175 474 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Där kom det argumentet.13th Marine skrev:
Med samma resonemang kan man inte köpa el på kontrakt heller. Eller vänta nu...
Om min elhandlare inte lyckas hitta någon av den el han beräknar att hans kunder kommer att behöva imorgon?
Varför skulle elaktierna ta slut? Du skrev ju just att el är en färskvara.
Producenterna ställer knappast av produktion om det finns minsta efterfrågan en given timme, eller hur?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
Ja, menar du att jag har fel? På vilket sätt då?K karlmb skrev:
Kan du spara din el till imorgon om du tycker att du får dåligt betalt idag?
Eller köpa extra idag när det är billigt för att använda imorgon?
Hur funkar det att köpa el på kontrakt? Beskriv hur du tror det fungerar.K karlmb skrev:
Ja precis, vad tror du händer då?K karlmb skrev:
För att det finns en viss mängd elaktier att köpa.K karlmb skrev:
Ja?K karlmb skrev:
Vad menar du med ställer av? Stänger ner?K karlmb skrev:
Beror väl på kraftverket.
Ja, precis, för att man är tvungen att ha det så. Och därför är det inte jämförbart med den vanliga handeln på aktiebörsen under dagens lopp, där någon kan lägga en köp-/säljorder och direkt få den utförd och sedan vara klar.K karlmb skrev:
Istället så får man göra det näst bästa, vilket är att göra precis som börsen gör när den öppnar. (För då kan inte börsen heller bara börja processa order, så att den som har tur och kommer först i kön får en fördel.) Och man gör precis likadant på elbörsen som den vanliga börsen - man har en auktion där man hittar ett pris där så mycket el respektive aktier byter hand som möjligt, och så betalar alla det priset.
Faktum är att det efter den ”öppningen” fortsätter på ett sätt som mer likar aktiehandel. Den handeln stänger en timme innan leverans.
Berätta då varför man är tvungen att ha det så.K krfsm skrev:Ja, precis, för att man är tvungen att ha det så. Och därför är det inte jämförbart med den vanliga handeln på aktiebörsen under dagens lopp, där någon kan lägga en köp-/säljorder och direkt få den utförd och sedan vara klar.
Istället så får man göra det näst bästa, vilket är att göra precis som börsen gör när den öppnar. (För då kan inte börsen heller bara börja processa order, så att den som har tur och kommer först i kön får en fördel.) Och man gör precis likadant på elbörsen som den vanliga börsen - man har en auktion där man hittar ett pris där så mycket el respektive aktier byter hand som möjligt, och så betalar alla det priset.
Inga större problem om man bara följer vattendomar för ett vattenkraftverk. Sker ju nu i Norge.13th Marine skrev:
Jag tror att man skrivit ett avtal om en viss mängd el varje timme.13th Marine skrev:
Självklart. Men samtidigt är inte behovet oändligt. Det råder en någorlunda balans, vilket gör det enklare än i aktiehandeln.13th Marine skrev:
Att el är en färskvara betyder inte att både produktion och konsumtion inte kan anpassas till marknadsläget. Det sker ju hela tiden.13th Marine skrev:
Precis. Så marknaden ger olika möjligheter för olika kraftverk. Vad var din poäng?13th Marine skrev:
Man börjar se en trend att elpriset går ner vid typ 12-16 på dagen.
Jag antar att det är solcellerna som börjar ge lite effekt och pressar priset?
Man får ju verkligen tacka alla som har skaffat solceller och pressar ner priserna för oss som inte haft råd med denna investering!
Jag antar att det är solcellerna som börjar ge lite effekt och pressar priset?
Man får ju verkligen tacka alla som har skaffat solceller och pressar ner priserna för oss som inte haft råd med denna investering!
Det finns även en liten förbrukningstopp på morgon och en något större på kvällen. Det i kombination med att solkraften ger bäst mitt på dagen pressar priset då.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Det där stämmer inte riktigt om man läser på Irländska statens hemsidaK karlmb skrev:
"To get Jobseeker’s Allowance you must looking for full-time work – and you must be able to show proof of this to the DSP.
If you are working 3 days a week or less, you may get JA for the days when you do not work. However, you must show that you are still trying to get full-time work"
Och i Sverige kan du också få motsvarande bidrag, socialbidrag - i "oändlighet".
Men precis som på Irland krävs det lite motprestationer, annars hamnar du strax på mininumnivån.
https://www.citizensinformation.ie/...s/unemployed_people/jobseekers_allowance.html
Under vintern har jag laddat bilen nattetid, då det oftast varit billigast då. Jag har inte tid/ork/intresse att ordna riktig timprisstyrning, så att ladda typ mellan 02 och 06 har varit ett sätt att ändå dra nytta av prisvariationer.
Borde jag nu börja ladda dagtid istället? Spöar dagpriserna nattpriserna vid det här laget i det generella fallet? Någon som vet?
Borde jag nu börja ladda dagtid istället? Spöar dagpriserna nattpriserna vid det här laget i det generella fallet? Någon som vet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
Då sparar du ju inte el utan drar ner på produktionen... Du sparar på råvaran, precis som när en kärnkraftverk eller gasverk går på sparlåga.K karlmb skrev:
https://www.energiforetagen.se/pres...killnaden-i-elhandel-pa-nord-pool-och-nasdaq/K karlmb skrev:
Som jag förstår det är det mer att man betalar i förskott enligt en prognos, man får ändå betala mellanskillnaden mot faktiskt elpris.
Råder det verkligen någon form av balans? Då hade vi inte sett dessa prissvängningar vi har idag.K karlmb skrev:
Fast om det inte finns fler kraftverk att starta?K karlmb skrev:
Det gäller att de får avkastning.K karlmb skrev:
Men jag tror jag börjar förstå hur du tänker att en "elaktie" ska handlas, ska man kunna handla den fritt?
Exempel: "jag köpte för två kronor, men får jag tre är jag beredd att sälja den igen"
Men jag fattar fortfarande inte hur du ska få exportören att köpa den dyra elaktien och inte den billiga.
Du betalar inte i förväg, men Nasdaq tvingar dig att ha säkerhet för ditt kontrakt hos dem. Det gäller båda parter, så om det förväntade priset går ner så behöver köparen sätta in mer pengar som säkerhet och om det förväntade priset går upp så behöver säljaren sätta in mer pengar.13th Marine skrev:
Det här kan bli ett likviditetsproblem för elproducenterna. Säg att du sålt terminer för 30 miljoner kr med ett säkrat pris på 30 öre/kWh. Nu invaderar en skum stat i öst ett närliggande land, och det förväntade priset stiger till 130 öre/kWh. Om du inte prissäkrat all din framtida producerade el, så kommer det förstås ge ett gigantiskt klirr i kassan att priset skjuter i höjden. Problemet är bara att du får pengarna sen, men Nasdaq vill ha 100 miljoner i säkerhet av dig på direkten.
Ja? Your point is? Vad spelar det för roll i vilen form man sparar på sin energi?13th Marine skrev:
Vattenfall har nyligen kommit på att man regelvidrigt faktiskt gjort det.
Och även en seriös aktör kan ju ha en bra spåkula gällande framtida regn och spara vatten i magasinen, så det är ju näst intill omöjlgit att döma någon för maniplation, tvärtom mot vad vissa här tycks tro.
Ja, oavsett så handlar man elen för en specifik timme, vad vill du säga?13th Marine skrev:
Klart det gör! Varje timme har en balans mellan tillgång o efterfrågan som ger priset.13th Marine skrev:
Då blir det brist. SVK och dess motsvarigheter får beordra uppstart av reservkraft alternativ börja rullande frånkoppling.13th Marine skrev:
En vattenkraftsägare ska inte ha 500% i avkastning bara för att någon köper ett annat kraftslag, det är ju helt orimligt.13th Marine skrev:Det gäller att de får avkastning.
Men jag tror jag börjar förstå hur du tänker att en "elaktie" ska handlas, ska man kunna handla den fritt?
Exempel: "jag köpte för två kronor, men får jag tre är jag beredd att sälja den igen"
Men jag fattar fortfarande inte hur du ska få exportören att köpa den dyra elaktien och inte den billiga.
Det vi kallar elaktie behöver inte handlas o säljas flera ggr, I teorin kanske, men handeln pågår ju en begränsad tid dagen före, kanske några timmar. Vill man köpa o sälja direkt igen borde väl det fungera också dock.
Då kommer vi tillbaka till vem som är köpare och säljare.(Jag menar ju att det är en konstruktion som är förvillande och kanske ämnad just för att möjliggöra kolonialism eftersom man inte så enkelt kan se vem den verkliga köparen är)
Men OK: Det är upplagt så idag att en exportör som vill sälja dyrt på en annan marknad, kan köpa så mkt el som han kan ordna överföringskapacitet för en given timme. Givetvis köper han så billigt han kan.
Men han kan ju inte köpa mer än just den mängden. När han gjort det så sjunker givetvis priset på resterande tillgänglig el den timmen, precis som på torget i Svedala när den tyska tradaren åkt därifrån. Då finns ingen längre som erbjruder 500% högre pris, utan bara de lokala potatiskunderna, så då sjunker priset direkt.
Jag begriper inte hur du kan vara så okunnig om elmarknaden med tanke på hur många som har förklarat den för dig.
Dagen före handeln sker inte under någon timme. Det är ett avrop. På samma sätt som aktier avropas vid aktiebörsens öppnande.
Efter det så sker en intradag handel som mer liknar vanlig börshandel, fram till en timme innan förbrukning.
Överföringskapacitet är inget som det handlas med.
Dagen före handeln sker inte under någon timme. Det är ett avrop. På samma sätt som aktier avropas vid aktiebörsens öppnande.
Efter det så sker en intradag handel som mer liknar vanlig börshandel, fram till en timme innan förbrukning.
Överföringskapacitet är inget som det handlas med.