896 935 läst · 10 396 svar
897k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Vete tusan om det där är rätt, enligt de själva så producerar de 60TWh med vatten, 3,9 TWh Vind.Z Zodde skrev:
Sen slog man då rekord i Norge med 158TWh så 35% låter lågt.
Men det enda som var relevant i den var hur handeln går till.Z Zodde skrev:
Och det var fel.
Och det påverkar ändå inte mitt resonemang, för det jag skrev om strategi för en enskild timme, kan lika gärna tillämpas på en hel handelsdag.
Man höjer lite varje dag, tills man förlorar budgivningen.
Alla tänker likadant förstås, ifall de kan dra ner produktionen i händelse av att de inte vinner.
Det kostar väldigt lite att förlora en budgivning om man har vattenkraft.
Du svamlar om att om jag hade rätt skulle jag veta bättre än alla proffs, så du kan väl berätta då hur ett proffs agerar?
Man behöver ju inte ägna sig åt gambling om man säljer på långa kontrakt. Det är ju ännu enklare, ett kontrakt idag, kostar ju 5 ggr mer än för 2 år sedan. Bara att klicka hem. Vad är din poäng?Z Zodde skrev:Statkraft äger 35% av produktionen i Norge.
Men du må räkna bort allt de sålt på långa kontrakt till industrin, sannolikt långt över 50%. Sen har du även utlänningar som är med i budgivningen. Med tanke på alla obekanta faktorer blir hela resonemanget teoretiskt och ointressant. Kraftproducenter söker jämn och säker avkastning och inslaget av gambling är minimalt.
Fast, att sakta skruva upp priset är ändå rätt riskfritt om man har vattenkraft.K krfsm skrev:Hela nästa dags auktion sker samtidigt, så när du ska bestämma hur du vill bjuda för imorgon så vet du bara de aggregerade kurvorna för hur alla köpare och säljare (inklusive gaskillen) agerade vid senaste budgivningen. Men förutsättningarna har ju vanligtvis ändrats - det kanske blåser annorlunda, temperaturen har ändrats etc.
Sen har du en del du kan gissa med - vindprognoser t.ex. Men det blir en gissning, och om du inte har en massiv andel av marknaden så är det troligen svårt att gissa "rätt".
De enda jag kan tänka mig som skulle ha en prissättande marknadsandel i sina områden är Statkraft i Norge.
Vad jag förstår så måste det ju ändå fyllas upp till förväntad konsumtion, så om någon säljer billigt och inte är väldigt stor aktör, så blir det ju brist när de som bjöd högre inte är med längre. Hur hanterar Nordpool det?
Du visar återigen att du inte förstår…K karlmb skrev:Fast, att sakta skruva upp priset är ändå rätt riskfritt om man har vattenkraft.
Vad jag förstår så måste det ju ändå fyllas upp till förväntad konsumtion, så om någon säljer billigt och inte är väldigt stor aktör, så blir det ju brist när de som bjöd högre inte är med längre. Hur hanterar Nordpool det?
Riskfritt att sakta skruva upp priset…
Orkar DU inte lära dig hur Nordpool s prisbildning fungerar orkar JAG inte svara på dina påståenden som utgår från felaktiga antaganden
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Jag vill också veta och gärna köpa, du nämnde väl drygt 30öre/kWh tidigare?Z Zodde skrev:
Skulle vara kanonbra, då köper jag till hela släkten och alla jag känner för några år frammåt, lägger på nått öre och går i pension.
Var hittar jag information om de låga priserna?
Priset var till industri som förbrukar stora volymer.G OMathson skrev:
Vattenfalls hemsida har info om deras Hedging och snittpris
Du har inte mängdrabatt på el som på många andra varor. Industrin har samma priser som andra konsumenter.
Det går ju inte att argumentera med dig efter som du saknar så mycket kunskap i ämnet. Du diskuterar specialfall utan att förstå grunderna. Då blir det i allmänhet fel.
Den insikten har jag fått för länge sedan. Men ändå lyckas jag inte avhålla mig.
Fast långa kontrakt ger bara storproducenter till storkonsumenter (elintensiv industri). Dessa förhandlas direkt mellan producent-konsument.D Daniel 109 skrev:
Precis som med stora aktieposter som byter ägare utanför börsen