Mikael_L
M MWHN skrev:
Det är precis samma problematik med dagens modell fast gällande volym istället för pris. Dvs de försöker gissa hur mycket ström som behövs och sedan lägga sig strax under detta så att de sista kwh måste köpas in från dyr produktion och därmed få fett betalt för billig producerad el. Detta orsakar på samma sätt att inte all billig el utnyttjas. Så nej, elpriset kommer inte bli dyrare. Worst case så skulle det bli samma som idag om alla producenter lyckas gissa rätt pris för varje timme.
Är du säker på det?
Jag har fått för mig att många producenter lägger sig på negativt elpris, och får sen se vad det blev.
T.ex vindkraften, som snurrar när det blåser oavsett vilket elpris det blev.
Som kärnkraften som inte har tänkt stoppa en reaktor någon timme bara för att det blev lågt/negativt pris (jag har fattat det som att kärnkraften lägger ut hela sin nästa dags produktion på hyggligt rejält negativt elpris.
Som vattenkraften, som pga vattendomar har ett minimiflöde, som de lägger ut på negativt elpris, sen börjar de sätta ett önskat pris på produktion överstigande minflöden...
 
Mikael_L
Som det verkar t.ex. en av timmarna idag.
Att upp till lite drygt 11GW produktion så ligger alla bud på negativt pris, sen börjar det komma bud på positivt elpris för ytterligare förbrukning.
Möjligen har jag missförstått dessa diagram från nordpool ...
Linjediagram som visar tillförsel och efterfrågan över tid med plötsligt fall i efterfrågan. Datum: 2023-04-09, timme: 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D djac skrev:
Låt el bli som vatten, det finns privata producenter, Ramlösa tex, men det är en nischmarknad.
Skillnaden är att vatten i princip inte kostar något att producera, men inte är transportabelt på samma sätt. Det är stora skillnader mot el.
 
M MWHN skrev:
Det är precis samma problematik med dagens modell fast gällande volym istället för pris. Dvs de försöker gissa hur mycket ström som behövs och sedan lägga sig strax under detta så att de sista kwh måste köpas in från dyr produktion och därmed få fett betalt för billig producerad el. Detta orsakar på samma sätt att inte all billig el utnyttjas. Så nej, elpriset kommer inte bli dyrare. Worst case så skulle det bli samma som idag om alla producenter lyckas gissa rätt pris för varje timme.
Nej, generellt så lägger man ett bud på gränsen där det är lönsamt att producera. Är det lönsamt så vill man köra fullt. Att försöka manipulera hela marknaden är inget man håller på med.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, generellt så lägger man ett bud på gränsen där det är lönsamt att producera. Är det lönsamt så vill man köra fullt. Att försöka manipulera hela marknaden är inget man håller på med.
Jag säger inte att det är på det sättet, utan att dagens modell går att manipulera. Dvs att om man inte manipulerar dagens modell så ser jag inte varför man skulle manipulera modellen jag beskrev ovan och därmed så skulle elpriset bli lägre.
 
Du får helt olika incitament att lägga bud. Titta på Mikals graf, hur skulle en producent kunna manipulera priset menar du?
 
Just idag skulle det nog inte vara möjligt då det är stort utbud av billig el och inte så högt behov. Men om vi tar en dag där behovet är större, tex i december. Om några producenter som kan styra produktionen, tex vattenkraft, då drar ner produktionen med 10% så kanske elpriset går upp 15%. De får då mer betalt för de 90% än de skulle ha fått om de hade haft full produktion.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Om man tycker att producenter alltid ska sälja till lägsta pris de teoretiskt kan acceptera tycker jag att man ska vända på tanken och fundera på hur det skulle bli om man som konsument alltid tvingades betala så mycket man vid varje tidpunkt kunde tänka sig att betala.

Tror man att man själv (eller andra) skulle ändra sitt beteende? Skulle det leda till att man ibland skulle acceptera att bli utan el för att inte alltid betala för mycket? Skulle man lägga onödigt med tid på att optimera sina köp?

Vänd sedan tillbaka till producenterna och fundera på varför inte motsvarande skulle gälla dem.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om man tycker att producenter alltid ska sälja till lägsta pris de teoretiskt kan acceptera
Så kan man inte ha det, och så kommer det aldrig att bli.
Ge exempel på en enda vara som alltid säljs för det absolut lägsta pris som någon kan producera den för.

Elen kan inte bli något märkligt gyllene undantag här.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och hur tror du att det hade påverkat utbudspriset?

Varför, kort sagt, skulle någon erbjuda sig att sälja till självkostnadspris när hen vet att det går att få bättre betalt?
Vindkraftbolaget hade antagligen höjt priset och vi hade inte sett några negativa priser. Medelpriset hade ändå sjunkit och prisnivån hade blivit mycket mer stabil.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så kan man inte ha det, och så kommer det aldrig att bli.
Ge exempel på en enda vara som alltid säljs för det absolut lägsta pris som någon kan producera den för.

Elen kan inte bli något märkligt gyllene undantag här.
Det var precis min poäng.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är du säker på det?
Jag har fått för mig att många producenter lägger sig på negativt elpris, och får sen se vad det blev.
T.ex vindkraften, som snurrar när det blåser oavsett vilket elpris det blev.
Som kärnkraften som inte har tänkt stoppa en reaktor någon timme bara för att det blev lågt/negativt pris (jag har fattat det som att kärnkraften lägger ut hela sin nästa dags produktion på hyggligt rejält negativt elpris.
Som vattenkraften, som pga vattendomar har ett minimiflöde, som de lägger ut på negativt elpris, sen börjar de sätta ett önskat pris på produktion överstigande minflöden...
Kärnkraften har ju en förmåga att alltid ha något fel eller utföra underhåll vintertid när den behövs som mest.

Att elen kommer vara dyrare på vinterhalvåret kommer vi nog att få räkna med under lång tid framöver.

Det konstiga är ju att vi själva valt höga elpriser när kärnkraft ska läggas ner, miljörörelsen får bestämma och att alla ska köra elbil. Vi ska nog vara glada att subventionen på elbilar försvann för vem vill betala höga elpriser för att några få ska kunna köra elbil när 95% får gå?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kärnkraften har ju en förmåga att alltid ha något fel eller utföra underhåll vintertid när den behövs som mest.

Att elen kommer vara dyrare på vinterhalvåret kommer vi nog att få räkna med under lång tid framöver.

Det konstiga är ju att vi själva valt höga elpriser när kärnkraft ska läggas ner, miljörörelsen får bestämma och att alla ska köra elbil. Vi ska nog vara glada att subventionen på elbilar försvann för vem vill betala höga elpriser för att några få ska kunna köra elbil när 95% får gå?
Priserna påverkas föga pga elbilarna, av med foliehatten!
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Det bästa skulle vara om man tillsammans med EU arbetar fram en modell där varje land producerar max av sin el varje dygn året runt och att man sätter ett pris efter årsbasis (lika pris för alla) och höjer priset varje år några procent. Har vi överskottsel när alla Svenskar fått sin el säljer vi ut det på ELEU börsen där andra EU länder får möjlighet att köpa elen.

Har vi ett underskott av el så får vi köpa in det som saknas.

AVREGLERING VAR DET SÄMSTA PÅFUND NÅGON NÅGONSIN HITTAT PÅ
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Priserna påverkas föga pga elbilarna, av med foliehatten!
Allt som drar el påverkar självklart priserna. Ju större elbehov desto mer el går det åt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.