Z Zodde skrev:
Du kan inte diskutera sak. Antingen Whataboutism eller personangrepp. Vad har det med något som helst å göra var jag bor och vilken elräkning/elstöd jag har. Sandlåda.
Du borde verkligen skaffa dig lite självinsikt!
Kliva ur din Besser-Wisser-bubbla modell Allan-Ballan

J jawen skrev:
Du borde verkligen skaffa dig lite självinsikt!
Kliva ur din Besser-Wisser-bubbla modell Allan-Ballan
Japp personangrepp igen.
Focus instead on getting your facts right.

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad är det jag ska berätta. Du har diskuterat Nordpool i denna tråd i ett år och ska du nu plötsligt utge dig för att inte känna till de mest fundamentala faktorerna på vilken börsen är uppbyggd?
Finns grundkurs på nätet. Läs den först och återkom sen. Jag trodde i min enfald att du visste hur Nordpool fungerar…
Nu ska du berätta hur jag som elproducent säljer el.
Så undviker vi mer missförstånd.

K karlmb skrev:
Nu ska du berätta hur jag som elproducent säljer el.
Så undviker vi mer missförstånd.
Daniel förklarade precis, du kan inte välja en specifik köpare. Det finns lättförståelig och pedagogisk info på nätet. Ta Daniels och mitt råd och lär dig de grundläggande principerna för ordergivning och prisbildning på Nordpool.

Z Zodde skrev:
Daniel förklarade precis, du kan inte välja en specifik köpare. Det finns lättförståelig och pedagogisk info på nätet. Ta Daniels och mitt råd och lär dig de grundläggande principerna för ordergivning och prisbildning på Nordpool.
Nej jag kan naturligtvis inte välja köpare lika lite som på aktiemarknaden. Men i detta fall råkar jag ju känna till att det bara är tyskar som är intresserade av el strax under priset för gas-el, så det ändrar inget i mitt resonemang.

K karlmb skrev:
Nej jag kan naturligtvis inte välja köpare lika lite som på aktiemarknaden. Men i detta fall råkar jag ju känna till att det bara är tyskar som är intresserade av el strax under priset för gas-el, så det ändrar inget i mitt resonemang.
Då har du tyvärr fortfarande inte förstått hur Nordpool fungerar…

K karlmb skrev:
Uppenbarligen är ju hela Sverige intresserade av att köpa el även till det priset. Så där har du fel.

Du tycks inte alls förstå hur marknaden fungerar. Trotts att vi haft dessa diskussioner i många månader nu.

Z Zodde skrev:
Då har du tyvärr fortfarande inte förstått hur Nordpool fungerar…
Men det vill du inte berätta.

K karlmb skrev:
Men det vill du inte berätta.
Det blir lättare för oss alla om du skaffar dig den grundläggande kunskapen själv, som vi andra gjort.
Finns fina pedagogiska diagram och förklaringar på nätet

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Läs här. [länk]
En bra länk. Tackar.

Z Zodde skrev:
Det blir lättare för oss alla om du skaffar dig den grundläggande kunskapen själv, som vi andra gjort.
Finns fina pedagogiska diagram och förklaringar på nätet
Som vanligt, där backar du. Du har inget argument.
För om du hade så skulle du säga det istället för att hänvisa till allmän kunskap.
Så går ett samtal till.
Det har länkats till ett allmänt dokument, där finns följande:
"Varje morgon fram till kl. 12:00 lämnar aktörerna sina order för dagen efter. Varje bud specificerar den volymen (MWh/h) som aktören är villig att köpa eller sälja vid en specifik prisnivå (EUR/MWh) för varje enskild timme. Klockan 13:00 varje dag publicerar Nord Pool priserna för kommande dag."
Så hur menar du att det inte går ihop med mitt resonemang?

K karlmb skrev:
Som vanligt, där backar du. Du kan alltså inte berätta.
Ja, jag ”Backar” från att spilla tid i att försöka utbilda dig i nåt som
A) Finns lätt tillgängligt på nätet
B) David redan givit dig en bra länk på
C) Ett antal skribenter här på BS försökt få dig att förstå i över ett år
D) vi förutsatt du redan känner tilldå du i över ett år med stor självsäkerhet diskuterat Nordpool hör på BS.

Z Zodde skrev:
Ja, jag ”Backar” från att spilla tid i att försöka utbilda dig i nåt som
A) Finns lätt tillgängligt på nätet
B) David redan givit dig en bra länk på
C) Ett antal skribenter här på BS försökt få dig att förstå i över ett år
D) vi förutsatt du redan känner tilldå du i över ett år med stor självsäkerhet diskuterat Nordpool hör på BS.
Du har inget svar på #6712 ?

K karlmb skrev:
Du har inget svar på #6712 ?
Specificera vilket resonemang du syftar på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.