174 979 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 525 inlägg
Hur avgör du vem som får sälja på export och vem som måste sälja inom landet?K karlmb skrev:Jag förstår inte kritiken som Bengt nämner 12:50 in i videon, att de fått gällande vad som skulle hända med svenska producenters budgivning.
De påstår att alla förstås skulle vilja sälja på export pga högre priser där.
Men det kan de ju inte, kablarna kan ju inte mer än fyllas. Vill de sälja ännu mer så får de flytta sina kraftverk till den marknaden.
Så den el som inte ryms i kablarna måste antingen lagras, eller säljas loklat i Sverige.
Och då blir det för den elen en lokal marknad med stort utbud och givetvis priser på en lägre nivå.
Jag förstår inte varför Bengt inte nämner detta.
Om elen är så högt prissatt att det känns för dyrt att värma med el minskar självklart efterfrågan något från hushållen även framöver, jag och många andra värmer redan med lokalproducerat biobränsle men uppskattar god tillgång till billig el för belysning, matlagning, tvätt, kyl och frys.F frasen_36 skrev:
Om vi ska ha kvar basindustrin och där med följande arbeten och skatteintäkter i landet tror jag det behövs både befintlig och ny kraftproduktion av alla sorter.
Om du tittar igenom videon så ser du att ingen säger att några kablar ska kapas.J JockeHX skrev:Det är absolut så att marknadsprissättningen är det som ligger till bakgrund för de skenande priserna.
Innan avregleringen hade vi inte marginalpriser, utan ett genomsnittspris. Det krävdes även att elproducenterna tillhandahöll kapacitet i form av reservkraftverk om de skulle få bortfall eller så att vi skulle klara av den kallaste dagen på egen hand.
Men när vi gick med i EU och avreglerade vår elmarknad och anslöt oss till den gemensamma marknaden gjordes detta helt om. Istället har vi nu en "just-in-time" produktion, dvs ingen vill betala för någon överkapacitet, och det sker marginalprissättning på nordpool.
Att i detta läge kapa kablarna och säga att vi reglerar tillbaka marknaden igen blir lite klurigt, för vi är inte längre självförsörjande på el. Vi är importberoende, och vi är med i EU. EU kommer sannolikt inte tillåta oss att göra det heller.
Svenska Kraftnät har istället föreslagit att skapa en "kapacitetsmarknad" nu som skulle göra så att de som levererar baskraft, om det så är kärnkraft, vattenkraft eller batterier eller annan typ av lagring, också får betalt för det så att vi har en bra mix i vårt elsystem. Det är ett sätt att försöka ta sig tillbaka till ett snarlikt läge hur det var innan avregleringen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 525 inlägg
De som tillverkar och kan importera till SE3 får sälja, de som konsumerar och exporterar från SE3 får köpa.K karlmb skrev:
Budprocessen balanserar sedan utbud och efterfrågan.
Har du varit såhär aktiv i tråden (trådarna!), i många månader, och med så många inlägg ...K karlmb skrev:
... och fortfarande inte tagit reda på ens hur budprocessen går till ...
Känns som att det har varit ett fantastiskt slöseri med tid ...
Jo, det är budgivning och pris och efterfrågan matchas, det säger ni alla. Frågan gällde vad som händer när tillgången överstiger efterfrågan.Mikael_L skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 525 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 525 inlägg
Tar mig friheten att länka till ett sådant inlägg samt bild:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-de-hoega-priserna.485551/page-2#post-5198253
https://www.byggahus.se/forum/threa...-de-hoega-priserna.485551/page-2#post-5198253
Vi fick låga priser för att vi kunde göra el väldigt billigt med gas, dock hade vi inte behövt få dom priser vi har haft nu om vi hade kunnat välja ett annat alternativ. Att tro att priset sjunk pågrund av att vi stängde ett par faktorer är naivt, ja det blev billigare men det var för att en annan energikälla var rekord låg. Ingen har ju försökt gömma att vi haft elbrist i Europa iår, och det beror ju på att många länder just har förlitat sig på ryskgas och då anser att man inte behövt kärnkraften längre. Detta visade sig dock var felaktigt uppenbarligen då vi nu inte kan köpa rysk gas.Mikael_L skrev:Jodå, det kan man visst påstå.
Om priset på Uran, kol och gas stiger skyhögt, då blir priset för elen högre även samtidigt som vi kan producera mer, t.ex. om vi skulle byggt ett antal kol eller kärnkraftverk, men råvarans pris samtidigt stiger.
Och det behöver vi ju inte ens gissa, utan det har vi facit på, elpriserna har följt gaspriset, elpriserna har INTE följt produktionskapaicteten.
Vi stängde R2, och direkt efter, och ett helt år efter så hade vi de lägsta elpriserna sedan över 15 år bakåt.
- Slutsats: elpriserna går ner när man stänger en kärnreaktor, åtminstone om det är R2.
Men kollar man lite, så var även det europeiska gaspriset lägre det året än det varit sedan över 15 år bakåt i tiden.
SÅ vad tror du?, att vi fick rekordlåga elpriser 2020 för att vi stängt en kärnreaktor, eller för att Europa hade låga gaspriser det året?
Men i alla dessa prisdiskussioner måste man ha i bakhuvudet att det är marginalprissättning som gäller på nordpool (och samma med majoriteten av saker vi köper), annars går man bort sig i resonemangen.H hablam skrev:Vi fick låga priser för att vi kunde göra el väldigt billigt med gas, dock hade vi inte behövt få dom priser vi har haft nu om vi hade kunnat välja ett annat alternativ. Att tro att priset sjunk pågrund av att vi stängde ett par faktorer är naivt, ja det blev billigare men det var för att en annan energikälla var rekord låg. Ingen har ju försökt gömma att vi haft elbrist i Europa iår, och det beror ju på att många länder just har förlitat sig på ryskgas och då anser att man inte behövt kärnkraften längre. Detta visade sig dock var felaktigt uppenbarligen då vi nu inte kan köpa rysk gas.
Förövrigt har vi inte alls haft någon elbrist i Europa i år (jag antar att du liksom mig menar 2022, eller senaste året eller något sånt).
Däremot har det i 22 månaders tid tidvis varit ett högt produktionspris pga högt råvarupris, hade blivit exakt samma effekt om förväntningarna varit stigande uranpriser.
Inte kan köpa rysk gas? Tja det är ju ett falskt påstående, t.o.m Sverige köper ju fortfarande rysk gas, men säljaren mixtrar och grejar så priset ibland har stigit dramatiskt.
Skulle du kunna leta rätt på hur mycket rysk gas som flödar in i Europa nu? och säg det senaste året - jämfört med t.ex. 2020 och början av 2021. Jag blev lite nyfiken på hur mycket mindre Europa importerar idag.
https://www.etc.se/inrikes/ryska-fossilgasen-floedar-in-i-sverige
https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/eu-gas-supply/Mikael_L skrev:Men i alla dessa prisdiskussioner måste man ha i bakhuvudet att det är marginalprissättning som gäller på nordpool (och samma med majoriteten av saker vi köper), annars går man bort sig i resonemangen.
Förövrigt har vi inte alls haft någon elbrist i Europa i år (jag antar att du liksom mig menar 2022, eller senaste året eller något sånt).
Däremot har det i 22 månaders tid tidvis varit ett högt produktionspris pga högt råvarupris, hade blivit exakt samma effekt om förväntningarna varit stigande uranpriser.
Inte kan köpa rysk gas? Tja det är ju ett falskt påstående, t.o.m Sverige köper ju fortfarande rysk gas, men säljaren mixtrar och grejar så priset ibland har stigit dramatiskt.
Skulle du kunna leta rätt på hur mycket rysk gas som flödar in i Europa nu? och säg det senaste året - jämfört med t.ex. 2020 och början av 2021. Jag blev lite nyfiken på hur mycket mindre Europa importerar idag.
[länk]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 062 inlägg
Nedanstående graf, som väl är den mest målande av de ovan länkade hade man ju gärna sett i absoluta tal. Då väl exempelvis Tyskland ersatt inte bara kärnkraft utan även gas med kol och minskad energiförbrukning kan man ju tänka sig att minskningen av rysk gasimport är mer än 80 %.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder