D
Och priset faller inte när produktionen kommer tillbaks, kopplingen fanns alltså inte.
 
Naturligtvis finns det en koppling mellan produktionsbortfall och stigande pris. Men inte alls så stark koppling som många vill få det till.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Naturligtvis finns det en koppling mellan produktionsbortfall och stigande pris. Men inte alls så stark koppling som många vill få det till.
Fast då borde det också finnas en koppling mellan produktionstillskott och prisfall men den visade sig inte finnas, mao är det som på andra marknadsplatser den nervösa oron som styr. Man kunde, under förespegling om eventuell brist, trycka upp priset när något föll ifrån men när bristen uteblev behåller man det högre priset. Den rent tekniska kopplingen saknas alltså, det är andra faktorer som styr, misstänker tex att kritiska tidningsartiklar kan ha samma effekt, det ligger alltså i energiproducentens intresse att underhålla populasens uppfattning om att elbristen lurar runt hörnet, för då kan man hissa priserna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jo, det finns definitivt ett sådant samband också. Men det är liksom inte bara Forsmark dom påverkar elnätet. Att priset stiger trotts att Forsmark kommer igång betyder inte att det inte är bidrog till att hålla nere elpriset något.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte att på nyheter så kablades det ut att elpriset blev det dubbla för att två reaktorer på Forsmark stängdes av, så jag tänkte att det blev säkert det dubbla elpriset i hela Europa samtidigt.

Dvs att det egentligen ens hade med två nedstängda reaktorer att göra. För hu skulle två svenska reaktorer kunna påverka hela Europa så.

Men se ... jag kollade lite, jämförde Frankrike, Belgien, tyskland och Litauens elpriser, och ja, deras priser förändrades faktiskt rätt lite före och efter händelsen i Sverige, men i Sverige hoppade det upp till runt det dubbla (kollar 2 dygn före och efter).

Så här finns det enda tydligt faktor, 2000MW borttappad produktionseffekt, och ett enda tydligt resultat, det påverkade bara Svenska priser (så gott som) och en del påverkan på finska och estländska priser och vissa elområden i Norge (ganska förväntat med dålig koppling till kontinenten och bra koppling till Sverige)

Så att jag ibland påstått att Svensk produktion har otroligt liten påverkan, men när 3 av 6 st Svenska reaktorer står så påverkar det faktiskt. ;)
Skönt att du inte är helt immun mot logik i alla fall :D
 
D djac skrev:
Och priset faller inte när produktionen kommer tillbaks, kopplingen fanns alltså inte.
Produktionen är inte tillbaka ännu till fullo - en av reaktorerna är inte tillbaka öht. När kärnkraftverk sätts igång igen görs det under flera dagar där de successivt höjer effekten. På söndag och framåt kommer vi ha lite mer normala priser igen.

Edit: du kan se vad forsmarkreaktorernq producerar här:

https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/forsmark/produktion

Forsmark 1 har ca 400MW kvar till toppeffekt och F2 levererar ingenting ännu men ska starta idag om jag inte minns fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast då borde det också finnas en koppling mellan produktionstillskott och prisfall men den visade sig inte finnas, mao är det som på andra marknadsplatser den nervösa oron som styr. Man kunde, under förespegling om eventuell brist, trycka upp priset när något föll ifrån men när bristen uteblev behåller man det högre priset. Den rent tekniska kopplingen saknas alltså, det är andra faktorer som styr, misstänker tex att kritiska tidningsartiklar kan ha samma effekt, det ligger alltså i energiproducentens intresse att underhålla populasens uppfattning om att elbristen lurar runt hörnet, för då kan man hissa priserna.
Danmarks produktion 26/4:
Energiproduktions- och konsumtionsdiagram, vindkraft dominerar, inget från kärn- och vattenkraft, viss el exporteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Danmarks produktion 27/4:
Energiproduktions- och förbrukningsdata i graf och cirkeldiagram; kärnkraft, vindkraft, värmekraft; specifierat datum och tidsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Danmarks produktion 28/4 (notera att skalan ändrats):
Energiproduktionsdiagram och cirkeldiagram visar kraftfördelning, inga kärnkraft, mestadels värmekraft, datum 2023-04-28.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Priset går inte ner så mycket för att Danmark gått från export till import, samtidigt som Forsmark fortfarande producerar markant mindre än innan.

Någon svensk reaktor hit eller dit betyder förstås mindre än "blåser det över Danmark/södra Östersjön/Tyskland/Nederländerna/etc så att Europas vindkraft producerar".
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast då borde det också finnas en koppling mellan produktionstillskott och prisfall men den visade sig inte finnas, mao är det som på andra marknadsplatser den nervösa oron som styr. Man kunde, under förespegling om eventuell brist, trycka upp priset när något föll ifrån men när bristen uteblev behåller man det högre priset. Den rent tekniska kopplingen saknas alltså, det är andra faktorer som styr, misstänker tex att kritiska tidningsartiklar kan ha samma effekt, det ligger alltså i energiproducentens intresse att underhålla populasens uppfattning om att elbristen lurar runt hörnet, för då kan man hissa priserna.
Vilket totalt snömos. Visste inte att du var konspirationsteoretiker.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilket totalt snömos. Visste inte att du var konspirationsteoretiker.
Haha, inte jag heller, berätta, jag tar gärna kritik!
Tillägg: speciellt från dig eftersom den brukar vara konstruktiv, även när vi inte är överens.
 
D djac skrev:
Haha, inte jag heller, berätta, jag tar gärna kritik!
Jag tror nog att det är du som har en del att förklara. Som den konspiration mot konsumenterna som en stor mängd elproducenter i olika länder måste bedriva för att det ska bli såsom du beskrev.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror nog att det är du som har en del att förklara. Som den konspiration mot konsumenterna som en stor mängd elproducenter i olika länder måste bedriva för att det ska bli såsom du beskrev.
Den var inte djupare än att jag tror att även elmarknaden, precis som alla andra marknader (aktier, råvaror, etc) verkar kunna påverkas av tankar om framtida händelser, att den inte alls är så 100% teknokratisk som den har framställts.

Jag tror inte jag nämnde konspiration men om man som producent intervjuas av media så kan man ju välja att säga att det ser tufft ut, osv, och detta mjukar då upp kunderna och deras acceptans för högre priser på denna påstådda bristvara (som vi ju nu vet att det verkligen inte är i Sverige), jämfört med om man skulle säga att -vi har hur mycket som helst och det kostar förresten i princip ingenting att producera, då skulle acceptansen för höga priser vara lägre.

Vi måste ju ändå utgå från att de är normalbegåvade, även i försäljnings och produktionsbolagen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ja, naturligtvis påverkar tron på vad som händer senare priset nu. Tex vattenkraften har ju en begränsad mängd vatten. Om man tror att elpriset kommer att stiga så sparar man på vatten, vilket får priset att stiga nu.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi måste ju ändå utgå från att de är normalbegåvade, även i försäljnings och produktionsbolagen.
De kan vara hur begåvade eller svagbegåvade som helst, men ingen försäljare kan snacka upp värdet på en vara och få andra säljare (med olika insatsvaror och därmed olika marginal) att begära ett fingerat högt pris över tid utan att det är en kartell/konspiration. Och även i sådana fall ser vi att egenintresset oftast förråder kartellen.

Jag ifrågasätter inte att vissa försöker ibland, bara hur framgångsrikt det är och vilket värde det har som förklaringsmodell. Som @krfsm visade finns det sannolikare skäl.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Den var inte djupare än att jag tror att även elmarknaden, precis som alla andra marknader (aktier, råvaror, etc) verkar kunna påverkas av tankar om framtida händelser, att den inte alls är så 100% teknokratisk som den har framställts.

Jag tror inte jag nämnde konspiration men om man som producent intervjuas av media så kan man ju välja att säga att det ser tufft ut, osv, och detta mjukar då upp kunderna och deras acceptans för högre priser på denna påstådda bristvara (som vi ju nu vet att det verkligen inte är i Sverige), jämfört med om man skulle säga att -vi har hur mycket som helst och det kostar förresten i princip ingenting att producera, då skulle acceptansen för höga priser vara lägre.

Vi måste ju ändå utgå från att de är normalbegåvade, även i försäljnings och produktionsbolagen.
Fast det finns ju en tydlig anledning till att priset inte gick ner mer: När produktionsbortfallet i Sverige skedde så var Danmarks produktion ovanligt hög. Ungefär samtidigt som Forsmark började komma tillbaka så slutar billig dansk vindkraft att producera.

Vad eventuella företrädare säger i media har förstås ingen påverkan på priset på kort sikt, eftersom de som handlar på Nordpool är proffs med tillgång till rimlig information inklusive UMM. De har också tillgång till vindkraftprognoser, så inför auktionen som gjordes 27/4 så visste förstås alla inblandade ungefär hur mycket vindkraft som torde produceras under 28/4. Dvs marknaden fungerade precis som den brukar.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmmm, det var tänkvärt ...
Och ännu mer troligt är det ju fallet med vattenkraften där man nästan alltid kan sälja energin senare när priset är högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.