175 118 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 563 inlägg
Jo jag vet, men tänkte ge det ett försök att nå fram. Eftersom du är på karlmbs ignoreralista så är jag inte säker på att han läst dem.D Daniel 109 skrev:Han menar att man tar de högsta buden och säljer på export, till samma pris som alla skulle fått i nuvarande system. De lägre buden säljs i Sverige till ett lägre pris. Felet med det resonemanget är att de förutsätter att det inte skulle ändra budgivningsstrategin. Det gör det naturligtvis. Vem skulle buda lågt om man kan sälja dyrt på exportmarknaden om man budar högt? Nu kan man buda på sin marginalkostnad, för man får ändå inte mer betalt om man lägger högre bud.
Jag har försök förklara det här i väldigt många inlägg utan att det går fram.
Alla har väl samma möjligheter på resp marknad. Om de kan ordna transporten förstås.13th Marine skrev:Jag fokuserar på en fråga, så blir det förhoppningsvis enklare.
Och hur tänkte du (eller ja, herr Beken) att detta skulle fungera?
Eftersom alla köper och säljer på samma marknad så får man enligt frihandeln inte diskriminera.
Att dela upp i inhemsk konsumption och export innebär ett handelshinder.
Hur går man runt detta?
Det är jag inte. Vad har jag förvrängt?Nötegårdsgubben skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 563 inlägg
Ja, de med elkablar är ju köpare i ett område och säljare i ett annat.K karlmb skrev:
Hur ska du få dem att betala mer för elen de köper än resterande köpare i området?
Edit: Det du beskriver är ju faktiskt hur det funkar idag. De köper och säljer precis som andra, men inte mer än de kan transportera.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 563 inlägg
Genom samma mekanism som på torget13th Marine skrev:
Uppköparen tycker det är billigt med 2 kr. Alla som har potatis säljer till honom, men bara tills hans bil är fullastad.
Sedan drar han och handeln återgår till vad folk i Svedala vill betala.
Vill och vill. Vi testade i december att Svensson är villig att betala 6-8 kr/kWh om det kniper för att det inte ska bli mörkt i stugan.K karlmb skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 563 inlägg
Nej vi testade vad Svensson vill eftersom minskad konsumtion inte sänkte priset nämnvärt enligt alla marknadsteorier.K krfsm skrev:
Vilket vi ju vet beror på att alla måste betala samma pris, trots att "lastbilen" fylldes redan när det var 80 % potatis kvar på torget.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 563 inlägg
Aktier och el är nästan varandras motsats.K karlmb skrev:
Aktier har oändligt hållbarhet el måste konsumeras direkt.
Men visst varför inte, men risken är ju att om "elaktierna" tar slut en dag och du inte lyckas köpa några så får du koppla bort dig och inte konsumera någon el alls den dagen.
Lustigt att du nämner det, eftersom öppningen på börsen fungerar på exakt samma sätt som elmarknaden.K karlmb skrev:
Folk lägger in köp- och säljbud och sedan hittar man ett pris där så många aktier som möjligt byter ägare. Sedan får alla det priset oavsett deras bud, så länge deras bud ingick bland de accepterade buden.
Därefter vidtar den vanliga dagliga handeln. Tyvärr kan man inte ha kontinuerlig handel med el på det sättet, eftersom folk behöver veta om de ska starta sina kraftverk och fabriker.
Det vet de ju mkt väl eftersom handeln sker dagen före. Timme för timme.K krfsm skrev:Lustigt att du nämner det, eftersom öppningen på börsen fungerar på exakt samma sätt som elmarknaden.
Folk lägger in köp- och säljbud och sedan hittar man ett pris där så många aktier som möjligt byter ägare. Sedan får alla det priset oavsett deras bud, så länge deras bud ingick bland de accepterade buden.
Därefter vidtar den vanliga dagliga handeln. Tyvärr kan man inte ha kontinuerlig handel med el på det sättet, eftersom folk behöver veta om de ska starta sina kraftverk och fabriker.