala potatiskunderna, så då sjunker priset direkt.
Jag går tillbaka till min ursprungsfråga: Hur får du Tysken att köpa den dyra potatisen?
Kommer en tysk med en långtradare till torget, ser att "shit svenskarna tar 5kr kilot, jag fyller bilen", skulle säljaren då säga "nej nej, du är tysk, du får betala 20"?
Nu var det ju inte jag som började använda ordet exportörer utan 13thmarine...K krfsm skrev:Det blir mycket mindre förvirrande om du slutar tänka i termer av "exportörer" som "vill sälja dyrt på en annan marknad".
Det finns bara:
Specifikt så kan inte producenter exportera el. De kan bara hurra när efterfrågan går upp och de får mer betalt för den el de producerar. (På andra sidan transmissionskabeln finns istället en producent som inte längre får sälja sin el just då.)
- Producenter som säljer el på marknaden. De vill förstås få så bra betalt de kan för sin el.
- Konsumenter som köper el på marknaden. De vill betala så lite som möjligt för elen de köper.
- Ägare av transmissionskablar mellan elområden. De köper el i området där det är billigare och säljer där det är dyrare, tills de inte kan överföra mer eller priset blir detsamma i båda områdena. Om de inte gör det så kommer ACER och skäller ut dem. De får betalt för att överföra el, inte genom att köpa billigt och sälja dyrt. (Flaskhalsavgifterna är en skuld till marknaden, och har begränsningar i vad de får användas till.)
Ännu roligare blir det ju när du själv berättar om att det är "ägare av transmissionskablar" som köper el.
Det enda du bidrar med är att säga att jag felaktigt påstår att de skulle vara intresserade av högt pris att sälja för.
Om de inte är det är det precis som jag skrivit från början, att producenterna naturligtvis vill sälja så dyrt som möjligt.
Så din anmärkning borde riktas till 13thmarine, som nu inte verkar ha något mer att tillföra.
Aha, att du själv kan ta några dagar på dig, det är bättre då?13th Marine skrev:Ärligt talat, det är skitsvårt att hålla en röd tråd när diskuterar med någon som tar en vecka på sig att svara och sprutar ur sig kommentarer.
Jag går tillbaka till min ursprungsfråga: Hur får du Tysken att köpa den dyra potatisen?
Kommer en tysk med en långtradare till torget, ser att "shit svenskarna tar 5kr kilot, jag fyller bilen", skulle säljaren då säga "nej nej, du är tysk, du får betala 20"?
Jag ber om ursäkt för min sena respons, det finns ett liv utanför BH om du inte visste det!
Ang torget i Svedala, ja, vad tror du händer när tradaren rullar in på torget?
Givetvis jublar alla säljare och sätter snabbt upp nya prisskyltar med 20 kr/kg och tysken har ju heller inget val, han köper o köper tills bilen inte kan ta mera.
När han sedan åkt sitter de lokala uppköparna kvar på ljugarbänkarna tills de vanliga prisskyltarna kommer fram igen. Då börjar de syna utbudet och pruta själva.
Redigerat:
Vad bra att vi har en expert här! Kan du inte förklara mer i detalj hur detta fungerar?Mikael_L skrev:
Du skriver tex att Day-ahead är utifrån prognoser. Det fattar väl alla, men hur går handeln till?
Sedan är det intraday, då säljer de o köper mellan varandra, Ok, hur går den handeln till?
Du skriver att man i intraday tex köper in lite mer ifall kunderna förbrukade(!) lite mer än prognos. Hur kan man handla med förbukad el? Handeln måste väl fortfarande gälla framtida förbrukning?
Känner du till konceptet pengar? Man kan ha både skulder och tillgångar, men i slutänden så måste det vara balans.K karlmb skrev:Vad bra att vi har en expert här! Kan du inte förklara mer i detalj hur detta fungerar?
Du skriver tex att Day-ahead är utifrån prognoser. Det fattar väl alla, men hur går handeln till?
Sedan är det intraday, då säljer de o köper mellan varandra, Ok, hur går den handeln till?
Du skriver att man i intraday tex köper in lite mer ifall kunderna förbrukade(!) lite mer än prognos. Hur kan man handla med förbukad el? Handeln måste väl fortfarande gälla framtida förbrukning?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Långa svar tycker jag är svåra att få rätt på på telefonen (autocorrect funkar inte på byggahus i firefox på android), så jag försöker svara nästa gång jag är vid en dator, det blir oftast på kvällen eller nästa förmiddag.K karlmb skrev:Aha, att du själv kan ta några dagar på dig, det är bättre då?
Jag ber om ursäkt för min sena respons, det finns ett liv utanför BH om du inte visste det!
Ang torget i Svedala, ja, vad tror du händer när tradaren rullar in på torget?
Givetvis jublar alla säljare och sätter snabbt upp nya prisskyltar med 20 kr/kg och tysken har ju heller inget val, han köper o köper tills bilen inte kan ta mera.
När han sedan åkt sitter de lokala uppköparna kvar på ljugarbänkarna tills de vanliga prisskyltarna kommer fram igen. Då börjar de syna utbudet och pruta själva.
Jag har själv ett liv med två små barn, därmed är det väldigt svårt att hålla i huvudet vad vi har sagt, och det tar en stund att läsa sig in, vilket gör att det tar än längre tid innan man kan svara.
Tillbaka till frågeställningen:
Hur avgör du vem som säljer till tysken?