Vilka avtal tror du elbolag som säljer fastprisavtal har?
 
K karlmb skrev:
Fast, att sakta skruva upp priset är ändå rätt riskfritt om man har vattenkraft.
Vad jag förstår så måste det ju ändå fyllas upp till förväntad konsumtion, så om någon säljer billigt och inte är väldigt stor aktör, så blir det ju brist när de som bjöd högre inte är med längre. Hur hanterar Nordpool det?
Ett bud på Nordpools marknad är inte ett specifikt pris, utan snarare en hel serie där man anger "vid det här elpriset vill jag köpa/sälja så här mycket el" för alla upptänkliga elpriser.

Så om jag, i ett extremt lyckligt scenario, är ägare till ett kärnkraftverk på 1000 MW, vilket jag absolut inte vill stänga av - då kommer mitt bud för en timme bestå av två datapunkter.
-500 EUR/MWh - jag säljer 1000 MW
4000 EUR/Mwh - jag säljer 1000 MW

Dvs oavsett vad det slutliga auktionspriset blir - från minimipriset att jag betalar 500 EUR/MWh för att bli av med elen, till maxpriset att jag får 4000 EUR/Mwh för min el - så vill jag sälja 1000 MW under den timmen. (Och alla andra timmar på dygnet också.)

Säg att jag istället har ett vattenkraftverk på max 500 MW effekt, och där jag inte får torrlägga älven nedströms utan måste släppa en viss mängd vatten motsvarande ca 50 MW. Då kanske jag skulle göra något i den här stilen (grovt förenklat för att vara lätt att räkna på):
-500 EUR/MWh - jag säljer 0
0 EUR/MWh - jag säljer 0 (Dvs jag betalar inte för att bli av med ström om jag kan släppa vatten bredvid)
0,1 EUR/MWh - jag säljer 50 MW
50 EUR/MWh - jag säljer 50 MW (Upp till det här priset säljer jag bara så mycket som jag absolut måste för att tappa tillräckligt med vatten. Det är iaf lite kosing.)
500 EUR/MWh - jag säljer 500 MW (Här är jag alltså villig att sälja allt mer allt eftersom priset går upp. Från 500 EUR/MWh vill jag köra mitt kraftverk på max oavsett.)
4000 EUR/MWh - jag säljer 500 MW

Mellan två angivna priser med olika mängd så görs en linjär interpolation. Så om auktionspriset blir 123 EUR/MWh så kommer jag att sälja 123 MW och då ser jag till att släppa på såpass mycket vatten den timmen.

Sen finns det en del extra specialvarianter, men det här är det enklaste fallet.

Om det inte ens vid maxpriset finns tillräckligt med säljordrar för att täcka köpbehovet, då har man problem och får börja titta på olika typer av reserver och i värsta fall bortkoppling.
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Men vad har du för avtal då ? och så många kwh för 140 kwm? Själv låg jag på ca 1500 kwh och större hus, och grunduppvärmt garage. Har ni gjort samma som övriga Sverige, Sänkt värmen? Tvättar med sällan? badar inte, bastar inte?
 
  • Haha
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fast långa kontrakt ger bara storproducenter till storkonsumenter (elintensiv industri). Dessa förhandlas direkt mellan producent-konsument.

Precis som med stora aktieposter som byter ägare utanför börsen
Mao saftig mängdrabatt.
Ni vet ju vad ni pratar om öht.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Mao saftig mängdrabatt.
Ni vet ju vad ni pratar om öht.
Rabatt mot vad? Ingen känner priset om 1-2 år


Läs och begrunda den förklaring som krfsm mörade ge dig om prisbildningen på Nordpool. Nu hajar du kanske lite mer?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fast långa kontrakt ger bara storproducenter till storkonsumenter (elintensiv industri). Dessa förhandlas direkt mellan producent-konsument.

Precis som med stora aktieposter som byter ägare utanför börsen
Skulle inte hela kommuner kunna göra likadant?

Och det känns rätt konstigt & tveksamt korrekt, att för ex vis VF kan sälja av 50-60% av hela sitt efterkommande års elproduktion billigt, så att dom när det senare är "live" året efter inte ens har särskilt mycket el att ens erbjuda handlarna.....Och att då den "mindre mängden" som då finns kvar att erbjuda blir dyrare?

Går man utanför ordinarie "elhandel systemet" då eller?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Skulle inte hela kommuner kunna göra likadant?

Och det känns rätt konstigt & tveksamt korrekt, att för ex vis VF kan sälja av 50-60% av hela sitt efterkommande års elproduktion billigt, så att dom när det senare är "live" året efter inte ens har särskilt mycket el att ens erbjuda handlarna.....Och att då den "mindre mängden" som då finns kvar att erbjuda blir dyrare?

Går man utanför ordinarie "elhandel systemet" då eller?
De har hedgat i alla tider, de vill ha säker, förutsägbar intäkt. Huruvida det är ”billigt” vet man först efteråt. År med prisuppgång, 2022, ser det mindre bra ut mens år där priset går ned ser det bättre ut. Snart kommer nya siffror (senaste hedgesiffror var från sept2022). Då ser vi till vilka kurser de säkrat 2023-2025 år produktion.

Andra större producenter (typ kommunala elbolag) gör sannolikt samma sak.
Statkraft i Norge hedgar tydligen en del MINDRE än hälften av produktionen läste jag nyss…
Det är ändå myyyycket el kvar att sälja på Nordpool så både Sverige och Norge är stora exportörer över tiden.
 
Elen som är såld på terminskontrakt finns ju fortfarande kvar på marknaden. Den försvinner inte.
 
J Jeppson skrev:
Bad är det om inte ett tyskt energi fiasko??

När jag röstade för EU tidigt 90 tal så fanns mig veterligen inga planer på en gemensam energi marknad men jag kan ha fel, var rätt ung då…
Det fanns det inte. Tramset med en gemensam marknad inom EU är rent trams. Det fungerar inte vilket varit tydligt länge. Fri marknad är bra tycker många. Ja så länge man håller sig till reglerna men det görs sällan, eller rättare, när det "gynnar mig".
Att man t.ex inte mättar marknaden med el är manipulation inget annat. Fri marknad?? För vem? När det gäller el har kunden inte mycket att välja på då priserna i princip är lika över hela linjen. Ungefär som med bankerna. Med marginalpris innebär det att en producent kan använda det billigaste sättet att göra säg 999 av 1000 kwh och den sista kör man i det dyraste
Z Zodde skrev:
Kalla det vad du vill. Det är inte Tysklands nedlagda kärnkraftverk som ger dagens prisnivå på el. Det är kriget i Europa och det höga gaspriset som leder till dyrare el. EU omröstningen var mitt på 90talet (minus 1,5månad) och det är inte upp till Sverige att vara delvis medlem…
Vi är väl delvis medlemmar redan. Vi är inte med i euron, ännu. Sverige hade kunnat hålla sig utanför elmarknaden så tillvida att vi bara exporterat överskott. Men det fanns krafter i Sverige som drev på för elmarknad vilket Norge, Finland och Danmark var emot.
 
  • Gilla
tslabot och 1 till
  • Laddar…
Du har en väldigt konstig syn på vad en marknadsekonomi är. Om du mättar marknaden blir priset så lågt att ingen gör vinst.
 
K krfsm skrev:
Ett bud på Nordpools marknad är inte ett specifikt pris, utan snarare en hel serie där man anger "vid det här elpriset vill jag köpa/sälja så här mycket el" för alla upptänkliga elpriser.

Så om jag, i ett extremt lyckligt scenario, är ägare till ett kärnkraftverk på 1000 MW, vilket jag absolut inte vill stänga av - då kommer mitt bud för en timme bestå av två datapunkter.
-500 EUR/MWh - jag säljer 1000 MW
4000 EUR/Mwh - jag säljer 1000 MW

Dvs oavsett vad det slutliga auktionspriset blir - från minimipriset att jag betalar 500 EUR/MWh för att bli av med elen, till maxpriset att jag får 4000 EUR/Mwh för min el - så vill jag sälja 1000 MW under den timmen. (Och alla andra timmar på dygnet också.)

Säg att jag istället har ett vattenkraftverk på max 500 MW effekt, och där jag inte får torrlägga älven nedströms utan måste släppa en viss mängd vatten motsvarande ca 50 MW. Då kanske jag skulle göra något i den här stilen (grovt förenklat för att vara lätt att räkna på):
-500 EUR/MWh - jag säljer 0
0 EUR/MWh - jag säljer 0 (Dvs jag betalar inte för att bli av med ström om jag kan släppa vatten bredvid)
0,1 EUR/MWh - jag säljer 50 MW
50 EUR/MWh - jag säljer 50 MW (Upp till det här priset säljer jag bara så mycket som jag absolut måste för att tappa tillräckligt med vatten. Det är iaf lite kosing.)
500 EUR/MWh - jag säljer 500 MW (Här är jag alltså villig att sälja allt mer allt eftersom priset går upp. Från 500 EUR/MWh vill jag köra mitt kraftverk på max oavsett.)
4000 EUR/MWh - jag säljer 500 MW

Mellan två angivna priser med olika mängd så görs en linjär interpolation. Så om auktionspriset blir 123 EUR/MWh så kommer jag att sälja 123 MW och då ser jag till att släppa på såpass mycket vatten den timmen.

Sen finns det en del extra specialvarianter, men det här är det enklaste fallet.

Om det inte ens vid maxpriset finns tillräckligt med säljordrar för att täcka köpbehovet, då har man problem och får börja titta på olika typer av reserver och i värsta fall bortkoppling.
Tack för ett sakligt inlägg med koppling till själva sakfrågan!
Något annat än vad de två pajasarna Zodde och Daniel brukar prestera.
Förstår att man som vattenkraftsägare normalt inte kan torrlägga fåran utan måste släppa säg 10% oavsett elproduktion.
Men, när vi nu alla vet hur handeln egentligen går till så ser jag ändå inte hur det i sak förändrar mitt resonemang.
Som säljare vet jag ungefär vad konsumtionen blir, vad tillgänglig produktion ungefär kan ge, vad priset var föregående period och vilka förutsättningar som gällde då.
Vissa förutsättningar har eller beräknas ändras till nästa omgång och ifall tex vädret blir kallare kan vi ju de flesta räkna ut att priserna lär gå upp, allt annat lika.
Sålunda lär ju alla lägga högre bud än föregående omgång.
Och när kablarna fortfarande har kapacitet ledig så konkurrerar man med gaskillen nere på kontinenten istället för grannälven.
Självklart blir då buden därefter.
Men oavsett, säg nu att gaskillen får ordern pga konsumtionen överstiger tillgången på vanlig el, då spelade ju mitt bud ingen roll ändå, alla får ju hans pris.
Om jag tror det är risk att det blir så, ja då kan jag ju välja att lägga så höga bud att det blir verklighet. Dvs jag lägger bud på bara min halva kapacitet och pga det går gaskillen igång och jag får dubbla priset för hälften av mitt vatten.
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Rabatt mot vad? Ingen känner priset om 1-2 år


Läs och begrunda den förklaring som krfsm mörade ge dig om prisbildningen på Nordpool. Nu hajar du kanske lite mer?
Tja, vad är en mängdrabatt? Vet du inte det ska du nog inte handla med något alls..
 
K karlmb skrev:
Tja, vad är en mängdrabatt? Vet du inte det ska du nog inte handla med något alls..
K karlmb skrev:
Tja, vad är en mängdrabatt? Vet du inte det ska du nog inte handla med något alls..

Du skrivet «när vi nu alla vet hur handeln egentligen går till»

Det har vi vetat, det var till dig han bemödade sig att vara pedagogisk.
Lik förbannat visar dina frågor/påståenden att du inte det greppat det mest elementära i prissättningen.

För att ge NÅGON mening till det du skriver måste du känna till alla andra aktörers köp och säljorders och det gör man inte, därför blir hela resonemanget meningslöst.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elen som är såld på terminskontrakt finns ju fortfarande kvar på marknaden. Den försvinner inte.
D Daniel 109 skrev:
finns ju fortfarande kvar på marknaden
Så du menar att "samma el" säljs igen eller, att den bara finns i "systemet" eftersom den produceras i realtid?

Jag förstår att den fortfarande finns i "ledningarna" live när den produceras, men den är väl "avsatt/tingad" att gå ut till kund som har avtalet eller?, så den "mängden" avtalet är på finns väl inte tillgängligt i "budgivningen" som övrig produktion.

Eller hajar jag fel?
 
J jawen skrev:
Så du menar att "samma el" säljs igen eller, att den bara finns i "systemet" eftersom den produceras i realtid?

Jag förstår att den fortfarande finns i "ledningarna" live när den produceras, men den är väl "avsatt/tingad" att gå ut till kund som har avtalet eller?, så den "mängden" avtalet är på finns väl inte tillgängligt i "budgivningen" som övrig produktion.

Eller hajar jag fel?
Elen omsätts på Nordpool men inte ”igen”
Den har inte omsatts tidigare.
köpare och säljare på det långa kontraktet lägger in sina orders som tar ut varandra. ( påverkar alltså inte utbud/efterfrågan)
När Sen spot avviker från avtalat pris på det långa kontraktet görs en cashavräkning mellan de 2 parterna på det långa kontraktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.